Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Otsikon mukainen paku tuli tuossa ostettua pari päivää sitten ja lieviä ongelmia heti alkuunsa.
Auto on seissyt viime syksystä ja oli katsastamaton kun hain sen.
Auto on 1996-vuodelta ja vanha poliisiauto.
Koneessa kuuluu pieni nakutus, joka tulee nostajasta, vakiovika kaiketi näissä koneissa.
Ajattelin tehdä huuhtelun, kun ongelma on joiltain korjaantunut tuolla metodilla.
Autoon on vaihdettu kaikki suodattimet, sekä tulpat viime syksynä, jonka jälkeen ajettu n. 300km. (Vanhalla omistajalla korjaamon kuitti).

Noh, itse ongelmaan.
Käytin autoa leimalla ja ruosteen lisäksi hylsy tuli päästöarvoista jotka aivan poskellaan.

Tyhjäkäynti
CO 0,72 !!
HC 464 !!
Lambda-arvo 1,0
CO2 14,70
O2 0,21

Yli 2000 kierroksilla arvot CO 0,05 HC 47 eli erittäin hyvät.

Muuta huomioitua:

- Kylmänä ei tahdo pysyä käynnissä
- Kuumana ei tahdo lähteä käyntiin, poljin pohjassa käynnistyy
- Tyhjäkäynnillä pientä epätasaisuutta
- Jos kaasua polkaisee, tulee kaasu viiveellä mukaan
- Vetää ihan ok, ei nyi ajossa
- Vaimo sanoi kun perässä ajoi että tuprutti harmaata savua, eli kaiketi rikkaalla koko ajan.
- Ajoin ennen leimaa 30km pienillä vaihteilla koneen ja putkiston kuumaksi, ei auttanut

Ostin jo uudet tulpat, jotka laitan vaihtoon, mutta vika tuskin oikenee kokonaan.

Kysymyksiä:

- Tulpanjohtojen sallitut vastusarvot?
- Onko jako 1.3.2.4 ?
- Löytyykö jostain korjausopasta esim pdf:nä ?
- Onko jotain ns. juoksulistaa miten voi testata esim. MAF/lambdan-toiminnan
- Lambda ei käsittääkseni säädä arvoja tyhjäkäynnillä, joten vika ei kaiketi ole siinä?
- Mitä öljyä tähän koneeseen kannattaa laittaa

Kaikki apu tarpeen, ja kiitän etukäteen vastanneille.

Päivitystä:

- Tulpat vaihdettu Bosch Iridium jotku DP2222 tms.
- Kone huuhdeltu, uudet öljyt+suodatin
- Ilmansuodatin uusi
- Putsattu Imuilman anturi, tarkistettu MAP. (Taaempi lanka on musta, vaikuttaako mihinkään?)
- Tyhjäkäynnillä nakuttaa venttiiliä, kaasulla vaimenee lähes kokonaan pois
- Pieni "kiertävä" rallatus kuuluu koneesta

Käynti ei muutu mihinkään vaikka ottaa MAPin tai imuilman lämpöanturin irti
Edelleen miettii kun painaa kaasua, putkesta tulee aika paljon vettä, käynti hieman epätasainen.

Venttiili mennyt? Alkaa loppua keinot..

APUA!!! :cry:
Ransutin

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja Ransutin »

Moi!

Itselläni muutamaa vuotta vanhempi tapaus OHC koneella. Tämä myös vanha "Maija".
Öljytikussa oleva pysäytysprikka oli päässyt luistamaan ylöspäin ja tuli ajettua liian vähillä öljyillä ja kone alkoi kilkattaa yhä voimistuvalla volyymillä kunnes ei enää matkustamossa voinut huutamatta puhua ja tilanteelle piti tehdä jotain.

Ei hätä tuon näköinen, sisätilan lämppärin kenno mäkeen ja rintapeltiin peltisaksilla reikä ja uusi nokka-akseli myllyyn, nostajat vaihdettiin myös.

Kaikki tuntui olevan ihan ok, mutta katsastusajan koittaessa "sikapäästöt" ei mitään toivoa saada läpi; tuttu huollon kaveri sanoi että kannen tiiviste mennyt, glykoli kun palaa sylinterissä menee päästömittausvehkeet siitä ihan sekaisin.

