Edit:tuolla hieman löyty lisää josko selviäis tai sitt sekois viimeistään.http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm

katito kirjoitti:Käykää hyvät ihmiset lukemassa nuo kaksi (2) linkkiä rauhassa ajatuksella![]()
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm
https://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home. ... endocument
Poliisin linkistä rullaat kohdan "Perävaunut ja trailerit" ja seuraava kohta: "BE-luokan ajokorttivaatimus ja henkilöauto/perävaunu yhdistelmän lainmukaisuus"
Ei pitäisi olla epäselvää???
Juuri näinK A R I kirjoitti:No ei pitäs olla jos osaa lukea myös rekisteriotetta. Ja yksinkertaiset matikkalaskut jos handlaa vielä.
svart kirjoitti:...ei se tuokaan rekisteriote oo ainut ratkaiseva kuten tuolta voitte myös ite lukea, lukekaapa vaikka uudestaan. Ajokorttiluokan sallimat mahdollisuudet lasketaan rekisteriotteesta mutta ei autokohtaisia vetopainoja joista tässä topicissa selvitelty myös.
Tuossahan nuo oli selitetty varsin selkeästi. Sehän tuossa juuri hauskaa onkin, että ajokorttivaatimus määräytyy vetoautolle ja vaunulle speksattujen kokonaismassojen mukaan - vaunun + kuorman todellisella painolla on merkitystä sitten siinä kohtaa kun katsotaan mikä on autolle sallittu vetopaino (sekä sitten tietysti ettei ajoneuvoja kuormata niin että autolle tai perävaunulle suurin sallittu kokonaismassa ylittyy).svart kirjoitti:öö siis mikä? Kytkentämassako.
Edit:tuolla hieman löyty lisää josko selviäis tai sitt sekois viimeistään.http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm
Siis ymmärsinkö, että oot vetäny autolla kok.painoltaan 2000kg vaunua autolla jonka max. vetomassa on 1500kg? Punnitsiko poliisit sillon sun vaunun vai luottivatko vaan, että se painaa max. 1500kg? Kysyn vaan mielenkiinnosta kun meidän Mondeolla max. vetomassa on 1800kg ja kesäisin on perässä asuntovaunu jonka kok.paino on 1900kg, niin mitä sanoo siihen virkavalta... Punnitseeko vai uskooko, että paino on max. 1800kg.jjjj kirjoitti:Kyllä sen yhdistelmän laillisuus sakotustilanteessa joutuu vaakan kanssa ratkaisee. Onhan paljon sellaisia autoja joiden jarruttoman pv:n kokonaismassa on reilusti alle 750 kg, ja silti niillä voi varmasti hinata vaunua jonka kok.paino on tuo 750 kg. Itsekin olen hinannut kok.painoltaan 2000 kg vaunua vaikka nykyisen auton rek.otteessa lukee maks. paino 1500 kg. Eikä mitään ongelmaa virkavallan kanssa ole ollut. Eikös tuo 3500 yhd. kokonaismassa sekä pv:n kokonaismassan ollessa vetoautoa suurempi ole vaatimusrajat pikku-e:n suhteen. Antamiesi tietojen perusteella et voi tuota yhdistelmää pelkällä b-kortilla hinata.
Niin, eli tarkoitettiinkohan näissä nyt kokonaispainolla sitä, mitä vaunu todellisuudessa painaa senhetkisellä kuormalla, vaiko rekisteriotteeseen merkittyä suurinta sallittua kokonaismassaa? Kun tuohan menee niin, että se vaunun rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa saa kyllä ylittää autolle sallitun vetomassan (kunhan kuskilla ajokortti riittää, eli ajokorttivaatimus määräytyy niiden rek. kokonaismassojen mukaan), mutta vaunun todellinen paino kuorman kanssa ei.STFiesta kirjoitti:Siis ymmärsinkö, että oot vetäny autolla kok.painoltaan 2000kg vaunua autolla jonka max. vetomassa on 1500kg? Punnitsiko poliisit sillon sun vaunun vai luottivatko vaan, että se painaa max. 1500kg? Kysyn vaan mielenkiinnosta kun meidän Mondeolla max. vetomassa on 1800kg ja kesäisin on perässä asuntovaunu jonka kok.paino on 1900kg, niin mitä sanoo siihen virkavalta... Punnitseeko vai uskooko, että paino on max. 1800kg.