Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ensiksi ilmoitan, että auto korjataan takuuna, koska ostin sen juuri. Mutta asiaan: Mondeoon on juuri vaihdettu uusi jarrusatula taakse sekä käsijarrun vaijeri. Korjaaja kertoi myös ilmanneensa jarrut pariinkin otteeseen. Homma ei ilmeisesti mennyt kuitenkaan niin kuin piti. Nyt jarrupoljin vajoaa pohjaan asti, palautuu kyllä. Jarruvoimat on käsijarrulla ok, käyttöjarrussa hieman eroa takana. Jarrupoljin on siis aivan erilainen kuin ennen remonttia. Nyt kun alkaa viikonloppu, niin autoliikkeen korjaaja ei halunnut enää ylitöinä asiaan enempää perehtyä (ymmärrettävää). Kyllähän autoliike asian saa hoitaa ja korjata jarrut. Kuitenkin olisi mukava jos joku suoralta kädeltä osaisi jo kertoa mistä ongelma johtuu. Yöunet on joka tapauksessa menetetty, koska autoa on saanut käyttää korjaamolla jo varmaan kymmenisen kertaa (milloin puuttunut mikäkin osa ). Vertaistukea kiitos!
Onko tässä nyt kyse siitä Haynesin manuaalissakin mainitusta ilmiöstä, että jarrusatuloiden kanssa telmiessä pitää ensin tukita jarrunesteliikenne jarrusatulaan lukkopihdeillä ja päästää ylimääräiset jarrunesteet ulos ilmausruuvista. Jos noin ei toimita ( vaan tehdään niinkuin oldskooltyyliin esim ooppeleiden kanssa), pääjarrusylinteriin palautuva neste ns. pullauttaa tiivisteet väärinpäin. Ja sitten ei ole jarruja.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta luettuani Haynesia, en ole viitsinyt ryhtyä vielä jarrulevy- ja palahommiin mondeossa. Jossei se olekaan niin helppoa kuin 80-luvun ooppeleissa.
Ja lopuksi sympatiat smallblo:lle. Autot ostetaan ajettaviksi eikä korjattaviksi. Mulla oli samanlainen osataan-ei-osata-ei-viitsitä-korjata-syndrooma vuonna 1996 ooppelin kanssa. Ooppelin, josta tuli sitten meidän perheen pisimpään palvellut auto.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Mä en edes lukenut haynesiä kun tein takajarru rempan, olen vaan tottunut aina tekemään niin, että on lukkopihdit letkussa, ettei letku valu tyhjäksi, ja siis vaihdoin satulat, levyt ja palat taakse. Ilmailin virrat päällä (vaikka en tiedä onko vaikutusta, vanhemmat absilliset sierrat ja scorpiot pitää ilmata virrta kytkettynä) eikä mulla ainakaan ollut mitään ongelmia...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Kiitokset vastauksista. Auto oli eilen vihdoin taas huollossa, jolloin yrittivät ilmata jarruja. Ei onnistunut. IILMAN uutta satulaa poljin palautuu hyvin ja jarruvoimat ok jo kevyellä "polkaisulla". Nyt tilasivat TAAS uuden jarrusatulan, korjaaja oli sitä mieltä, että vika täytyy olla uudessa satulassa, joka asennettiin. En osaa kommentoida noihin teknisiin juttuihin, joita olette esittäneet, mutta aion kyllä mainita noista asioista korjaamolla ensi kerralla.
Nyt siis tilanne on se, että odotellaan jos uusi jarrusatula tulisi huomenna. Perjantaina toivottavasti pääsevät asentamaan sen. Nyt ihan oikeasti pidän peukkuja pystyssä, että jarrusatulasta johtuu se ettei niitä jarruja voi ilmata normaalisti. Laitan tilannetietoja tänne kun asia etenee. Tällä hetkellä autoni jarruista keskusteleminen aiheuttaa minulle lähinnä hysteeristä naurua. Olenkohan tulossa hulluksi? Kiitos teille kuitenkin mielenkiinnosta.
Mulla oli aikoinaan ongelmia vaimon mk1 focuksen etujarrun kanssa. Korjaamo ei meinannut saada sen jumiutuvaa etujarrua kuntoon millään: herkistely oli ihan valohoitoa (kun eivät viitsineet avata satulaa) ja vasta uuden tehdaskorjatun osan vaihto auttoi.
Korjaamoilla ei oikein ole intoa lähteä tutkimaan ongelmia syvällisemmin, kun siihen palaa aikaa usein tunti tolkulla, eikä asiakas halua tästä etsimisestä maksaa. Lopputulos ei kuitenkaan usein ole asiakasta tyydyttävä ja selvitystyö tehdään lopulta joka tapauksessa. Tällöin on vaan jo pinna kireällä sekä korjaamolla että asiakkaalla eikä lopputulos oikein tyydytä enää kumpaakaan. Eihän tämän pitäisi näin vaikeaa olla, eihän?
Siellä satulassa voi olla viallinen tiiviste tai korroosioitunut tiivistepinta ja se vuotaa jarrunesteen ulomman haitaritiivisteen sisään, eikä se siksi näy ulospäin. Avaamalla satula tämäkin selviäisi...
KajS kirjoitti:Korjatkaa jos olen väärässä, mutta luettuani Haynesia, en ole viitsinyt ryhtyä vielä jarrulevy- ja palahommiin mondeossa. Jossei se olekaan niin helppoa kuin 80-luvun ooppeleissa.
Rohkaisuksi voin sanoa, ettei levyjen ja palojen vaihdossa ei tarvitse avata jarruletkuja, joten mitään ilmaamistarvetta ne eivät normaalisti aiheuta (tai ainakaan yhdessäkään ropaamistani autoista näin ei ole tarvinnut tehdä). En ole lukenut mondeon opasta, mutta yleensä noissa opastetaan palojen vaihto siten, että jarruletkua ei irroiteta ja satula ripustetaan levyn vaihdon ajaksi esim. jousitukeen tai vastaavaan paikkaan rautalangalla.
Oikein kuluneiden levyjen ja palojen yhteydessä työsylinteri tai mäntä saattaa päästä ajan kanssa korrosioitumaan siten, ettei varsinainen tiiviste enää pidä, kun mäntä painetaan takaisin sisälle (koska uudet levyt ja palat ovat selkeästi kuluneita paksummat). Tällöin uloin haitaritiivite on päästänyt kosteutta muhimaan männän pinnalle ja sen ulkoreuna on mukavassa ruosteessa.
No niin. Nyt toimii jarrut ja auto on katsastettu. Olipahan pitkä prosessi. Vika oli jarrusatulassa. Hommaa sotki se, että aiempi jarrusatula, joka vaihdettiin, oli valmiiksi viallinen. Melkoisen huonoa tuuria. Kiitos kaikille neuvoista jne.. Toivotaan ettei tarvitse nyt rempata vähään aikaan.. ainakaan JARRUJA!