Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Mikkiss
Viestit: 37
Liittynyt: 22 Kesä 2005 13:35

Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja Mikkiss »

Niin, sain tossa äsken just pohjat ja teippaukset valmiiksi.... lähtökohtana siis oli helmat/kaaret joissa oli aivan Minimaalisesti ruostetta, mutta pintaväri oli kulunut pois jostain kohdin...

putsasin liasta ja rasvasta kuumalla fairy vedellä harjaten+teräsvillalla, sitten vedin 200 vesihiomapaperilla kevyesti joka kohdan, pienet ruosteen alut hioin metallille ja levitin sinkki maalin päälle.

huomenna olisi siis tarkoitus pyyhkiä nuo pesun jäljiltä vielä asetonilla tai tärpätillä tms.. JA sitten asiaan, eli kun nuo purkin ohjeet aika heikot olivat (kings spray), niin mikä on se aika jolloin sen saa päällemaalata ja laitetaanko sitä samaan tapaan kun normaali maalia, useita ohuita kerroksia muutaman minuutin välein?

Niin ja tärkeimpänä, onko tekemäni pohja kyllin hyvä, eli pysyykö tollanen möhnä suht terveellä, puhtaalla, hieman karhennetulla maalipinnalla?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

noin millin kerroksia muuten valuu pois, itte ku vetelin takakonttiin kiveniskumassan ni en maalilla olevia pintoja mitenkään karhentanut vaan vedin suoraan kiiltävälle maalille ja hyvin pysyy. kannattaa sitten pudottaa kompurasta letku paineet aika matalalle niin ei tuu nii hirveesti kerralla -> helpompi tehä
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Juippa
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa »

Ja älkää sit käyttäkö sitä tärpättiä osien/esineiden putsaamiseen ennen maalausta! Siitä voi jäädä rasvanen kalvo.... Tinneri tai acetooni on jees. 8)
Mk2 esco rojektina...
Mikkiss
Viestit: 37
Liittynyt: 22 Kesä 2005 13:35

Viesti Kirjoittaja Mikkiss »

Kyllä tärpätin pitäis ehtaa kamaa olla, purkissakin lukee, rasvan ja lian poistamiseen maalattavilta pinnoilta!?

No mutta mikäs on se päällemaalaus aika, pari tuntii, pari vrk..?


Edit... noniin, nyt on kiveniskumassa helmois ja kaaris, loppu pullo just sopivasti ku sain valmiiks :) mutta nyt sitten odotellaan, mutta kuinka kauan

(tästä vois tehdä vaikka ylös infon tms, aika yleinen operaatio kuitenkin)
Avatar
Sodfor
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Helmi 2005 14:24
Paikkakunta: Vantaa, Kannisto-City

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Jep....

Ilmoittele kui pysyy roinat paikallaan.
Laittelin tän tiedotteeks.
Taunus 2.0 L -75-
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06

- kukaan ei ole täydellinen -
Mikkiss
Viestit: 37
Liittynyt: 22 Kesä 2005 13:35

Viesti Kirjoittaja Mikkiss »

Hiljaista on... taidan jättää päällemaalaus hommat sunnuntaille kun ei ole autolle käyttöä ruisrockin aikana...

sillon on sit ainakin varmaan massa kuivunu...
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Mikkiss kirjoitti:Kyllä tärpätin pitäis ehtaa kamaa olla, purkissakin lukee, rasvan ja lian poistamiseen maalattavilta pinnoilta!?
Itse en tärpättiä käyttäisi rasvan poistoon auto-maaleista puhuttaessa.. Tärpätti on jo itsessään rakenteeltaan rasva-pohjainen!! :wink: Jossain talon seinässä voi toimia joidenkin öljymaalien yhteydessä.. :wink: :wink: Tosiaan tinnerillä, asetonilla tai kaikkein paras olis "virallinen" rasvanpoistoaine(=vety käsitelty teollisuus bensiini)...

