kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Olen parhaillaan asentamassa fordista peräisin olevaa eberiä Volvoon ardicin tilalle. Ardicin johdot selvillä ja homma alkaa olla muuten valmis, mutta eberin johdotukset hukassa. Eli eberin liittimelle tulee viisi johtoa lämmittimestä
punanen eli +
ruskea eli maa
sitten kolme joiden merkitys ei vielä tiedossa:
vihreä eli ?
sinivalko eli ?
sininen eli ?
Ja sitten pienempi liitin jossa lila ja ruskea, onko tämä liitin kiertovesipumpulle vai polttoainepumpulle?
Netin syövereistä löytyy kyllä peruseberin kytkentöjä kasapäin mutta ford-eberin kytkentöjä en ole löytänyt. Jos jollakulla on tietoa noiden johtojen merkityksestä niin olisin kiitollinen..
Oma arvaus tällä hetkellä, yksi on heräte, yksi puhaltimen ohjaus, ja yksi diagnostiikkajohdin. Mutta, missä järjestyksessä?
Volvolandian puolella projektissa ketju http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=63953.0
punanen eli +
ruskea eli maa
sitten kolme joiden merkitys ei vielä tiedossa:
vihreä eli ?
sinivalko eli ?
sininen eli ?
Ja sitten pienempi liitin jossa lila ja ruskea, onko tämä liitin kiertovesipumpulle vai polttoainepumpulle?
Netin syövereistä löytyy kyllä peruseberin kytkentöjä kasapäin mutta ford-eberin kytkentöjä en ole löytänyt. Jos jollakulla on tietoa noiden johtojen merkityksestä niin olisin kiitollinen..
Oma arvaus tällä hetkellä, yksi on heräte, yksi puhaltimen ohjaus, ja yksi diagnostiikkajohdin. Mutta, missä järjestyksessä?
Volvolandian puolella projektissa ketju http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=63953.0
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Numerot ovat nastanumerot liittimessä.
1 pun = +
2 rusk = maa
4 vihr = polttoainepumppu (+)
5 sin/valk = diagnostiikka
6 sin = D+ (jonkinlainen "enable"), menee tav. käyntireleelle.
Eikös siinä pitäisi olla 8 piuhaa?
7 kelt = Eberin käynnistys
8 musta/valk = toiminto (lämmitys/tuuletus)
3 musta/pun = lämmityslaitteen puhaltimen ohjaus
Varsinkin tuo keltainen olisi aika merkittävä.
D5WZ:ssa on liittimellä 5 johtoa ja sitten on polttoainepumpun liitin erikseen.
Lisäinfoa voisi löytyä Eberin jenkkitoimistosta. Jenkeissä Eberspächer tunnetaan nimellä
Espar: www.espar.com
1 pun = +
2 rusk = maa
4 vihr = polttoainepumppu (+)
5 sin/valk = diagnostiikka
6 sin = D+ (jonkinlainen "enable"), menee tav. käyntireleelle.
Eikös siinä pitäisi olla 8 piuhaa?
7 kelt = Eberin käynnistys
8 musta/valk = toiminto (lämmitys/tuuletus)
3 musta/pun = lämmityslaitteen puhaltimen ohjaus
Varsinkin tuo keltainen olisi aika merkittävä.
D5WZ:ssa on liittimellä 5 johtoa ja sitten on polttoainepumpun liitin erikseen.
Lisäinfoa voisi löytyä Eberin jenkkitoimistosta. Jenkeissä Eberspächer tunnetaan nimellä
Espar: www.espar.com
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Ensin kytkin tuollain nuo 5 johtoa ja lämmitin oli polttanu sulakkeen (30A) kun sitä yritettiin käynnistää.turboruuvi kirjoitti:Numerot ovat nastanumerot liittimessä.
1 pun = +
2 rusk = maa
4 vihr = polttoainepumppu (+)
5 sin/valk = diagnostiikka
6 sin = D+ (jonkinlainen "enable"), menee tav. käyntireleelle.
Eikös siinä pitäisi olla 8 piuhaa?
