Pyörän asento

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Pyörän asento

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Voi olla tyhmä kysymys mut kysyn kuitenkin :lol: Voiko etuiskarin yläpään jousilautasen "väärä" asento vaikuttaa pyörän asentoon, noin niinkun yleisesti :?: Eli liioiteltuna näyttäisi edestäpäin vaikka tältä pyörät / \
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
timppaanen
Viestit: 54
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Pyörän asento

Viesti Kirjoittaja timppaanen »

zak69 kirjoitti:Voi olla tyhmä kysymys mut kysyn kuitenkin :lol: Voiko etuiskarin yläpään jousilautasen "väärä" asento vaikuttaa pyörän asentoon, noin niinkun yleisesti :?: Eli liioiteltuna näyttäisi edestäpäin vaikka tältä pyörät / \
pääseekö se vakiona väärään asentoon??

ainaki tolla periaattela toimii säädettävät yläpäät :)
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Vakiona?? Kyse siis tuosta efistä ja kaveri jolta ostin sanoi että siinä on rs:n alusta eli siis joku madallus. Ja kuskin puolen etufillari on snadisti siis näin eestä katsottuna \ . Eli voisko olla sit joku säätöjuttu vai :?
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
timppaanen
Viestit: 54
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja timppaanen »

zak69 kirjoitti:Vakiona?? Kyse siis tuosta efistä ja kaveri jolta ostin sanoi että siinä on rs:n alusta eli siis joku madallus. Ja kuskin puolen etufillari on snadisti siis näin eestä katsottuna \ . Eli voisko olla sit joku säätöjuttu vai :?
eli meinasin normi osilla oikeen asennettuna, ja ei mitään säädettävää yläpäätä tms.

se voi olla säädettävissä jos löytyy camberin säätö en muista yhtäkkiä onko escossa sitä säätöä :?
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

raidetankoa pienemmälle..
onko rengas kulunu sisäreunasta?
vanhemmissa fordeissa ne renkaat on vähän lintallaan ollessa oikein,kunhan kulutuspintaa seuraa,mutta ei tosiaan niin että vaan toinen
on kenossa..eikä nyt tosiaan niin kovin paljoa saa olla vinot.
ei sieltä mitään junia t...
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Kuskin puolen rengas ei ole kulunut yhtään muita enemmän, eikä ohjaus ravista saati puolla mihkään suuntaan. Ja siis tosiaan vain tuo kuskin puoli on vinossa, apparin puoli ei yhtään :? Mikäs tuon sitten voisi aiheuttaa, mitä alle kurkkasin ei ole saanut mitään osumaa mihkään ja puslat ja nivelet näytti ainakin äkkiseltään olevan kunnossa :shock:
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

onhan se madallus varmaan jotain vaikuttanu,ei se siitä ala ravistamaan jos aurauskulma pielessä on,mutta enemmällä ajolla renkaassa alkaa huomaamaan sen kuluman,onko ollu kauan alla?
ei kai se säädätys paljoa kustanna,ja voi sen itsekkin tehdä,
ei oo vaikee,kun vaan osaa arvioida yhtään paljon sitä raidetankoa sopii kiristää
ei sieltä mitään junia t...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eli liioiteltuna näyttäisi edestäpäin vaikka tältä pyörät / \
eli siis samalta kuin reilusti madallettu sierra takapäästä kun takaa ei pysty helposti säätämään camberia niin renkaat on "lintallaan"

Siis aurauskulmista ei vissiin ole kyse vaan camberista eli että onko iskarin yläpäät "lähempänä" vai "kauempana" toisistaan

siis renkaan yläreuna on sisempänä kuin alareuna

Silloinhan ei jousilautaset vaikuta jos iskarin reikä on keskellä jousilautassa mutta jos se reikä on sivussa niin silloinhan se asento vaikuttaa
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ja niissä "tolpissa" voi olla soikeet reiät ja sen takii pielessä kun ei oo ymmärretty Ko. asiaa. 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Tossa on hyvä viritys cambereiden säätöön.

camber säätö

saattais olla ihan pätevä kun tolla saa yläpäät ulommas. Kun muut konstit joita oon nähny niin siirtää taas alapäätä sisemmälle.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

OT:"pyöritettävä" yläpää jossa epäkesko keskiö on ihan hyvä. autoracing ainakin myy.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Hmm hauska sana "epäkesko keskiö" :D
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

VesQ kirjoitti:Hmm hauska sana "epäkesko keskiö" :D
:lol: :lol: en edes itte tajunnu että on jotenki hassu sana paitsi nyt ku luki uudestaan
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Pitää tsekata ne tolpat kunnolla kun tallille tänään meen. Noi renkaat ollut alla syksystä (kitkat) ja yhtään enempää se kuskin puoli ei oo kulunu. Pitää kait viedä sit kaverille Vianoriin säädettäväks :twisted:
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Vanha juttu mut kerrotaan nyt kuitenkin :wink: Eli se pyörän asento johtu yksinkertaisesti siitä että ilmeisesti edellinen omistaja oli jostain kumman syystä vaihtanut vain sinne kuskin puolelle alapallon, joka oli aivan erilainen verrattuna apparin puolelle. Kiinnitysreiät heitti noin 5 mm ja nivelestä lähtevän varren kulma oli varmaan 15-20 astetta jyrkempi :shock: Sehän jo kummasti muutti pyörän asentoa :lol:
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Jossain mielessä perempi toi et on renkaat edestä vähän / \ jossain taas huonompi.

Ralliautohinhan pistetään eteen renkaat juurikin noin koska vahentää rajusti puskemista. kun mutkan puolen eturengas "haukkaa" kurviin.

Katuautoon taas ei oikein hyvä kun rattaat kuluu sisäreunasta alta aikayksikon.

edit: poistin päissää sekoluni. :lol:
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Vastaa Viestiin