uusi p100 kuski kysyy..

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jake1981

uusi p100 kuski kysyy..

Viesti Kirjoittaja jake1981 »

Jep. Tein sitten ehkä elämäni virheen.. Tai sitten en. Hommasin -93 Ford p-100;en ja se on siis TD 1.8 malli.. Halvalla ei kuulemma saa hyvää, eikä tainnut saada tälläkään kertaa, laittoa kun on ehtinyt jo olla jonnin verran ja hommaan ei taida olla päätepistettä..

Vikoja ja kysymyksiä:
1) Kun pysähtyy tai painaa reippaammin kaasua niin pössäyttelee sinertävää savua. Onko vikana venttiilivarren kumit? Joku sanoi, että venttiili varren kumit voi vaihtaa suht. helposti ilman, että tarvitsee irroittaa kantta - siis juurikin tässä fordin 1.8 dieselissä.. Olisiko noin?

2) Koko kardaani ja taka-akselisto sekä pakoputki paikoin on öljyssä. Tämä lienee akselista tullutta öljyä, ilmeisesti se tiiviste joka on akselin ja kardaanin välissä on kokenut kovia. Onko paha vaihtaa, tarvitsenko ulos vetäjää, mistä sellaisen tiivisteen saa (siis ostettua)?

3) Etujarrut meni uusiksi, on uutta satulaa, levyä ja palaa, hieno homma. Alkuperäsistä satuloista en saanut ehjänä tai oikeastaan ollenkaan irti sellasia "rautalankoja" ja uusissa ei niitä tullut mukana. Jälkeenpäin kuulin, että näiden funktio on pitää jarrupalat paikallaan mm. mukulakivillä ajettaessa jne. En tosin ymmärrä ihan täysin miten ne toimivat. Ovat valmistettu joustoteräksestä. Mistä hitosta mä saan uudet häkkyrät sinne??? Ja mikä oikeastaan on kyseisen osan nimi, että osaan kysyä varaosaa paremmin, hyvä ettei mua heitetty Siilitien Harakiristä ulos kun yritin selittää mitä olen vailla :)

4) Ylipäätään, mistä tähän ostetaan palikoita? Katoin Motonetin tarjonnan ja.. Olin lievästi sanottuna pettynyt, kallista (jarrukengät 33.90e) ja osien valikoima olematon (vai eikö näihin tartte ikinä vaihtaa jarrurumpuja kun niitä ei myydä).. Suosituksia siis.. Kanta-Häme/Uusimaa mielellään..

5) Muita vinkkejä uudelle P-100 omistajalle, auto on ensimmäinen fordini..
JyriN
Viesti:

Re: uusi p100 kuski kysyy..

Viesti Kirjoittaja JyriN »

P100 on hauska ja persoonallinen kapistus, tervetuloa joukkoon!

Etupää on tosiaan suoraan sierrasta, joten siihen pätee myös samat heikkoudet ja vahvuudet. Navat on kuitenkin eri pulttijaolla kuin henkilöautofordeissa, ovat luonnollisesti samaa paria Transitista kotoisin olevan taka-akselin kanssa.

Jarru- ja tärinäongelmat pysyvät poissa, kun pidät etupään puslat ja pallonivelet kunnossa ja jarrusatulat liikkuvina. Muutenhan tuo etupää on aika toimintavarma. Mitä tulee niihin jarrusatuloiden rautalenkuroihin, niin käsittääkseni löydät vastaavat mistä tahansa sierrasta. Ts. seuraa foorumin myynti-ilmoituksia :wink: Minä en noiden puutteesta kovin stressaisi, jos toimii ilmankin.

Luultavasti kilometrit ovat tehneet selvää vaihteiston ja perän ns. huulitiivisteestä ja akselissa oleva rasva on peräisin vaihteistosta ja tasauspyörästöstä. Uudet tiivisteet ei maltaita maksa, mutta vaihto voi olla kinkkistä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Meca

Re: uusi p100 kuski kysyy..

Viesti Kirjoittaja Meca »

1.
Saattaapi olla venttiilinvarrenkumit tai saattaa johtua pumpustakin. Vaikea sanoa. Kumit saa vaihdettua kantta irroittamatta, mutta ei se mikään erityisen helppo operaatio ole.

2.
Ei ole paha vaihtaa. Ulosvetäjää saattaa tarvita, mutta ihan perus tavaratalolaatu riittää. Tiivisteen saanee helpoiten Fordin varaosatiskiltä. Kardaanin asento kannattaa merkitä laippaan että tulee samoin päin takaisin, muuten voi alkaa täristää.

3.
Jos ei jarrunesteitä ole vaihdeltu niin ruostuvathan nuo jarrusylinterit mistä tahansa autosta. Kai vaihdoit uudet nesteet, ettei uudet satulat ruostu saman tien? Täälläkin on myyntipalstalla monta jotka kauppaavat käytettyjä osia, ei kun sieltä kyselemään käytettyjä jousia. Uusina niitä ei varmaan erikseen saa.

4.
P100 on käytännössä Sierra, paitsi kardaani ja perä on otettu Transitista. Eli etupään ja moottorin osat on samat kuin saman ikäisessä Sierrassa, perä on sama kuin Transitin perä pyöreillä akseliputkilla. Rummut näkyy olevan Motonetissa 66,90€/kpl. Sen verran arvokkaat, että kannattaa ehkä ennemmin sorvauttaa vanhat, jos niissä vikaa on. Takajarruthan on todella järeää tekoa, siitä johtuu hinta. Ja syytä on järeät ollakin, kun kantavuuttakin on päälle tonni.

5.
Vaihda merkkiä :lol: . No ei vaan, monta vuotta P100 ollut arkikulkineena ja itse olen tyytyväinen, vaikka omat oikkunsahan noissa on. Tuskin mikään 17 vuotta vanha auto enää ongelmaton on. Pikapit on vielä yleensä alunperin yritysautoja ja niitä on melko surutta ja huoltamatta poljettu.
Yleensä osat tuohon on uutenakin naurettavan halpoja ja käytettynä löytyy paljon . Auto on helppo korjata ja mitään tolkuttoman kallista rikkoutuvaa osaa siinä ei ole. Tuohon saa muutamalla satasella käytetyn toimivan moottorin, uuteen autoon maksaa pelkkä lambda-anturi saman verran. Mulla suurin syy ajaa tulla on se, että millään muulla autolla ei pääse yhtä halpoihin kilometreihin. Nykyisen ostin kolme vuotta sitten. Dieselivero on jotain vajaa 70€ vuodessa, kulutus alle 7 litraa. Korjauskustannukset koko ajalta alle 500€, jos ei normaaleja huoltoja laske mukaan. Kilometrejä tulee jotain 30 000 vuodessa. Ja sitten kun se lopullisesti antautuu niin tekniikan voi myydä ja korin pistää paaliin.
Vastaa Viestiin