2,0L Nokan vaihto 1.6 emaxiin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
woozy83
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:04
Paikkakunta: tampere

2,0L Nokan vaihto 1.6 emaxiin

Viesti Kirjoittaja woozy83 »

Nokka on hyllyssä(343H8) . Vielä vähän evästyksiä vaihtoon tarvittaisiin.

Olisiko syytä vaihtaa myös muita osia (mm. venajouset)

Käsittääkseni nokan voi vaihtaa myös kannen ollessa paikoillaan, mutta tällöin joutuu heittään uudet laakerit? (vois olla muutenkin viksua vaihtaa noi laakerit)

JA TOSIAAN KAIKKI INFO NOKAN VAIHTAMISEEN LIITTYVISTÄ TOIMISTA ON TERVETULLUTTA.
Viimeksi muokannut woozy83, 22 Touko 2005 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
there's a place in heaven for me.
Still fixing or repairing daily
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

nokan mukana tarvii aina vaihtaa myös seuraajat koska ne kuluu sen nokan kanssa pareiksi ja vanhat/muun nokan seuraajat tuhoavat nokan.

venajousia ei tartte vaihtaa


ja sitte:

sitä nokkaa ei voi vaihtaa paikoillaan koska se lähtee niistä pukeista ainoastaan taakse päin.
ja laakerien vaihto on koneistamon työtä koska ne täytyy vaihdon jälkeen hioa oikean kokoisiksi :!:
woozy83
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:04
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja woozy83 »

evolution kirjoitti:nokan mukana tarvii aina vaihtaa myös seuraajat koska ne kuluu sen nokan kanssa pareiksi ja vanhat/muun nokan seuraajat tuhoavat nokan.
Ei saanut seuraajia ei... onko tuo ehdoton varmuus että pilalle menee?

Saako asiaa koidettua millään järkevällä kululla siten ettei uutta nokkaa (ja seuraajia) tarvitse hankkia?

Paljonkohan maksaisi nokan ja seuraajien hionta? Voisi samalla hieman parantaa nokan ominaisuuksia. Taitaapi vaan maksaa enemmän kuin nokka uutena?
there's a place in heaven for me.
Still fixing or repairing daily
woozy83
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:04
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja woozy83 »

sori mutta.. UP! kiire on.
there's a place in heaven for me.
Still fixing or repairing daily
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

nokka-akselin hionta on n. 80€ ylöspäin.
Edit: jousipaineet pitäis säätää tuon hiotun nokan kanssa sopiviksi.. eli voi olla että menee myöskin venttiilin jouset vaihtoon..
liian kovilla jousipainella menee nostajia vai oliko ne seuraajia ämpäri kaupalla väittävät ihmiset jotka ovat Ohc:ta rakentaneet

Ps.väsyttää en ota vastuuta väärästä tiedosta :shock:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

ZyaS kirjoitti:nokka-akselin hionta on n. 80€ ylöspäin.
Edit: jousipaineet pitäis säätää tuon hiotun nokan kanssa sopiviksi.. eli voi olla että menee myöskin venttiilin jouset vaihtoon..
liian kovilla jousipainella menee nostajia vai oliko ne seuraajia ämpäri kaupalla väittävät ihmiset jotka ovat Ohc:ta rakentaneet

Ps.väsyttää en ota vastuuta väärästä tiedosta :shock:

Allekirjoitan tuon täysin, ja siinä hommassa euro nauraa :lol:
Lisäksi nuo voortin orkkis seuraajat kestävät huomattavasti kovempaa kyytiä (vaikka kuluneena) kuin tarvike mallit!
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

evolution kirjoitti:nokan mukana tarvii aina vaihtaa myös seuraajat koska ne kuluu sen nokan kanssa pareiksi ja vanhat/muun nokan seuraajat tuhoavat nokan.

venajousia ei tartte vaihtaa


ja sitte:

sitä nokkaa ei voi vaihtaa paikoillaan koska se lähtee niistä pukeista ainoastaan taakse päin.
ja laakerien vaihto on koneistamon työtä koska ne täytyy vaihdon jälkeen hioa oikean kokoisiksi :!:
pöty puhetta.nokan voi vaihtaa paikallaan ja ei niitä tarvii mitään hioo,siis laakereita.
irc voicecoil
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

voicecoil kirjoitti:pöty puhetta.nokan voi vaihtaa paikallaan ja ei niitä tarvii mitään hioo,siis laakereita.
:shock:
hynkkeli
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Huhti 2005 16:16

