Escortin imuilman lämpötilatunnistin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Monteonisti kirjoitti:Mikä F-anturi? (taas kait tyhmä kysymys? :oops: )
samaa itse mietin kun en oo koskaan kuullu :?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Viesti Kirjoittaja kuolio »

cikatti kirjoitti: Osaisko joku kertoa mikä se oletetun huohotusvenan paikka todella on ja lähtikö tällä tosiaan Kuolion nypytykset pois? Se on vähän ristiriidassa siihenkin kun kostealla ilmalla nypytti paljon pahemmin...
Kyllä nuo nykimiset lakkas tällä toimenpiteellä :).
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

kuolio kirjoitti:Melko hitaasti laskee kans, mutta eivätpä jää enää riekkumaan. Yks mikä voi auttaa asiaan, on myös ajonopeusanturin pois päältä otto. Silloin tosin voi auto sammua, kun vauhdissa laittaa vapaalle, mutta kierrokset pitäis laskea nopeammin... Tuo maf on kans vähän siinä ja siinä. Jos auto alkaa vielä oireilee, niin vaihdan seuraavaks sen.
Niin sitä tässä vielä, että jos ajonopeusanturin irroitus vaikuttaa kierrosten nopeampaan laskemiseen, on vika kierrosten päällejäämiseen nimenomaan tyhjäkäyntiventtiilissä. Ei nyt tullut tuosta aikaisemmasta selväksi loppuiko myös kierrosten ylös jäänti samalla kuin nykiminen? Miten kävi?

Tässä juuri tämä vianetsinnän hienous on. Otat ilmamäärämittarin johdon irti, ja ei nypytä ajaessa. Ostat uuden ilmamäärämittarin ja johto kiinni, nykii edelleen. Ja jos otat ajonopeusanturin irti, niin kierrokset tippuu nopeammin. Kuitenkin vika voi olla tyhjäkäyntiventtiilissä, jota ecu ohjaa mm. ajonopeusanturin tietojen perusteella.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

niii tai sitten ecu voi olla sekasin :wink: 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä ainakin menen kohta sekaisin kun kaikki vaikkuttaa kaikkeen, mutta kun yrittää korjata, niin tuntuu, että mikään ei vaikuta mihinkään! :D
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Monteonisti kirjoitti:Minä ainakin menen kohta sekaisin kun kaikki vaikkuttaa kaikkeen, mutta kun yrittää korjata, niin tuntuu, että mikään ei vaikuta mihinkään! :D
:lol: :lol: :lol:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mikäs se F-anturi oikein on? :oops:
kuolio
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Huhti 2005 21:39

Viesti Kirjoittaja kuolio »

Juu, loppui kierrosten ylösjäänti. En ole tuota nopeusanturia kokeillutkaan ottaa irti, vaan kerroin vain vaihtoehdon, jos ei nuo yllämainitut toimenpiteet auta.
Ford Escort 1.8i 16v Sport Farmari -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Miten kuolio sai huohotinventtiilin vaihdettua, näyttää olevan vaikeassa paikassa ja joku pelti päällä? :shock:
cikatti
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Touko 2005 09:29
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja cikatti »

Monteonisti kirjoitti:Miten kuolio sai huohotinventtiilin vaihdettua, näyttää olevan vaikeassa paikassa ja joku pelti päällä? :shock:
ZETEC 2.0 koneessa ei ainakaan ole mitään peltiä siinä päällä.

Kuolion irrotusmenetelmästä en tiiä mutta ite nyppäsin sieltä ahtaasta kolosta venttiilin irti ja sen jälkeen vedin putken irti venttiilin päästä, liotin bensiinissä körnät pois ja panin takas. Putsauksesta ei ollut paskankaan hyötyä. Pitänee vaihtaa koko venttiili jos siinä on joku vuoto ongelma, se kun tuntui melko väljänoloiselta himmeliltä muutenkin. Se kun lienee halapa niin sietää kokeeksi vaihtaakin kun Kuolio väitti sillä nypytyksen loppuvan.
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Re: Nykiminen

Viesti Kirjoittaja grebe »

Mondi kirjoitti:Omassa montussa oli nykimistä, joka sai veren kiehumaan. Vikana oli Paineensäätö venttiilin ja F-anturin viallisesta kommunikoinnin yrityksestä. :shock: Tilattiin uudet ja ei ole nykimistä ollu tähänmennessä enää.
Monissa tapauksissa on vikaa löydetty Ilmamassa mittarista, joko puhdistus tai vaihto on auttanut.