Kantta sitten irti vain, mutta kannetiiviste oli yllätykseksi aivan ehjä. Pienen päänraapimisen jälkeen oli selvää että varsinainen ongelma päästöihin oli se että keskellä imusarjaa 2 ja 3 sylinterien välissä on jäähdytysnesteen kiertoa varten kanavat ja tosi lähellä noita imuaukkoja joten tiivistepintaa vain muutama millimetri välissä. Imusarjan tiiviste oli pettänyt ja kone hörppi glykolia sekaan erityisesti lämpimänä kun paine jäähdytysjärjestelmässä kasvaa...

Että imusarjan tiiviste kannattaa ehkä katsoa ennen kannen tiivistettä. En sitten tiedä eroaako OHC/DOHC systeemit miten paljon imusarjan rakenteessa toisistaan, tuossa ainakin oli imusarja kummallinen U:n muotoinen ja iso kapistus kun on pakokaasun takaisinkierrätykset ym hilavitkuttimet.

Pikakikka leimalle voi olla vaihtaa pelkät vedet jäähdytysjärjestelmään ja jättää jäähdytysnesteen täyttökorkki auki. Silloin ei glykoli pääse sotkemaan päästöarvoja. Jos siis sattuu olemaan tuosta kiinni. Kannattaa käydä jossain huoltoasemalla tms mittauttamassa nuo päästöt etukäteen niin ei tarvia nolata itseään konttorilla jos ei ole tuosta kiinni :)

Muita mieleentulevia asioita on sitten rikkinäinen katti tai lambda-anturi.

Niin ja jos vedet laittaa koneeseen niin pakkaskelillä ei kannata päästää jäätymään...
Ransutin

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja Ransutin »

Ja vielä tuli mieleen lisää että jos epäilet että joku vena olisi mennyt, niin puristuspainemittarilla (10-30e lähimmästä autovaraosa/tarvikeliikkeestä) asia selviää. Jos puristukset on ok kaikissa sylintereissä, venttiilitkin ovat ok.
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Kiitoksia.

Katson vielä tuon MAPin, putsaan sen tänään, sekä teen ns. nollauksen. Eli akku irti ja tyhjäkäynnillä 3 minuuttia kun tietokone nollautunut. (Haynesin manuaali mainitsi EEC V ecun nollautuvan jos akun ottaa irti) ja ECUn pitää opetella käynti ja seokset uudelleen tuon jälkeen.
Aika kumma juttu, mutta kai se on manuaalia uskominen, toivon ettei ole kansi, julmettu homma ruveta poraamaan reikiä tulipeltiin, ja oli kuitenkin mennyt edellisestä leimasta ilman huomautuksia..

Onko tietoa mistä sais hyvän OBD-kaapelin joka toimii tämän kanssa, sekä mikä ohjelma olisi paras arvojen tutkimiseen?

Kiitos avusta muuten, huonosti on tullut neuvoja mistään. :)
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

No niin, väliaikatietoja..

Map puhdistettu, auto ollut virroitta tunnin jotta ECU nollautuisi, annettu käydä 3 min tyhjäkäynnillä, n. 1500Rpm:llä 2 min.
Konetta käytetty tunti välillä ihan kunnolla huudattaen, kone ihannelämmöissä.
Käytin autoa testerissä, edelleen arvot poskellaan, ei auttanut tulppien, öljyjen, MAPin puhdistus.
Katsastusmies ei uskonut että ongelma olisi venttiili, imuvuoto taikka katti koska kierroksilla arvot seuraavat:

CO 0,02
HC alimmillaan 35
CO2 arvot olivat täysin normaalit, eli putki ei vuoda.

Jos katti olisi hajalla, niin nuo arvot eivät olisi noin hyvät kierroksilla kats. miehen mukaan.

Heti kun menee tyhjäkäynnille, nousevat arvot, eli ei polta kaikkea bensaa.

