Tukivarren pultti

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
jamppa-67
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2010 13:32

Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja jamppa-67 »

Moro.Huomasin tuossa kesäpyörien pulttia kiristäessä,että etupyörä liikkuu etu-,takasuunnassa n.5cm.Päätin sit kurkata alle,ja kauhukseni huommasin,että alatukivarren pultti oli kadonnut jonnekin? Tämä lienee aiheuttanut myös sen,että ekkeri hakee urissa.Ja tottakai puoltaa oikealle. :)
Eli,Tarviiko tähän jonkin ekkerin oman pultin,vai käykö siihen ihan ns.tavallinen pultti.Kyseessä siis on se alatukivarren taaempi pultti kuskin puolelta.Ja mainittakoon vielä,että auto on escort 1,6 zetec stw -94.
artss
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Tammi 2006 20:34
Paikkakunta: Hämmeessä

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja artss »

Kai siel ihan normi menee, toisin jos mahkuja niin hae pultti kaupasta kovempi kuin 8.8 niin ainakin kestää.
Mondeo -94 2.0 Si
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tai sitten käyt hakemassa pultin fordilta, noita luulisi vielä olevan hyllyssä? Muistaakseni siinä pultissa on kierteetön osa sen puslan kohdalla, joten jotain vastaavaa kannattaa etsiskellä. Myös sen pultin lujuus kannattaa tarkistaa vielä paikallaan olevasta pultista.

Eihän se vanha muuten ole katkennut?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
jamppa-67
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2010 13:32

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja jamppa-67 »

Jäi vissiin mainitsematta,että kysessä on se sisempi pultti.Ei ole mielestäni katkennut,pudonnut.
Viime kesänä siihen vaihettiin kaikki helat ja puslat.Pahakin jos se onkin poikki?!?!?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja JyriN »

jamppa-67 kirjoitti:Jäi vissiin mainitsematta,että kysessä on se sisempi pultti.Ei ole mielestäni katkennut,pudonnut.
Viime kesänä siihen vaihettiin kaikki helat ja puslat.Pahakin jos se onkin poikki?!?!?
Tää on varmaan jo korjattu? Mites kävi?

Melkein sama onko ollut poikki vai vaan löysyyttään pudonnut tielle - katkennut pultti voi vaan olla kiukkuinen kaivaa sieltä rungon sisältä pois. Ja mä kun luulin, että mä olen ainoa, joka ei osaa kiristää alustan pultteja. Mulla nimittäin löysty viime kesänä sierran kallistuksenvaimentajan kiinnityspanta, kun en laiskuuttani viitsinyt kiristää niitä pulttien lukituslirpakkeita kunnolla. Onneksi eivät olleet ihan kokonaan kateissa, koska olisi ollut vähän kapiini täynnä käsiä, jos ohjaavan pyörän pitkittäistuenta katoaa yht. äkkiä... :shock:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3730
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Lainaan topiccia... Pulttien kireyttä koskee meikäläisenkin juttu; kirin oman apurungon "isotpultit" 50nm tiukkuuteen (siihenkin sai jo vääntää), riittääkö tuo kireys? Sen takia kysyn kun takaa kuuluu sellainen kopsahdus kaasulla nykäistessä, voi toki johtua perästä, sekin kun on hieman väljä.. :roll:

HItsauksen yhteydessä auto oli pukeilla, ja tuolloin apurunkoa pystyi hieman liikuttamaan puslaa vasten...

Akuutti ongelmahan tämä ei ole sinällään, kun on ajeltu jo melkein pari tonnia akselin vaihdon jälkeen :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja JyriN »

duckworth kirjoitti:Lainaan topiccia... Pulttien kireyttä koskee meikäläisenkin juttu; kirin oman apurungon "isotpultit" 50nm tiukkuuteen (siihenkin sai jo vääntää), riittääkö tuo kireys? Sen takia kysyn kun takaa kuuluu sellainen kopsahdus kaasulla nykäistessä, voi toki johtua perästä, sekin kun on hieman väljä.. :roll:

HItsauksen yhteydessä auto oli pukeilla, ja tuolloin apurunkoa pystyi hieman liikuttamaan puslaa vasten...

Akuutti ongelmahan tämä ei ole sinällään, kun on ajeltu jo melkein pari tonnia akselin vaihdon jälkeen :)
Mä en ainakaan pystynyt liikuttamaan omaani yhtään pulttien ollessa paikoillaan, en pukeilla enkä varsinkaan maassa. Siinä ison puslan keskellähän on holkki, jota vasten se pultti kiristyy. Jos se pultti löystyy, pitää se tukilevy komeuden paikoillaan (hetken) vielä niillä kahdella pienemmällä pultilla - ei siis pitäisi päästä edes juurikaan kolisemaan jos pusla on kunnossa.

