Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

Elikkäs, pitäisi asennella eberi takasin tohon mondeoon, kun alkaa nää pakkaset ****ttamaan.

Edellinen omistaja oli tuosta sen orkkiksen korjannut parempaan talteen, ja auton pohjassa on vesiletkut vedetty jatkoholkilla yhteen, dieselputki nippusiteellä kiinni jarruputkeen, virta / ohjausliitin pakattu minigrip-pussiin ja teipattu tiiviiksi.

Kysymys kuuluukin, mitä muuta tohon tarvii ? ja kellään mitään varmaa tietoa mihin suuntaan nesteet tuolla kiertää ?

Toinen kysymys sitte liityykin kelloon / puhaltimen ohjaukseen.

Muutaman eberin asennellut aikasemmin, ja näissä tuo sähköjen kytkentä on ollut naurettavan helppo. Eberissä oli 6-piuhaa. Eberin + ja -, Kellolta tuleva + joka herättää eberin, Sisäpuhaltimen ohjaus, sekä bensapumpun + ja -.

Onkos mondeossa sama ? Ja missäs tuossa on bensapumppu ? sinne kuskin jalkatilaan tulee vain muoviputki jossa pikaliitin päässä, vai jaksaako eberin oma annostelupumppu imeä tavaran suoraan tankista ?

Kun kytken tuohon Auton oman ECU-Eberiohjauksen rinnalle oman kellon, niin mitenkäs porukat on kytkennän toteuttanut? Karusti vaan kellolta tuleva herätejohto Rinnan tuon eculta tulevan kansa (jolloinka siis kun kello ohjaa eberiä, puskee kello myös eculle sen +12v, ja vice versa) vai ootteko laittanut siihen väliin vaihtoreleen?

Sama sisäpuhaltimen kanssa. Minne se kannattaisi kytkeä? Löytyykö konehuoneen / kuskin jalkatilan sulakerasioista jotain hyviä mestoja ? Edellisessä VW-passatissa ei tarvinnut kuin vetää tuo puhaltimen ohjauskarva eberiltä automaatti-ilmastoinin taakse, vw:n valmiiseen lisälämmitin liittimeen niin homma rokkasi sillä, mutta taas isukin Land-Roveriin kun asensin joutui puhaltimelle laitta vaihtoreleen.

Hieno paintilla tehty kuva kytkiksistä liitteeksi:
http://img522.imageshack.us/f/nimetnmg.jpg/
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Onko kysymyksessä D5WS?
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

D5WSC

Eli compacti malli...
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

Noniin, nyt tarttis apuja...

Ei toi eberin asennus menny ihan niiku elokuvissa. Mitenkä toi voortti oikeen tota eberiä orkkiksena ohjailee ?

Auton pohjaan tuli autosta 5-johtoa:

Vihr.must: +12v auton käydessä
Vihr.valk: +12v sytytysvirran olessa päällä
Valk.lila: +3.3v auton käydessä
Pun: Plussa
Must: Miinus

Toinen Onkos kellään mitään selitystä noista eberin väreistä ? ja mitkä pitää minimissään olla kytketty?

Muistaakseni vanha eberini oli niin että kun se sai +:n ja -:n, sekä "herätteen" lähti se pörisemään.

Eberissä värit oli

Pun
Rusk
Vihr
Sin
Sin.Valk
Must.Pun
Must.Valk
Kelt

??
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

Noniin, homma lähti vähän eteenpäin...

Eli eberi oli kytketty kutakuinkin oikein.