7 kelt = Eberin käynnistys
8 musta/valk = toiminto (lämmitys/tuuletus)
3 musta/pun = lämmityslaitteen puhaltimen ohjaus
Varsinkin tuo keltainen olisi aika merkittävä.
D5WZ:ssa on liittimellä 5 johtoa ja sitten on polttoainepumpun liitin erikseen.
Lisäinfoa voisi löytyä Eberin jenkkitoimistosta. Jenkeissä Eberspächer tunnetaan nimellä
Espar: http://www.espar.com
Kytkin sitten herätteen sinivalkoselle kuten kaverin eberissä näytti olevan ja ei sano mitään. Epäilen että tuo meni lukkoon ja ei enää lähe.
Lämmittimen kilvessä lukee tosiaankin D5WS mutta kuusinapainen liitin jolle tulee 5 johtoa. Se pienempi piuha menee tällä hetkellä kiertovesipumpulle. Lämmittimen myyjä ei ollut varma ensin sanoi että se oli polttoainepumpulle ja sitten että kv-pumpulle.
Soitin myös wetterille jossa sanottiin että 01 jälkeen on tullut can-väylä-ohjaus ja tuota ei voi saada pelaamaan noin vanhassa autossa. Löysin tältä foorumilta tiedon ja itsekin järkeilin niin että can-väylä saattaa olla kellossa kiinni mutta herätevirralla tuota lämmitintä loppupeleissä ohjataan.
Pystyykö joku tarkistamaan tuon, meneekö se erillinen pieni liitin polttoainepumpulle vai kv-pumpulle. Tiedoista kiittäen,,,
Edit. Ja tietysti jos joku viitsii myös isomman liittimen käyttää irti ja mitata minkäväriselle johdolle se heräte menee,,
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Vielä semmonen juttu, että oliko niin että osassa ford-lämmittimissä ei ole erillistä kv-pumppua vaan lämmitin pelaa ainoastaan sillon kun auto käy? Eli vehje haistelee jostakin että vesi kiertää ja lähtee vasta sitten käymään.
Mietin semmosta, että jos kytken releen kautta tuon kv-pumpun päälle, ja sitten sen polttoainepumpun siihen pikkuliittimeen. Pumput testasin molemmat irtaallaan, ja kumpikin kyllä pelaa.
Tosta turboruuvin viestistä päättelisin että kyseessä olisi oikeasti D5WZ-malli johon tyyppikilpi on vaihdettu. Forumilla oli myös maininta jostakin D5WS Facelift mallista, mitähän eroa tässä on tuohon normi malliin.
D+ liitin viittaa mielestäni laturin liittimelle, olisko niin että tuo haistelee siitä onko auto käynnissä ja ei lähde, ellei herätteenä tuu 14 volttia.
Vietävä kun tähän ford-lämmittimeen ei löydy kytkiksiä oikein mistään.. Forumilla tieto että sinivalko on diagnostiikka, mutta kun kaverin eberissä se on heräte, ja molempien espar pdf:ssä se menee laitteelle 25 1920 00 96 01 D pdf ei tosin ole ford-specifinen..
Onko tämä 25 1920 00 96 01 D joku eberin testeri vai mikä? kuukkeli ei löydä tuolla koodilla oikeastaan mitään muuta järkevää kun ton samasen pdf:n.
Mietin semmosta, että jos kytken releen kautta tuon kv-pumpun päälle, ja sitten sen polttoainepumpun siihen pikkuliittimeen. Pumput testasin molemmat irtaallaan, ja kumpikin kyllä pelaa.
Tosta turboruuvin viestistä päättelisin että kyseessä olisi oikeasti D5WZ-malli johon tyyppikilpi on vaihdettu. Forumilla oli myös maininta jostakin D5WS Facelift mallista, mitähän eroa tässä on tuohon normi malliin.
D+ liitin viittaa mielestäni laturin liittimelle, olisko niin että tuo haistelee siitä onko auto käynnissä ja ei lähde, ellei herätteenä tuu 14 volttia.