Tuo kopsahdus voi olla apurungon liikettä tai se voi tulla perästä. Veikkaan perää, mutta se apurunko on onneksi helppo kohde tarkistaa ja suhteellisen helppo korjata (kunhan jättää ne #otonetin tarvikepuslat kauppaan ja laittaa vaikka uretaaniset tilalle).
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3730
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Puslat on tosiaan vaihdettu viime kesänä sen jälkeen ajoa about/noin 2000-3000 kilsaa.. Voi olla tosiaan pelkkää perän ääntelyä, koska tuo liike apurungossa tuntui nimenomaan kun kelkkaa painoi ylöspäin puslaa vasten, ja painellessa ei tunnu kolausta.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Leadbelly
Viestit: 67
Liittynyt: 23 Syys 2008 17:53

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja Leadbelly »

Itse kun tuohon escorttiin viime syksynä vaihdoin uudet alatukivarret niin ostin ihan tuolta ruuvi ja nippeli kaupasta suurin piirtein vastaavat pultit siis semmoset ettei sen holkin kohdalta ole kierteitä.
Hyvin on toiminut tosin kesäauto kun on niin hirveästi tule kilometrejäkään.
Sen vaan muistan että oli aika mutkalle mennyt ne edelliset että jonkun verran niitä taitaa katketa.
Ja apurungon kiinnityksestä vielä siis escortin niin jos en ihan väärin muista ne piti vetää melko lujaa kiinni 85nm
*editoitu* 16.4 koska yövuoron aikana ei pitäisi kirjoitella mitään :lol:
Leadbelly
Viestit: 67
Liittynyt: 23 Syys 2008 17:53

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja Leadbelly »

No joo nyt kun on herätty ja kaivettu korjausopas esiin niin siinä suositellaan alatukivarren lopullista kiristystä vasta kun auto on kerran laskettu alas ja hieman heiluteltu ja painettu etukulmia alas sen jälkeen vasta viimeinen kiristys.
Elikkä näin 50nm auki 50nm ja tämän päälle vielä käännetään 90 astetta.
jamppa-67
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2010 13:32

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja jamppa-67 »

No niin.Lähetään siitä että se puuttuva tulivarrenpultti oli näköharha... :oops: No,mutta olihan ne kaikki kumit kuitenkin sökönä ja alapalloniveletkin meni uusiks.Mutta edelleen puoltaa oikelle...??
Pitäiskö se (taas!) käyttää ohjauskulmien säädössä vai olisko kellä mitään hyviä neuvoja tuon ko.asian "korjaamiseen" ???
paappa

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja paappa »

Samoja vikoja täällä päin,autona escort v94 stw.Joka kesä katsastuksessa aina joku
tukivarren pusla paskana.Nyt olenkii ruvennu vaihtaa aina kaikki puslat kerralla kun joutuu kummiskin pyörän kulmat säätämään uudelleen.niin monet kumitkii on tullu tän takia slickseiksi
ajettua.Ihmettelin kerran tota pultti hommaa.Katsastusmies väitti että pusla on väljä,olin vaihtanut taas ne kaikki??ajoin montulle ja paukutin pultin irti.Pulttihan on normi 8.8(ei vaadi mitään 12.9) mutta paksumpi aivan kannan juuresta(kuin normi kaupan pultti) mikä menee apurungon läpi,se on oltava tiukka jotta etupää ei kolise, mut kevennetty keskeltä mikä mnee taas puslan holkin kohdalla.Luulin silloin että pultti on helvetisti kulunut keskeltä ja siintä johtuu puslien väljä.vaihdoin normi pultit ja hakkasin isolla pulttikoneella kiinni.Eli aivan liian tiukalle kun ohjekirja kertoo kiristyksen olevan se 90 astetta.Nyt on puslat ruvenneet kestää kun ostin oikeat pultit foordilta ja en vedä puslien pultteja pulttikoneella helvetin tiukalle.Tuo pulttien tippuminen on varmaa ollu vaan huonoa säkää tai joku on vaihtanut normaali mutterit lukkomuttereiden sijaan.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Tukivarren pultti

Viesti Kirjoittaja JyriN »

jamppa-67 kirjoitti:No niin.Lähetään siitä että se puuttuva tulivarrenpultti oli näköharha... :oops: No,mutta olihan ne kaikki kumit kuitenkin sökönä ja alapalloniveletkin meni uusiks.Mutta edelleen puoltaa oikelle...??
Pitäiskö se (taas!) käyttää ohjauskulmien säädössä vai olisko kellä mitään hyviä neuvoja tuon ko.asian "korjaamiseen" ???
Jos vanhat puslat on olleet pökäleenä, kun edellisen kerran on auraus säädetty, niin varmasti on taas säädettävää. Aurauksen laittaa kuntoon ihan kotikonsteinkin, jos saa auton mittauksen ajaksi tasaiselle alustalle. Vähän googletusta ja kärsivällisyyttä. 8)

Mä luulin, että se kavennus on pultissa sitävarten, että se estää tai vähentää sen jumiutumista ja ruostumista puslan metalliholkkiin.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin