Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Onko kenelläkään kokemusta focus v.2005 kytkinpolkimen palautusjousen asennuksesta? Jousi napsahti ajossa poikki ja kytkimestähän tuli normaalia herkempi. Uuden jousen asennus näyttää tosi haasteelliselta, joten onnistuukohan ilman suurempia purkamisia? Vaihtotyö ford liikkeessä 65e
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Eilen tehty eli kädet verillä ja niska kipeä.
Jousen saattaisi saada vedettyä paikalleen ilman polkimen irroitustakin, mutta koska ei ollut esitietoa mitenpäin se sinne oikeasti kuuluu, niin tässäpä ohjeet kytkinpolkimen irroittamiselle.
Huom! Vaatii aika hiton hyvät hermot ja jonkunverran laastaria.
Tarvittavat välineet:
- 13 millin hylsy + jatkoja + räikkä
- 13 millin lenkki
- torx avain
- pari pientä meisseliä
- siirtoleukapihdit
- nippusiteitä
1. Irrota ratin alta kojelaudan muovi. Kiinni yhdellä torx-ruuvilla, sit vaan vetäset, irrota muovista diagnostiikkapistoke
2. Kytkinpoljin on kiinni neljällä mutterilla, kolmeen alimpään pääsee käsiksi hylsyllä & jatkoilla ja nivelillä, ylimäinen vaati parin lisämutkan tekemistä kyynärvarteen ja sitä lenkkiavainta.
3. Irrota kytkimen käyttöakselin klipsi polkimen varresta.
4. Käännä kytkinpoljinmekanismi irti kytkimen työsylinteristä, tähän auttoi siirtoleukapihdit
5. Irrota johdot polkimen pellistä
6. Ota poljin pois
Kasaus on sitten reverese procedure, paitsi että ennen takas laittamista vedin polkimen taustapeltiin nippusiteellä ikäänkuin pohjaan, oli helpompi taivutella se paikaalleen.

Jousen saattaisi saada vedettyä paikalleen ilman polkimen irroitustakin, mutta koska ei ollut esitietoa mitenpäin se sinne oikeasti kuuluu, niin tässäpä ohjeet kytkinpolkimen irroittamiselle.
Huom! Vaatii aika hiton hyvät hermot ja jonkunverran laastaria.
Tarvittavat välineet:
- 13 millin hylsy + jatkoja + räikkä
- 13 millin lenkki
- torx avain
- pari pientä meisseliä
- siirtoleukapihdit
- nippusiteitä
1. Irrota ratin alta kojelaudan muovi. Kiinni yhdellä torx-ruuvilla, sit vaan vetäset, irrota muovista diagnostiikkapistoke
2. Kytkinpoljin on kiinni neljällä mutterilla, kolmeen alimpään pääsee käsiksi hylsyllä & jatkoilla ja nivelillä, ylimäinen vaati parin lisämutkan tekemistä kyynärvarteen ja sitä lenkkiavainta.
3. Irrota kytkimen käyttöakselin klipsi polkimen varresta.
4. Käännä kytkinpoljinmekanismi irti kytkimen työsylinteristä, tähän auttoi siirtoleukapihdit
5. Irrota johdot polkimen pellistä
6. Ota poljin pois
Kasaus on sitten reverese procedure, paitsi että ennen takas laittamista vedin polkimen taustapeltiin nippusiteellä ikäänkuin pohjaan, oli helpompi taivutella se paikaalleen.

Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
ite oon kyl ihan paikallaankin ton uusinut focukseen pikku volvoissa on samaa onkelmaa mikkä on focuksen pohjalevyllä
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Mulle näyttivät "fordilla" työkalun millä laittavat jousen paikoilleen ilman irroitusta.
Vähän vaikea kuvailla näin kirjallisesti, muuta vähän niinkuin vanhan haitaritunkin
veivi, jonka päätä oli litistetty ja taitettu pieni koukku.
Ihan rautatangosta olivat itse väännelleet työkalun.
Tein itsekkin ja hyvin meni paikoilleen. kummasti tulee voimaa vetää jousta
kun sai hieman vartta avuksi.
