doch sierraan takavakaaja
doch sierraan takavakaaja
Sopiiko 2.0 -90 sierraan takavakaaja muista malleista ja jos sopii niin mistä?
Koitin etsiskellä informaatioo mutta en oikein löytänyt.
Onko muuta huomioitavaa mitä sellaisen mukana pitäisi saada että olis bolt on?
Koitin etsiskellä informaatioo mutta en oikein löytänyt.
Onko muuta huomioitavaa mitä sellaisen mukana pitäisi saada että olis bolt on?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: doch sierraan takavakaaja
Sopii esim. scorpiosta, joissa ilmeisesti painon takia paksumpia vakaajiakin, esim. 2,0i automaatissa oli 17mm takavakaaja. Sulla ei varmaan ole takatukivarsissa vakaajan kiinnityspaikkoja, jos ei aiemmin ole ollut vakaajaa? Eli ne tarvii joko rakentaa, tai vaihtaa sellaiset tukivarret joissa paikat on. Vakaajan lisäksi olisi hyvä saada mukaan ne pannat joilla vakaaja kiinnitetään pohjaan, koska niiden saanti fordilta voi olla jo epävarmaa, omat sain kyllä vielä 4 vuotta sitten, samoin kuin ne vakaajan ja tukivarren väliset välitangot.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: doch sierraan takavakaaja
Jahas kiitoksia tiedosta 
Käykö muista malleista esim 4x4 sierrasta?
En kovin paksua vakaajaa tahtoisi kun on semmonen mutu että ilman lukkoa saattaa heikentää liikkeellepääsyä talvella epätasaisissa paikoissa sitä enempi mitä jäykempi vakaaja on, mutta jonkun näkönen pienna sais takana olla että vähenis toi puskeminen.

Käykö muista malleista esim 4x4 sierrasta?
En kovin paksua vakaajaa tahtoisi kun on semmonen mutu että ilman lukkoa saattaa heikentää liikkeellepääsyä talvella epätasaisissa paikoissa sitä enempi mitä jäykempi vakaaja on, mutta jonkun näkönen pienna sais takana olla että vähenis toi puskeminen.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: doch sierraan takavakaaja
Käy siis kaikki mk2 sierran vakaajat tietenkin, ja kaikki scorpion vakaajat. mk1 sierran vakaaja on leveämpi, kai senkin tietenkin soviteltua saa...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: doch sierraan takavakaaja
Hyvä tietää.
Mitähän katsuri tuumaa jos tukivartta muokkaa asiallisesti sopivaks?
Onko kokemuksia?
Mitähän katsuri tuumaa jos tukivartta muokkaa asiallisesti sopivaks?
Onko kokemuksia?
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: doch sierraan takavakaaja
Mieluummin paksumpi etuvakaaja, kuin tehdä vielä surkeampi takapäästä laittamalla sinne vakaaja.
Omassa on edessä 28mm tanko, Scorpparin tukivarret eikä takavakaajaa, toimii oikein hyvin.
Ennemmin keulaan lisää pitoa, eikä vähentää pitoa takaa..?
Omassa on edessä 28mm tanko, Scorpparin tukivarret eikä takavakaajaa, toimii oikein hyvin.
Ennemmin keulaan lisää pitoa, eikä vähentää pitoa takaa..?
Re: doch sierraan takavakaaja
vakaaja vähentää pitoa, mutta parantaa hallittavuutta (estää painopisteen siirtymistä puolelta toiselle)country sedan kirjoitti:Mieluummin paksumpi etuvakaaja, kuin tehdä vielä surkeampi takapäästä laittamalla sinne vakaaja.
Omassa on edessä 28mm tanko, Scorpparin tukivarret eikä takavakaajaa, toimii oikein hyvin.
Ennemmin keulaan lisää pitoa, eikä vähentää pitoa takaa..?
paksu vakaaja edessä, ohut vakaaja takana = aliohjautuva (normaali)
ohut vakaaja edessä, paksu vakaaja takana = yliohjautuvampi kuin em
eli jos tavoitteena on mahdollisimman aliohjautuva vehje, niin eteen jotkut paksut tuplavakaajat ja taakse ei mitään.

