Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

En saanut polttimoita vaihdettua, oli muuta tekemistä. Sen verran kerkesin katiskan teolta anoppilassa nysveemään, että lampunpesimen suuttimen suojamuovin asensin paikalleen. Iloksemme sitten saimme huomata, että Suomi varustelun yhteydessä pesimen reikä on tehty vähän sinne päin... Hienosäätöä reikään ja nyt lumpsahtaa suutin pohjaan niin ku renki piikaan aitan hämyssä.

Peitelevy pohjamaalissa 12,50e. Kevyt hionta ja maali päälle. Välttää minulle.

Pitkästä aikaa tulee ajettua Suomiautolla. Nuo lampunpesimet on aika turhat omassa käytössä ja vie kohtuuttoman paljon pesunestettä. :?

Eilen mondeo näytti hyvyytensä kun pöperökelissä pisteltiin rapiat 250km. Ei voi kuin kiitellä auton ajo-ominaisuuksia. Vielä kun vetäis joka kulmasta niin . . . 8)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Ajotietokoneen näytön taustavalon poltin vaihdettu.
Ensin puretaan ratin alta kojelaudan muovit pois, muistaakseni 6 ruuvia. Käännetään muovi alas. Sitten 2 ruuvia ratin molemmin puolin, jotta saadaan mittariston edessä oleva muovikaulus pois. Lähtee taaksepäin kiskaisemalla. Mittaristo kiinni 2.lla ruuvilla, jotka pois. Sitten nitkutellaan mittaristo irti ja käännetään niin, että näkee tuonne taakse. Apunäyttöjen polttimot ovat normaalit 1.2w lasikanta polttimot. Kannattaa tarkastaa, että polttimon kanta on kunnolla kiinni mittaristossa, ennen kuin kasaat paketin kasaan.

Puolen tunnin homma kun rauhassa tekee. Työtä helpottaa pitkä magneettikärjellä oleva meisseli. Voisihan tuonne leditkin laittaa, mutta menköön nyt noin. Ratin syvyys- ja korkeus-säätö kannattaa ottaa niin alas & ulos kuin mahdollista. Näin mittaristo sopii tulemaan pois tuolta kolostaan.

Kuva

Pitää käydä koeajolla jossain vaiheessa kun isot pojat varoittelivat mittariston kääntelystä nurin niskon. Ei sais kuulemma näin tehdä???

Hankkeestahan tämäkin kävi, entiseltä omistajalta oli tippunut kymmensenttinen mittariston koloon 8)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Kävi mielesssä, että tuohon kojelaudan alamuoviin voisi laittaa toisen tupakansytyttimen. Saisi puhelimelle virtaa kun telinettä tulee pidettyä tuossa vasemmalla puolen. :?
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Mondeoon haettu uusi moottorin lämpötila-anturi. Olisin vaihtanut samantien, mutta anturi on semmosessa paikkaa että käyttää tuolla korjaamolla mutkan :evil: Loppuu työkalut yms. :oops:

Pestynä ilta-auringossa... Kännykkä vääristää värejä. Ei tuo ole kiinteistökeskuksen entinen. :lol:

Kuva
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Mondeon lämpötila-anturi vaihdettu tänään.
Kuva
Siellä se pilkistää, vesipumpun hihnapyörän takana. Otettiin tuo hihnapyörä pois ja sen jälkeen muokattiin sopiva 15mm avain tuohon anturiin. Biltemassa näytti olevan myös hylsyjä noiden irroitukseen...

Imusarjassa hiukkasen sontaa. Olisko syytä EGR poistaa käytöstä.
Kuva

Mondeon radion koodi oli hetken hukassa, mutta onneksi löyty auton papereista. Tuon anturi savotan ajaksi otettiin akku pois, jotta saimme tilaa työskennellä.

Vastapalveluksena lupasin pestä kaverin pick-upin sisältä & päältä. :)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Kysymys mondeo tietäjille:
1 Onko tuolle lämpömittarille oma anturi jossain, vai ottaako se signaalin tuosta kannessa olevasta anturista?

2 Vikakoodit? Jättääkö viallinen lämpötila-anturi vikakoodin?

Pientä apua oli tuosta anturin vaihdosta, mutta parantava lääke se ei ollut. Perjantaina auto menee piuhan nokkaan tutkittavaksi.