CO 0.7-1.3
HC 600-800


Päivitystä lisää:

Tuli vaihdettua varmuudeksi tuo ECT-tunnistin, tuntuu että ECU heittelisi kierroksia nyt enemmän, ja kaasu vastaisi hieman paremmin, tuntuu kuitenkin että kaasu "nypyttää" hieman, eli autossa tuntuu välillä pieni tärähdys tms, eli kuin välillä jäisi kipinä välistä.
Nyt lähtee muuten ranssu hyvin kuumanakin käyntiin, mitä ei aiemmin tehnyt.

Mistä tähän saa tulpanjohdot, motonetin piuhoista kun ei oikein tiedä, ei edes tunne suoraan sopivia, pitääkö hakea ns. "marmoritiskiltä" vai löytyykö jotain muuta kunnollista.
Kummatkin puolat koneen etuosassa kannessa kiinni, joten ei taida ihan Sierran piuhat mennä?
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Voiko tässä vehkeessä säätää MAP-tunnistinta, vai vaikuttaako myös lambdan kanssa kierroksilla?
Eli tuossa joku mainitsi että sitä voisi mahdollisesti säätää tuon mustan kannen alta??
Jos pystyy, niin mitenkäs tämä tapahtuu? Mihin suuntaan väännetään ja onko "vaarallista" koneelle?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Mikäs moottori tässä tarkalleen on kyseessä?
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Taisi olla NSG eli sama kone mikä on jossain Scorpiossa, puolat kiinni kannen etuosassa. (muistilappu on autossa, enkä just jaksa lähteä kaivamaan sieltä) =)
Sen verran sanoivat Ford suomella että on aika harvinainen kone Transitissa kuulemma.
Sain Fordilta jonkun 20v. talossa olleen ja poliisin ajoneuvoihin erikoistuneen henkilön kiinni, joka kertoi seuraavaa..

"Kyseisessä koneessa saattaa pakopuolen nokka-akseli hypätä hampaalla yli vaikka onkin ketjulla oleva kone".

Tuolloin kone toimii mutta oireet ovat seuraavat:

- Huono käynnistyminen
- Kone "miettii" kun polkaisee kaasua tyhjäkäynniltä ripeästi, kierroksilta ei huomaa eroa normaaliin
- Seokset poskellaan
- Hieman laiska kiihtymään

Syy: Pitkän nokkaketjun kiristimen laahauspala kuluu ajan myötä ja ketju pääsee elämään niin että jako voi hypätä hampaalla.

Korjaus: Jako kohdalleen, kiristimen laahauspalan tarkastus, ja tarvittaessa vaihto.

Eli tämmöin värssy. :)

Tarkistan asian kunhan ehdin taas paneutua tuohon, pistän tänne infoa jos tästä tosiaan oli kyse.

Onko ollut muita vastaavia tapauksia kellään?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Jaa elikkäs juuri tuo kone. Ennen kun kantsii mitään arvailla, niin ootko vikakoodit lukassu? EEC-V kyllä ilmottaa vikakoodeilla pienetkin poikkeavuudet toiminnassa, niin kuin pitääkin.

"- Onko jotain ns. juoksulistaa miten voi testata esim. MAF/lambdan-toiminnan
- Lambda ei käsittääkseni säädä arvoja tyhjäkäynnillä, joten vika ei kaiketi ole siinä?"

Nyppää MAF:n piuha irti, ja tee testilenkki. Jos toimii paremmin ilman sitä, niin MAF:ssa vikaa.

Ja lambdaa nimenomaan käytetään tyhjäkäynnillä, sekä osakaasulla ja matalilla kierroksilla seoksen korjaamiseen. Korkeilla kierroksillahan se olisi liian hidas reagoimaan jotta sitä voisi suoraan käyttää, MUTTA, ecu tekee korjauksia koko kierrosalueelle niillä tiedoilla mitä lambda on mittaillut closed loopissa eli tyhjäkäynnillä/osakaasulla. Tuo korjaus-% on obd:llä nähtävissä "LTFT" -arvona

Jos haluat kokeilla miten se toimii ecun vakiokartoilla ilman minkäänlaista seoksen korjausta, niin yksinkertaisesti lambdan piuha irti ja ajelemaan. Ei kuitenkaan kannata pitkää matkaa ajaa noin, koska toimivasta lambda-anturista voi tulla entinen. Mutta jos se silloin toimi öbaut normaalisti, niin ei tarvitse enää syypäätä etsiä.