jne
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: doch sierraan takavakaaja
Arvasinkin että näin käy...
On käytännössä kokeiltu mikä toimii mitenkin ja toi setuppi toimii omassa.
Muttei oo pakko jos ei taho.
On käytännössä kokeiltu mikä toimii mitenkin ja toi setuppi toimii omassa.
Muttei oo pakko jos ei taho.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: doch sierraan takavakaaja
Itse rakentelin aikanaan sen 2.3 16v sierran tavallisesta dokkilaisesta, eli oli edessä jo vakiona 28mm vakaaja, takana ei mitään. 2WD Cossun iskarit ja jouset, uretaanipuslat tuli laitettua, aliohjas aika rajusti. Laitoin Scorpiosta 17mm takavakaajan, puskeminen loppui ja alkoi yliohjata enemmän, mikä sopi paremmin omaan ajotyyliin. Eli kokeiltu on täälläkin, ja täällä toimi näin!
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: doch sierraan takavakaaja
Sekoitetaanpas viellä hieman lisää soppaa
Eli itsellä stw:ssä edessä 28mm ja takana 20+17 vakaajat. Edessä 65kg/cm jouset/koni "sport" ja takana vakio stw jouset/mersun koni spesial iskarit.
Edessä oli aikaisemmin 1,5kierrosta lyhennetyt takajouset jotka olivat viellä selvästi jäykemmät kuin nykyiset jouset ja tuolloin puskeminen oli radalla lievempää.
Eli myöskin jouset tulevat vaikuttamaan paljon lopulliseen kuvioon jos ne vaihtuvat jossain vaiheessa.
Mutta sitten taas on puhuttu että löysä etuvakaaja ja kiinteät pitkittästuet tekisi viellä enemmpän yliohjaavaksi autoa. Kaikki pittäis kai kokeilla
Itselle seuraavaksi suunitteilla ensin lisätä etupään jäykkyyttä huomattavasti(ratakäyttöön 120kg/cm jouset) ja taakse toisenlainen iskari jossa ei ole ylöspäin nostavaa voimaa ja jäykempi ulosjousto säädössä. Josko noilla saisi takapään käytöstä jarrutuksessa rauhoitettua(soutaa kun keula painuu/perä nousee). Ei luota autoon kun ei uskalla rajua jarrutusta tehdä kuin liki suoralla linjalla.(
Ja eteen camperia jotta saa renkaan kokopinnan käyttöön kaarteissa eikä vain sitä ulkosyrjää.
Vaikka nyt on lukottomalla stw:llä ajettu parempi aika kuin siivellä. Eli ei se huono ole nytkään,kai.

Eli itsellä stw:ssä edessä 28mm ja takana 20+17 vakaajat. Edessä 65kg/cm jouset/koni "sport" ja takana vakio stw jouset/mersun koni spesial iskarit.
Edessä oli aikaisemmin 1,5kierrosta lyhennetyt takajouset jotka olivat viellä selvästi jäykemmät kuin nykyiset jouset ja tuolloin puskeminen oli radalla lievempää.
Eli myöskin jouset tulevat vaikuttamaan paljon lopulliseen kuvioon jos ne vaihtuvat jossain vaiheessa.
Mutta sitten taas on puhuttu että löysä etuvakaaja ja kiinteät pitkittästuet tekisi viellä enemmpän yliohjaavaksi autoa. Kaikki pittäis kai kokeilla

Itselle seuraavaksi suunitteilla ensin lisätä etupään jäykkyyttä huomattavasti(ratakäyttöön 120kg/cm jouset) ja taakse toisenlainen iskari jossa ei ole ylöspäin nostavaa voimaa ja jäykempi ulosjousto säädössä. Josko noilla saisi takapään käytöstä jarrutuksessa rauhoitettua(soutaa kun keula painuu/perä nousee). Ei luota autoon kun ei uskalla rajua jarrutusta tehdä kuin liki suoralla linjalla.(
Ja eteen camperia jotta saa renkaan kokopinnan käyttöön kaarteissa eikä vain sitä ulkosyrjää.