Vietävä kun tähän ford-lämmittimeen ei löydy kytkiksiä oikein mistään.. Forumilla tieto että sinivalko on diagnostiikka, mutta kun kaverin eberissä se on heräte, ja molempien espar pdf:ssä se menee laitteelle 25 1920 00 96 01 D pdf ei tosin ole ford-specifinen..
Onko tämä 25 1920 00 96 01 D joku eberin testeri vai mikä? kuukkeli ei löydä tuolla koodilla oikeastaan mitään muuta järkevää kun ton samasen pdf:n.
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Tarkistin ton fordin liittimen värit ja numerot eli
1 punanen
2 ruskea
4 sinivalkea
5 sininen
6 vihreä
numero 3 tyhjä. liitin on siis ilmeisesti samannäkönen kun tässä huuto.netin kohteessa
http://www.huuto.net/kohteet/eberspache ... /148083708
Paloilmapuhallin pyörii käsin kevyesti eikä siis ole jumissa.
Kannattaisiko mun alkaa suosiolla metästää uutta ei-ford ohjainlaitetta vai sörkkiä vielä tuon sisuskaluja?
Tuolla olisi esim mersusta peräisin oleva vehe:
http://cgi.ebay.de/Verkaufe-Eberspacher ... 1c155b7028
1 punanen
2 ruskea
4 sinivalkea
5 sininen
6 vihreä
numero 3 tyhjä. liitin on siis ilmeisesti samannäkönen kun tässä huuto.netin kohteessa
http://www.huuto.net/kohteet/eberspache ... /148083708
Paloilmapuhallin pyörii käsin kevyesti eikä siis ole jumissa.
Kannattaisiko mun alkaa suosiolla metästää uutta ei-ford ohjainlaitetta vai sörkkiä vielä tuon sisuskaluja?
Tuolla olisi esim mersusta peräisin oleva vehe:
http://cgi.ebay.de/Verkaufe-Eberspacher ... 1c155b7028
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Löysin tuolta D4WSC-kytkennän joka näytti hieman samanlaiselta.
siinä:
pun = +
rusk = maa
vihr = ??? (jokin puhaltimen piuha, vastuksen kautta maahan)
sin/valk = diagnostiikka
musta = jätetty auki
sin = Eberin käynnistys
Yleensähän se ero tavallisen ja "Fordisoidun" kontrolliyksikön välillä on diagnostiikan toiminta.
Fordin diagnostiikkaprotokolla on aina saapuvilla, mutta Eberin oma vain, kun lämpötila sallii
Eberin käyntiinlähdön.
Yleensä Fordin vanhemmissa tehdasasennetuissa Ebereissä ei ole kiertovesipumppua, kun se on tarkoitettu lisälämmittimeksi eikä parkkilämmittimeksi. Niihin saa sitten kyllä parkkilämmitinsarjan, joka sisältää sen kiertovesipumpun.
Tuo pdf on, muuten SC-mallin manuska, ei S:n.
Tuota numeroa 25 1920 00 96 01 D epäilen jonkinlaiseksi dokumenttinumeroksi.
Löydätkö tuotekoodin lämppäristä? Se voisi kertoa enemmän.
Joku samantapainen numerorimpsu kuin kyselemäsi.
Niitä kytkiksiähän piisaa. Kysymys on vain siitä, mikä niistä pätee sun lämppäriisi.
siinä:
pun = +
rusk = maa
vihr = ??? (jokin puhaltimen piuha, vastuksen kautta maahan)
sin/valk = diagnostiikka
musta = jätetty auki
sin = Eberin käynnistys
Yleensähän se ero tavallisen ja "Fordisoidun" kontrolliyksikön välillä on diagnostiikan toiminta.
Fordin diagnostiikkaprotokolla on aina saapuvilla, mutta Eberin oma vain, kun lämpötila sallii
Eberin käyntiinlähdön.
Yleensä Fordin vanhemmissa tehdasasennetuissa Ebereissä ei ole kiertovesipumppua, kun se on tarkoitettu lisälämmittimeksi eikä parkkilämmittimeksi. Niihin saa sitten kyllä parkkilämmitinsarjan, joka sisältää sen kiertovesipumpun.