Tämä nyt tais tulla vähän myöhässä, mut parempi myöhään kun ei milloinkaan! :mrgreen: :mrgreen: Ja eiköhän sen massan luulis olevan viikonlopun jälkeen päällemaalattavissa.. Ite olen vedelly parin tunnin kuivumisen jälkeen pintaväriä... Nuo kuivumis ajat/päälle maalattavuudet vaihtelevat ja riippuvat niin monesta tekijästä/maalien yhteen sopivuuksista, et on aika paha sanoa ilman kokeilemista! :wink: Eli jos varmanpäälle haluat pelata ni suorita koemaalaus (...johonki muualle ku auton helmaan...:wink: ) ja kato mitä tapahtuu.. :wink: :mrgreen:
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Mikkiss
Viestit: 37
Liittynyt: 22 Kesä 2005 13:35

Viesti Kirjoittaja Mikkiss »

Joo, nyt on ollu parisen viikkoa kohta massat jaa maalit paikassaan ja hyvin on ainakin toistaiseksi toiminut... keväällä sit viimeistään näkee et onko pysynyt kunnolla kiinni.
cikatti
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Touko 2005 09:29
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja cikatti »

Tärpätti ON hyvää ja erittäin neutraalia puhdistusainetta. Minä putsasin vesihionnan jälkeen kaikki peltipinnat tärpätillä ja vedin koko auton sen jälkeen massavärillä ja lopuksi päällä lakka. Hommasta on aikaa jo 8 vuotta ja maali on edeellen hienossa kunnossa.

Tärpättiä suosittelee jopa entisöijät, siis vanhojen autojen entisöijät, nyt en todellakaan puhu mööbeleistä :lol:

Jos esim on pinnalla todennäköistä että syntyy maalatessa kraateria, rasvan tai JOPA SILIKONIN takia niin tärpätti auttaa tähänkin pulmaan.

TInneria ei pitä koskaan käyttää alustuksen putsauksessa koska se helposti pehmitää vanhaa maalia ja kuis ollakkaan, yli maalatessa alusta alkaa kiehua tai vetää ryppyyn. TAkuulla tuttu tilanne monella.
Tonski
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:31

Viesti Kirjoittaja Tonski »

Jatketaan nyt vielä aiheen vierestä eli puhdistuksesta...
Tärpätti todellakin voi jättää sen rasvakalvon maalattaville pinnoille, jolloin lopputuloksesta ei voi olla täysin varma. Paras puhdistusaine on esim. asetoni tai mieluummin tähän tarkoitukseen valmistettu rasvanpoistaja, jota löytyy hyvinvarustetuista maalikaupoista.
Accord 2,2 i-CTDi sedan sport -07
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Tonski kirjoitti:Jatketaan nyt vielä aiheen vierestä eli puhdistuksesta...
Tärpätti todellakin voi jättää sen rasvakalvon maalattaville pinnoille, jolloin lopputuloksesta ei voi olla täysin varma. Paras puhdistusaine on esim. asetoni tai mieluummin tähän tarkoitukseen valmistettu rasvanpoistaja, jota löytyy hyvinvarustetuista maalikaupoista.
Kuten maalarit puhuu "antisilikoonista".

jos maali palaa niin tämä johtuu aivan jostain muusta tekijästä kuin siitä että on käytetty tinneriä pesussa..

esim. näin tapahtuu mitä suuremmalla todennäköisyydellä kun maalaat vanhan jenkin maalipinnan päälle nykyisillä 2-K väreillä.. kun nämä kaksi maalilaatua ei vain arvosta toisiaan.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Laitetaas tänne kun putsausta ja suojausta kerran käsitellään eli olisikohan jossain lahden lähettyvillä paikkaa jossa voisi vedellä putsauttaa auton pohjan pellille ja hinta?

Mikäs olisi hyväksi todettu suoja pohjaan? happomaalin ajattelin ainakin vetästä.
Escort 1.8 sport -97
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Regu kirjoitti:Laitetaas tänne kun putsausta ja suojausta kerran käsitellään eli olisikohan jossain lahden lähettyvillä paikkaa jossa voisi vedellä putsauttaa auton pohjan pellille ja hinta?