Vaikka nyt on lukottomalla stw:llä ajettu parempi aika kuin siivellä. Eli ei se huono ole nytkään,kai.

gti golo palloilija
Re: doch sierraan takavakaaja
Hyvä kuulla oikeita kokemuksia tälläsestä.
Itsellä ei ole ajettavuuden muokkaamisesta hirveesti kokemusta muuten kuin simulaattoreissa joissa homma toimii juuri noin että takapäätä jäykistämällä saa etupäähän pitoa.
Aikasemmin on ollut mk1 ja mk2 escortteja sekä mk1 sierroja joissa oli vakaaja. Pistin vaan merkille muutaman takavedottoman vuoden jälkeen että tämä "uusi" auto puskee tolkuttomasti ja etuvetoon nähden perä on kuin liimattu tiehen.
Ensinnä vois alottaa pistämällä jonkun suht maltillisen vakaajan taakse ja kattoo sitten jatkossa isompia säätöjä joskus mikäli kulkine pysyy muodoissaan talven yli.
Jos jollain sattuu olemaan sopivaa vakaajaa myydä kohtuulliseen hintaan niin yv:tä vaan.
Itsellä ei ole ajettavuuden muokkaamisesta hirveesti kokemusta muuten kuin simulaattoreissa joissa homma toimii juuri noin että takapäätä jäykistämällä saa etupäähän pitoa.
Aikasemmin on ollut mk1 ja mk2 escortteja sekä mk1 sierroja joissa oli vakaaja. Pistin vaan merkille muutaman takavedottoman vuoden jälkeen että tämä "uusi" auto puskee tolkuttomasti ja etuvetoon nähden perä on kuin liimattu tiehen.
Ensinnä vois alottaa pistämällä jonkun suht maltillisen vakaajan taakse ja kattoo sitten jatkossa isompia säätöjä joskus mikäli kulkine pysyy muodoissaan talven yli.
Jos jollain sattuu olemaan sopivaa vakaajaa myydä kohtuulliseen hintaan niin yv:tä vaan.
Re: doch sierraan takavakaaja
Jos on vaikeuksia saada Sierraa luistoon missään olosuhteissa on vika kyllä muualla kuin alustassa...
Vertailun vuoksi oma kiulu:
-40mm madallus
-pelkästään edessä vakaaja
-uretaanipuslat edessä
-lukkoperä
Eikä mitään ongelmaa saada autoa hallittuun sivuluisuun. Joo puskeehan se Sierra, vaan tiehen liimattuko sen etupään pitäisi olla, ja auton luistaa kuin videopeleissä? Varmaan aika moni 80-luvun takavetoinen auto puskee suht. reippaasti kurveissa, jos pelkästään kaasua runttaamalla meinaa revittää.. Puskeminen on Sierran ominaisuus, ei vika. Eri luonteista autoa halutessa, kannattaa katsella vaikka vanhoja Starletteja!

Vertailun vuoksi oma kiulu:
-40mm madallus
-pelkästään edessä vakaaja
-uretaanipuslat edessä
-lukkoperä
Eikä mitään ongelmaa saada autoa hallittuun sivuluisuun. Joo puskeehan se Sierra, vaan tiehen liimattuko sen etupään pitäisi olla, ja auton luistaa kuin videopeleissä? Varmaan aika moni 80-luvun takavetoinen auto puskee suht. reippaasti kurveissa, jos pelkästään kaasua runttaamalla meinaa revittää.. Puskeminen on Sierran ominaisuus, ei vika. Eri luonteista autoa halutessa, kannattaa katsella vaikka vanhoja Starletteja!

