1.6 Mondeo sammuilee kylmällä koneella. Syy löytyi!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

1.6 Mondeo sammuilee kylmällä koneella. Syy löytyi!

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Ostimme vaimolle tuommosen 1.6 Mondeon vm-97 ja siinä on semmonen röpöttävä/epätasainen tyhjäkäynti. Ehkä vähän on "voimaton" mutta kulkee kyllä yli 100km/h kohtalaisen kivuttomasti. Lisäksi saattaa olla, että saa sahata lämmintä konetta pitkäänkin ennen kuin lähtee käyntiin. Tulpat oli vaihdettu n.15tkm sitten kuten myös suodattimet. Tulpanjohdot ja puola on vanhoja peruja joten voisko vika olla sielä. Lisäksi jakopää on laitettu vasta ja ajattelin että voisiko olla jomman kumman nokan ajoitus pielessä? Toki onhan noita tulppiakin mennyt viikon ajollakin rikki, että mistä sen tietää. Pitää tutustua tänään autoon paremmin, mutta kaikki lisä informaatio kyllä kelpaa :)


Syy ilmeisesti selvisi ja se vika on kakkospytyn pakoventtiilissä tai nostajassa. Tuo nyt selviää kuitenkin kun kansi käytetään irti. Paineet eivät olleet kuin 4 bar kakkosessa ja muissa 12 bar. Auto käy niinkuin osittain neljällä, mutta eipä se noilla paineilla oikeastaan voi paremmin edes käydä.
Viimeksi muokannut TEPPO, 16 Elo 2010 10:32. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

No pienenä vinkkinä voisit katsastaa myös tyhjäkäyntiventtiilin. Ovat sitä jonkin verran putsanneet. Ei ainakaan maksa mitään. Eli se piti muistaakseni purkaa ja putsata. Searchilla löytyy lisää tietoa siitä. Tossahan on jo vähän kilsoja tai ainakin ikää takana, eli voi olla likanen. Se häiritsee juurikin sitä tyhjäkäyntiä.

Fordissa on yleisesti aika herkkää tulppien ja johtojen kanssa. Itse vaihdan aina molemmat samaan aikaan. Lisäksi olen itse niin hullu, että käytän noissa orkkisosia, vaikka muuten en ole niin nuuka.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Onko tuossa 1.6 edes sitä tyhjäkäyntiventtiiliä? Missä se tuossa imusarjassa oikein on? Koitin vilkuilla vaan en löytänyt. MAF:n putsasin kun oli aika likainen. Mutta se epätasainen tyhjäkäynti on ja pysyy. Käynnistyskin on jotenkin erikoinen...tekee vähän sellasen tuplastarttauksen äänistä päätellen ja lähtee pikkuhiljaa nostamaan kierroksia. Sitten kun on ajanut jonkin aikaa niin alkaa tehot hiipua ja kiihtyy vaikeasti. 100km/h kun saavuttaa niin pitää kyllä nopeuden siellä. Rupeaa myös kiihytyksissä nykimään tuon ongelman aikana. Tyhjäkäynti on yhtä huonoa olipa kone kuuma tai kylmä. Epäilen että tuo on ihan oma ongelmansa.
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Jos on se muovinen imusarja niin tyhmäkäyntivena löytyy hankalasti sieltä satsin alapuolelta. Kuulostaa kyllä siltä että vika olisi muualla. onko jako varmasti kohadallaan? Puristukset kannattaa mittailla ja samalla vilkaista miltä ne tulpat näyttävät(onko esim. joku enemmän karstoittunut). Vaihda ne tulpanjohdot jokatapauksessa kun tuo kone aika tarkka niiden kunnosta.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Onko zeteceissä ollut puola vikoja? Ooppeleissahan ne on kokemuksesta aika surkeita :) Tänä aamuna kun starttasi, niin auto kävi jonkin aikaa ja rupesi sammuilemaan jos ei polkassut kaasua välillä? Teki sitä niin kauan, että kone vähän lämpesi ja sitten pysy käynnissä.

Mun mielestä bensaa ei syö määräänsä enempää joten sillä ajattelin sen lämpötila-anturinkin olevan kunnossa.

Myös nyt kun oli viilemäpi aamu niin auto kulki minun mielestä koko 60km ihan nätisti ja "voima" oli ainakin osittain tallella. Sama toki oli eilenkin aamulla, mutta iltapäivällä kun oli jo yli 25 lämmintä niin aluksi pelasi mutta heti 6km moottioritepätkän jälkeen koneesta katosi tehot ja alkoi nykiminen kiihdytyksessä, kun tulin rampille ja käännyin pikkutielle jossa kiihdyttelin. Eli jos tuo kone tänäkin iltana tekee tuon saman, niin katon illalla sen jaon ja tulpat. Mutta jos toimii niin ilmeisesti tuo ilmamassamittarin puhdistus auttoi jotenkin(epäilen silti).