Mikäs olisi hyväksi todettu suoja pohjaan? happomaalin ajattelin ainakin vetästä.
mä olen tätä miettinyt että jos sen auton pohjan rykäsis hienoksi ja vetäsis maalin päälle niin mitä maalia vetäis? töissä katselin sitten meillä käytettävien maalien tuoteselosteita paremmin ja totesin että pohjaan vetäisin reilusti JOTUNIN JOTAMASTIC kaksikomponenttista epoksi maalia, ja talli oloissa tehdyn alustan siistimisen jälkeen erityisesti, koska tällä maalilla on erinomainen tunkeutumiskyky jopa ruosteen läpi, ja kestää suoloja ym. mekaanista kulutusta erinomaisesti.

kuten meillä käytetään tätä maalia pesulatilojen maalina ja muilla pinnoilla mikä on tekemisissä erillaisten liuottimien ja semmoisten kanssa.

hintoja en tiedä ollenkaan, mutta varmaan NORMAALI:n sivuilla on nekin.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Avatar
Nappasukeijo
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Nappasukeijo »

osaako kukaa sanoa että pystyiskö mondeon takakurakaaren ruoste ongelman korjaamaan lasikuidulla mitenkään ? että onko kantava osa ja pysyykö.. olis vaa helpompi ku alkaa pellistä tekee.
Mondeo 2.0 MK2 -98
Avatar
Nappasukeijo
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Nappasukeijo »

eiku sano vaa kaikki mitä tulee mielee.. :) et jos siin o jotai haittapuolia
Mondeo 2.0 MK2 -98
mechanic
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Kesä 2007 01:44
Paikkakunta: Tuusula

tuuninki junnut käyttää pakkelia

Viesti Kirjoittaja mechanic »

jos haluu et lokarinkaari pysyy edes sen ekan harjattoman pesun tai painepesurin ekan pyyhkäsyn kasassa ni siihen ei laiteta pakkelia.
pakkeli on uusavuttomien muovailuvahaa, jos pellistä osaa tehä niin saumaa ei tarvii edes tinata vaan sen voi suoraan maalata. olen nähny muidenkin tekevän niin (lähinnä entisöijät ja hotrod miehet). Juu saa olla eri mieltä, mut tää onkin vaan mun katsanta kantani. :D
mjpaav
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Elo 2006 18:45

Viesti Kirjoittaja mjpaav »

Nojo. Saas nähä miten pakkelit pysyy..

Paikkasin äskittäin -98 mk2 stw mondeon takakaaret. Toistaiseksi on ainakin pysyny. Vaikka hieman pakkeliakin joutui käyttämään.

On muuten tavallisen paskamaista hitsattavaa tuo ulommainen pelti (voi olla, että äijässäkin on vikaa.. ), tuntui vaan ohuemmalta kuin sisempi.

Vetelin lentävän kanssa pari senttiä kaarta koko lokarin mitalta pois ja tein vanhasta ladan helmasta ja suorasta pellista uudet kaaret. Sisäpuolelta koko pituudelta kiinni ja ulkopuolinen pelti hepeillä parin sentin välein. Ei uskaltanut enempää kun muutenkin näytti, että rupeaa vetelemään ja venkoilemaan se kylki. Taitaa olla jotain jännityksiäkin siinä? Ainakin jäi bensaluukku etupuolelta hieman irvistämään ja muutaman millin kyljen yläpuolelle.

Ulkopuolelta sauma piti tinata, mutta en uskaltanu ton vetelyn takia siihen lähteä enää lämmittämään, säästyypä hiukan maaliakin.. Joten pakkelia.

Peltien sauman töpöttelin noveroxilla parin kertaan laitoin sikaflexiä ja puristin siististi yhteen.

Saumat vedin teräsharjalaikan kanssa puhtaiksi, sitten pyyhkäisy styreenillä. Sisäpuolelle Noveroxia pohjaan, sikakittiä sauman päälle ja siihen tectyyli alustamassa. Ulkopuolella heppien hionta lamellilla, putsaus ja suoraan peltiin lasikuitu kittiä täyttämään saumat jne. ja hienompaa pakkelia täyttämään edellisen kolot. Putsaus pölystä ja rasvasta kostealla liinalla, puhaltaen ja styreenillä. Päälle ppg:n spray maalit. Pinnan fixaus jollakin hiomatahnalla, olisko ollu turtlea?

Katotaan kuinka kauan pysyy...