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: doch sierraan takavakaaja
Kyllähän se riuhtomalla luistaa mutta ei oo mitenkään tasapainoista käyttäytymistä.
Mitä pitävämpää on niin sitä enempi puskee.
En ihmettele yhtään jos luistaa madalluksen jälkeen kun takapyörien kulmat on aivan kentallaan ja lähinnä renkaan reuna ottaa kiinni
Sitä en kuitenkaan halua.
Tuo on kyllä puskevin takaveto mitä oon ajellut ja sitä tässä koitan korjata. Pieni puskuhan on hyvä neutraalilla kaasulla että on hieman varaa antaa kaasua mutta toi on ihan jotain muuta
Mitä pitävämpää on niin sitä enempi puskee.
En ihmettele yhtään jos luistaa madalluksen jälkeen kun takapyörien kulmat on aivan kentallaan ja lähinnä renkaan reuna ottaa kiinni

Sitä en kuitenkaan halua.
Tuo on kyllä puskevin takaveto mitä oon ajellut ja sitä tässä koitan korjata. Pieni puskuhan on hyvä neutraalilla kaasulla että on hieman varaa antaa kaasua mutta toi on ihan jotain muuta

Re: doch sierraan takavakaaja
Tuolla alustapolitiikka -ketjussa on myös asiaa sierran ajokäytöksen säätämisestä.
Minunkin kokemukset takapään jäykistämisestä puoltavat tuota puskemisen vähentämistoriaa.
Takana on nyt siipikossun maltillinen vakaaja, sitä leveää mallia. Se on muuten kiinnitetty tukivarsiin hitsattuihin kierretankoihin (niiden välipalojen avulla), eikä katsastuksessa ole tätä koskaan ihmetelty.
Toinen toimiva keino on säätää noita pyörien kulmia. Etupäähän pitäisi tosiaan saada suhteessa enemmän pitoa kuin taakse. Alustan rakenteista johtuen, tähän pyritään pienentämällä takapään negatiivista camberia (kun se auton kallistuessa menee joka tapauksessa voimakkaasti negatiiviselle) ja vastaavasti etupäähän sitä negatiivista camberia tarvitaan lisää, kun macpherson tuenta on aika neutraali muutoksille auton kallistuessa.
Renkaat vaikuttaa myös paljon tuohon käytökseen. Lipsuilla renkailla saa kaasulla helposti luisuja aikaiseksi, mutta vastaavasti jarrutuksissa voi tulla kiire, kun perä karkaa alta.
Yleisesti voisi ohjeena antaa myös, että madallus voimistaa Sierran tyypillistä käytöstä aliohjaamiseen, joten madalluksen yhteydessä pitäisi olla mietittynä jotain tähänkin vaivaan. Toisaalta, moni ei näistä jutuista paljoa perusta... 
Minunkin kokemukset takapään jäykistämisestä puoltavat tuota puskemisen vähentämistoriaa.

Toinen toimiva keino on säätää noita pyörien kulmia. Etupäähän pitäisi tosiaan saada suhteessa enemmän pitoa kuin taakse. Alustan rakenteista johtuen, tähän pyritään pienentämällä takapään negatiivista camberia (kun se auton kallistuessa menee joka tapauksessa voimakkaasti negatiiviselle) ja vastaavasti etupäähän sitä negatiivista camberia tarvitaan lisää, kun macpherson tuenta on aika neutraali muutoksille auton kallistuessa.
Renkaat vaikuttaa myös paljon tuohon käytökseen. Lipsuilla renkailla saa kaasulla helposti luisuja aikaiseksi, mutta vastaavasti jarrutuksissa voi tulla kiire, kun perä karkaa alta.


Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: doch sierraan takavakaaja
Kyllä sen repimällä irti saa mutta ajamalla lähtee puskemaan ennenkuin takapää irtoaa.duckworth kirjoitti:Jos on vaikeuksia saada Sierraa luistoon missään olosuhteissa on vika kyllä muualla kuin alustassa...![]()
Puskeminen on Sierran ominaisuus, ei vika. Eri luonteista autoa halutessa, kannattaa katsella vaikka vanhoja Starletteja!
Mulla on sama rengastus nyt kuin oli siivessä ja melkein tunnustaa että siipi jopa puski enemmän kuin nyt tuo stw,muuten se oli rauhallisempi ajaa,johtuen nykyisestä takapään "ulosjouston pehmeydestä". Siivessä oli kyllä hyvä lukko joka viellä lisäs takapään pitoa kaarteissa.
Mutta tämä on sitä harrastuksen erehdy/yritä uudestaan ja onnistu, hauskuutta
gti golo palloilija
Re: doch sierraan takavakaaja
Hyvinpä on taas ymmärretty mitä ajoin takaa...
Ei juuri vastaheittoakaan tarvitse näyttää, voimakas ohjaus ja kaasua, niin yliohjaillaan. Silloinkin pääpaino ohjaamisella, useampi korjausliike yhden luiston aikana, ei samalla vastaohjaksella.
Kuten sanoin Sierra on Sierra, siinä on tietty luonne jota vastaan on turha merkkiuskollisena taistella. Jos varmaa luisupulkkaa ajattelee, niin vaikka W124 Mersu hakuun, etupyörät kääntyy reippaammin, on hyvä ajaa, ja voi tuntea olevansa kylän paras kuski 8) Eikä se Sierra loputtomiin puske, hetken kurviin tultaessa, viimeistään poistuessa takapää on jo antanut periksi.
Madallus saa aikaa juuri sen, mihin tässä jo vihjailtiin, etupyörät suoristuu, takapää menee pakkaselle. Suorilla kyllä sutii, mutta kurveissa taas peräpää pitää, joka lisää aliohjaamista, eikä näin ollen helpota luistoa.Tunaaja kirjoitti: En ihmettele yhtään jos luistaa madalluksen jälkeen kun takapyörien kulmat on aivan kentallaan ja lähinnä renkaan reuna ottaa kiinni![]()
No kun se alusta jäykistetään (jouset&iskarit), niin sitä saa riuhtoa ja käytös pysyy tasapainoisena, kun auto ei keinu pidon palatessa kuin soutuvene. Ja mitä pitävämpää sen enemmän keulassakin pitoa, kuin myös enemmän painon siirtymää, jolloin alustaa voi kovemmissa vauhdeissa "käyttää hyväksi" ajamalla siten (ohjauksen voimakkuus, jarrutus) että painopiste saadaan jompaan kumpaan etunurkkaan. Tällöin päästään siihen haluttuun kulmaan.Tunaaja kirjoitti:Kyllähän se riuhtomalla luistaa mutta ei oo mitenkään tasapainoista käyttäytymistä.
Mitä pitävämpää on niin sitä enempi puskee.
Repimien=? Aika laaja käsite, viitataanko sitten kytkinpotkuun vaiko ohjaustekniikoihin? AInakaan itse ei ole tarvinnut repiä kytkimellä perää irti, ja tehoa 105 hp jos edes sitäkään..Aksu kirjoitti: Kyllä sen repimällä irti saa mutta ajamalla lähtee puskemaan ennenkuin takapää irtoaa.

