Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
taas teki temput... siis kyseessä on 98vm farkku-diesel. kolisee pienestäkin kuopasta ajellessa apparin puolelta takaa. en usko että on iskari ku on vakaa ajettava, ei niiaa mitenkää... puslia vääntelin äskein, ainut mikä tuntu löysältä niin oli takatukivarren etummainen pusla (oli kyllä molemmilta puolilta yhtä löysä). mutta ei silti niin löysä että pitäis kolista. vakaajaki oli kunnolla... kolina on aiva hirvee... ja autolla ajettu vasta 100tkm!
voi voi tota miun voorttia onko ollu samoja ongelmia muilla???
ettei olis iskarin yläpäästä..josko olis sieltä korkannut vähän
läpi? mikä hiton niskalaakeri se nyt oli..tai jotain sinnepäin?
onko paha ottaa verhoilua auki ja katsoa?
Tämä on kyllä "kaukaa haettua" ja varmaan turhaa, mutta usein syynä on: romut takakontissa, peräluukun väljyys, takapenkkin selkänoja huonosti paikallaan, kässärivaijeri, kivi jousen lautasella, kerran mulla kolisi takaturvavyö verhoiluun, eli syy voi joskus olla jokin yksinkertainen, ainakin minulle on nuita sattunut! Niin, joillain on joskus pakari tai muu löysällä ollut alustassa kolahdellut!
itellä on vm. 95 sedanissa samaa "ominaisuutta" uskon että itellä se on "koiranluista" kiinni. Sen näkee sitteku ne vaihtaa, puslat oli huonon näköset niissä
Ford F250 4x4 7.3td -99
Ford Mondeo 2.0tddi -02
Ford Mondeo 1.8td -98
Ford Mondeo 1.8td -97
Ford mondeo sedan -98, 250 tkm takana. Sama vika kuin viestiketjun aloittajalla, kolisee kun oikea takapyörä menee kuoppaan tai jonkun lumimuhkareen päältä. Ensimmäisessä korjaamossa veikkailtiin takatukivarren helaa...700-800 €... Kuulemma olisi pitänyt irrottaa taka-akseli. "Mondeon tyyppivika."
Olin sitten kauppakeskuksessa muutaman tunnin ja kun läksin ajamaan, niin ei mitään kolinaa. Aamulla taas sitten sama kolina. Vein toiseen korjaamoon, ja kerroin tapauksen, niin nostivat ylös ja totesivat, että takaiskariin on päässyt jotenkin vettä, ja sitten kun se jäätyy, niin kolisee.
Ajattelin että en tee mitään, iskarien vaihtokin maksaisi n. 400-500 €.
Muuten kyllä iskari toimii, mutta kolina kuuluu. Onko mitään ideoita kellään?
Kovin on ilmaa hinnoissa, saati että vikaa tiedettäisiin.. lupaavalta vaikuttaa korjaamojen meininki.
Mutta ei kai tuosta kolinasta isompaa haittaa ole?
Peruskolinat takana tulee ainakin ns. koiranluista. Mutta joo, iskarien vaihto taakse oli muutama vuos sit jotain n. 250e merkkiliikkeessä osineen. Ja miksipä niitä vaihtaa jos toimivat
Mulla ainakin oli Mondeossa taka-kallistuksenvakaajan kumit väljät, aina kolahti kun toinen rengas tippu monttuun. Nosta auton takapää ylös (molemmat renkaat) ja kokeile liikkuuko vakaaja ylös-alas suunnassa. Mut luulis korjaamossa tuon huomanneet jos siinä vika.
mk1sierra kirjoitti:Mulla ainakin oli Mondeossa taka-kallistuksenvakaajan kumit väljät, aina kolahti kun toinen rengas tippu monttuun. Nosta auton takapää ylös (molemmat renkaat) ja kokeile liikkuuko vakaaja ylös-alas suunnassa. Mut luulis korjaamossa tuon huomanneet jos siinä vika.
Mulla (=vaimolla) on viistoperämalli ja se suuri takaluukku alkoi kolistelemaan. Meni siinä tovi montulla, ennekuin hoksasin kokeilla takaluukkua. Lukittuna se painu melkoisesti alaspäin, joten säädin takaluukun lukon vastakappaleen useita millejä alaspäin. Ei kolise eikä narise.
Taitaa kolinan syy löytyä niistä kallistuksenvakaajan puslista, meillä tuo äiteen jaguar x-type (eli farkku mondeo -03) kolisi takaa ja siellähän oli ne kumit löysiä. Kasteluletkusta leikkasin sopivat pätkät kumien väliin "fylliksi" vakaajaa vasten ja tappi vaseliinia väliin, eipä kolise enää!