Löytyykö Fordille omaa testeriohjelmistoa kuten Volvoon Vol-Fcr ja Volkkariin Vag-Com?
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Vikakoodeja ei löytynyt, asentaja vaan tuumasi että tule loppukuusta uudelleen. Saavat boschin testerin huollosta, joten sillä saa ajettua koko järjestelmän testauksen.

Asentaja, joka testin teki oli vähän aloittelija... Vaan mitäpä tuota autoalan ammattilaista neuvomaan testerin käytössä. Toinen asentaja kyllä vähän antoi palautetta, mutta eipä tuo juniorin korviin tainnut mennä :wink:

Hartikaisen lasilinnaan en viitsisi viedä korjattavaksi... Pitikö se tuokin auto ajaa ylivieskaan korjaamolle, siellä ainakin on henkilö joka osaa käyttää testeriä niin, että autosta saadaan kaikki informaatio irti :)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Soittimen vaihto kävi mielessä...
Josko tuon oman 6000:sen heivais mäkeen ja tilalle laittaisi normisoittimen.
Pariin sataan saa hyviä soittimia usb paikalla. Autostudiolla näytti olevan myynnissä kehikoita, joilla tuon aukon saa oikean kokoiseksi. Alpinen soittimiin saisi myös tuon rattiohjauksen toimintaan.

Kysymys? Onko Monsuunissa normaali ISO liitin soittimen takana vai pitääkö hommata muunnoskaapeli?

EDIT; Näköjään on erilainen?
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=973
Tuohon sitten soitin, esim 9880R 179e ja asennuskaulus + rattiohjaus.

:roll:
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Eilen aattelin vaihtaa alle kitkat. Ajelen ne loppuun nyt kevään aikana. Ihan hyvä ajatus, mutta....

Mondeon tunkkaaminen ei ollut ihan yksinkertasin juttu.
* Oma tunkki on jossain maalimalla ja hakusana "mondeon tunkki" tuo googlessa esille sen, että ihan hyvä niin.
* Hallitunkilla ei voinut nostaa omista paikoista. Edestä löyty sen verran runkopalkkia, että sai nostettua auton ylös. Takaa joutu nostamaan takajousen alta, lankkua väliin ja tunkkaamaan. Näin on muutkin tehneet, mitä foorumia olen lueskellut.

En ole onneksi ainoa, joka on ihmetellyt mistä tuota voisi nostaa.
Pitää katsella, josko löytyis jostain semmonen saksitunkki mallia hydrauli? Nissanisa oli vastaava tunkki, mutta kaverikin kerkesi oman pihansa siivota... :(

Vaan olipa hiljanen ajaa noilla kitkoilla :shock: Viikon niillä varmaan ajan ja vaihdatan kesärenkaat vanteille kun ei viitti konttorille mennä noilla puolikuluneilla renkailla :oops:
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

En tiedä minkälainen nostomekanismi on farmarissa, mutta sedaniin olen tehnyt sellaisen sopivan puunpalan joka menee takarenkaiden edessä olevaan nostopaikan koloon.

Aika ihmeellinen ratkaisi tuo kolo, etenkin talvella sinne varmaan kertyy lunta+jäätä niin mistäs sitten nostelet orggistunkillakin.

Palikka jonka tein on näin ihan heittämällä jotain 6cm(s)x9cm(l)x5cm(k) ja alle naulasin vielä normaalista laudanpätkästä hieman leveämmän kappaleen tueksi. Tuollaisella olen siis omaa mondeotani takapäästä nostellut...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Mittarissa rapiat 421tkm. Hyvin mennä porskuttaa.
Katsastukseen piti vaihtaa toinenkin takajarrusatula kun ei saatu lukemia käsijarrusta. Nyt nuo toimii taas jonkin aikaa.

Helmat massasin uudelleen tässä keväällä kun joutuu ajamaan näitä hiekkateitä.

Sisäpesukin tuli suoritettua, mutta kunhan kelit lämpenee kunnolla niin pestään vielä uudelleen. Pesevä imuri on kyllä yksi maaliman parhaista keksinnöistä.

Pienin kulutus matka-ajossa on ollut 5.7ltr/100km, jota ei voi pitää pahana tuolle vanhemmalle moottorille. Meneekö TDCi sitten vähemmällä? Itse en tuota kulutuslukemaa ajanut kun auto oli kaverilla lainassa viikon. Kerkesi puoltoistatonnia hieromaan mittariin lisää kun maakuntakierroksen heitti.

