2,0L Nokan vaihto 1.6 emaxiin
2,0L Nokan vaihto 1.6 emaxiin
Nokka on hyllyssä(343H8) . Vielä vähän evästyksiä vaihtoon tarvittaisiin.
Olisiko syytä vaihtaa myös muita osia (mm. venajouset)
Käsittääkseni nokan voi vaihtaa myös kannen ollessa paikoillaan, mutta tällöin joutuu heittään uudet laakerit? (vois olla muutenkin viksua vaihtaa noi laakerit)
JA TOSIAAN KAIKKI INFO NOKAN VAIHTAMISEEN LIITTYVISTÄ TOIMISTA ON TERVETULLUTTA.
Olisiko syytä vaihtaa myös muita osia (mm. venajouset)
Käsittääkseni nokan voi vaihtaa myös kannen ollessa paikoillaan, mutta tällöin joutuu heittään uudet laakerit? (vois olla muutenkin viksua vaihtaa noi laakerit)
JA TOSIAAN KAIKKI INFO NOKAN VAIHTAMISEEN LIITTYVISTÄ TOIMISTA ON TERVETULLUTTA.
Viimeksi muokannut woozy83, 22 Touko 2005 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
there's a place in heaven for me.
Still fixing or repairing daily
Still fixing or repairing daily
nokan mukana tarvii aina vaihtaa myös seuraajat koska ne kuluu sen nokan kanssa pareiksi ja vanhat/muun nokan seuraajat tuhoavat nokan.
venajousia ei tartte vaihtaa
ja sitte:
sitä nokkaa ei voi vaihtaa paikoillaan koska se lähtee niistä pukeista ainoastaan taakse päin.
ja laakerien vaihto on koneistamon työtä koska ne täytyy vaihdon jälkeen hioa oikean kokoisiksi
venajousia ei tartte vaihtaa
ja sitte:
sitä nokkaa ei voi vaihtaa paikoillaan koska se lähtee niistä pukeista ainoastaan taakse päin.
ja laakerien vaihto on koneistamon työtä koska ne täytyy vaihdon jälkeen hioa oikean kokoisiksi

Ei saanut seuraajia ei... onko tuo ehdoton varmuus että pilalle menee?evolution kirjoitti:nokan mukana tarvii aina vaihtaa myös seuraajat koska ne kuluu sen nokan kanssa pareiksi ja vanhat/muun nokan seuraajat tuhoavat nokan.
Saako asiaa koidettua millään järkevällä kululla siten ettei uutta nokkaa (ja seuraajia) tarvitse hankkia?
Paljonkohan maksaisi nokan ja seuraajien hionta? Voisi samalla hieman parantaa nokan ominaisuuksia. Taitaapi vaan maksaa enemmän kuin nokka uutena?
there's a place in heaven for me.
Still fixing or repairing daily
Still fixing or repairing daily
nokka-akselin hionta on n. 80€ ylöspäin.
Edit: jousipaineet pitäis säätää tuon hiotun nokan kanssa sopiviksi.. eli voi olla että menee myöskin venttiilin jouset vaihtoon..
liian kovilla jousipainella menee nostajia vai oliko ne seuraajia ämpäri kaupalla väittävät ihmiset jotka ovat Ohc:ta rakentaneet
Ps.väsyttää en ota vastuuta väärästä tiedosta
Edit: jousipaineet pitäis säätää tuon hiotun nokan kanssa sopiviksi.. eli voi olla että menee myöskin venttiilin jouset vaihtoon..
liian kovilla jousipainella menee nostajia vai oliko ne seuraajia ämpäri kaupalla väittävät ihmiset jotka ovat Ohc:ta rakentaneet
Ps.väsyttää en ota vastuuta väärästä tiedosta

ZyaS kirjoitti:nokka-akselin hionta on n. 80€ ylöspäin.
Edit: jousipaineet pitäis säätää tuon hiotun nokan kanssa sopiviksi.. eli voi olla että menee myöskin venttiilin jouset vaihtoon..
liian kovilla jousipainella menee nostajia vai oliko ne seuraajia ämpäri kaupalla väittävät ihmiset jotka ovat Ohc:ta rakentaneet
Ps.väsyttää en ota vastuuta väärästä tiedosta
Allekirjoitan tuon täysin, ja siinä hommassa euro nauraa

