Minkälaisia madallusjousia mk3 mondeoon?
Minkälaisia madallusjousia mk3 mondeoon?
eli tarvis tiputtaa mondeota, (-03) 19" vanteet on, mutta auto on kauhean korkea, millaisa madallus sarjoja tai pelkkiä jousia olette käyttäneet..? oliskohan toi 40/40 sopiva, ettei silti tarvis kuitenkaan kiertää kaikkia töyssyjä? ja tippuuko se silleen passelin näkösesti noilla 40/40, ettei perä jääkorkeemmalle huomattavasti silti tj..
Re: Minkälaisia madallusjousia mk3 mondeoon?
60/40 saattais olla nätimpi. Merkillä ei suurta väliä ole. Makuasioita...
Re: Minkälaisia madallusjousia mk3 mondeoon?
No jos ainoa tavoite on päästä alas päin, niin silloin ihan sama mitä laittaa. Mutta jos autolla on tarkoitus ajaakkin enempi kannattaa jo miettiä. Ja silläkin on paljon merkitystä, aijotaankos autolla ajaa kenties 10tkm tai 200tkm, tai 1000km tai 30tkm vuodessa, se asettaa eri lähtökohdat alustan vallinnalle.
Kyseessä varmaan sedan/viistoperä? Mun käsittääkseni näissä on suurin ongelma keuliminen, kuten oli vanhemmissakin mondeoissa. Eli silloin lähetään hakeen sarjaa 40/30 tai 50/40, paljon suurempaa en alkaisi laittaan mukavuuden nimissä, jos siis autolla ajetaan paljon ympärivuoden.
-40mm on maksimi madallus vakioiskareille, vaikka jos vähänkään budjettia on, niin iskarit myös vaihtoon joka tapauksessa vähintään keulaan.
Mutta jos lähetään hakeen koko alustasarjaa (iskarit+jouset) niin usein madallus on sitten tasamääräinen 40/40 mutta asento kutakuinkin oikea, koska iskari sovitettu ja suunniteltu jouselle kaveriksi. Vakioiskarit vaatii keulalle hieman suuremman madalluksen mitä perälle, jotta asento ei olisi keuliva.
Eibachilla on saatu näihin ihan OK madalluksia, kyydin menemättä kovin huonoksi, muistaakseni on 40/30
Lähinnä lähtisin katsomaan jousia osastolta, Eibach, H&R, Koni, KW ja iskarit joko noilta edellämainituilta tai Bilstein, KYB jne.
Toki madalluksen saa aikaan esim. Weitecillä, joka kohtuu suosittu merkki, mutta ne tahtoo antautua yllättävän nopeaan.
Hintaerot ei ole kuitenkaan kovin huimaavia jousipuolella, iskaripuolella löytyy sit moneen lähtöön.
Ja jos bubjetti antaa myöten, niin kannattaisi satsata kerralla korkeus/(jäykkyys) säädettävään alustaan.
Esim. joku Supersport n.600€, KW n.1100€, Spax jne.
Kohtuu hintaista kiinteää satsia saa esim. GTS (KYB iskareilla) n.600€
Muuten mennään n.200-300€ jousisarja, ja laatu iskarit n. 200€ nurkka esim. Bilstein B8 tai jollain perus sport-iskareilla n.100€ nurkka
Kyseessä varmaan sedan/viistoperä? Mun käsittääkseni näissä on suurin ongelma keuliminen, kuten oli vanhemmissakin mondeoissa. Eli silloin lähetään hakeen sarjaa 40/30 tai 50/40, paljon suurempaa en alkaisi laittaan mukavuuden nimissä, jos siis autolla ajetaan paljon ympärivuoden.
-40mm on maksimi madallus vakioiskareille, vaikka jos vähänkään budjettia on, niin iskarit myös vaihtoon joka tapauksessa vähintään keulaan.
Mutta jos lähetään hakeen koko alustasarjaa (iskarit+jouset) niin usein madallus on sitten tasamääräinen 40/40 mutta asento kutakuinkin oikea, koska iskari sovitettu ja suunniteltu jouselle kaveriksi. Vakioiskarit vaatii keulalle hieman suuremman madalluksen mitä perälle, jotta asento ei olisi keuliva.
Eibachilla on saatu näihin ihan OK madalluksia, kyydin menemättä kovin huonoksi, muistaakseni on 40/30
Lähinnä lähtisin katsomaan jousia osastolta, Eibach, H&R, Koni, KW ja iskarit joko noilta edellämainituilta tai Bilstein, KYB jne.
Toki madalluksen saa aikaan esim. Weitecillä, joka kohtuu suosittu merkki, mutta ne tahtoo antautua yllättävän nopeaan.
Hintaerot ei ole kuitenkaan kovin huimaavia jousipuolella, iskaripuolella löytyy sit moneen lähtöön.
Ja jos bubjetti antaa myöten, niin kannattaisi satsata kerralla korkeus/(jäykkyys) säädettävään alustaan.
Esim. joku Supersport n.600€, KW n.1100€, Spax jne.
Kohtuu hintaista kiinteää satsia saa esim. GTS (KYB iskareilla) n.600€
Muuten mennään n.200-300€ jousisarja, ja laatu iskarit n. 200€ nurkka esim. Bilstein B8 tai jollain perus sport-iskareilla n.100€ nurkka
Ford MondeoX 2.0i 145hv -06 "Taunus turneri"
EX:Ford Mondeo 1.8i Delta -96 RS look
Magic People Tuodaan tuunaaminen tutuksi
EX:Ford Mondeo 1.8i Delta -96 RS look
Magic People Tuodaan tuunaaminen tutuksi
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 02 Joulu 2010 22:52
Re: Minkälaisia madallusjousia mk3 mondeoon?
Mulla on Eibachit sedanissa 40/30 ja on mielestäni nyt jo aika alhaalla....
vaihdoin pari vuotta sitten siihen kaikki iskarit ja laitoin nuo jouset... iskarit on sachin normi kaasut.
Nyt jo lyö keulan helpolla pohjaan esim. hidastetöysyssä (teki heti vaikka iskarit uudet).... ja minusta nuo eibachitkin on antanut pikkasen periksi jo... eli auto on alempana kuin sillon kun ne laitoin.
Ihan jees tiellä ajaa.. ja ei oo liian kova... mutta tosiaan etupää pohjaa yllättävän helpolla... tosin on diesel joten raskaampi nenä. Mutta sarja on myös diesel mallin!!
Minusta siitä tulee jo ruma jos laskee etupäätä 60mm ja on "isot" pyörät alla.... tietenkin maku asia
Voin laittaa sulle kuvan tuosta autosta jos haluut.. niin näet minkä naköinen se on tuolla 40/30 sarjalla 2 vuoden kuluttua asennuksesta.. 8)

