TeRoK kirjoitti:En mä mitään vetoniveltä nyt tarkoita vaan sitä vetonivelen akselia joka menee pyörännavan sisälle. Mikälie sitten nimeltään. Vai onkohan sierrassa erilainen. Scorpiossa ainakin vetonivel painuu sitä pyörännavan vastakappaletta vasten ja siitä lähtee akseli navan sisälle. Jos tuota pyörännavan kiinnityskohtaa nyt rupeaa kallistamaan ilman, että vastapalaa kallistetaan myös niin se alkaa vääntämään sitä akselia joka navan sisälle menee.
En tunne scorpiota mutta Sierrassa laakeripukki on yhtenäinen kappale joka on neljällä pultilla kiinni. Sitä voi ihan hyvin kallistaa kiilalla. Normaalin 4cm madallussarjan oikaisemiseen tarvitaan 1.5 asteen kiila joka on niin vähän että pultit tuskin huomaavat olevansa vinossa.
Tuon korjauksen saa aikaiseksi prikoillakin mutta Sierran takajousituksen geometrian takia auraus takana lisääntyy kun jousitus painuu jolloin haluttu korjaus ei ole kaksi samanpaksuista prikkaa ylempien pulttien alle. Tämä siis jos myös auraus halutaan palauttaa alkuperäiseen.
Periaatteessa niin pitäisi tehdä ohuemmat prikat takimmaisen pultin alle mutta se taas vaatii ohuen prikan alemman etupultin alle jottei laakeripukkia kammeta vääräksi kun pultit vedetään kireälle. Siksi kiila on loppujen lopuksi helpompi tapa tehdä korjaus asiallisesti. Jos en nyt ihan väärin muista niin 15 asteen kallistus eteenpäin kiilassa palauttaa myös aurauksen lähtökohtiinsa.
Toisaalta niin pieni aurauksen lisäys takana saa aikaan sen että Sierra lähtee takaluisuun (ja myös palaa takaluisusta) pehmeämmin joka tekee perästä mukavamman hallita äärirajoilla. Auraava alusta on teknisesti hitaampi mutta joskus nopeampi radalla helpomman hallittavuuden takia. Perä joka pitää hyvin rajalle saakka ja sitten salamanopeasti lähtee alta vaatii kuskilta hyvää arviointikykyä ja nopeat refleksit.
Toisaalta niin jos ei ajokäyttäytymisen hienosäätö radalla ole tärkein asia niin kadulla huono puoli aurauksen jättämisessä on myös se että auraus syö renkaita nopeammin koko leveydeltä vaikka pyörän camberin saisikin palautettua pystyasentoon.
Jokatapauksessa niin kaikista huonoin vaihtoehto on jättää pyörät länään. Se on huono ratkaisu pidoltaan ja sitä kautta ajoturvallisuudeltaan. Se syö renkaita, laakereita ja näyttää rumalta. Oma mielipide on että vaikkei prikkojen laittaminen nyt varmaan katsastusmiehen sydäntä lämmitä niin jos itse en jostain syystä voisi korjata asiaa kiilalla niin sitten laittaisin ainakin ne prikat. En ole koskaan kuullut sierrasta joka olisi joutunut onnettomuuteen koska takapyörän laakeripukin pultit katkesivat. Sen sijaan satoja sierroja on taitettu tolpan ympärille koska perä on lähtenyt alta länässä olevien takapyörien olemattoman pidon takia.
,Tero