5 min homma kun sai väänneltyä työkalun sopivaksi.
Vähän vaikea kuvailla näin kirjallisesti, muuta vähän niinkuin vanhan haitaritunkin
veivi, jonka päätä oli litistetty ja taitettu pieni koukku.
Ihan rautatangosta olivat itse väännelleet työkalun.
Tein itsekkin ja hyvin meni paikoilleen. kummasti tulee voimaa vetää jousta
kun sai hieman vartta avuksi.
5 min homma kun sai väänneltyä työkalun sopivaksi.
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Minulta on lisäksi murtunut polkimessa oleva jousen kiinnike. Korjaukselle tulee hintaa 150 €. Onko tällä jousen puuttumisella muutta vaikutusta kuin erilainen poljintuntuma?
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Hitto mikä homma, reilun tunnin harrastin akrobatiaa siellä jalkotilassa enkä saanut jousta paikoilleen. Tai no sain joko ylä- tai alapäästään mutta en saanut millään sitä venymään sitä paria senttiä että olisi saanut molemmat päät kiinni. Kyllä sen tosiaan varmaan jollain sopivalla koukkuviritelmällä sinne saisi vedettyä, mutta taidan säästää sellaisen väsäämisen vaivan (varsinkin kun ei ole sopivaa matskua mistä tehdä ja millä tehdä se) ja viedä auton jousineen Fordille.
Kuga PHEV
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
sido se poljin vaikka narulla yläasentoon ni rattiin kiinni....sitte vaa helvetin isot pihdit käteen (papukaija tai yleispihdit) ja sitte vaa venytät, kyl sen verran pitää miehellä ruista olla ranteessa! 8)
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Tossa kestää poljin ilman pitämisiä yläasennossaan, ongelmana oli just se että en keksinyt mistä välistä sinne esim. hanapihdit pujottaisin niin, että saisin vielä sen jousen päänkin sattumaan koloonsa. Kummasta päästä porukka on sitä jousta vetänyt? Siis meinaan että jousi kiinni ensin polkimeen vai siihen metalliseen kehikkoon?
Kuga PHEV
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
ite oon laittanu jousen ekaks sinne metalli runkoon kiinni ja sit venyttäny polkimelle
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Tää kun tuntuu olevan yleinenkin vaiva niin milläs kilometreillä tällänen ilmenee jos ajo on pääasiassa sekalaista veivausta eikä kaupparatsuajoa missä käytetään kytkintä vain 200 kilometrin maantiepätkien välissä?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Mun omaan on jousi laitettu jossain 85tkm nurkilla.. Heikko viritys, mutta eipä onneks oo paha laittaa uutta.
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Onnea vaan... naisautoilija on sen verran tutustunut kotteroonsa että on alkanut kritisoida huoltojen hintoja. Ihmettelin jalkotilaan vierinyttä vieteriä tässä muutama aika sitten, kunnes autohuolto "6 vuoden huollon" yhteydessä ilmoitti että palautinjousi on poikki ja huolto maksaa 160 euroa. Paikkakunnalla Helsinki. Eilen 19.4.2011. Ei millään voi tällainen duuni maksaa näin paljon. Missään. Ilmoitin autohuollolle ja tilanne on siis auki. Kaipa tuolla ajaa voi... kunnes halvempi huolto löytyy.
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
"6 vuotishuolto" voi toki maksaa 160€ (oikeastaan aika halpa), mutta jousen laitto paikoilleen pitäisi irrota jousen kanssa alle 50€ merkkihuollosta (Joensuussa Fordin liikkeessä 40€). Joku rempparane varmaan tekee halvemmallakin.
En siis itse saanut sitä perkeleen jousta viritettyä paikoilleen vaikka miten kirosin pää alaspäin auton jalkatilassa, joten nöyrryin ja maksoin, 45min siinä meni huoltomieheltäkin äheltäessä.