Tuo pdf on, muuten SC-mallin manuska, ei S:n.
Tuota numeroa 25 1920 00 96 01 D epäilen jonkinlaiseksi dokumenttinumeroksi.
Löydätkö tuotekoodin lämppäristä? Se voisi kertoa enemmän.
Joku samantapainen numerorimpsu kuin kyselemäsi.
Niitä kytkiksiähän piisaa. Kysymys on vain siitä, mikä niistä pätee sun lämppäriisi.
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Ai niin, SC-mallissa on sisällä sekä kiertovesipumppu että polttoainepumppu.
S-versiossa molemmat ovat ulkoisia.
Z-versiossa ei ole kiertovesipumpun piuhoja lainkaan, ja kaksi erillistä ovat polttoainepumpulle.
S-versiossa kiertovesipumpun piuhat ovat ne 2 erillistä.
(S- ja Z-versioiden ero voisi selittää epävarmuuden)
Polttpainepumpun "+" tulee liittimen piikistä 4 (vihreä). Maa menee suoraan.
Sinivalkoinen johto on lähes aina diagnostiikkapiuha (K-line/KWP2000 + mahd autovalmistajan oma)
[edit]
Ai niin, jos oikein alkaa siepata, voi piuhat tarkistaa avaamalla toisen pään (kontrolliyksikön)
ja tarkistaa sisäisestä liittimestä mikä piikki on kysymyksessä.
[/edit]
S-versiossa molemmat ovat ulkoisia.
Z-versiossa ei ole kiertovesipumpun piuhoja lainkaan, ja kaksi erillistä ovat polttoainepumpulle.
S-versiossa kiertovesipumpun piuhat ovat ne 2 erillistä.
(S- ja Z-versioiden ero voisi selittää epävarmuuden)
Polttpainepumpun "+" tulee liittimen piikistä 4 (vihreä). Maa menee suoraan.
Sinivalkoinen johto on lähes aina diagnostiikkapiuha (K-line/KWP2000 + mahd autovalmistajan oma)
[edit]
Ai niin, jos oikein alkaa siepata, voi piuhat tarkistaa avaamalla toisen pään (kontrolliyksikön)
ja tarkistaa sisäisestä liittimestä mikä piikki on kysymyksessä.
[/edit]
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Tuli kiire ja piti lähteä ajeleen tuolta pohjanmaan lakeuksilta kohti pk-seutua. En joutanu kattelee tuota fabrik-numeroa.
Tosin, soittelin sille eberin myyjälle ja sillä olis 2 kpl D5WZ:n ohjausyksiköitä, vanhemmista fordeista peräisin, jotain 97..
Käyn hakemassa ne siltä testiin. Osaatko turboruuvi sanoa saako tuon pelaamaan WZ-ohjaimella. Kiitos muuten tähän astisista neuvoista ja tiedoista,,
Tosin, soittelin sille eberin myyjälle ja sillä olis 2 kpl D5WZ:n ohjausyksiköitä, vanhemmista fordeista peräisin, jotain 97..
Käyn hakemassa ne siltä testiin. Osaatko turboruuvi sanoa saako tuon pelaamaan WZ-ohjaimella. Kiitos muuten tähän astisista neuvoista ja tiedoista,,
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Koetan ehtiä katsomaan niitä sisäisiä liittimiä, mutta ainakin ne ulkoiset liittimet
ovat erilaisia: polttoainepumppu versus kiertovesipumppu.
ovat erilaisia: polttoainepumppu versus kiertovesipumppu.
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Sain tuolta eberikauppiaalta testausta varten 2kpl:ta D5WZ:n ohjausyksiköitä. Toisessa tuo ausfur nr 25 2212 02. Toisen kilpi onsen verran kulahtanu että en saa selvää.