Eberin keltaseen kun antaa 12v se lähtee pöridemään, sininen on "lisätehoturboboost" johon laittamalla 12v eberi pörisee täysillä

Nyt kuitenkin oon tullu siihe tulokseen ettei vekotin saa naftaa. Onko kenelläkään tietoa miten tuo fordin orkkis eberin polttoaineen saanti on toteutettu? Onko eberillä oma linja tankkiin? Ryöstetty Y-haaralla paluupuolelta?
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Mulla on semmoinen mielikuva, että Eberillä olisi yleensä oma polttoaineputki tankista lähtien, kun
parkkilämmitinsarja on olemassa. Orkkisasennuksessa (ei parkkilämmitintä) taidetaan käyttää
T-liitintä moottorin polttoaineletkussa.
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

Juu, näinhän se oli. Eli koneen paluupuolella, naftasuodattimen vieressä oli Y-haara josta lähti letkut eberille. Letu joka oli iroittettu ja tukittu. Tosin tuon paluupuolen liitännän kautta toi eberi sai liikaa ilmaa naftan mukana, joten jouduin vetää oman linjan tankista eberille.

Mutta vielä ihmetyttää noi auton omat sähköt. Sinne auton pohjaan kun tosissaan tulee:

Jatkuva +
Jatkuva maa
Virtalukko-ohjattu +
Laturilta +
Virtalukko-ohjattu 3v

Minne noi olis tarkotus kytke ? Kumminkin toi eberi tarvii vaan jatkuvan, maan, ja herätteen niin se toimii. Herätteen otin nyt tosta laturilta tulevasta, jolloinka eberi lähtee käyntiin kun moottori käynistyy, ja sammuu kun auto sammuu, mutta jäi vaan vaivaamaan mitäs noi 2-muuta piuhaa on.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Jatkuva virta ja jatkuva maa lienevät selvä asia: Eberin + ja -.
Vrtalukko-ohjattu + vos olla se "termnal 15", joka menee ulkosen lämpötla-anturn ottoon,
ellei anturia ole.

Laturilta tuleva piuha ei ohita otsaluuta, ja tuo 3,3V vaikuttaa vähintäänkin oudolta - ehkä
kelluva input.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

No nyt...

Vihreä/musta = ulkoilman lämpötila-anturi
vihreä/valk = sulakkeelle F82 (virta päällä - tieto)
valk/lila = diagnostiikka (EOBD-liittimen pin7)
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

turboruuvi kirjoitti:No nyt...

Vihreä/musta = ulkoilman lämpötila-anturi
vihreä/valk = sulakkeelle F82 (virta päällä - tieto)
valk/lila = diagnostiikka (EOBD-liittimen pin7)

Okei, eli toi valko-lila on yhtäkuin eberin Sin/valk (diagnostiikka)...

Eli onkos toi orkkiskytkentä nyt niin että tuo vihreä/valk menisi eberin herätteeseen, ja tuo vih/musta sen lämötilakytkimen kautta eberin "lisäteho" johtoon?

Onko ton vihr/valk takana sitten jotain älyä, ettei se syötä siihen aina sitä +12v, vaan aivot katselevat esm. Ulkolämpötilaa ja moottorinlämpötilaa joista se sitten päättelee tarviiko eberin huutaa vaiko ei ?


Nyt eberin heräte on kytketty tohon vihr/mustaa, joten eberi huutaa polvillaan aina kun auto on käynnissä, ja kulutuskin sen mukainen... ~350km ajettu, ja puol tankkia naftaa menny...
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

On näköjään tossa laturiltakin tulevassa piuhassa jotain älliä välissä. Tänään koitin piruuttani +7 asteisessa parkkihallissa lyödä auton käyntiin... Eberi ei lähtenyt käyntiin. Ajoin auton pihalle -13 pakkaseen, meni muutama minuutti niin eberi alkoi taas pöhistä...

Ja ilmeisesti toi -20 on vaan liikaa tolle tdci:n lämmöntuotolle. -13 niin esm. motarilla ajon jälkeen eberi pysyy sammuksissa ~2-3min, jonka jälkeen lähtee taas pöhisemään...
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Joo, toi valk/lila on Fordin ilmaisu diagnostiikalle.
Se yksi piuha tuskin menee laturille. Eiköhän tuo liene se lämpötila-anturi.

Nuo etsimäni piuhat on Mondeon johdotuskaaviosta Eberille menevät johdot.