En siis itse saanut sitä perkeleen jousta viritettyä paikoilleen vaikka miten kirosin pää alaspäin auton jalkatilassa, joten nöyrryin ja maksoin, 45min siinä meni huoltomieheltäkin äheltäessä.
Kuga PHEV
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Nostellaas tätä.
Eli mulla napsahti jousi kanssa poikki, kun uutta jousta yritettiin laittaa paikalleen niin kävi ilmi että se kytkinpolkimen muovinen vastakappale on kans murtunut. Pitääkö koko poljin vaihtaa? Veholta sanoivat että myös se kytkimen sylinteri (tjsp, en minä tiedä mikä se oikeesti on, en oo mikään auton asentaja vaan pankkivirkailija
)pitäisi vaihtaa ja koko lystille tulis hintaa melkein 500e. Onkohan tuota mitään järkee maksaa? Tuo sylinterin vaihto vehon mielestä pitää tehä vaikka eivät siis ole autoa nähnytkään.
Eli mulla napsahti jousi kanssa poikki, kun uutta jousta yritettiin laittaa paikalleen niin kävi ilmi että se kytkinpolkimen muovinen vastakappale on kans murtunut. Pitääkö koko poljin vaihtaa? Veholta sanoivat että myös se kytkimen sylinteri (tjsp, en minä tiedä mikä se oikeesti on, en oo mikään auton asentaja vaan pankkivirkailija

Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Saattaisin harkita tuossa vaiheessa jo jotain tee-se-itse viritelmää sen jousen kiinnitämistä varten. Poljin irti toisessa viestissä kuvatulla tavalla, poralla reikä polkimen varteen ja siihen vaikka pieni (mutta sopivan paksu) avainrengas (tai muu sopiva metallirenkula) johon jousen pää kiinnittyy?
Tai tietty jos saat suoraan viritettyä jousen pään siihen, niin rengas on turha.
Riippuen tietty mistä kohtaa se on murtunut...
EDIT: ja ei mitään hajua miksi ne sitä sylinteriä ovat vaihtamassa.
Tai tietty jos saat suoraan viritettyä jousen pään siihen, niin rengas on turha.
Riippuen tietty mistä kohtaa se on murtunut...
EDIT: ja ei mitään hajua miksi ne sitä sylinteriä ovat vaihtamassa.
Kuga PHEV
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Voihan se olla että polkimessa ja sylinterissä on tehty jotain tuotekehitystä (?) eivätkä tee enää kuin sitä uudempaa mallia ja osat eivät käy ristiin?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Kerpele... Kylmästarttasin Focuksen ekaa kertaa kunnon pakkasessa ja iloitsin miten moitteetta se lähti käyntiin. Ensimmäisen kytkimenpolkaisun kohdalla kuuluikin KLING ja tämä mainittu jousi kierikin jalkatilaan.
Kysymys kuulukin, onko mitään haittaa ajaa ainakin kovimmat pakkaset ilman palautusjousta? Kytkinhän muuttui selkeästi herkemmäksi, mutta ei tuntuisi kuitenkaan luistavan. Ei hyvän tehdän viitsisi -20 steen pakkasessa alkaa yrittämään jousen asennusta...
Kysymys kuulukin, onko mitään haittaa ajaa ainakin kovimmat pakkaset ilman palautusjousta? Kytkinhän muuttui selkeästi herkemmäksi, mutta ei tuntuisi kuitenkaan luistavan. Ei hyvän tehdän viitsisi -20 steen pakkasessa alkaa yrittämään jousen asennusta...
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
mistä sitä tietää kauanko näitä pakkasia kestää? hae motonetistä tämmönen jos et itse raaski alkaa tekeen: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=76-5133
niin uskon että tällä saat sen paikoilleen. on meinaa aika veemäistä ajaa kytkimellä joka ei palaudu.
niin uskon että tällä saat sen paikoilleen. on meinaa aika veemäistä ajaa kytkimellä joka ei palaudu.
