
Jarrut tärisee
Jarrut tärisee
Mulla on Ford Focus vm.2000 1.8 farkku. Etujarrujen tärinä ongelmia on ollut ja paljon, kahteen kertaan on jo vaihdettu levyt, kerran laakerit ja kerran uudet palat.Katsastuksessa ei tullut mitään mainintaa mistään väljyyksistä. Satulan liu ut toimii ja männät kans.Aina kun on vaihdettu uudet levyt, niin pelaa moitteettomasti vähän aikaa ja sitten taas tärinä alkaa, pienissä 30-50 nopeuksissa ei aina tule tärinää, 100km nopeudesta, kun jarruttaa meinaa paikat lähteä hampaista. Levyt ovat ns.tarvikejuttuja josko siinä olisikin se vika?? 

Re: Jarrut tärisee
huonoja levyjä... Merkkiliikkeestäkin niitä saa ja ihan perinteisesti rahalla, eikä ole ees kovin kalliit.
Re: Jarrut tärisee
Noi focuksen etujarrut on kyllä sellainen keksintö että...
Tarkista, että onko ajon jälkeen levyt lämmenneet. Jos et ole juuri vetänyt peräkkäisiä lukkojarrutuksia, niin levyjen tulisi olla suoraan ajosta korkeintaan haalean lämpöiset, ei kuumat.
Jos on kuumat tai poikkeuksellisen lämpöiset levyt, niin laahaavat jarrut aiheuttaa sulle sen tärinän (hotspot ja kitkapinnan siirtymä levyyn). Jos olet varma, ettei satuloissa ole vikaa, niin kuumenemista voi aiheuttaa myös jarruletkun rikkoutuminen (pullistuminen tukkoon) tai nesteiden kiehuminen ja systeemiin päässyt ilma.
Joka tapauksessa suosittelisin jarrunesteen vaihtoa, jos on epäilystä ettei sitä ole muutamaan vuoteen vaihdettu. Luultavasti tuon ikäisessä autossa ei ole suuri häpeä uusia niitä letkujakaan - varmuuden vuoksi. Näillä eväillä ja toimivilla satuloilla pitäisi tarvikelevyjen ja palojenkin kestää.

Tarkista, että onko ajon jälkeen levyt lämmenneet. Jos et ole juuri vetänyt peräkkäisiä lukkojarrutuksia, niin levyjen tulisi olla suoraan ajosta korkeintaan haalean lämpöiset, ei kuumat.
Jos on kuumat tai poikkeuksellisen lämpöiset levyt, niin laahaavat jarrut aiheuttaa sulle sen tärinän (hotspot ja kitkapinnan siirtymä levyyn). Jos olet varma, ettei satuloissa ole vikaa, niin kuumenemista voi aiheuttaa myös jarruletkun rikkoutuminen (pullistuminen tukkoon) tai nesteiden kiehuminen ja systeemiin päässyt ilma.
Joka tapauksessa suosittelisin jarrunesteen vaihtoa, jos on epäilystä ettei sitä ole muutamaan vuoteen vaihdettu. Luultavasti tuon ikäisessä autossa ei ole suuri häpeä uusia niitä letkujakaan - varmuuden vuoksi. Näillä eväillä ja toimivilla satuloilla pitäisi tarvikelevyjen ja palojenkin kestää.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/