Koetan vielä etsiskellä tuon vihreä/valk. johdon kulun ihan Ebukalle asti.
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

turboruuvi kirjoitti:Joo, toi valk/lila on Fordin ilmaisu diagnostiikalle.
Se yksi piuha tuskin menee laturille. Eiköhän tuo liene se lämpötila-anturi.

Nuo etsimäni piuhat on Mondeon johdotuskaaviosta Eberille menevät johdot.

Koetan vielä etsiskellä tuon vihreä/valk. johdon kulun ihan Ebukalle asti.
Eli siis kun tuon Ford:in diagnostiikan isken eberin diagnostiikkaan kiini, saa eberin vikakoodit luettua & nollattua FoCom:illa, tai vastaavalla diagnostiikka softalla ?

Juu siis miten itse tuon lämmittimen ohjauslogiikan järkeilin oli:

D+, eli kun auto on käynnissä, aivolaatikko kattelee lämpötilan perusteella tarvitaanko lisälämmitintä vaiko ei, mikäli tarvitaan (~5c rajana ?) syöttää se tohon vihree.mustaan virtaa jolloinka eberi lähtee käyntiin.

+15 singaali kulkee sen auton pohjassa, eberin johtosarjassa olevan "kylmäkytkimen" lävitse, eberin "lisäteho" johtoon. Eli kun virrat kytketään, mikäli ulkona on kylmä (-10 ja tuo kytkin ei vielä johtanut), kytkee kytkin suoraan eberille lisätehon päälle, eli kun auto lähtee käyntiin, eberi lähtee suoraan peliin "täysillä".

Homman järkeilin näinpäin, sillä jos eberin kytkisi tohon +15 linjaan, lähtisi eberi jo radioasennossa hehkuttamaan, sekä auton, sekä eberin käynistysyritykset osuisivat päällekäin. Tässä riskinä se, että jännite droppaa auton startin aikana niin alas että eberi menee vikatilaan.

Mutta, hoitaako auton elektroniikka myös ajonaikasta eberin käyttöä, vai onko se vain tyylillä "nyt tarvitaan lisälämpöä, eberitulille", jonka jälkeen se heittää pallon lämmönsäätelystä eberin omille aivolaatikoille. Jolloinka eberi lämmittää kunnes neste on ~80c, jonka jälkeen sammuu, ja herää uudelleen kun neste lämpenee alle tuon ?


Varmaa tietoahan tämä ei ole, vaan mitä on koittanut nyt itse järkeillä tuon vekottimen toiminnasta. :)
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Noinhan tuo näyttäisi orkkisasennuksessa tekevän, paitsi ettei sulakkeen F82 ja Eberin
välissä pitäisi olla muuta kuin piuha. Toisaalta, yleensä Fordeista löytyy D5WS eikä SC.
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

Eli Vihr/valk menee suoraan eberille, mutta onkos tuon vihr/must välissä jonkinsortin lämtötilakytkin kaavioissa ? Samahan se periaatteessa on kumminpäin toi toimii, jos eberin laittaa käynistymään virtalukkotiedolla, säästetään joku kymmenensekuntia käynistusaikaa, mutta toisaalta, riskeerataan sekä eberin, että auton oman moottorin käynistys...

Periaatteessahan tuo SC ei eroa tuosta orkkikseta muuten, kuin että siinä on vakiona vesipumppu. "alaosan" pitäisi olla 1:1 sama WS:n kanssa.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Kake kirjoitti:Eli Vihr/valk menee suoraan eberille, mutta onkos tuon vihr/must välissä jonkinsortin lämtötilakytkin kaavioissa ? Samahan se periaatteessa on kumminpäin toi toimii, jos eberin laittaa käynistymään virtalukkotiedolla, säästetään joku kymmenensekuntia käynistusaikaa, mutta toisaalta, riskeerataan sekä eberin, että auton oman moottorin käynistys...

Periaatteessahan tuo SC ei eroa tuosta orkkikseta muuten, kuin että siinä on vakiona vesipumppu. "alaosan" pitäisi olla 1:1 sama WS:n kanssa.
VIhr/valk suoraan.