Kuten sanoin Sierra on Sierra, siinä on tietty luonne jota vastaan on turha merkkiuskollisena taistella. Jos varmaa luisupulkkaa ajattelee, niin vaikka W124 Mersu hakuun, etupyörät kääntyy reippaammin, on hyvä ajaa, ja voi tuntea olevansa kylän paras kuski 8) Eikä se Sierra loputtomiin puske, hetken kurviin tultaessa, viimeistään poistuessa takapää on jo antanut periksi.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: doch sierraan takavakaaja
No sen verran hyvin tuo takapää tuntuu purevan kiinni ettei +400 sitä ilman kytkintä irroita kun kytkimellä edes 2:lla (suoralla) ja tietty jyrkällä kaarrevedolla. 2:lla kuivalla voi runtata huoletta kaasun pohjaan niin se pitää kyllä suoralla.duckworth kirjoitti: Repimien=? Aika laaja käsite, viitataanko sitten kytkinpotkuun vaiko ohjaustekniikoihin? AInakaan itse ei ole tarvinnut repiä kytkimellä perää irti, ja tehoa 105 hp jos edes sitäkään..Ei juuri vastaheittoakaan tarvitse näyttää, voimakas ohjaus ja kaasua, niin yliohjaillaan.

Esim affella varikon kummun ylitys 3:lla lukottomalla tällähetkellä pistää keulan puskemaan ennenkuin alkaa jauhamaan sisäkaarteen puoleisella tyhjää,tietty alkaa jos runttaa vaan kaasun pohjaan mutta ajamalla se keula menee ennemmin suoraan kuin sutimaan alkaa.

gti golo palloilija
Re: doch sierraan takavakaaja
Ei ole oikein vaihtoehto madaltaa kun tarvis sitten saada pyörät takas järkevään asentoon enkä pääse pihasta ilman että jää laatikosta keikkuun eikä toi nyt niin mahottoman löysä ole muuta kun takaa johtuen siitä vakaajan puutteesta varmaankin pääosin.
Minulla ei oo mitään tarkotusta loukata ketään sillä että haluan vähän muokata ajo-ominaisuuksia. Ihan vaan huvin ja harrastuksen kannalta.
Kyllähän se sierrana silti pysyy ja hyvä autohan se on
Minulla ei oo mitään tarkotusta loukata ketään sillä että haluan vähän muokata ajo-ominaisuuksia. Ihan vaan huvin ja harrastuksen kannalta.
Kyllähän se sierrana silti pysyy ja hyvä autohan se on

-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: doch sierraan takavakaaja
Joo, tässä vähän ihmetellyt miten tää on joillekin joku pyhä asia.. Kyllä ajoneuvoa saa halutessaan muokata ajo-ominaisuuksiltaankin just sellaiseksi kuin tykkää, ei se silti ole yhtään vähempää sierra. Sama kuin jos laittas spoilerin, niin siitä tulis bemari?
Jos sierrasta on mahdollista tehdä vähemmän aliohjaava, niin tottakai se kannattaa tehdä jos haluaa, eikä kuunnella miten joonkun mielestä pitäs ostaa toijota.
Jos sierrasta on mahdollista tehdä vähemmän aliohjaava, niin tottakai se kannattaa tehdä jos haluaa, eikä kuunnella miten joonkun mielestä pitäs ostaa toijota.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: doch sierraan takavakaaja
Niin pysyyhän Sierra Sierrana, jos se vain näyttää siltä..? En oikein usko että pelkän ulkonäön vuoksi viistokeulataunusta hankitaan, ja kaikki muu muokataan. Omat on autonsa kullakin, eikä mulle toisten autot ole pyhäasia, kukin taplaa tyylillään, mutta eri asia onko siinä mitään järkeä? Miksi taistella auton perusominaisuutta vastaan? Sama kuin haluaisi rakentaa 70-luvun Camarosta pieni ruokaisen pelin joka ei vie bensaa.. Tällöin tullaan harrastukseen ensnimmäiseen kohtaan = aihion valinta. Pitää harrasteautoa tietenkin muokata, mutta jos haluaa vaikka kaikki Mersun ominaisuudet, niin eikö ole viisainta hankkia Mersu?
Ja mun pointti, kyllä sen puskemisen kanssa pystyy elämään, paljon halvemmaksi tulee muuttaa ajotyyliään niin että keula pitää, tulee jopa halvemmaksi kuin kaiken muokkaaminen tai aihion vaihto
Ja mun pointti, kyllä sen puskemisen kanssa pystyy elämään, paljon halvemmaksi tulee muuttaa ajotyyliään niin että keula pitää, tulee jopa halvemmaksi kuin kaiken muokkaaminen tai aihion vaihto

