Joo elikkä omistan Focus -99 karvalakkimallin, jossa ei ole lämmitettäviä sivupeilejä ja nyt mietinkin, että onko millanen operaatio jos nuo vaihtaisi lämmitettävään malliin?
Lisäksi takalasin lämmitysvastuksista osa ei toimi, sille ongelmalle ei varmaan pysty muuta tekemään kuin vaihtamaan uuden takalasin?
Lämmitettävät peilit ja takalasin lämmitys
Re: Lämmitettävät peilit ja takalasin lämmitys
Tuo takalasiongelma kiinnostaisi minuakin, omassani palaa muistaakseni muutama vastuslanka lasin yläreunassa ja yks alareunassa ja loput pimeinä. Onko kukaan ratkonut moista ongelmaa?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Lämmitettävät peilit ja takalasin lämmitys
Toiselta foorumilta napattu resepti.
Tarvittavat työkalut:
1, Yleismittari (lähinnä Jännitemittari alueena 0...14 volttia)
2, Alumiinifolion palanen (vaikka röökiaskista TOIM HUOM.)
3, Kynä, jolla merkitä katkoskohta lasiin (tussikynä kapealla kärjellä)
4, Sähköä johtavaa maalia
5, teippiä maalin rajaukseen
6, teräväkärkinen veitsi tai hienoa hiomapaperia (miel. veitsi TOIM HUOM.)
7, ohut vesivärisivellin (HUOM! KERTAKÄYTTÖINEN SIVELLIN)
Käynnistä auto ja kytke takalasin lämmitin päälle.
Kytke jännitemittarin toinen pää takalasin lämmittimen liittimeen (ei väliä kumpi ja kumpaan liittimeen, jos käytetään digitaalista yleismittaria, muuten huomioi napaisuus).
Kierrä folion palanen toisen mittapään ympärille jättäen vähän päästä auki
paina folioon kääritty mittapää keskelle vastuslankaa, jolloin mittarin pitäisi näyttää n. 4-8 volttia (ehjä vastuslanka)
Jos mittari näyttää nollaa, vika on mittapään ja vapaan liittimen välissä ja jos mittari näyttää 12-14 volttia vika on mittapäiden välissä.
siirtämällä folioon käärittyä mittapäätä pitkin vastuslankaa löytyy myös vikakohta (mittarin näyttö "hyppää" täydestä jännitteestä nollaan tai päinvastoin.)
vikapaikan löydyttyä merkitään paikka kynällä, KYTKETÄÄN TAKALASIN LÄMMITIN POIS PÄÄLTÄ, raaputetaan vastuslanka kirkkaaksi kupariseksi (tai alumiiniseksi) veitsellä tai hiomapaperilla epäpuhtauksien ja suojalakan poistamiseksi
laitetaan teipit vastuslangan ylä ja alapuolelle, sekoitetaan HYVIN sähköä johtava maali ja levitetään OHUT KERROS maalia ja ANNETAAN KUIVUA ILMAN TAKALASIN LÄMMITTIMEN PÄÄLLEKYTKENTÄÄ olosuhteista riippuen 1 vuorokausi (+20) pakkasessa voi olla vaikeuksia kuivumisen kanssa.
poistetaan teipit ENNEN MAALIN KUIVUMISTA (kannattaa poistaa heti maalin levityksen jälkeen).
Yksi käypä ainevaihtoehto: http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index ... ON-ELECTRO
Tarvittavat työkalut:
1, Yleismittari (lähinnä Jännitemittari alueena 0...14 volttia)
2, Alumiinifolion palanen (vaikka röökiaskista TOIM HUOM.)
3, Kynä, jolla merkitä katkoskohta lasiin (tussikynä kapealla kärjellä)
4, Sähköä johtavaa maalia
5, teippiä maalin rajaukseen
6, teräväkärkinen veitsi tai hienoa hiomapaperia (miel. veitsi TOIM HUOM.)
7, ohut vesivärisivellin (HUOM! KERTAKÄYTTÖINEN SIVELLIN)
Käynnistä auto ja kytke takalasin lämmitin päälle.
Kytke jännitemittarin toinen pää takalasin lämmittimen liittimeen (ei väliä kumpi ja kumpaan liittimeen, jos käytetään digitaalista yleismittaria, muuten huomioi napaisuus).
Kierrä folion palanen toisen mittapään ympärille jättäen vähän päästä auki
paina folioon kääritty mittapää keskelle vastuslankaa, jolloin mittarin pitäisi näyttää n. 4-8 volttia (ehjä vastuslanka)
Jos mittari näyttää nollaa, vika on mittapään ja vapaan liittimen välissä ja jos mittari näyttää 12-14 volttia vika on mittapäiden välissä.
siirtämällä folioon käärittyä mittapäätä pitkin vastuslankaa löytyy myös vikakohta (mittarin näyttö "hyppää" täydestä jännitteestä nollaan tai päinvastoin.)
vikapaikan löydyttyä merkitään paikka kynällä, KYTKETÄÄN TAKALASIN LÄMMITIN POIS PÄÄLTÄ, raaputetaan vastuslanka kirkkaaksi kupariseksi (tai alumiiniseksi) veitsellä tai hiomapaperilla epäpuhtauksien ja suojalakan poistamiseksi
laitetaan teipit vastuslangan ylä ja alapuolelle, sekoitetaan HYVIN sähköä johtava maali ja levitetään OHUT KERROS maalia ja ANNETAAN KUIVUA ILMAN TAKALASIN LÄMMITTIMEN PÄÄLLEKYTKENTÄÄ olosuhteista riippuen 1 vuorokausi (+20) pakkasessa voi olla vaikeuksia kuivumisen kanssa.
poistetaan teipit ENNEN MAALIN KUIVUMISTA (kannattaa poistaa heti maalin levityksen jälkeen).
Yksi käypä ainevaihtoehto: http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index ... ON-ELECTRO
Re: Lämmitettävät peilit ja takalasin lämmitys
aikoinaan varaosaliikkeistä sai sellasen kynsilakkapullon kokoisen/näköisen putelin joka oli ihan takalasin vastuslankojen korjausta varten, kannattaa kysäistä


Focus 1.0 edition a6 2017
Re: Lämmitettävät peilit ja takalasin lämmitys
Kyllä tuota vastuslankojen korjausmaalia vieläkin saa. On aika kallista, mutta toimii.
ex-Ford Ka Color -03
Tunturi City S -85 (mopo)
ex-Fiat Uno Fire -87
Tunturi City S -85 (mopo)
ex-Fiat Uno Fire -87