Vertailemalla noita sun päästömittausarvoja alla olevan linkin kuvaan, voit päätellä karkeasti kuinka rikkaalla se käy:
http://www.planetcampbell.us/AFR_Emissions_Graph.jpg

Ja btw, nostajia saa ainakin tarvikemerkkisenä muistaakseni alta 300e toimitettuna koko 16kpl satsin kun tilaa saksasta.

"Mistä tähän saa tulpanjohdot, motonetin piuhoista kun ei oikein tiedä, ei edes tunne suoraan sopivia, pitääkö hakea ns. "marmoritiskiltä" vai löytyykö jotain muuta kunnollista.
Kummatkin puolat koneen etuosassa kannessa kiinni, joten ei taida ihan Sierran piuhat mennä?"

Tästä kunnolliset: http://global.ebay.com/MAGNECOR_IGNITIO ... 57228/item

Ite pistin vastaavanlaiset silikonijohdot, eli siis mk5/mk6 rs2000 tarkotetut (ne käyvät), kun sopivasti sai Burton Powerilta. Niissä on lisäks paljon tukevammat pystytötsät, verrattuna niihin alkuperäisiin muovirimpuloihin jotka mulla oli lyöny läpitte kanteen, ja hiiltyny.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Kiitoksia tiedoista!

Lähden ihmettelemään viikonlopun jälkeen, ei ole vain leimaa autossa niin tuo ajelu on vähän turhan riskiä hommaa. Pitänee ottaa siirtokilvet että saa ajella.
Mites tuon OBD-kaapelin laita, toimiiko tässä esim. ELM-327 piiriin perustuva piuha PC:lle, ja mikä ohjelmisto toimii hyvin, eli lukee vikakoodit ja pystyy valvomaan reaaliaikaisesti ecun tietoja?

Jos vien tuon Fordille niin tulee tuhottoman kalliiksi roikottaa töpselissä arvoonsa nähden.
Tuo oma kaapeli olisi suuri helpotus koko hommaan.

Käykö esim tämä piuha?

http://www.huuto.net/kohteet/vikakoodin ... /170905170

Kyseinen ecu käsittääkseni käyttää J1850 PWM protokollaa? Ja pitähän sen softan tukea tuon kaapelin tunnistustakin.

Pitää testata tuo Lambda ensimmäisenä, toivon että se on siitä kiinni niin ei tarvitsisi availla konetta. 8)
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

ELM-327 toimii, ja juu J1850 PWM on protokolla. Softan täytyy tukea tuota ELM327:ää, että toimii ylipäänsä. En kyllä tiedä onko ilmaisena mitään kovin hääppöisiä, jos meinaa koodien lukemisen lisäks tehdä muutakin. ScanXL taisi olla maksullisista hyvä. Tosin muistaakseni siinäkin lukemat hyppi joka suuntaan ihan ihmeellisesti, en kyllä tiedä johtuiko kaapelista vai mistä. Nykyisin käytän pelkästään http://www.obd-2.com/ :n tuotetta, joka toimii kuin junan vessa, tosin hintakin on sen mukainen ($240). Mut jo ihan perus kaapeli kantsii ostaa koska se kyllä maksaa itsensä nopeasti takasin, jos vaihtoehto on käyttää liikkeessä koodien luvussa.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Kiitos tiedoista jälleen. :lol:

Pistän kaapelin tilaukseen. ScanXL löytyi jo..

Eiköhän tuolla pääse paremmin jyvälle, niin ei tarvitse arvailla niin tuhottomasti.
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Nyt syö miestä.. =)

Testasin konetta ilman Lambdaa, kiersi aivan eri tavalla.
Hain uuden Biltemasta, jep sieltä juuri, laitoin kiinni ja..