Viesti Kirjoittaja hynkkeli »

Niitten laakerien pitää vissiin kuitenkin tulla samaan järjestykseen tm. kuin alunperin?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ei niitä nokka-akselin laakereita tarvii nokka-akselin vaihdon yhteydessä irrottaa.
ja jos ne irrottaa niin uudet tilalle. mites ne on kiinni ku en oo noihin ohareihin perehtyny niin tarkasti, onko puristussovitteiset?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

ZyaS kirjoitti:ei niitä nokka-akselin laakereita tarvii nokka-akselin vaihdon yhteydessä irrottaa.
ja jos ne irrottaa niin uudet tilalle. mites ne on kiinni ku en oo noihin ohareihin perehtyny niin tarkasti, onko puristussovitteiset?
Onhan ne. Ite en oo koskaan vaihtanu nokkapukkien laakereita, ja hyvin on valkoisetkin kestäny vaikka mitä tehoja 8)
woozy83
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:04
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja woozy83 »

Huhuu! Kysymys kuului:

Kestääkö nokka alkup. seuraajilla?
there's a place in heaven for me.
Still fixing or repairing daily
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

woozy83 kirjoitti:Huhuu! Kysymys kuului:

Kestääkö nokka alkup. seuraajilla?
no voi olla että kestää riippuu miten kuluneet ovat ja minkälaiset jousipaineet jonka jo pystykin "rivien välistä" lukemaan :wink:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
hynkkeli
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Huhti 2005 16:16

Viesti Kirjoittaja hynkkeli »

Eikai nuo seuraajat niin kalliita ole, että kannattaisi nokan ehjänä pysyminen sen säästön vuoksi riskeerata :?:
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

hynkkeli kirjoitti:Eikai nuo seuraajat niin kalliita ole, että kannattaisi nokan ehjänä pysyminen sen säästön vuoksi riskeerata :?:
vajaa 200€ yhteensä 8kpl, jokainen voi sit itse päättää ovatko kalliita vai ei?
Teemu.R
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R »

ZyaS kirjoitti:ei niitä nokka-akselin laakereita tarvii nokka-akselin vaihdon yhteydessä irrottaa.
ja jos ne irrottaa niin uudet tilalle. mites ne on kiinni ku en oo noihin ohareihin perehtyny niin tarkasti, onko puristussovitteiset?
Eikös tossa ollu kyse nokan irroittamisesta kannen ollessa paikoillaan moottorissa? Laakerit paikoillaan nokka ei eteenpäin lähde tulemaan (en tiedä sopiiko tuleen vaikka naputtelis laakeritkin pois..ainaski itse nokkapukeista sopii).
Itse olen aina nokanvaihdon yhteydessä vaihtanut myös nokkalaakerit ennen kiinniolleiden kunnosta riippumatta..

Myynti ilmoitukset omaan paikkaan -lalli69-
-98td Mondeo
hynkkeli
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Huhti 2005 16:16

Viesti Kirjoittaja hynkkeli »

cossu2 kirjoitti: vajaa 200€ yhteensä 8kpl, jokainen voi sit itse päättää ovatko kalliita vai ei?
Hmm, kalleimmat ohc:n seuraajat näyttävät olevan rallyrace:n hinnastossa 93 euroa. Vai pitääkö noiden seuraajienkin kanssa sitten vaihtaa jotain muutakin :)
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

se nokka EI TULE ETUKAUTTA pois vaikka takois laakerit ivaloon asti.

jos takimmaiset laakeripukit on isommat mitä eka niin en ainakaan itte saa sitä muljautettua siitä pienestä lävestä ulos, jos joku viisas tietää miten se tehdään niin haluan tietää myös niin voin harjoitella irto kannella koska se on varmaa että kaikki menee paskaks.

asiaan:
riippuu minkälaista konetta oot rakentamassa suht vakiossa menee varmasti motonetinkin seuraajat 5.90e/kpl

kyllähän se jonkin aikaa menee niillä vanhoilla mutta venttiilin välyksiä saa aika usein säädellä :wink:
Teemu.R
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R »

evolution kirjoitti:se nokka EI TULE ETUKAUTTA pois vaikka takois laakerit ivaloon asti.

