
Öljyvuoto?
Re: Öljyvuoto?
Näyttäisi vahvasti siltä, että kyseessä EGR-venttiiliin menevä putki. EGR-systeemi likaantuu pikku hiljaa ja alkaa mm. hikoilla öljyä ja aiheuttaa muutakin lystiä. Itse tein viime kesänä kansi remonttia ja siinä yhteydessä tarkastin myös EGR-systeemin. Täynnä öljyn sekaista töhnää imusarjaa myöten. Huono keksintö koko EGR, koska koneen iän ja kilometrien lisääntyessä aiheuttaa harmia automerkistä riippumatta. Moni tulppaa EGR-systeemin. Onnistuu varsin helposti, jos työkalut pysyy kädessä. EGR:n tarkoitus on vähentää auton päästöjä kierrättämällä palamattomia kaasuja moottorin alakerrasta (kampikammiosta) imusarjan kautta takaisin palotiloihin.
Re: Öljyvuoto?
EGR = Exhaust gas recirculationford2ford kirjoitti:Näyttäisi vahvasti siltä, että kyseessä EGR-venttiiliin menevä putki. EGR-systeemi likaantuu pikku hiljaa ja alkaa mm. hikoilla öljyä ja aiheuttaa muutakin lystiä. Itse tein viime kesänä kansi remonttia ja siinä yhteydessä tarkastin myös EGR-systeemin. Täynnä öljyn sekaista töhnää imusarjaa myöten. Huono keksintö koko EGR, koska koneen iän ja kilometrien lisääntyessä aiheuttaa harmia automerkistä riippumatta. Moni tulppaa EGR-systeemin. Onnistuu varsin helposti, jos työkalut pysyy kädessä. EGR:n tarkoitus on vähentää auton päästöjä kierrättämällä palamattomia kaasuja moottorin alakerrasta (kampikammiosta) imusarjan kautta takaisin palotiloihin.
"EGR works by recirculating a portion of an engine's exhaust gas back to the engine cylinders."
http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation
Re: Öljyvuoto?
Tuo näyttää kyllä huohotuspurkilta ja PCV-venttiililtä joka on lohkon edessä. Tuosta menee letku joka kiertää vaihdelaatikon päältä imusarjan alle, jossa se jakautuu kaikkiin kanaviin. Tuo mokkula on kiinni lohkossa ihan puristussovitteella ja tuo PCV-venttiili taas on sellaisella läpivientikumilla kiinni tuossa mokkulassa. Ei maksa montaa euroa Fordin tiskiltä (muistaakseni jotain 7€ tai 8€).