Vihr/must menee lämpötila-anturille, joka on syylärin takana. Tais olla niin, että anturin toiseen
napaan tulee plussa, ja tuo vihr/must menee siihen toiseen. Muistaakseni se ohitetaan vetämällä se suoraan plussaan.

Orkkisasennuksessa, sen tarkoitus ei ollut esilämmittää moottoria eikä kabiinia, vaan "korvata hukkaläömpö", jota noissa uusissa dieseleissä ei kehity tarpeeksi kylmää ilmaa varten.

Perus D5WSC ei eroakaan, mutta Mondeon orkkislämppärin liitin/piuhat eivät ilmeisesti ole
samat kuin perus Eberissä. Mm. keltainen yleensä tulee liittimelle, mutta joissakin autokohtaisissa
"virityksissä" liittimen takana voi olla erikoisempiakin kytkentöjä.

Muistaakseni esim. Transitin Eberin liitinkin on pyöreä.
Focuksella keltainen piuha tulee lisäohjausyksikölle, eli liittimen yli.

Näin D5WZ Sprinterissä:

Chamber Cross section Function counter
colour connector
1 1,5 red plus supply, terminal +30
2 1,5 brown minus supply, terminal –31
3 0,5 black/red not in use
4 0,5 green plus signal, dosing pumpcontrol
5 0,5 blue/white diagnosis
6 0,5 blue terminal 15
7 0,5 yellow D+ dynamo
8 0,5 black/white not in use
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

No toi sprintterin asennus on juuri niinkuin meinasin.

Eli eberi lähtee käyntiin kun laturi alkaa puskemaan virtaa, ja virtalukkotieto on vedetty tohon eberin "lisätehoon".

Juu, transitista toi mun eberi onkin. Päässä oli joku ford:in oma ristiinkytkentä, jossa ei värit taikka johtojen määrä osunut lähellekkään mitä löytyi mondeon pohjasta, joten päätin pätkästä tuon transitin ristikytkennän + liittimen kokonaan pois, ja kytkeä eberin orkkis-värien perusteella.

Tossa transitin orkkisjohdotuksessa homma meni juurikin niin, että ton Eberin "lisätehon" (sin) välissä oli lämpökytkin. Kokeilin -10 asteisessa ilmassa, niin kytkin ei vielä johtanut, mutta kun suihkutti vähän kylmäspraytä anturin päälle, lähti johtamaan.

Toisaalta, muistaakseni eberi lähtee kyllä käyntiin jos tohon siniseen (lisäteho) antaa 12v:tä, mutta sillon vekotin ymmärtääkseni huutaa kokoajan polvillaan, ja puskee 5kw edestä lämpöä linjastoon.

EDIT:

Nyt on menny värit ja ajatus ristiin jossain vaiheessa.

Eli siis summasumarum:

Vihr.Musta = d+ = dynamo : Menee orkkiksena syylärin luona olevan lämpötilakytkimen kautta eberille. nastaan ? (nasta 5? )

Vihr.Valk = +15 = terminal 15 = Lukkotieto: Menee orkkiksena suoraan auton pohjaan eberille? Näätkö eberin liittimen nastaa ( nasta 4 ? )

EDIT2:
http://www.espar.com/tech_manuals/Hydro ... 3%20JE.pdf

Tossakin näkyis että Keltanen vedettäis suoraan Dynamolinjaan (vihr.must)
ja sininen lämpökytkimen kautta +15 linjaan...
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Ihan tarkkaan tuohon manuskaan ei kannata luottaa, kun se on D5WZ:n manuska.
Osa piuhoista on eri tarkoituksiin. D5WZ:ssa ei ole lisätehopiuhaa eikä tuuletustoimintoa.