Joissakin Pumppukoneissa nykimisen syynä on ollut viallinen suutin. :roll:
'

Edelleen, mikä ihmeen paineensäätöventtiili ja F-anturi?
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Nostan tämän vanhan topicin ylös.

Kävin tänään hetken mielijohteesta hakemassa uuden huohotinventtiilin Fordilta. Maksoi noin 24 euroa. Vaihdon tavoitteena on saada tuo epämääräinen nykiminen poistettua. Myös kierrokset meinaa alkaa jälleen kantamaan. Ilmoittelen sitten miten kävi. Onhan tuota nykimistä jo pari vuotta kohta siedetty.
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Tuli eilen illalla vaidettua tuo venttiili. Tänään 20 kilometrin ajo veti suun hymyyn. Eipä nykinyt ja koneen lämmettyä ei perinteistä alakierrosten puutumista ilmennyt 20 kilometrin ajolla. Eli puhtia tuntui olevan paremmin alle 3000 kierroksella.

Vanha venttiili näytti ehjältä, mutta oli väljempi ja jousen vastus huomattavasti heikompi kuin uudessa.

Mutta ei nuolaista vielä. Testataan lisää..
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Hyvä kun tuli kuntoon! :D
Minä kele vaihdoin turhaan! :twisted:
Toisaalta, onhan tuo valmiina jos joskus tarvii, samoin MAF ja starttimoottori! :D Meni vaan muutama satku hukkaan, ehkä! :roll:
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Joo, itselläkin mm. maf , tulpat + johdot ja lambda vaihdettu, turhaan. Hyvin toimii edelleen, eli vika taisi löytyä.

Kesälomalla käytin fordilla tuon vian takia, mutta ei ne mitään osanneet sanoa. Vaikka kuinka ohjeistin, mitä on tehty ja kokeiltu, oli huoltomies katsonut tulpat, putsannut ilmamäärämittarin ja lasku yli 80 euroa. Tokaisi vain: - "Vika tiedostettu koeajolla, muttei löytynyt vikaa. Eikä kannata alkaa tarkemmi etsimään. Voi tulla tosi kalliiksi eikä välttämättä vikaa edes löydy." Arvatkaa oliko eka ja vika kerta, kun vien auton korjaamolle, jos ei oma älli riitä.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minäkin kysyin Voortilta lainaksi jotta voisin kokeilla onko kyse haluamassani tyhjäkäyntivenassa? Myyjä vastas, että jos hallista löytyy tilaa ja vapaa asentaja, niin hän vois kokeilla. Sanoin, että taitaa tulla kalliimmaksi kuin tuo 105€ osa turhaan ostettuna? Vastas, että niin taitaa! :roll:
Lucifer74
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Heinä 2005 22:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucifer74 »

kuolio kirjoitti:Noniin. Nyt on viat korjattu. Tulppaamalla EGR (pakokaasun kierrätys) ja huohotinventtiilin vaihtamalla loppui kierrosten korkealle jäänti ja nykiminen. Pienestä se on kiinni :). Kiitokset kaikille vastauksista!
Nostan ikivanhaa topikkia kun jäi askarruttamaan että jos toi huohotusventtiili on vaihdettu ja egr tulpattu, niin eikä toi pelkkä tulppaaminen olis riittänyt? Kun jotenkin tuntuu että ovat samassa putkistossa.. (tosin tarkastan huomenna, eli älkää ampuko heti kovilla)
-Ei rahanmenolla rajaa, kun voortilla ajaa-
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Meneehän ne "samaan putkistoon", siis imusarjaan! :D
Vastaa Viestiin