Nyt kone ei enää mieti, ja tuntuu aivan erilaiselta, mutta... EI MENE PÄÄSTÖISTÄ VIELÄKÄÄN! :evil:

Arvot olivat edelleen CO 0.7-1.0 HC 500, kierroksilla CO melkein nolla HC 20.
Otin vielä kesken mittauksen MAPin irti, ei vaikuttanut mitenkään, no ehkä vähän nousi arvot.
On kait pakko avata kone, voisiko olla että pitää tuo tietokone vielä nollata kun Lambda oli hajalla?
En käyttänyt akun kenkää irti kun vaihdoin ton lambdan.
Voisko olla että ECU ei tajua että lambda on nyt ehjä? Hjälp! Kohta räjähtää pää, kun ei niin ei tuu kelpo lukemia.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Jos oot ajamalla vieny sen päästömittaukseen, niin kyllä ecun pitäisi siinä matkalla jo oppia se uusi toimiva lamda, ja korjausarvojen mennä kohdalleen... Suosittelisin kyl nyt katsomaan ne vikakoodit, ennen yhtään mitään.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Matkaa oli 100metriä =)
No auto lähtee nyt noin 300km lenkille, katsotaan miten vaikuttaa. Jos vaikka katti olis niin tukossa ettei toimi sen takia, luulis että puhdistuu kun ajelee vähän.. :lol:
Sehän on työntäny koko ajan liikaa bensaa sinne kun happitunnistin on hajalla?
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Päivitystä:

Tein autolla tänään 250km lenkin, ja annoin tossua oikein kunnolla. :D

Tuli hankittua matkalta samalla ELM lukija, joten nyt on vähän lisää infoa.

Kaksi koodia tuli:

P0135 O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 1
P1405 Unknown Diagnostic Trouble Code

Sen verran jo selvitin että herjaisi DPFE letkun irtoamisesta, mutta kun se on paikallaan, ehkä kerran tuli otettua irti kun oli käynnissä.

Nollasin koodit, eikä uusia enää tullut. Eli tunnistaa nyt lambdan ja se toimii. Käynti on edelleen epätasaista ja auto on vähän nuhainen, kuumalla koneella tuntui kyllä vetävän nyt paremmin kuin aiemmin, tuntui että parani koko ajan mitä enemmän kilometrejä takana, mutta ei esim jaksa vetää 5 vaihteella 70kmh ilman ylimääräistä kuormaa 30-asteen ylämäkeen.
Käynnistyminen edelleen vaikeaa, ei meinaa millään lähteä kuumalla koneella, sitten kun käynnistyy niin pysyy kyllä käynnissä, kylmänä taasen pitää startata ainakin 2-3 kertaa ennen kuin löytää tyhjäkäynnin.

ScanXL livedata antoi seuraavia tietoja:

SAE.MAF tyhjäkäynnillä keskiarvo 70g/s
Fuel Flow ratekeskiarvo 8 litraa/tunnissa

Kattia ei kaiketi pysty mitenkään testaamaan kuin vaihtamalla sen, oletettavasti se on tukossa kun edellinen omistaja ajellut viallisella lambdalla ja nyt hieman auennut kun tuntuu pirteämmältä?

Pitääkö se jakopää nyt sitten kuitenkin avata?
Eikö ecun pitäisi tajuta jos nokka-akselin tunnistin ei toimi oikein, vai tajuaako se jos jako pielessä?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Onko siinä lambda-anturia lisäksi katalysaattorin toisella puolella?
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Eipä näytä olevan, ainoastaan yksi mitä olen löytänyt. =D

Tossa kyselin englantilaiselta sivustolta, niin käskivät tarkastamaan tuon kaasuläppäanturin toiminnan, mutta miten ihmeessä se tarkistetaan? Onko obd-softaa joka näkee läpän asteet tms?
Sanoivat että jos ecu luulee että läppä on auki, niin ecu rikastaa seosta.
Auto kyllä kulutti aika hyvin tuon 250 km aikana, meni 40,- bensoihin, joku nyt mättää..

Eh, toi kulutushan on ihan kohdillaan. 20,-/12litraa, ja kun kuormattuna ja talla pohjassa ajaa niin meneehän sitä löpöö ihan hyvin.. :lol:
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Jees, 100km lisää takana ja vetää ihan kivasti. Ehkä kiihdytyksissä pientä pintanykimistä jota ei esim vaimo huomaa.

Kuumalla koneella ei meinaa millään lähteä käyntiin, 3 kertaa pitää starttaa että lähtee, ihme juttu.