Toi D+ -linjan idis lienee siinä, että Eber on enabloitu vain moottorin käydessä.
Terminal 15 - linjaa käytetään mm. vikakoodien nollaamisessa.
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

turboruuvi kirjoitti:Ihan tarkkaan tuohon manuskaan ei kannata luottaa, kun se on D5WZ:n manuska.
Osa piuhoista on eri tarkoituksiin. D5WZ:ssa ei ole lisätehopiuhaa eikä tuuletustoimintoa.

Toi D+ -linjan idis lienee siinä, että Eber on enabloitu vain moottorin käydessä.
Terminal 15 - linjaa käytetään mm. vikakoodien nollaamisessa.
Hmm.... Vetää mielenkiintoisesti että mikä ton +15 funktio tossa WZ:assa oikeen on.

SC ssähän tuo sininen on periaatteessa manuaalinen High / low kytkentä. Pelkkään keltaseen kun antaa virtaa niin teho on automatic, siniseen kun antaa niin vekotin hurraa High:lla kokoajan. Jännäksi homman tekee se, että pelkkään siniseenkin virtaa antamalla vekotin herää aivan normaalisti.

Tääkin nyt on vaan tällästä spekulointia. Vekotin on pohjassa ja rokkaa, ja biilikin lämpenee mukavan nopeasti :) Jäi vain hieman vaivaamaan tuo logiikka tuon orkkisohjauksen suhteen, ja ehkäpä joku saa vastaavien ongelmien kanssa painiessa tästä jotain apuja :)
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

Joop.

Kokeilin eilen että heitin sen eberin sinisen piuhan kiinni siihen lukkotietoon. Väännät radioasennon päälle, niin eberi alkaa pohjassa pörisemään...
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

Jaahas, nyt se paska sit hajos... syttyy ihan normaalisti, palaa ~minuutin jonka jälkeen sammuu..
Pumppu pitää aika karkeeta ääntä, eli eipä taida saada naftaa... kettu...
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Ei tuo hajonneelta vaikuta. Pikemminkin asennusongelmalta.
Onko varmasti hyvin ilmattu?
Ebukan sisällä on ylikuumenemissuoja, ja taitaa se napsauttaa vehkeen sammuksiin.
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

turboruuvi kirjoitti:Ei tuo hajonneelta vaikuta. Pikemminkin asennusongelmalta.
Onko varmasti hyvin ilmattu?
Ebukan sisällä on ylikuumenemissuoja, ja taitaa se napsauttaa vehkeen sammuksiin.

Ilmaongelmaahan se on... Naftapuolella... Äsken nostin takapenkin istuinosan ylös että pääs katsomaan tankkikalusteesta läpivientiä. Joko eberin naftaputki täynnä ilmakuplia / jääpaloja tms. kökköä... Jäi vaan mietityttää että mistäs se muka ilmaa tonne naftalinjaan vetää, kun tankkikalusteessa 4mm reikä, josta bensaputki pujotettu tankin sisään. Niin joo, ja tankki on täynnä.

Sitä putkea kun katteli, niin ne ilmakuplat / kökäreet vaelteli hissukseen putkessa kohti eberiä, mutta kun naftapumppu lähti käyntiin, ei putkessa tapahtunut mitään merkittävää muutosta... Tai sit ne on myyny mulle teboililla jotain kura-dieseliä joka kiteytyy jo -25 asteessa... :/

Huomenna vois duunipäiväks survasta ton auton firman lämpimään talliin, ja kattoo joskos helpottais. Uskaltaakoha noihin heittää jotain jäänestoainetta tankkiin ?
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Kake kirjoitti:Uskaltaakoha noihin heittää jotain jäänestoainetta tankkiin ?
Eiköhän, kun ei jatkuvasti lotraa eikä älyttömiä määriä laita.
Kake
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Tammi 2011 20:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberin asennus -03 TDCI mondeoon

Viesti Kirjoittaja Kake »

Juu, eli vika selvis... rykäsin tota bensaputkea parisenttiä ylöspäin tankista niin johan lähti taas imemään. En vaa hiffaa mistä se täydessä tankissa saisi revittyä ilmaa sinne linjaa...
Vastaa Viestiin