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: doch sierraan takavakaaja
Menee jo aika turhaksi vääntämiseksi. Eikös madaltamiseenkin voi sanoa että jos haluaa matalan auton niin kannattaa ostaa mikroauto. Sierra ei ole matala.
Ettei nyt ihan offtopiciks menis niin pohdin että rauhottaakohan se vakaaja perän kiikkumista pelkästään riittävästi vai pitäiskö harkita jäykempiä iskareita taakse?
Soratiellä heijaa aika reippahasti kun saa pitoa luiston jälkeen. Ei ole vielä tollain mikään muu tehnyt.
Ettei nyt ihan offtopiciks menis niin pohdin että rauhottaakohan se vakaaja perän kiikkumista pelkästään riittävästi vai pitäiskö harkita jäykempiä iskareita taakse?
Soratiellä heijaa aika reippahasti kun saa pitoa luiston jälkeen. Ei ole vielä tollain mikään muu tehnyt.
Re: doch sierraan takavakaaja
Joo vedetään vaan ääriskenaariot...Tunaaja kirjoitti:Menee jo aika turhaksi vääntämiseksi. Eikös madaltamiseenkin voi sanoa että jos haluaa matalan auton niin kannattaa ostaa mikroauto. Sierra ei ole matala.

En sanonut ettei Sierralle mitään saisi tehdä, mutta jos yksikään auton ominaisuus ei miellytä, niin on siinä jotenkin astuttu p*skaan aihiota valitessa

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: doch sierraan takavakaaja
Ei *ittu sä oot dukvortti kyllä melkonen.. Jotkut sattuu tykkäämään rakentelusta ja parantelusta, ja vaikkapa vaan sierran ulkonäöstä. Pitäiskö sillon sun mielestä hommata starletti, ja vaihtaa siihen vaan sierran kori, niin olis aihion valinta kunnossa kun ei tarvi rakentaa kuin yks kohta?
Paljonkohan ketään kiinnostaa kohta kirjoitella tänne, kun heti aletaan tuomitsemaan joku vakaajan vaihtokin väärän aihion valinnaksi.. Mee vaikka ite rakenteleen välillä jotain ja ajaan sladissa.
Paljonkohan ketään kiinnostaa kohta kirjoitella tänne, kun heti aletaan tuomitsemaan joku vakaajan vaihtokin väärän aihion valinnaksi.. Mee vaikka ite rakenteleen välillä jotain ja ajaan sladissa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: doch sierraan takavakaaja
Hehheh..
Kun on pieni budjetti niin ajan sillä minkä saa ja siihen sitten hinta/hyöty suhteella parannuksia.
Voi olla että on aivan turha selittää ja pian köyhäksi haukutaan ja väärät elämänvalinnat tehnyt, mutta jos auto on 250 ja vakaaja ehkä muutaman kympin ja sillä saa ihan ok tuloksen itselle niin on aika vaikea nähdä mitä väärää siinä on
Kun on pieni budjetti niin ajan sillä minkä saa ja siihen sitten hinta/hyöty suhteella parannuksia.
Voi olla että on aivan turha selittää ja pian köyhäksi haukutaan ja väärät elämänvalinnat tehnyt, mutta jos auto on 250 ja vakaaja ehkä muutaman kympin ja sillä saa ihan ok tuloksen itselle niin on aika vaikea nähdä mitä väärää siinä on