Nuo johdotukset on oikeastaan samat kun alla olevassa lämmittimessä (en ole tosin sen yksikköä vielä käyttänyt irti) mutta liittimet on erilaiset. Pääliitin on kooltaan hieman pienempi mitä tuossa alkuperäsessä D5WS:ssä ja kiertovesipumpun liitin on kantikas. Näyttäs siltä että tuolle isolle liittimelle tuleva vihreä johdin on katkaistu molemmissa ennen tuota yksikköä. Mitäs järkeä tässä on, eikö ford ebereissä ole sitten polttoainepumppua? Jotenkin on alkanu mietityttää että olisko sittenkin niin että tuo on polttoainepumpun tuo erillinen liitin?
Täytyypä ottaa asiaksi tutkia saako tuon pelaamaan näillä vai pitääkö tuolle pa-pumpulle sitte rakentaa erikeen rele kytkentä..
Mitenhän noita sisäsiä vs ulkosia liittimiä vois mitata kun eikö siinä oo taas ziljoona eri komponenttia välissä...
Nuo johdotukset on oikeastaan samat kun alla olevassa lämmittimessä (en ole tosin sen yksikköä vielä käyttänyt irti) mutta liittimet on erilaiset. Pääliitin on kooltaan hieman pienempi mitä tuossa alkuperäsessä D5WS:ssä ja kiertovesipumpun liitin on kantikas. Näyttäs siltä että tuolle isolle liittimelle tuleva vihreä johdin on katkaistu molemmissa ennen tuota yksikköä. Mitäs järkeä tässä on, eikö ford ebereissä ole sitten polttoainepumppua? Jotenkin on alkanu mietityttää että olisko sittenkin niin että tuo on polttoainepumpun tuo erillinen liitin?
Täytyypä ottaa asiaksi tutkia saako tuon pelaamaan näillä vai pitääkö tuolle pa-pumpulle sitte rakentaa erikeen rele kytkentä..
Mitenhän noita sisäsiä vs ulkosia liittimiä vois mitata kun eikö siinä oo taas ziljoona eri komponenttia välissä...
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Korjausta sen verran että tosiaan kun tarkemmin siristelee silmiä niin tuossa ei tuu ollenkaan vihreetä johtoo isolle liittimelle vaan musta!
Toiseen yksikköön on tehty johtosarjan keskelle joutusliitos (? kutistesukan sisällä) josta lähtee jos oikein katsoin vihreä ja sininen johto. Kaiken järjen mukaan tämä kuuluu polttoainepumpulle...?
Toiseen yksikköön on tehty johtosarjan keskelle joutusliitos (? kutistesukan sisällä) josta lähtee jos oikein katsoin vihreä ja sininen johto. Kaiken järjen mukaan tämä kuuluu polttoainepumpulle...?
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Mittailin vähän noita piuhoja, ja ilmeisesti tuossa toisessa yksikössä tuo aiemmin mainitsemani "juotosliitos" onkin jokin anturi. Kutisesukan sisällä näyttää olevan joku pötikkä ja toisesta johdosta mittaamalla antaa noin 1780 ohmia ison liittimen mustaa napaa vasten. Toisella johtimella on suora kontakti ison liittimen siniseen johtimeen. Todennäköisesti siinä on lämpötilatunnistin välissä joka kytkee johdot.
Ohjainyksikön päässä menee tosiaan vain samat 5 johtoa mitkä tulee isolle liittimelle; punanen, ruskea, sininen, sinivalko ja musta.
Onko tämmönen jollekulle tutun näköinen, ja onko tämä tehdasasenteinen viritys:

Tässä vielä kuva toisesta:

ja kilvet


Ohjainyksikön päässä menee tosiaan vain samat 5 johtoa mitkä tulee isolle liittimelle; punanen, ruskea, sininen, sinivalko ja musta.
Onko tämmönen jollekulle tutun näköinen, ja onko tämä tehdasasenteinen viritys:
Tässä vielä kuva toisesta:
ja kilvet
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Nuo kuvat näyttävät ihan normi D5WZ:n piuhoilta.
Tuo 2-napainen liitin näyttää kovasti polttoainepumpun liittimeltä.
Kiertovesipumppuahan D5WZ ei ohjaakaan, vaan parkkilämppärinä se vaatii
parkkilämmitinsarjan, jossa on se kiertovesipumpun ohjaus.