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Rakenteeseen perehtymättä, yleisen autotietämyksen perusteella sanoisin että sille autolle on melkolailla yhdentekevää vaikka ajat maailman loppuun asti ilman sitä jousta.jarp kirjoitti:Kysymys kuulukin, onko mitään haittaa ajaa ainakin kovimmat pakkaset ilman palautusjousta? Kytkinhän muuttui selkeästi herkemmäksi, mutta ei tuntuisi kuitenkaan luistavan.
Kytkimen (siis sen joka on siellä vauhtipyörässä kiinni, ei polkimen) palautuksen hoitaa kuitenkin paineasetelma ja ton jousen idea on vaan saada siihen polkimeen haluttu tuntuma ja estää sen mahollinen räminä kun sitä ei paineta. Jos nyt oikein pilkkua ruvetaan viilaamaan niin ehkä se ilman sitä jousta värisee ajaessa ja kytkimen pääsylinteri väsyy ennen aikojaan mutta väittäsin että aika moni paikka siitä autosta laukeaa ennen tota

Saa nähä koska omasta menee, 98000 taitaa olla taulussa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Kiitokset, näin arvelinkin asian olevan. Kyllähän se kytkin luistaisikin jos se ei palautuisi tarpeeksi. Taidan jättää tuon jousen laiton vähintäänkin lauhemmille keleille, ellen jopa laiskuuttani ensi kesään. Ei ole ihmisen hommaa alkaa laittamaan tuollaista, jos ei ole lämmintä tallia käytössä, etenkin kun tästä ketjusta sai lukea homman olevan astetta veemäisempää...
Ps. 106k on mittarissa kun itseltäni nasahti jousi. En tiedä onko edellinen omistaja koskaan vaihtanut.
Ps. 106k on mittarissa kun itseltäni nasahti jousi. En tiedä onko edellinen omistaja koskaan vaihtanut.
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Onko -07 malleissa vielä tuota katkeavaa jousta vai jo muutettu rakenne?
-06 mondeo
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Puuh jaksoin teutaroida uuden jousen paikalleen. Itse jousi maksoi Fordilla jotain vajaat seitsemän eroa (mukana tuli joku toinenkin outo osa jolle ene keksinyt käyttöä), mutta itse asennus ei todellakaan ollut ihmisen hommaa.
Ultimatum sain jousen asennettua paikoilleen laittamalla jousen väliin 20c kolikoita, molemmille "sivuille" yhdet jokaisen jousen kierteen kohdalle. Yhteensä meni 30 kolikkoa ja jousi tällöin venyi 115mm pituiseksi, jolloin sen pystyi asettamaan suoraan paikalleen. En osaa sanoa onko tämä kuitenkaan yhtään sen helpompi metodi kuin muutkaan, koska noiden kolikoiden saaminen jousen väliin vaati voimaa ja pienellä vasaralla naputtelua ja kärsivällisyyttä ja bonuksena ne kolikot eivät kilisseetkään iloisesti lattialle kytkintä polkaistessa, vaan ne joutui pitkäkärkisillä pihdeillä nyhtämään joka tapauksessa irti ja tilaahan siellä ei ollut paljoa huseerata.
Seuraavalla kerralla varmaankin koeilen jonkun linkkaamaa Motonetin jousityökalua, ainakin jos on kaveri vetämässä jousta ja itse ohjaamassa sen paikoilleen.
Ultimatum sain jousen asennettua paikoilleen laittamalla jousen väliin 20c kolikoita, molemmille "sivuille" yhdet jokaisen jousen kierteen kohdalle. Yhteensä meni 30 kolikkoa ja jousi tällöin venyi 115mm pituiseksi, jolloin sen pystyi asettamaan suoraan paikalleen. En osaa sanoa onko tämä kuitenkaan yhtään sen helpompi metodi kuin muutkaan, koska noiden kolikoiden saaminen jousen väliin vaati voimaa ja pienellä vasaralla naputtelua ja kärsivällisyyttä ja bonuksena ne kolikot eivät kilisseetkään iloisesti lattialle kytkintä polkaistessa, vaan ne joutui pitkäkärkisillä pihdeillä nyhtämään joka tapauksessa irti ja tilaahan siellä ei ollut paljoa huseerata.