Re: doch sierraan takavakaaja
Aikoinaan hankkiessani kesäautoa mietin pitkään eri vaihtoehtoja. Sierra oli listalla korkealla kahdesta syystä:
1) siitä on olemassa tehokas turboversio ja isoja vinkkelikoneita, eli laillista viripotentiaalia on konehuoneeseen vaikka lähtökohta olisi 1.6l econiisku
2) sierralla ajettiin menestyksellä niin grippiä kuin ralliakin, eli kaikenlaista upgrade osaa löytyy viriputkista ja kisatalleilta hyllyt väärällään
Kaiken lisäksi Sierra on ollut erittäin yleinen auto ja nyt museoiän kynnyksellä sen hankintahinta on - sanoisinko edullinen.
Miten muuten pitäisi määritellä hyvä aihio? 
2008 ajoin ensimmäisen kerran Ahvenistolla tuolla kesäautolla. Kierrosaika oli jotain surkean ja epätoivoisen välimaastossa, arviolta 2:10-2:15. Ihan hirveä pulkka eikä kuskikaan mitään osannut.
2009 ajoin 2:01 kierroksen autolla missä oli siipikossun takavakaaja (vakiovakaajan tilalla), uretaanipuslat, lukkoperä, 16" vanteet ja iskarin yläpäiden poikkituet edessä ja takana. Ihan perussettiä siis.
2010 uusin renkaat, päivitin jarruja ja korjasin edelleen rengaskulmia. Paras kierros 1:52.
Tänä kesänä päivitin etupalat EBC keltaisiin ja käytin paremmin renkaiden potentiaalin hyväksi. Paras kierros 1:45,5. Incarit löytyy tuolta mun kesäautolinkin takaa.
Vähintään 20s. on kierrosaika parantunut Ahvenistolla konetta avaamatta.
Noille sierran ajo-ominaisuuksille voi todellakin tehdä vaikka ja mitä. Takavakaaja on hyvä alku, jostain skorpparista tiukka kapean mallinen vakaaja, niin eiköhän se puskeminen rauhoitu. Ässät laittaa tarvittaessa vaikka kaksi vakaajaa, jos ei muuten toimi.
1) siitä on olemassa tehokas turboversio ja isoja vinkkelikoneita, eli laillista viripotentiaalia on konehuoneeseen vaikka lähtökohta olisi 1.6l econiisku
2) sierralla ajettiin menestyksellä niin grippiä kuin ralliakin, eli kaikenlaista upgrade osaa löytyy viriputkista ja kisatalleilta hyllyt väärällään
Kaiken lisäksi Sierra on ollut erittäin yleinen auto ja nyt museoiän kynnyksellä sen hankintahinta on - sanoisinko edullinen.


2008 ajoin ensimmäisen kerran Ahvenistolla tuolla kesäautolla. Kierrosaika oli jotain surkean ja epätoivoisen välimaastossa, arviolta 2:10-2:15. Ihan hirveä pulkka eikä kuskikaan mitään osannut.
2009 ajoin 2:01 kierroksen autolla missä oli siipikossun takavakaaja (vakiovakaajan tilalla), uretaanipuslat, lukkoperä, 16" vanteet ja iskarin yläpäiden poikkituet edessä ja takana. Ihan perussettiä siis.
2010 uusin renkaat, päivitin jarruja ja korjasin edelleen rengaskulmia. Paras kierros 1:52.
Tänä kesänä päivitin etupalat EBC keltaisiin ja käytin paremmin renkaiden potentiaalin hyväksi. Paras kierros 1:45,5. Incarit löytyy tuolta mun kesäautolinkin takaa.

Noille sierran ajo-ominaisuuksille voi todellakin tehdä vaikka ja mitä. Takavakaaja on hyvä alku, jostain skorpparista tiukka kapean mallinen vakaaja, niin eiköhän se puskeminen rauhoitu. Ässät laittaa tarvittaessa vaikka kaksi vakaajaa, jos ei muuten toimi.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/