Kirjoitetaan taas kun jotain mainittavaa tulee... Flekti elää edelleen omaa elämäänsä, onneksi tälle kylälle tuli korjaamolle boschin testeri niin saadaan autosta data ulos. Josko tuolta jotain löytyisi.
:)
kujis
Viestit: 245
Liittynyt: 19 Huhti 2006 13:11

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja kujis »

Pappi74 kirjoitti:Mittarissa rapiat 421tkm. Hyvin mennä porskuttaa.
Katsastukseen piti vaihtaa toinenkin takajarrusatula kun ei saatu lukemia käsijarrusta. Nyt nuo toimii taas jonkin aikaa.

Helmat massasin uudelleen tässä keväällä kun joutuu ajamaan näitä hiekkateitä.

Sisäpesukin tuli suoritettua, mutta kunhan kelit lämpenee kunnolla niin pestään vielä uudelleen. Pesevä imuri on kyllä yksi maaliman parhaista keksinnöistä.

Pienin kulutus matka-ajossa on ollut 5.7ltr/100km, jota ei voi pitää pahana tuolle vanhemmalle moottorille. Meneekö TDCi sitten vähemmällä? Itse en tuota kulutuslukemaa ajanut kun auto oli kaverilla lainassa viikon. Kerkesi puoltoistatonnia hieromaan mittariin lisää kun maakuntakierroksen heitti.

Kirjoitetaan taas kun jotain mainittavaa tulee... Flekti elää edelleen omaa elämäänsä, onneksi tälle kylälle tuli korjaamolle boschin testeri niin saadaan autosta data ulos. Josko tuolta jotain löytyisi.
:)
Oma tdci 130hp 6-vaihteisella manuaalilla ajoin talvikelillä n.5l/100km. Koita tuohon flekti-ongelmaan sellaista, että käytät miinuskaapelin akusta n. tunnin irti, ja varmista että anturin liitin on kunnolla kiinni. Omaan vaihdoin kanssa tuon anturin, ja flekti pyöri virrat päällä koko ajan. Loppui tuolla nollaamisella...
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Kujis, mikäli jossain ollaan nokakkain niin olet nähtävästi tienannut kermakahvit ja munkkipossun :D

Tänään vaihdoin tuon termostaatin kotelon kun entinen patentti alkoi vuotamaan. Siinä samalla oli akku pois noin tunnin. Näin sain paremmin tilaa askarrella tuon murikan paikalleen. Kotelohan myydään täydellisenä, eli koppa ja termostaatti. Yhteensä 69e - alennukset.

Nyt koeajolla käydessäni huomasin, että eipä huuda enää flekti täysillä.

Ompa hyvä homma, jos tuo osaa nollata itsensä kun nyppäsee virrat pois. Ei aina tartte testeriin kiikuttaa. Vai onko kellään kokemusta, jääpikö tuosta vikakoodi muistiin?

Termostaattien vaihtojen välillä mittariin kerkesi tulla 11tkm. :roll:
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja korgie »

Pappi74 kirjoitti:Pienin kulutus matka-ajossa on ollut 5.7ltr/100km, jota ei voi pitää pahana tuolle vanhemmalle moottorille. Meneekö TDCi sitten vähemmällä?
Menee se ehkä hiukan. Mun ajolla paras tulos on tähän mennessä ollut 5,3 l / 100km (tankkausväli 1100km), mutta kerran kaveri ajeli tuolla mun Mondeolla reissun alle viiden litran keskikulutuksellakin. Ja kone siis 115TDCi 6-vaihteisella laatikolla.
=)
Pappi74
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Marras 2009 01:52

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja Pappi74 »

Moro.
Minun foordi kuskin ura on toistaiseksi ohi. Eilen mondeoni sai uuden omistajan mittarilukemalla 428500km.

Nyt ajelen omat ajot Skoda Felicialla ja vaimo sai kauppakassikseen Volvo S70:n.

Omasta puolesta kiitän foorumilaisia kommenteista ja toivotan turvallisia Ford kilometrejä.

:D
jokke83
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Heinä 2011 17:23

Re: Volvosta Foordiin (mondeo 2,0TDDi -01)

Viesti Kirjoittaja jokke83 »

Heh sattupas olemaa tällänenkii topikki täällä kun itte tuossa kuukaus sitten luovuin volvosta ny alla Mondeo -03 2.0i Ghia Sporback. Kyllä on vaa mukava auto ajella eipä oo valittamista.
Vastaa Viestiin