Pohdintoja
- Jos ongelma tapahtuu vain lämpimällä ilmalla niin epäilen, ettei ainakaan katti olisi rikki, koska silloin tuo ongelma pitäisi näkyä kelillä kuin kelillä.
- Imuvuotokaan ei vaikuta järkevälle, koska sekään ei ole ilmoista kiinni
- Kylmä kone sammuilee tyhjäkäynnillä -> voisko olla tyhjäkäyntiventtiili?
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Kannattaa ne tulpat ja johdot hakea alkuperäisosina ja koittaa vaihtaa, Zetecit on tarkkoja noista.. Oliko ne maffin langat ehjät?
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Juu ehjille näytti. Toki oli melko paskaiset jos nätisti sanos. Tuo sammuilu muuten johtui varmaan siitä, että nollasin ecu:n pitämällä akun nastat n.2 tuntia irti. Voip olla ettei enää illalla tee mitään. Noh tunnin päästä lähetään kokeilemaan, että auttoko maffin puhdistus mitään. Tuossa kun juttuja lueskelin niin joissain tilanteissa tyhjäkäyntiin oli auttanut huohotinventtiilin puhdistus/vaihto? Pitänee tuokin tarkastaa. Ja ilmeisesti myös tämä MK2 mondeon kone ei enää sisällä sitä paljon puhuttua T liitintä puolan alla?
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Oisko käynyt nyt niin, että se tehottomuus lähti kuin lähtikin tuolla maffin puhdistuksella...Toimi niinkuin pitikin koko paluumatkan. Tyhjäkäynnin pupputus silti jäi joten seuraavaksi tyhjäkäyntiventtiilin kimppuun. En muuten äkikselti löytänyt sitä huohotinventtiiliä? Pitäskö sen olla pakosarjan alla jossain?
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Mulla oli muuten tota yhtäkkiä ilmaantuvaa tehottomuutta aikoinaan fokuksen zetekissä 1.6 l. Se ilmaantui sillon tällöin ja hävisi sitten kokonaan. Yleensä ongelmia tuli kun lähti vaikka kiihdyttämään valoista. Tehot hävisi hetkeksi ja moottorivikavalo syttyi. Ekalla kerralla ajoin sivuun ja käynnistin hetken päästä uudelleen, jolloin kaikki taas toimi. Myöhemmin vika lähti pois pelkästään sillä, että pidin konetta hetken aikaa vapaalla. Oma päätelmäni on että se johtui siitä että olin ottanu akun navat irti erään rempan yhteydessä (enää en ota turhan takia) ja lastu oli nollaantunut. Sen lastun voi ajaa sisään. Esim. alfamerin ohjeiden mukaan.

Ja tosiaan puolavikaakin voi olla. Syynä on se, että tulpanvaihdot on viivästynyt. Rikkinäinen tulppa sitten rikkoo puolankin. Myös tulpanjohdot voi aiheuttaa ongelmia. Siksi käytän orkkiskamaa ja vaihdan tulpat ja johdot yhtä aikaa.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tersa »

Ilmamäärämittarin liitin ei johda kunnolla?
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Kyllä ne tehot pysy tänäänkin tallella. toivotaan että pysyy jatkossakin. tyhjäkäynnin kun sais vielä kuntoon. sen huomasin tänään, kun polkasee kaasun pohjaan isommalla vaihteella niin kone nykäisee terävästi kun vauhtia on alle 60km\h. ihan kuin sytytys katoaisi sekunniksi? onko ideoita. vois vaikuttaa nimittäin tuo tyhjäkäynnin röpötys siihen.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti. Ylipaineventtiili?

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Tuossa tutkiessani autoa ja foorumeja, niin rupesi heräämään epäilys, että oisko tyhjäkäynnin käyntiongelma nyt siellä kannen ylipaineventtiilissä. Siitä tuli mieleen, kun auto sammuu tyhjäkäynnilla aina kun starttailee auton aamulla ensimmäistä kertaa. heti kun kone on vähänkään lämmennyt niin pysyy käynnissä. Kokeilin sitten aamulla vähän tehä testiä ja nostin heti käynnistyksen jälkeen kierrokset 3000 ja pidin ne siellä noin minuutin. löysäsin kaasusta ja siihenhän se auto sammu. tämän jälkeen kun koitti startata niin tapahtui juuri se, että venttiilit jäi kn
antamaan ja puristuksia ei ollut ollenkaan. Lähti kuitenkin käyntiin kun laitto pedaaliin pohjaan. Onko tuo ylipaineventtiili miten herkkä menemään rikki mk2 mallin mondeossa? Ilmeisesti öljyt on nyt jotku shellin, mutta viskositeetista ei ole mitään hajua.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti. Ylipaineventtiili?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Fordin 5W-30 F öljyt koneeseen, motonet 24,90e/5l.
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti. Ylipaineventtiili?

