Zetec-E imuputki

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Zetecci
Viestit: 47
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Zetec-E imuputki

Viesti Kirjoittaja Zetecci »

Hei.

Teimme uuden suoran imuputken 1.8 Zetec-e -97 escorttiin, kun putki laitettiin kiinni, ja ECU nollattiin, niin putken laiton jälkeen ilmestyi ikäänkuin "tyhjä kohta" tuohon 3000rpm-3500rpm paikkeille jossa moottori hiukan "miettii". Voisiko tämä johtua siistä kun vakio imuputkessa on ikäänkuin hukkaputki... ja uudessa ei ole..? vai onko kyseinen hukkaputki vain tarkoitettu imuäänten vaimentamiseen? vai onko mahdollista että kyseiselle kierrosalueelle syntyy pyöreitä/ilma tunneli ilman saannin kasvaessa, joka aiheuttaa tämän "tyhjän kohdan" ja tämä hukkaputki sitten laittaisi virtaukset kohilleen ja "tyhjä kohta" häviäisi?
vai onko kyse aivan jostain muusta? kuten esimerkiksi bensan paineen riittävyydestä? autoa on muutenkin hieman piristetty, tosin vakio ECU on vielä, vai onko ongelma nyt sitten tämä ECU ??
Ford Escort 1.8 GT -97
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Se tötsä ei ole muutakuin imuäänien vaimentamiseen. ECUn nollaamisen jälkeen ajo on vähän nykivää, koska ECU "hastelee" säätöjä kohdalleen. parin rivakan kiihdyttämisen jälkeen homma skulaa ok, yleensä :) Vai onko jotain radikaaleja viritystoimenpiteitä tehty, esim. nokat? Kannattaa varmistaa että uusi imuputki ei vuoda mistään...
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllä kait tuo tötsä tasaa myös suuria paine-eroja? :shock:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo näin tossa vähän aikaa sitte kuulin, että sen tötsän (resonaattorin) puuttuminen aiheuttais kaasua painettaessa viivettä ja nykimistä. Ainakin kuumalanka MAF malleissa.
Sen paikalleen heittäminen sitte taas toisaalta saattaa hukata sen pienen edun mitä vaparista tulee.
Ehkä siihen voisi jonkun patentin kehitellä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Zetecci
Viestit: 47
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zetecci »

no tolla imuputkella on jo ajeltu n. 1000km.. että tuskin se ECU:n nollaus enää näkyy. Imuputki ei tunnu vuotavan mistään, koska nykimistä ei esiinny, tyhjäkäynti tasottu huomattavasti, ei neula liiku mittarissa ollenkaa vaa jökittää tasan paikoillaan 8)

130hp zetec-e kaasuläppä, race katti, vapaavirtaussuodatin, imuputki tossa on tällähetkellä mitä on... ei kovin hirveitä mutta kuitenkin selvät erot huomaa, tosin dynossa ei oo edelleenkään käytetty, jospa senki sais tehtyä tässä kesän kuluessa.

hartza, sen huomaa kyllä, ECU:n nollauksen jälkeen auto lähtee huonommin, mutta n. 5-6 täyskiihdytyksen jälkee lähtee taas, ja eron huomaa.

Elikkä sen "hukkaputken" laittaminen hävittää "tyhjän kohdan" mutta tappaa imuputkesta ja vapaavirtaussuodattimesta saadut edut? ymmärsinkö oikein?
Ford Escort 1.8 GT -97
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

En sitte kyllä tiedä mistä hukkaputkesta on kyse. Huohottimen putki???
Toi resonaattori on se musta vähän ilmaputsaria pienempi boksi putsarin jälkeen.
Ja tosiaan niin mitään dyno paperia eroista ei ole, mutta aika tietävän oloiselta kaverilta tuolla scorpio clubin foorumilla asiasta kuulin. Ja eräs toinen jamppa siellä kertoi laittaneensa kartioputsarin ja jättäneensä resonaattorin paikkaan. Sanoi, että ei mieti tai nyi. Mutta ei myöskään osannut sanoa hävisikö kartioputsarin hyöty.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Minusta tuntuu siltä että kun tuon resonaattorin heitti mäkeen niin tehot hävis. Puuttuu se piikki minkä kartiosuodattimen laiton jälkeen ottaa rivakammin. On vaan sellainen tasaisen oloinen menijä. En sit teidä mikä on, voiko olla lambda, ilmämäärämittari jotenkin rikki vai mikä on???
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Zetecci
Viestit: 47
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zetecci »

no tänään tuli laitettua hitsattava muhvi, eli siihen ilmaantu n. 2cm syvä hukkaputken alku.. ja se tyhjäkohta jo hävis sillä, kuha jaksan nii laittellaan siihe se resonaattori, ja pikkusen jo vastaa kaasuun herkemmin.
Ford Escort 1.8 GT -97
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Niin, eihän siitä mitään hyötyä ole, eihän, kuten viisaammat mua monta kertaa valisti? :D
Zetecci
Viestit: 47
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zetecci »

kyllä se hukkaputki varmaankin tasottaa ja poistaa/vähentää pyöreitä tietyssä kierrosalueessa, kun siinä 3000rpm jälkee ilmantarve kasvaa äkillisesti nii se ei kule koko putken alalta vaan supistuu ilmaputkeksi... jos ymmärrätte mitä tarkotin tolla, ja taa hukkaputki saa sen sit virtaamaan kokonaan koko ajan koko putken poikkipinta-alaltaan.
Ford Escort 1.8 GT -97
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Zetecci kirjoitti:kyllä se hukkaputki varmaankin tasottaa ja poistaa/vähentää pyöreitä tietyssä kierrosalueessa, kun siinä 3000rpm jälkee ilmantarve kasvaa äkillisesti nii se ei kule koko putken alalta vaan supistuu ilmaputkeksi... jos ymmärrätte mitä tarkotin tolla, ja taa hukkaputki saa sen sit virtaamaan kokonaan koko ajan koko putken poikkipinta-alaltaan.
Tätä lainaten se ihme forteksi viritelmä voisi toimia. Se laittaa ilman menemään kierteellä ja täten "kulkisi" paremmin putkesssa.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Vastaa Viestiin