Lisäksi nuo voortin orkkis seuraajat kestävät huomattavasti kovempaa kyytiä (vaikka kuluneena) kuin tarvike mallit!
pöty puhetta.nokan voi vaihtaa paikallaan ja ei niitä tarvii mitään hioo,siis laakereita.evolution kirjoitti:nokan mukana tarvii aina vaihtaa myös seuraajat koska ne kuluu sen nokan kanssa pareiksi ja vanhat/muun nokan seuraajat tuhoavat nokan.
venajousia ei tartte vaihtaa
ja sitte:
sitä nokkaa ei voi vaihtaa paikoillaan koska se lähtee niistä pukeista ainoastaan taakse päin.
ja laakerien vaihto on koneistamon työtä koska ne täytyy vaihdon jälkeen hioa oikean kokoisiksi
irc voicecoil
Onhan ne. Ite en oo koskaan vaihtanu nokkapukkien laakereita, ja hyvin on valkoisetkin kestäny vaikka mitä tehoja 8)ZyaS kirjoitti:ei niitä nokka-akselin laakereita tarvii nokka-akselin vaihdon yhteydessä irrottaa.
ja jos ne irrottaa niin uudet tilalle. mites ne on kiinni ku en oo noihin ohareihin perehtyny niin tarkasti, onko puristussovitteiset?
Eikös tossa ollu kyse nokan irroittamisesta kannen ollessa paikoillaan moottorissa? Laakerit paikoillaan nokka ei eteenpäin lähde tulemaan (en tiedä sopiiko tuleen vaikka naputtelis laakeritkin pois..ainaski itse nokkapukeista sopii).ZyaS kirjoitti:ei niitä nokka-akselin laakereita tarvii nokka-akselin vaihdon yhteydessä irrottaa.
ja jos ne irrottaa niin uudet tilalle. mites ne on kiinni ku en oo noihin ohareihin perehtyny niin tarkasti, onko puristussovitteiset?
Itse olen aina nokanvaihdon yhteydessä vaihtanut myös nokkalaakerit ennen kiinniolleiden kunnosta riippumatta..
Myynti ilmoitukset omaan paikkaan -lalli69-
-98td Mondeo
se nokka EI TULE ETUKAUTTA pois vaikka takois laakerit ivaloon asti.
jos takimmaiset laakeripukit on isommat mitä eka niin en ainakaan itte saa sitä muljautettua siitä pienestä lävestä ulos, jos joku viisas tietää miten se tehdään niin haluan tietää myös niin voin harjoitella irto kannella koska se on varmaa että kaikki menee paskaks.
asiaan:
riippuu minkälaista konetta oot rakentamassa suht vakiossa menee varmasti motonetinkin seuraajat 5.90e/kpl
kyllähän se jonkin aikaa menee niillä vanhoilla mutta venttiilin välyksiä saa aika usein säädellä
jos takimmaiset laakeripukit on isommat mitä eka niin en ainakaan itte saa sitä muljautettua siitä pienestä lävestä ulos, jos joku viisas tietää miten se tehdään niin haluan tietää myös niin voin harjoitella irto kannella koska se on varmaa että kaikki menee paskaks.
asiaan:
riippuu minkälaista konetta oot rakentamassa suht vakiossa menee varmasti motonetinkin seuraajat 5.90e/kpl
kyllähän se jonkin aikaa menee niillä vanhoilla mutta venttiilin välyksiä saa aika usein säädellä

Kyllä MUISTAAKSENI nokka sopii tulemaan etukautta, jos laakereita ei ole paikoillaan.. korostan sanaa muistaakseni.evolution kirjoitti:se nokka EI TULE ETUKAUTTA pois vaikka takois laakerit ivaloon asti.
jos takimmaiset laakeripukit on isommat mitä eka niin en ainakaan itte saa sitä muljautettua siitä pienestä lävestä ulos, jos joku viisas tietää miten se tehdään niin haluan tietää myös niin voin harjoitella irto kannella koska se on varmaa että kaikki menee paskaks.