Seuraavalla kerralla varmaankin koeilen jonkun linkkaamaa Motonetin jousityökalua, ainakin jos on kaveri vetämässä jousta ja itse ohjaamassa sen paikoilleen.
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Niinpä niin, ... Mutta sillä polkimen palautusjousella on sellainen merkitys, että kytkimen painelaakeria ei kuormiteta - eli estetään sen jatkuva mukana pyöriminen - silloin kuin kytkinpoljinta ei paineta.Krisse kirjoitti: Rakenteeseen perehtymättä, yleisen autotietämyksen perusteella sanoisin että sille autolle on melkolailla yhdentekevää vaikka ajat maailman loppuun asti ilman sitä jousta.
Kytkimen (siis sen joka on siellä vauhtipyörässä kiinni, ei polkimen) palautuksen hoitaa kuitenkin paineasetelma ja ton jousen idea on vaan saada siihen polkimeen haluttu tuntuma ja estää sen mahollinen räminä kun sitä ei paineta. Jos nyt oikein pilkkua ruvetaan viilaamaan niin ehkä se ilman sitä jousta värisee ajaessa ja kytkimen pääsylinteri väsyy ennen aikojaan mutta väittäsin että aika moni paikka siitä autosta laukeaa ennen tota
Saa nähä koska omasta menee, 98000 taitaa olla taulussa.
Kun polkimen palautus ei toimi, niin painelaakeri pyörii kaiken aikaa vaikka poljinta ei painettaisikaan!
Jos haluatte, että se painelaakeri ei ala pitämään ääntä ja sen korjaaminen ( mahdollinen vain kytkimen kotelon irroituksen jälkeen ) ei tule tarpeelliseksi, niin asentakaa/asennuttakaa uusi palautusjousi.
Torque Vectoring Control
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
veikkaan tohon viimeiseen että se painelaakeri ottaa vähän kiinni vaikka jousi olisikin paikallaan,
ja että se painelaakeri kestää molemmilla tavoilla niin kauan että kytkinremontti tulee eteen, jolloin ne kaikki kamat kannattaa uusia. Tosin on tuolla vähän hassu ajaa ilman jousta kun kytkinpoljin painuu niin herkästi ja liikkeellelähdössäkin turhan herkkä, eli tuntuman takia se jousi on. Ja 80tkm kohilla tippu jousi lattialle.
ja että se painelaakeri kestää molemmilla tavoilla niin kauan että kytkinremontti tulee eteen, jolloin ne kaikki kamat kannattaa uusia. Tosin on tuolla vähän hassu ajaa ilman jousta kun kytkinpoljin painuu niin herkästi ja liikkeellelähdössäkin turhan herkkä, eli tuntuman takia se jousi on. Ja 80tkm kohilla tippu jousi lattialle.
Re: Focus II kytkinpolkimen "palautinjousi"
Veikata saa ja luulla, mutta tieto ja tosiasiat ovat sitten asia erikseen - eiköskarij kirjoitti:veikkaan tohon viimeiseen että se painelaakeri ottaa vähän kiinni vaikka jousi olisikin paikallaan,
ja että se painelaakeri kestää molemmilla tavoilla niin kauan että kytkinremontti tulee eteen, jolloin ne kaikki kamat kannattaa uusia. Tosin on tuolla vähän hassu ajaa ilman jousta kun kytkinpoljin painuu niin herkästi ja liikkeellelähdössäkin turhan herkkä, eli tuntuman takia se jousi on. Ja 80tkm kohilla tippu jousi lattialle.

Siis se painelaakeri ei kosketa kytkinasetelmaan - sen tähtilevyjousen sakaroihin - silloin kun poljinta ei paineta ja siinä polkimessa on se palautusjousi. Ei se jousi ole siellä vain tekemässä polkimesta "jäykempää" vaan todella pitämässä oikeissa säädöissä olevan kytkimen painelaakeria irti asetelmasta.
Uskomatonta tämä mitu-mutu-(auto)tekniikan tuntemus!

Torque Vectoring Control