Tehdasasenteisena Eber D5WZ on vain lisälämmitin, ja toimii vain auton käydessä.
Tuo 2-napainen liitin näyttää kovasti polttoainepumpun liittimeltä.
Kiertovesipumppuahan D5WZ ei ohjaakaan, vaan parkkilämppärinä se vaatii
parkkilämmitinsarjan, jossa on se kiertovesipumpun ohjaus.
Tehdasasenteisena Eber D5WZ on vain lisälämmitin, ja toimii vain auton käydessä.
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Kiitos noista pdf:stä. Nyt alkaa valjeta, kun selvis tuosta että tosiaan menee pa-pumpulle tuo liitin. Ei ole iso homma laittaa releen kautta kv-pumppua, joten kyllä näillä ohjeilla tuo pitäisi saada pelaamaan, jos tuo D5WZ ohjain vain käy sen D5WS:n tilalle..turboruuvi kirjoitti:Nuo kuvat näyttävät ihan normi D5WZ:n piuhoilta.
Tuo 2-napainen liitin näyttää kovasti polttoainepumpun liittimeltä.
Kiertovesipumppuahan D5WZ ei ohjaakaan, vaan parkkilämppärinä se vaatii
parkkilämmitinsarjan, jossa on se kiertovesipumpun ohjaus.
Tehdasasenteisena Eber D5WZ on vain lisälämmitin, ja toimii vain auton käydessä.
Käytän varmaan tuota missä ei ole noita ylimääräisiä johtoja niin ainakin kytkennät menee oikein. Olisikohan tuossa D5WS:ssäkin ollut tuo liitin vain polttoainepumpulle, alkaa mietityttää..
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Jos oikein ymmärsin, niin polttoainepumpun piuhat menevät D5WS:n tapauksessa ison liittimen kautta ja ne erilliset
piuhat on kiertovesipumpulle.
Siinä ruotsinkielisessä manuskassa on se parkkilämmitinsarjan kytkentä D5WZ:lle.
Ainoa jonka sain käsiini aiheesta. Siinä on periaatekuvaus ja piuhoitus parkkilämmitinreleboksille.
Aika ymmärrettäväkin vielä ilman tekstiäkin.
Kyselin suomesta ja saksasta - ei kuulemma löydy.
Manuska löytyi viimein KANADAN Esparilta ja vain RUOTSINKIELISENÄ.
Repikääpä siitä...
piuhat on kiertovesipumpulle.
Siinä ruotsinkielisessä manuskassa on se parkkilämmitinsarjan kytkentä D5WZ:lle.
Ainoa jonka sain käsiini aiheesta. Siinä on periaatekuvaus ja piuhoitus parkkilämmitinreleboksille.
Aika ymmärrettäväkin vielä ilman tekstiäkin.
Kyselin suomesta ja saksasta - ei kuulemma löydy.
Manuska löytyi viimein KANADAN Esparilta ja vain RUOTSINKIELISENÄ.
Repikääpä siitä...
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Joo, no ajatuksena ei ole hommata sitä parkkilämmitinsarjan releboksia, koska käytössä on vanha ardicin kellolaite. Ajattelin rakentaa kytkennän siten että ardicin herätejohto syöttää releen kautta D5WZ-liittimen sinistä johtoa. Ja itse herätesignaali kytketään suoraan tuolle mustalle johtimelle.turboruuvi kirjoitti:Jos oikein ymmärsin, niin polttoainepumpun piuhat menevät D5WS:n tapauksessa ison liittimen kautta ja ne erilliset
piuhat on kiertovesipumpulle.
Siinä ruotsinkielisessä manuskassa on se parkkilämmitinsarjan kytkentä D5WZ:lle.
Ainoa jonka sain käsiini aiheesta. Siinä on periaatekuvaus ja piuhoitus parkkilämmitinreleboksille.
Aika ymmärrettäväkin vielä ilman tekstiäkin.
Kyselin suomesta ja saksasta - ei kuulemma löydy.