Se on kuitenkin eriasia, että JOS nokka sopii tulemaan etukautta niin miten ne laakerit saa pois sieltä välistä särkemättä mitään.

-98td Mondeo
Teemu.R kirjoitti: Kyllä MUISTAAKSENI nokka sopii tulemaan etukautta, jos laakereita ei ole paikoillaan.. korostan sanaa muistaakseni.![]()
Se on kuitenkin eriasia, että JOS nokka sopii tulemaan etukautta niin miten ne laakerit saa pois sieltä välistä särkemättä mitään.
Eli se nokka todellakin sopii tulemaan etu kautta pois sieltä... näin: Remmi ja nokkapyörä irti.--> Nokan kiinnitys levy irti--> työntää nokan niin taakse kun menee, siis lämppäriin pahki.--> Naputtelee etummaisen nokka laakerin pois pukista.--> ja kappas etummainen nokkapukin reikä on ilman laakeria saman kokoinen kuin kaksi taaempaa laakerilla.--> vetää nokan etukautta kartanolle.--> uutta nokkaa pesään ja homma takaperin.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Vaikka sen nokan saisikin etukautta pois, otan kyllä itse aina koko kannen irti jos nokka pitää irrottaa, koska samalla näkee venttiilien kunnon (venttiilien hionta tarvittaessa, vena varren kumit aina, jne jne..)
Ja jos toisen nokan meinaa etukautta laittaa takaisin, niin voisin kuvitella että uusien laakerien naputtelu paikalleen on sangen v***umaista, kun nokka on siinä tiellä.
Ja jos toisen nokan meinaa etukautta laittaa takaisin, niin voisin kuvitella että uusien laakerien naputtelu paikalleen on sangen v***umaista, kun nokka on siinä tiellä.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
No se on tietenki eri asia jos meinaa venttiilien kuntoa yms. tarkistaa taikka hioa tms. Mut nyt tais olla kyseessä pelkkä nokan/seuraajien vaihto.s.o.h.c kirjoitti:Vaikka sen nokan saisikin etukautta pois, otan kyllä itse aina koko kannen irti jos nokka pitää irrottaa, koska samalla näkee venttiilien kunnon (venttiilien hionta tarvittaessa, vena varren kumit aina, jne jne..)
Ja jos toisen nokan meinaa etukautta laittaa takaisin, niin voisin kuvitella että uusien laakerien naputtelu paikalleen on sangen v***umaista, kun nokka on siinä tiellä.
Jos menaa laakerit pistää uudet niin tekee sen siinä vaiheessa kun nokka on pois. Pistää ne 2 taaempaa sillo kun nokka irrallaa---> työntää nokan paikalleen, sinne lämppärille asti--> sitten naputtelee sen etummaisen paikallee.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02
Miten muuten on noitten seuraajien kanssa kun laittelin ton uuden nokan paikalleen ja säätelin väljykset ni seuraajat ei jääny "suoraan kulmaan" koska venttiilinvarret jää vähän liian matalalle eli se säätöpultin puoleinen pää jäi vähän ylemmäs jokaisessa seuraajassa. Voiko toi nyt sitten kuluttaa äkkiäkin nokan/seuraajat.
Nostoakin venttiileille tulin ton takia mukavasti enemmän eli melkein 13mm.
Hyvin on kyllä toiminut jo pari viikkoa ja olen pari kertaa katsonut venttiilikopan alle niin ei siellä vielä ainakaan mitään epämääräistä näy...
Niin ja kone on 2.0 johon on laitettu toi nokka 1.6 kanteen ja vakio tiiviste välissä. Osaisko joku viritysguru sanoa miten paljon nostoo vois olla ennen kuin alkaa venat ja männät tervehtimään toisiaan.?




Niin ja kone on 2.0 johon on laitettu toi nokka 1.6 kanteen ja vakio tiiviste välissä. Osaisko joku viritysguru sanoa miten paljon nostoo vois olla ennen kuin alkaa venat ja männät tervehtimään toisiaan.?



Viimeksi muokannut martikainen, 07 Kesä 2005 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.