st200 korkea tyhjäkäynti. Käykö rikkaalla?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

st200 korkea tyhjäkäynti. Käykö rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Onko se st200 mondeoissa normaalia käyttäytymistä, että kylmänä käynnistyksen jälkeen kierrokset on sielä 1500 paikkeilla reilu puoli minuuttia ennen kuin laskee normaaliin? Minusta vaan tuntuu että jossain on vikaa, mutta missä? muuten ei ole mitään vikaa, mutta tuo tyhjäkäynti ärsyttää. Jos se on ominaisuus niin en tee mitään, mutta jos jollain on ollut samaa ja se on saatu korjattua niin kertokaa minulle ihmeessä.


EDIT 1.5.2011

Nyt kun on ollut lämpimät ilmat, niin kottero silti nostaa kierrokset tuonne 1700 - 2000 kierrokseen ja laskee siitä noin 2min päästä 900 kierrokseen. Bensa haisee ainakin että soppaa tuntus saavan. Auto on kuitenkin katsastettu tammikuussa ja auto on sillonkin toiminut noin että voisko vika olla kuitenkaan lambdassa. Miten kone reagoi niinkuin visuaalisesti jos noi imuilman lämpötila anturi ja imuilman lämpötila anturi on rikki? Jotenkin tuntuu, että ainakin kylmäkäynnistyksellä kone sais soppaa ja nyt oon huomannu sen, että ei oikein moottorijarrutuskaan onnistu. Ei jarruta oikeasti yhtään. Mutta kun on ajanut jonkin aikaa niin kone kyllä pudottaa kierrokset normaaliin pysähtyessä. Toki ei silloinkaan laske niitä kierroksia niin nopeasti kuin minun mielestä pitäisi.
Viimeksi muokannut TEPPO, 01 Touko 2011 11:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Matti H
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Helmi 2011 22:30
Paikkakunta: Tampere

Re: st200 korkea tyhjäkäynti. Ominaisuus vai vika?

Viesti Kirjoittaja Matti H »

Ominaisuudeksi luulisin. Oma ainakin kylmänä pitää kierroksia siellä reilussa 1500, samoin emännän focus. Kunhan vähän lämpenee niin kierrokset tyhjäkäynnillä normaaleissa lukemissa.
:ford: Mondeo Mk4.5 2.0TDCi
:ford: Mondeo Mk3.5 2.0 Duratec HE
wellu88
Viestit: 18
Liittynyt: 15 Helmi 2008 16:50
Paikkakunta: Mikkeli

Re: st200 korkea tyhjäkäynti. Ominaisuus vai vika?

Viesti Kirjoittaja wellu88 »

tyhjäkäynti venttiil?omaani vaihettiin pariinkin otteeseen,sanoivat fordilla et niitä kyllä menee....
mondeo-01
sierra-87
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: st200 korkea tyhjäkäynti. Ominaisuus vai vika?

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Löysin tämmösen keskustelun koskien korkeaa tyhjäkäyntiä ja kierrosten heittelyyn

http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... e_Hang_Fix
http://www.contour.org/ceg-vb/showthrea ... e-Hang-Fix

Kokeilen ainakin tuota tänään ja katotaan, että vaikuttaako mitenkään.
Stukaz

Re: st200 korkea tyhjäkäynti. Ominaisuus vai vika?

Viesti Kirjoittaja Stukaz »

Kyllä se on ihan vartavasten siihen suunniteltu ominaisuus. Ns. ryyppy. Jos ei laske lämpösenäkään niin sit vikaa kylmäkäynti venttiilissä. Crc:llä puhdistaminen on ihan hyvää tekohengitystä.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: st200 korkea tyhjäkäynti. Ominaisuus vai vika?

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Juu on se varmasti tarkoituksella korkeampi, mutta jotenkin tuntuu, että pikkusen on liian kova kylmätyhjäkäynti. Tekee saman myös lämpimässä hallissa. Eilenkin melkein 2000 kierroksessa piti jonkin aikaa kierroksia. Taidan putsata tuon tyhjäkäyntimoottorin.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: st200 korkea tyhjäkäynti. Käykö rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Nyt kun on ollut lämpimät ilmat, niin kottero silti nostaa kierrokset tuonne 1700 - 2000 kierrokseen ja laskee siitä noin 2min päästä 900 kierrokseen. Bensa haisee ainakin että soppaa tuntus saavan. Auto on kuitenkin katsastettu tammikuussa ja auto on sillonkin toiminut noin että voisko vika olla kuitenkaan lambdassa. Miten kone reagoi niinkuin visuaalisesti jos noi imuilman lämpötila anturi ja imuilman lämpötila anturi on rikki? Jotenkin tuntuu, että ainakin kylmäkäynnistyksellä kone sais soppaa ja nyt oon huomannu sen, että ei oikein moottorijarrutuskaan onnistu. Ei jarruta oikeasti yhtään. Mutta kun on ajanut jonkin aikaa niin kone kyllä pudottaa kierrokset normaaliin pysähtyessä. Toki ei silloinkaan laske niitä kierroksia niin nopeasti kuin minun mielestä pitäisi.

Laitoin sitten sinne imuputkeen(joka menee tyhjäkäyntimoottorin juureen) sen supistajan ja sillä kierrokset rauhoittui samantien. En kyllä usko, että tämä on "korjaus" tähän, mutta tuolla contour clubin puolella tätä on kokeiltu useampia kertoja kun mikään muu ei ole auttanut.
Vastaa Viestiin