Nyt jo lyö keulan helpolla pohjaan esim. hidastetöysyssä (teki heti vaikka iskarit uudet).... ja minusta nuo eibachitkin on antanut pikkasen periksi jo... eli auto on alempana kuin sillon kun ne laitoin.
Ihan jees tiellä ajaa.. ja ei oo liian kova... mutta tosiaan etupää pohjaa yllättävän helpolla... tosin on diesel joten raskaampi nenä. Mutta sarja on myös diesel mallin!!
Minusta siitä tulee jo ruma jos laskee etupäätä 60mm ja on "isot" pyörät alla.... tietenkin maku asia

Voin laittaa sulle kuvan tuosta autosta jos haluut.. niin näet minkä naköinen se on tuolla 40/30 sarjalla 2 vuoden kuluttua asennuksesta.. 8)
Re: Minkälaisia madallusjousia mk3 mondeoon?
*worship*inaticul kirjoitti:No jos ainoa tavoite on päästä alas päin, niin silloin ihan sama mitä laittaa. Mutta jos autolla on tarkoitus ajaakkin enempi kannattaa jo miettiä. Ja silläkin on paljon merkitystä, aijotaankos autolla ajaa kenties 10tkm tai 200tkm, tai 1000km tai 30tkm vuodessa, se asettaa eri lähtökohdat alustan vallinnalle.
Kyseessä varmaan sedan/viistoperä? Mun käsittääkseni näissä on suurin ongelma keuliminen, kuten oli vanhemmissakin mondeoissa. Eli silloin lähetään hakeen sarjaa 40/30 tai 50/40, paljon suurempaa en alkaisi laittaan mukavuuden nimissä, jos siis autolla ajetaan paljon ympärivuoden.
-40mm on maksimi madallus vakioiskareille, vaikka jos vähänkään budjettia on, niin iskarit myös vaihtoon joka tapauksessa vähintään keulaan.
Mutta jos lähetään hakeen koko alustasarjaa (iskarit+jouset) niin usein madallus on sitten tasamääräinen 40/40 mutta asento kutakuinkin oikea, koska iskari sovitettu ja suunniteltu jouselle kaveriksi. Vakioiskarit vaatii keulalle hieman suuremman madalluksen mitä perälle, jotta asento ei olisi keuliva.
Eibachilla on saatu näihin ihan OK madalluksia, kyydin menemättä kovin huonoksi, muistaakseni on 40/30
Lähinnä lähtisin katsomaan jousia osastolta, Eibach, H&R, Koni, KW ja iskarit joko noilta edellämainituilta tai Bilstein, KYB jne.
Toki madalluksen saa aikaan esim. Weitecillä, joka kohtuu suosittu merkki, mutta ne tahtoo antautua yllättävän nopeaan.
Hintaerot ei ole kuitenkaan kovin huimaavia jousipuolella, iskaripuolella löytyy sit moneen lähtöön.
Ja jos bubjetti antaa myöten, niin kannattaisi satsata kerralla korkeus/(jäykkyys) säädettävään alustaan.
Esim. joku Supersport n.600€, KW n.1100€, Spax jne.
Kohtuu hintaista kiinteää satsia saa esim. GTS (KYB iskareilla) n.600€
Muuten mennään n.200-300€ jousisarja, ja laatu iskarit n. 200€ nurkka esim. Bilstein B8 tai jollain perus sport-iskareilla n.100€ nurkka
Tyhjentävä vastaus. Tähän ei tarvitse lisätä mitään.

Re: Minkälaisia madallusjousia mk3 mondeoon?
joo sedaani on.. ja tarkotus olis madalluksen suhteen silleen, että se tippuisi tasaisesti ettei "keulis tai pakittas käsijarru päällä.." vähän mietin et se 40mm olis just sellane maksimi mitä haluaisin ettei mene sit perseilyks noissa töyssyissä.. tohon olemassa olevaan alustaan kun mahtuu kaljatölkki renkaan päälle, niin on ehkä hieman liian korkea.. mutta suositelette vissiin sellaista et se 10 enempi kaulasta pois..?
Re: Minkälaisia madallusjousia mk3 mondeoon?
Niin mä tekisin. -10mm edestä enemmän niin tulee tasapainoisemman näköinen. IMHO.