Manuska löytyi viimein KANADAN Esparilta ja vain RUOTSINKIELISENÄ.
Repikääpä siitä...
En ole varma, mikä noiden molempien johtojen merkitys on, koska en tiedä mitä ovat Fordin ECC 69 ja 6 pinnit. Numero 30 kuitenkin on +12V, joten järkeilemällä tuosta focuksen kytkentäkaaviosta, nuo kaksi relettä vetää, kun ECC 69 ja ECC 6 ovat maadotettuina. Nro 15 taitaa olla lämpötila-anturilta tuleva signaali. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että musta johdin kertoo että lämpötila on tarpeeksi alhainen, ja sininen taas että auto on käynnissä.
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Se musta on "enable" joka saadaan lämpötila-anturilta.
Se sininen on "run" signaali. Sillä käynnistetään Eber.
Sinivalkoinen on edelleen diagnostiikka.
Se sininen siis menee (ellei sitä ohjata mustasta laatikosta) Eberin kellolaitteelle ja/tai käynnistyskytkimelle.
- Älä arvaa, lue manuskasta -
Se sininen on "run" signaali. Sillä käynnistetään Eber.
Sinivalkoinen on edelleen diagnostiikka.
Se sininen siis menee (ellei sitä ohjata mustasta laatikosta) Eberin kellolaitteelle ja/tai käynnistyskytkimelle.
- Älä arvaa, lue manuskasta -
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Oli tuossa muita murheita volvon kanssa niin en ehtinyt paneutua tuohon aiemmin mutta eilen sain vihdoin laitettua johdotukset nippuun ja pääsin koestamaan sen.
Toimii kyllä, tai ainakin alkusavut antaa mutta muutaman minuutin päästä sammuu ja vesipumppu jää pörräämään. Oliskohan polttoainepumpussa häikkää..? Meinaan tuossahan on nyt ardicin pumppu eli antaako pumppu sitten liikaa vai liian vähän löpöä. Voihan se olla että sihti on tukossa pumpusta? Muita vaihtoehtoja ei tuu mieleen ku eberi on "brand new".
Kytkennöistä sen verran että kv-pumppu tuli laitettua erillisen releen kautta vaikka, nyt tuossa hybridi (d5wz-d5ws) mallissa olisi ollut liitäntäjohdot sekä pa-pumpulle että kv-pumpulle, mutta en ollut varma osaako tuo d5wz ohjainyksikkö käskyttää kv-pumpun johtoja jotka tulee lämmittimen puolelta (ei siis ohjainyksiköstä).
Toimii kyllä, tai ainakin alkusavut antaa mutta muutaman minuutin päästä sammuu ja vesipumppu jää pörräämään. Oliskohan polttoainepumpussa häikkää..? Meinaan tuossahan on nyt ardicin pumppu eli antaako pumppu sitten liikaa vai liian vähän löpöä. Voihan se olla että sihti on tukossa pumpusta? Muita vaihtoehtoja ei tuu mieleen ku eberi on "brand new".
Kytkennöistä sen verran että kv-pumppu tuli laitettua erillisen releen kautta vaikka, nyt tuossa hybridi (d5wz-d5ws) mallissa olisi ollut liitäntäjohdot sekä pa-pumpulle että kv-pumpulle, mutta en ollut varma osaako tuo d5wz ohjainyksikkö käskyttää kv-pumpun johtoja jotka tulee lämmittimen puolelta (ei siis ohjainyksiköstä).
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
D5WZ:n kontrolliyksikkö ei osaa ohjata kiertovesipumppua.
Lisälämppärinä nestekierrosta huolehtii moottorin oma pumppu, ja parkkilämmitinsarjassa
kiertovesipumppua ohjaa lisäkontrolliyksikkö, joka laittaa pumpub pyörimään, kun "start"-signaali
on aktiivinen.
Polttoainepumppu voi annostella väärin. Jossain niissä manuskoissa oli kerrottu, miten polttoainepumpun
annostely tarkistetaan. Kuuluuko se polttoainepumpun naksuttelu?
