Olen tässä pakkasten aikaan ihmetellyt, miksi moottorin lämpötilamittari painuu aina kohti kylmää, kun seisoo risteyksessä tyhjäkäynnillä.
Lämmöt nousevat normaaliksi ajossa (eivät tosin hirveän nopeasti). Tuuletin pitää laittaa hyvin pienelle, että koneen lämmöt nousevat normaaliksi.
Kun tulee risteykseen ja kone käy tyhjäkyntiä, alkaa lämmöt pudota melko nopeasti koneessa.
Tuuletin pukkaa kyllä lämmintä, vaikka mittari olisi "pohjassa".
Eikö termostaatti pysy mukana vai ovatko nämä termostaatin vikaantumisen merkkejä?
Vai onko tuuletin niin tehokas ja koneen hyötysuhde niin hyvä (ts. hukkalämpöä syntyy huonosti), että tuuletin imee kaikki lämmöt koneesta tyhjäkäynnillä?
Kaverilla on -02 Mondeo ja samalla koneella, missä lämmöt pysyvät koneessa myös tyhjäkäynnillä.
S-Max 2.0 bensa - Lämmöt karkaa koneesta
S-Max 2.0 bensa - Lämmöt karkaa koneesta
Ford S-Max 2.0 Trend -06
Renault Clio 1.4i -00
Renault Clio 1.4i -00
Re: S-Max 2.0 bensa - Lämmöt karkaa koneesta
Itsellä '00 mallinen 1.6 Mondeo teki aivan samaa. Virittelin pahvin syylärin eteen (n. 3/4 osaa piiloon) ja lämpenee nyt huomattavasti nopeammin. Lämmötkin pysyvät puolessa välissä vaikka puhallin olisi kovalla!
Ford Mondeo 1.6 Ambiente '00
Re: S-Max 2.0 bensa - Lämmöt karkaa koneesta
Mulla MK2 Focuksessa -05 sama homma.
Hitaasti lämpenee ja esim liikennevaloissa mittari laskee ~75 asteeseen.
Ajossa taas nousee lähelle normaalia.
Just laitoin pahvilla keulan umpeen, josko vähän auttas.
Hitaasti lämpenee ja esim liikennevaloissa mittari laskee ~75 asteeseen.
Ajossa taas nousee lähelle normaalia.
Just laitoin pahvilla keulan umpeen, josko vähän auttas.
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74