Putsasin samalla alahelman pellille ja vetelin noveroxin ja siihen päälle tectylin massan johon vielä sprayt suoraan putsailematta tms. päälle. Purkin kyljessä luki, ettei sovellu päälle maalattavaksi, mutta kyllä se siinä nyt pari pesukertaa on pysyny. Näytti helma alkavan ruostua pistehitseistä, varsinkin niistä, jotka on b-pilarin alapuolella.
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Mulla olis pari kiveniskua korjattavana. Yhdessä parin millin jäljessä on hieno pintaruoste. Ajattelin poistaa sen sellasella poraan kiinnitettävällä kartionmallisella hiomapäällä. Sitten sinkkimaali (harmaa koska auton väri on hopeanharmaa) alle ja sen päälle merkkiliikkeestä ostettavaa meikkimaalia. PÄäasia on että ruoste ei etene ja että näyttää siedettävältä.

Vuosi sitten meikkasin vanhan auton myyntikuntoon tommosella meikkimaalilla ja aika hyvä tuli. Toki kohdat huomaa, jos oikeen läheltä kattoo ja osaa silmäillä oikeeta kohtaa, mutta hieman kauempaa ei varmasti huomaa mitään.

Yks kaveri veti pelkkää meikkimaalia noin sentin kokoiseen kiveniskukohtaan, jossa oli jo alkava ruoste. On nyt ainaki puolitoista vuotta pysyny nättinä.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

siis mitä meikkimaalia, vai esim tutlevahin vahapuikkoo?
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

fokkeristi10 kirjoitti:siis mitä meikkimaalia, vai esim tutlevahin vahapuikkoo?
Meikkimaalilla meinaan semmosta merkkiliikkeestä rekkarinumeron perusteella ostettavaa pikkupensselillä levitettävää maalia.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

jaa se löytyy rekkarinron perusteella kun en kilvestä saanut mitää tolkkua
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

Tee-seitseFocusmies kirjoitti:Mulla olis pari kiveniskua korjattavana. Yhdessä parin millin jäljessä on hieno pintaruoste. Ajattelin poistaa sen sellasella poraan kiinnitettävällä kartionmallisella hiomapäällä. Sitten sinkkimaali (harmaa koska auton väri on hopeanharmaa) alle ja sen päälle merkkiliikkeestä ostettavaa meikkimaalia. PÄäasia on että ruoste ei etene ja että näyttää siedettävältä.

Vuosi sitten meikkasin vanhan auton myyntikuntoon tommosella meikkimaalilla ja aika hyvä tuli. Toki kohdat huomaa, jos oikeen läheltä kattoo ja osaa silmäillä oikeeta kohtaa, mutta hieman kauempaa ei varmasti huomaa mitään.

Yks kaveri veti pelkkää meikkimaalia noin sentin kokoiseen kiveniskukohtaan, jossa oli jo alkava ruoste. On nyt ainaki puolitoista vuotta pysyny nättinä.

Kerrotko vielä mikä oli noin hyvä sinkkipohjis? würthi?
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Kerrotko vielä mikä oli noin hyvä sinkkipohjis? würthi?
Kait sen pitäis kelvata. Siis tossa aikasemmin meikatussa Focuksessahan mä vetelin ihan vaan sillä meikillä. Eihän se ole enää mun päänsärky, jos ruostuu joskus sitten vuosien päästä vähän herkemmin. Nykyisessä autossa ajattelin kyllä tosissaan laittaa sen. Spreimuotosia voi olla vaikee saada osumaan pieneen kiveniskuun, eli ehdottomasti pensselillä levitettävä ja sitte vaikka tulitikulla laittaa sen maalin. Suosittelivat muuten laittamaan sen meikkimaalinki tulitikulla/hammastikulla. Ainakin pieniin jälkiin tahtoo se pensselikin olla liian iso, eli sottaa ehjää maalipintaa.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

Mitenkäs kun tulee pikkanen reikä 0.2-0.4mm eli voiko siihen laittaa täytteeksi:Plastic & Padding Kemiallinen metalli? ennen sinkkimaalia
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

Plastic & Padding PP100 140g tuo taitaa olla parempaa. vai mitä sanotte?
Vastaa Viestiin