Voihan siellä olla ilmaa niin, että lämmitin kuumenee ja sammuttaa itsensä.
Jos diagnostiikkapiuha on kiinni, voisit ehkä käydä luetuttamassa mahdolliset vikakoodit.
Pitää vain tietää onko lämppärin kontrolliyksikkö "fordisoitu" vai ei.
Lisälämppärinä nestekierrosta huolehtii moottorin oma pumppu, ja parkkilämmitinsarjassa
kiertovesipumppua ohjaa lisäkontrolliyksikkö, joka laittaa pumpub pyörimään, kun "start"-signaali
on aktiivinen.
Polttoainepumppu voi annostella väärin. Jossain niissä manuskoissa oli kerrottu, miten polttoainepumpun
annostely tarkistetaan. Kuuluuko se polttoainepumpun naksuttelu?
Voihan siellä olla ilmaa niin, että lämmitin kuumenee ja sammuttaa itsensä.
Jos diagnostiikkapiuha on kiinni, voisit ehkä käydä luetuttamassa mahdolliset vikakoodit.
Pitää vain tietää onko lämppärin kontrolliyksikkö "fordisoitu" vai ei.
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Kyllä se nakuttaa ihan oikein. En kytkenyt diagnostiikkapiuhaa mihinkään, koska en usko että ford-huolto saa siitä obdliittimestä kuitenkaan koodeja ulos. Kolvasin johdot kiinni ja vulkanoin teipillä päälle. jätin eberin liittimen paikoilleen, jotta siitä mahdollisesti voi lukea vikakoodeja.
Kyseessä on fordista peräisin oleva ohjainyksikkö. Mitähän koodien luettaminen maksaa esim Veholla?
En usko että nestekiertoon jäi ilmaa koska ilmaa koska kierrätin pumppua kohtuullisen paljon ja lisäsin nestettä ennenkuin kytkin eberin (toki silti mahdollista). Tuo ardicin lämmitin oli luokkaa 4,7 kW ja siinä lukee saksaksi jotain ja 200 kPa eli voi olla että ei riitä tuotto.
Toivottavasti tältä kauppiaalta jolta vehkeen ostin löytyy eberiin sopiva pumppu ettei tarvi palella talvella..
Ei viittis turhaan yrittää käynnistellä tuota jos laite menee lukkoon niin sitten joutuu olemaan huoltoon yhteydessä (=rahanmenoa).
Kyseessä on fordista peräisin oleva ohjainyksikkö. Mitähän koodien luettaminen maksaa esim Veholla?
En usko että nestekiertoon jäi ilmaa koska ilmaa koska kierrätin pumppua kohtuullisen paljon ja lisäsin nestettä ennenkuin kytkin eberin (toki silti mahdollista). Tuo ardicin lämmitin oli luokkaa 4,7 kW ja siinä lukee saksaksi jotain ja 200 kPa eli voi olla että ei riitä tuotto.
Toivottavasti tältä kauppiaalta jolta vehkeen ostin löytyy eberiin sopiva pumppu ettei tarvi palella talvella..
Ei viittis turhaan yrittää käynnistellä tuota jos laite menee lukkoon niin sitten joutuu olemaan huoltoon yhteydessä (=rahanmenoa).
Re: kiire:eberin d5ws (ford focus 03) johdotukset?
Homma ratkes itestään kun tuli kylmemmät ilmat. Todennäköisesti oli veden sekaan jääny ilmaa tai sitten ulkoilma/vesi oli aina lämmintä jo valmiiksi kun tuota yritin. En ehtinyt onneksi pa-pumppua vaihtaa, eli pelaa sillä ardicin pumpulla.
Yli jäi kasa ardic romua ja Focuksen D5WS ohjainyksikkö. Jos jollain on tarvetta vaikkapa tuolle can-väylä ohjatulle D5WS yksikölle niin YV:llä tavottaa.
Yli jäi kasa ardic romua ja Focuksen D5WS ohjainyksikkö. Jos jollain on tarvetta vaikkapa tuolle can-väylä ohjatulle D5WS yksikölle niin YV:llä tavottaa.