Moottori laukesi...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Pelimiesrotta
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Syys 2010 20:33

Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja Pelimiesrotta »

V6 duratekki teki temput. Satanen vauhtia, nykäys jonka jälkeen hirveää kolinaa. Asentajan diagnoosi. Kiertokangen laakeri, ei kannata korjata. Ajattelin ruveta koneen vaihtoon. Täytyy tehdä ilmeisesti alakautta ja purettava myös apurunko(miten sitten alatukivarret ym)?. Miten hirveä homma tämä on? onko kokemuksia? Mitä otettava huomioon uutta konetta asennettaessa. Tiedossa saman vuosimallin kone (96). Mutta tämä on siitä facelift mallista ja minulla on se mk 1. Tuleeko ongelmia sähköjen tai kiinnikkeiden kanssa vai meneekö se "heittämällä paikoilleen"? Päivän työt ei korjaamolla riitä joten se vaihtoehto on liian kallis auton arvoon nähden.

Voishan tuota ammattimiehenkin tekemän harkita jos vain löytyisi oulun läänistä joku kohtuuhintainen paja/seppä joka tekisi remontin vaikka könttähinnalla.

Entä vanhan korjaaminen? millainen homma on kiertokangen laakerin vaihto, tai mikä siellä sitten onkaan? Moottoriremonttikokemukseni rajoittuu honda mankiin jossa oli sylintereitä hieman vähemmän.
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

poissulje se vanahan korjaamisen mahollisuus, hirvee kolina ei koskaan lupaa hyvää etkä varmasti selvii enää pelkillä liuskojenvaiholla... :lol:

uutta putkeen ja ajuun...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Eikös se lähe ylä kauttaki se moottori pois!!??
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Joo,vaihda tai vaihdata kone ja kato mitä vanhasta saa myyntiin tai omiksi varaosiksi
niin saat ehkä jotain takasinkin päin.
En tunne autoa yhtään mutta on noi kaikki noussu yläkautta
mitä on ehtiny remppoja tehdä kun tarpeeksi purkaa :lol:
..ei oo turhan usein ollu tallia tai nosturia käytössä.
Ford works in mysterious ways.. =)
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja emax »

Ei oo mullakaa mondeosta kokemusta
Yläkautta, alakautta, tai etukautta. Kattele vähä saako purettua niin paljon että se mahtuu ylä kautta tulemaan, tai jos keulan saa purettua ja ilmastointi vermeet saa taitettua sivuun niin helpottaa jo kummasti. Jos ei mikää muu auta niin sitte alakautta.

Vetarit, ohjaustehostimen pumppu, ilmastoinnin kompura, pakoputki, vaihde vivut/varpit, letkut/putket, ja sähköpiuhat irti niin on jo voiton puolella. Itse moottori/vaihteisto ei varmaan monesta kohtaa ole kiinni?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Vaihto onnistuu yläkautta mutta en mene vaannomaan että olisi helpoin keino. Lähinnä ilmastoinnin romut ovat eniten tiellä jos ei halua tyhjentää ja avata järjestelmää.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

taitaa olla pieni vaiva tuossa tilassa se ilmastoinnin uudelleentäyttäminen, tulee samalla sekin huollettua...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Pelimiesrotta
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Syys 2010 20:33

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja Pelimiesrotta »

Öljypohja avattu ja sieltähän ne liuskat löyty päällekkäin. alimmainen oli tarttunut kampiakseliin kiinni ja puukolla sen siitä sai pois. Miksi korjausoppaassa lukee ettei kampiakselia voi koneistaa?
Meca
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Maalis 2005 23:18

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja Meca »

Taitaa tuo laakerivaurio olla jonkinlainen tyyppivika, sen verran usein tuntuvat hajoavan. Fordin ilmoituksen mukaan kampiakselia ei voi hioa eikä sylintereitä porata/hoonata. Johtuu luultavasti siitä, että valmistajan pitää saada myytyä kalliita varaosia pitääkseen toimintansa kannattavana, pelkkä autonvalmistus kun ei sitä ole.
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Löytyykö siihen kampuraan alikoon laakereita?

Hommaa toinen kone (tai koko auto)...voi olla halvin ja helpoin korjaus.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja emax »

Kampiakselissa voi olla jokin pinnoitus, esim. nitraus. Täällä päin Vaasalainen Bodycote firma saa nitrattua uudelleen mutten tiedä mitä maksaa.
Jos sielä oli liuskat päällekkäin niin luultavasti laakeripesäkin on paskana. Ainakin 4 pyttyisissä on kanget murrettu, joten niistä ei kovin hyviä tuu jos ne korjaa, mutta ehkä kelvollisia.
Mazdan 2.0 duratecciin on kerran sovitettu kenttiläisen kk laakerit, eikä se ainakaan vielä oo takaisin tullu. Muutama nokkakin on hirttäny kiinni durateceissä, että kannattaa nekin ainakin tarkistaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Pelimiesrotta
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Syys 2010 20:33

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja Pelimiesrotta »

Uus moottori lähti tulemaan. Vanhan ajattelin kans kunnostaa jos vain löytyisi uus kampiakseli ja kiertokanki. Kyllä tuo tyyppivialta vähä haiskahtaa. Oli nettivaraosassa v6 duratekki myynnissä alakertavikaisena. konetta ei oltu avattu mutta melkeen voisi veikata mikä siellä on mennyt.

Mistä kannattaisi kysellä tai etsiä kiertokankea ja kampiakselia? Ebaysta ei ainakaan löytynyt. Alkuperäisinä ja uusina varmaan maksavat maltaita.
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Pelimiesrotta kirjoitti:Uus moottori lähti tulemaan. Vanhan ajattelin kans kunnostaa jos vain löytyisi uus kampiakseli ja kiertokanki. Kyllä tuo tyyppivialta vähä haiskahtaa. Oli nettivaraosassa v6 duratekki myynnissä alakertavikaisena. konetta ei oltu avattu mutta melkeen voisi veikata mikä siellä on mennyt.

Mistä kannattaisi kysellä tai etsiä kiertokankea ja kampiakselia? Ebaysta ei ainakaan löytynyt. Alkuperäisinä ja uusina varmaan maksavat maltaita.
Kyllä noita tuntuu menevän vähän turhankin paljon. Kaverilla on muutama vähemmän tai enemmän sökö duratec veekutonen hallin perukoilla. Niistä kasasin joskus yhden toimivan. Saattaisi löytyä vielä jostain yksilöstä kelvollinen kampura ja veivit. Laakereita sai ainakin joskus kivitilan usa puolelta... hintaa setillä tosin joku about 300€.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
turatekki

Re: Moottori laukesi...

Viesti Kirjoittaja turatekki »

Kiinnostaisko sähkövikainen varaosa-auto?? Olis jouten -97 ghia sedan jossa erilisia mystisiä sähkövikoja. Auto/ moottori mekaanisesti ehjä ja pystyy koeajaamaankin. Autossa olis st 200 korisarja, Remuksen rst putkistoa, säädettävät konit, hyvät 15" kitkat alla.... yms
Vastaa Viestiin