1993 Transit kardaanin tukilaakeri

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
käyttäjä74

1993 Transit kardaanin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja käyttäjä74 »

Moro,

Tuli tuossa hankittua 1993 vuoden ransu mallia 100s. Kardaanin tukilaakeri+kumi oli sen verran ottanut siipeensä että päätin laittaa vaihtoon...

Varaosa myyjät tarjosivat osaa jossa laakerin keskireiän halkaisija 45mm ja ulkohalkaisija 75mm+koko muu onales, piti olla sopiva kyseiseen menopeliin...

Vaan eipä ollut, kardaani paloina ja vanhan laakerin keskireikä 30mm...Onko tietoa löytyykö jostain, luulis että löytyy vai pitääkö sorvata väliholkki tuohon isompaan?

T: Transit mies
käyttäjä74

Re: 1993 Transit kardaanin tukilaakeri

No niin...

Vastailen tässä nyt itse itselleni ja muille tiedoksi jos joskus sattuu osumaan kohdalle. Elikkäs, keskireiältään 30mm laakeri on näköjään L- malliin, pääasia että löytyy ja vielä halvempikin kuin 45mm:n
hana

Viesti Kirjoittaja hana »

Miten toi kardaanin tukilaakerin ja kumin viallisuus ilmeni?
Aattelin vaan kun itelläkin on tollanen L-mallin "tila-auto" eikä haluais jäädä sillä ainakaan tien päälle.
Kyllä lähtee.... jos ei lähde niin sutii...
käyttäjä74

Moro,

Vaihdoin laatikko öljyjä ja siinä samalla iski silmään kulahtanut tukilaakerin kumi, eli itse laakeri oli vielä voimissaan mutta kumi pahasti revennyt ja salli kardaanille aika paljon heittoa...ihme kyllä norm. maantie ajossa ei ollut havaittavissa mitään siihen viittaavaa...nyt jälkeenpäin kyllä tullut mieleen että jyristäminen esim. liikenneympyrässä johtui ilmeisesti juuri tuosta.
hana

Mistä muuten hankit ton kardaanin tukikumin, löytykö muualta kuin maahantuojalta?
Oliko se paha vaihtaa?
Ite kun joudun tekeen sen selällään maassa maaten :(
mikkosika

Viesti Kirjoittaja mikkosika »

hana kirjoitti:Mistä muuten hankit ton kardaanin tukikumin, löytykö muualta kuin maahantuojalta?
Oliko se paha vaihtaa?
Ite kun joudun tekeen sen selällään maassa maaten :(
Itse löysin Motonetin hyllystä kyseisen tukilaakeri paketin...mutta vaihtamatta vielä :( eli kiinnostaisi minuakin millainen työmaa edessä ??
hana

Tein ite vaihtotyön eilen, ja onnistu ihan ok.
Etupyörän ajoin pukille ja sit vaan alle makaamaan. Tukilaakerin kun sain irti (jouduin poraan torx pulteista kannat pois) niin kardaani mahtu juuri ja juuri katkeamaan liitoksestaan.
Tosin mun häristin on -90 joten tukilaakerin kumin vaihto on helpompi kuin uudemmissa.
Oli taas vähän tuuriakin matkassa, se kardaanin keski pultti oli nimittäin löysässä ja olis varmaan kohta irronnut.

Ylimääräiset kolinat lakkas, ja taas matka taittuu.
mikkosika

Viesti Kirjoittaja mikkosika »

mikkosika kirjoitti: Itse löysin Motonetin hyllystä kyseisen tukilaakeri paketin...mutta vaihtamatta vielä :( eli kiinnostaisi minuakin millainen työmaa edessä ??
Tuli tossa Sunnuntai aamuna laakeri vaihdettua..pulttikone,torxhylsy,lenkkiavain ja käsivasara :P niin johan alkoi vanha poistua kardaaninpätkästä :) aikaa meni n. puolituntia ja auto takaisin liikenteeseen eli helppo homma oli .
vielä pitäisi se etummainen vaihtaa kun ei ihan terveeltä näyttänyt sekään...
Vastaa Viestiin