Noh, testasin scantool.net 1.11 ohjelmalla ja taas tuli P1405 koodi, katselin vähän arvoja ja tälläistä tuli:

Absolute Throttle Position 18.8% tyhjäkäynnillä, talla pohjassa 95,3% (taitaa olla ihan normaali arvo?)
Calculated load 28-29.8%
Timing advance 15-21´c
Air Flow 3.2g/s
Intake temp 24-47 riippuen kaun seisoi paikallaan
Coolant temp 93-100´c
Short Term fuel trim (Bank 1) from -3.91 to 0.78%
Long Term fuel trim (Bank 1) -1.56%
Short Term fuel trim (Bank 2) from -2.34 to 0.78%
Long term bank 2:ssa samat kuin ykkösessä
Bank 1 O2 sensor voltage 0,1-0,715 volttia hyppii ylös alas, eli toimii?
Bank 2 02 sensor voltage 1.275 volttia @ 0,00 to -1.56 to 2.34

Eikös nuo nyt kerro että kaikki pitäs olla kunnossa, ja ainoo vika on taas tuo P1405..

APUA!!!!!!!
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Himputti, tuo TIS sanoo että pitäis olla toinenkin lambda ennen kattia, aika jemmassa on kun en ole nähnyt, eli olisikohan nyt sitten tuo toinenkin hajalla tai tukossa.. Ei meinaan löydy mitään infoa Bank2:n takaa..
Pitää etsiä moista vielä.
Viimeksi muokannut poteroa, 04 Huhti 2011 07:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

no kun noita trimmejäkin on kaksi paria, niin luulisi olevan kaksi lambdaakin. Etsisin tässä vaiheessa vikaa EGR:stä. Jospa se on auki tyhjäkäynnillä ja siksi sotkee tyhjäkäynnin. Sillon kyllä päästölukemat on perseellään tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla ok. kts esim: http://keskustelu.suomi24.fi/node/6720141
Niin turha värkki että kannattaa tulpata putkien kohdalta vaikka pienillä kolikoilla tai peltiläpysköillä
Viimeksi muokannut Tekno, 04 Huhti 2011 07:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Muistan nyt kun tarkemmin ajattelee niin ScanXL löysi pari kertaa bank 3 & 4 infoa, mutta sen jälkeen tiedot katosivat ja ilmoitti että not supported tms.. Eli olisikohan tuossa nyt sitten kaiken tämän loppuhomman syypää.
Ei ole tietoa missä tuon pitäisi olla? Heti juuriputkessa/pakosarjassa?

Tissin kuva ei spesifioi paikkaa kunnolla..
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

lainaus: "no kun noita trimmejäkin on kaksi paria, niin luulisi olevan kaksi lambdaakin. Etsisin tässä vaiheessa vikaa EGR:stä. Jospa se on auki tyhjäkäynnillä ja siksi sotkee tyhjäkäynnin. Niin turha värkki että kannattaa tulpata putkien kohdalta vaikka pienillä kolikoilla tai peltiläpysköillä"

Siis tarkoitatko suoraan niitä 4 putkea jotka vähän kuin vesiputken kiinnityksillä? Eli ns. mutterit auki ja tulpat väliin.?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

poteroa kirjoitti:l
Siis tarkoitatko suoraan niitä 4 putkea jotka vähän kuin vesiputken kiinnityksillä? Eli ns. mutterit auki ja tulpat väliin.?
Jep, siis jos ne lähtee pakosarjasta. Ja sitten tulppaus myös sinne imusarjan päähän, mihin pitäis mennä yks samantapainen "vesiputki". Periaatteessa kyllä riittäisi että pelkästään tuon imusarjan pään tulppaa, jos pakosarjan liitokset on hankalassa paikassa tms. Sinne imusarjaanhan ne kaasut johdetaan, ja se voi sotkea tosiaan tyhjäkäynnin, jos systeemit on auki tyhjäkäynnillä jo.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
poteroa
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2011 17:30

Re: Transit 1996 2.0i DOHC päästöt tapissa

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Ei ollut toista lambdaa..

Kokeilen tulpata tuon putken, katsotaan mitä tapahtuu..
Vastaa Viestiin