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Näin ajattelin tehdäkkin :)
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä tyhjäkäynti. Ylipaineventtiili?

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Mainittakoot vielä yksi asia jos jotakuta kiinnostaa, että jos ei päästä autoa aamulla sammumaan käynnistyksen jälkeen, niin tehot on hukassa melko pahasti. Tehot palautuu kuni ajon aikana päästää vaihteen vapaalle ja antaa auton sammua jonka jälkeen tietysti auto vauhdissa käyntiin ja avot. tehot tuli takaisin. Tuohan aika selvästi viittaa nyt siihen että venttiilit kantaa ja puristukset on hukassa. niin ja onhan tässä samassa ongelmassa vielä yksi muukin ominaisuus. eli pienillä nopeuksilla ajettaessa auto nykii todella raakasti jos vaihde on isohko ja polkee pedaalin pohjaan. kuullostaako tutulta ongelmalta. Öljynvaihtoa tassa odotellessa :)
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä(supsuttava) tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Nyt ois ölpät vaihdettu. Kannen äänet taisi vähän muuttua hiljaisemmaksi. Tyhjäkäynti supsuttaa vieläkin. Ei sammunut kylmällä koneella mutta oli lähellä sammua. Vaikuttaa vieläkin enemmän sille, että sytytysvika vois olla ongelma. Jos ois imuvuoto niin auto sammuilisi kylmänä ja kuumana. Ongelmat pienenee kun kone lämpeää eli kylmänä sammuu mutta käynnistyy kohtalaisesti uudelleen. Lämpimänä pysyy käynnissä mutta rykii pahasti jos isolla vaihteella vedättää ja kierrokset on pienet. Vois luulla, että kipinää ei tule riittävästi?
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä(supsuttava) tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

itse itselleni vastaten. Ei auttanut öljyn vaihto. Komiasti sammu taas aamulla :)
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: 1.6 Mondeon röpöttävä(supsuttava) tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja tersa »

En tiiä mutta nyt sain tehot takas (210 km/h) ja bensankulutuksen nätiks (siis jos ajais nätisti) kun vaihdoin lambdan uuteen. Varmistu siten että vihdoin viimein lambda ei sykkinyt enää mitään arvoja ku tietokoneella katto \o/ ei se tosin siitä välttämättä vikakoodia silti anna.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
TEPPO
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Elo 2006 14:33
Paikkakunta: Ylikiiminki

Pohdintoja

Viesti Kirjoittaja TEPPO »

Tuossa asiaa pähkäiltyä tuli mieleen, että eipä se taida ongelma olla siinä kannen paineventtiilissä kuitenkaan. Jos tuo olisi sökönä niin pitäisi kannen metelöidä jo melko paljon enemmän.

Nimittäin aamulla ensimmäinen käynnistys tapahtuu ihan ok eli saahaa normaalisti käyntiin, mutta sitten kun se auto sammuu(nostaa ensin kierroksia ja laskee sen jälkeen niin paljon että sammuu), niin nehän jää silloin ne nostajat siihen kestoerektioon, koska auto sammuu niin nopeasti ja odottamatta, että ei ne paineet kerkiä millään normaalisoitua.

Monellahan täällä on tämä sama vika ja talvella sitä käynnistys/sammumisongelmaa ei tapahdu jos auto on roikan nokassa -> pakko olla joku moottosin lämpötilaan viittava ongelma. Ja ainoa joka tähän passaa on se ECU:n lämoötila-anturi. Jos se ei vain toimi kylmällä koneella oikein, eikä näin ollen näytä esim huollossa lämpimällä koneella mitään herjaa??

Omassa autossa myös tehot on kateissa jos ei anna auton ensin sammua ja käydä vähän aikaa. Lisäksi höyryää melkosen paljon aamulla vaikka on lämmin keli joka kielii taas liian riikkaasta seoksesta.

Auto toimii aamulla paremmin jos on reippaasti lämmintä joka voisi myös viitata imuilman lämpötila-anturiin....Mutta se ei sitten taas ole paljon yhteydessä siihen, että talvella roikan nokassa auto toimii heti kunnolla ja kesälläkin toimii kun kone on lämminnyt vähääkään.

No tuossa jokatapuksessa pohdiskeluja asiasta. Saa kommentoida vapaasti.
Vastaa Viestiin