jos takimmaiset laakeripukit on isommat mitä eka niin en ainakaan itte saa sitä muljautettua siitä pienestä lävestä ulos, jos joku viisas tietää miten se tehdään niin haluan tietää myös niin voin harjoitella irto kannella koska se on varmaa että kaikki menee paskaks.
Kyllä MUISTAAKSENI nokka sopii tulemaan etukautta, jos laakereita ei ole paikoillaan.. korostan sanaa muistaakseni. :wink:

Se on kuitenkin eriasia, että JOS nokka sopii tulemaan etukautta niin miten ne laakerit saa pois sieltä välistä särkemättä mitään. :roll:
-98td Mondeo
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

hynkkeli kirjoitti: Hmm, kalleimmat ohc:n seuraajat näyttävät olevan rallyrace:n hinnastossa 93 euroa. Vai pitääkö noiden seuraajienkin kanssa sitten vaihtaa jotain muutakin :)
Ovat tarvike seuraajia. Itse en laittais niitä kuin juuri myytävään vakio koneeseen :lol:
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Teemu.R kirjoitti: Kyllä MUISTAAKSENI nokka sopii tulemaan etukautta, jos laakereita ei ole paikoillaan.. korostan sanaa muistaakseni. :wink:

Se on kuitenkin eriasia, että JOS nokka sopii tulemaan etukautta niin miten ne laakerit saa pois sieltä välistä särkemättä mitään. :roll:

Eli se nokka todellakin sopii tulemaan etu kautta pois sieltä... näin: Remmi ja nokkapyörä irti.--> Nokan kiinnitys levy irti--> työntää nokan niin taakse kun menee, siis lämppäriin pahki.--> Naputtelee etummaisen nokka laakerin pois pukista.--> ja kappas etummainen nokkapukin reikä on ilman laakeria saman kokoinen kuin kaksi taaempaa laakerilla.--> vetää nokan etukautta kartanolle.--> uutta nokkaa pesään ja homma takaperin.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

No nii nt sitten tiedetään seki, on se hyvä että joku kokeilee.. 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Vaikka sen nokan saisikin etukautta pois, otan kyllä itse aina koko kannen irti jos nokka pitää irrottaa, koska samalla näkee venttiilien kunnon (venttiilien hionta tarvittaessa, vena varren kumit aina, jne jne..)

Ja jos toisen nokan meinaa etukautta laittaa takaisin, niin voisin kuvitella että uusien laakerien naputtelu paikalleen on sangen v***umaista, kun nokka on siinä tiellä.
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

s.o.h.c kirjoitti:Vaikka sen nokan saisikin etukautta pois, otan kyllä itse aina koko kannen irti jos nokka pitää irrottaa, koska samalla näkee venttiilien kunnon (venttiilien hionta tarvittaessa, vena varren kumit aina, jne jne..)

Ja jos toisen nokan meinaa etukautta laittaa takaisin, niin voisin kuvitella että uusien laakerien naputtelu paikalleen on sangen v***umaista, kun nokka on siinä tiellä.
No se on tietenki eri asia jos meinaa venttiilien kuntoa yms. tarkistaa taikka hioa tms. Mut nyt tais olla kyseessä pelkkä nokan/seuraajien vaihto.

Jos menaa laakerit pistää uudet niin tekee sen siinä vaiheessa kun nokka on pois. Pistää ne 2 taaempaa sillo kun nokka irrallaa---> työntää nokan paikalleen, sinne lämppärille asti--> sitten naputtelee sen etummaisen paikallee.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Miten muuten on noitten seuraajien kanssa kun laittelin ton uuden nokan paikalleen ja säätelin väljykset ni seuraajat ei jääny "suoraan kulmaan" koska venttiilinvarret jää vähän liian matalalle eli se säätöpultin puoleinen pää jäi vähän ylemmäs jokaisessa seuraajassa. Voiko toi nyt sitten kuluttaa äkkiäkin nokan/seuraajat. :? Nostoakin venttiileille tulin ton takia mukavasti enemmän eli melkein 13mm. :D Hyvin on kyllä toiminut jo pari viikkoa ja olen pari kertaa katsonut venttiilikopan alle niin ei siellä vielä ainakaan mitään epämääräistä näy... :roll:

Niin ja kone on 2.0 johon on laitettu toi nokka 1.6 kanteen ja vakio tiiviste välissä. Osaisko joku viritysguru sanoa miten paljon nostoo vois olla ennen kuin alkaa venat ja männät tervehtimään toisiaan.? :?: :?: :?:
Viimeksi muokannut martikainen, 07 Kesä 2005 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin