DOCH Sierra automaatti vikaa ja infoa
DOCH Sierra automaatti vikaa ja infoa
Juuri kun eilen sain Sierran leimasta läpi ekalla yrityksellä ja muutenkin auto ja vaihteet toimineet moitteetta niin nyt sitten yhtäkkiä loota rupes temppuilemaa.
Eli aamulla vielä vaihteet toimi hyvin ja jätin auton parkkiin päiväksi. Äsken lähdin ajamaan ja ei toimi kuin 1. ja 2. vaihde, isompia ei suostu vaihtamaan.
Onko tuohon jotain peruskikkoja mitä voi kokeilla tai veikkausta jostain tyyppiviasta mikä voisi olla kyseessä?
Ps. Tehdasuusi laatikko tuohon on laitettu pari kolme vuotta sitten Fordilla...
Eli aamulla vielä vaihteet toimi hyvin ja jätin auton parkkiin päiväksi. Äsken lähdin ajamaan ja ei toimi kuin 1. ja 2. vaihde, isompia ei suostu vaihtamaan.
Onko tuohon jotain peruskikkoja mitä voi kokeilla tai veikkausta jostain tyyppiviasta mikä voisi olla kyseessä?
Ps. Tehdasuusi laatikko tuohon on laitettu pari kolme vuotta sitten Fordilla...
Viimeksi muokannut j0ne, 09 Helmi 2010 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Testailua ja lisähuomioita:
-Aluksi D asennossa ei toiminut kuin ykkönen, pitempään testailtua välillä kakkonen ja pari kertaa kolmonenkin
-pakkokolmonen oli aluksi aina ykkönen, pitempään kun testailin niin yleensä kakkonen ja välillä meni kolmonenkin
-pakkokakkonen toimii ok
-pakkoykkönen toimii ok
-nelonen ei toimi ollenkaan
Lootaöljy maksimimerkissä ja punaista (testattu lämpimällä lootalla, vaihteet läpi käytynä ja d silmässä). Nopeusmittari toimii.
-Aluksi D asennossa ei toiminut kuin ykkönen, pitempään testailtua välillä kakkonen ja pari kertaa kolmonenkin
-pakkokolmonen oli aluksi aina ykkönen, pitempään kun testailin niin yleensä kakkonen ja välillä meni kolmonenkin
-pakkokakkonen toimii ok
-pakkoykkönen toimii ok
-nelonen ei toimi ollenkaan
Lootaöljy maksimimerkissä ja punaista (testattu lämpimällä lootalla, vaihteet läpi käytynä ja d silmässä). Nopeusmittari toimii.
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Likainen MAF? Se ainakin vaikuttaa tuon lootan toimintaan.
Oliko sierrasssa nopeusmittari vaijerilla? Jos on, niin VSS -anturissa voi olla vikaa.
Oliko sierrasssa nopeusmittari vaijerilla? Jos on, niin VSS -anturissa voi olla vikaa.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Kyllähän sieltä vaijeri löytyy ja kuten tuossa jo kerrottiinkin niin kannattaa ainakin puhdistaa tuo vss-anturin liitin.Tekno kirjoitti:Likainen MAF? Se ainakin vaikuttaa tuon lootan toimintaan.
Oliko sierrasssa nopeusmittari vaijerilla? Jos on, niin VSS -anturissa voi olla vikaa.
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Siis ilmamassamittari? Vai tarkoitatko MAP anturia?Likainen MAF? Se ainakin vaikuttaa tuon lootan toimintaan.
Mittari on mielestäni vaijerilla. Mistäs tuon VSS -anturin löytää?Oliko sierrasssa nopeusmittari vaijerilla? Jos on, niin VSS -anturissa voi olla vikaa.
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Map-anturia tarkoitti. Tosiaan tuo vss-anturin liitin löytyy kuskinpuolelta laatikon kyljestä, olikos se nyt 3-napainen sellainen hieman kolmion mallinen.j0ne kirjoitti:Siis ilmamassamittari? Vai tarkoitatko MAP anturia?
Mittari on mielestäni vaijerilla. Mistäs tuon VSS -anturin löytää?
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
ja jotakuinkin vaihdekepin kohdalla. Mutta juu siis MAP-anturi myös vaikuttaa vaihteiston, etenkin kickdownin toimintaan. Jospa se sulla kuvittelee että "lusikka on kokoajan pohjassa" ja pitää siten vaihteen pienenä, vaikkei tarvetta olisi. ?
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Tänään kun ajelin ja testailin niin kolmonen ja nelonenkin alkoi toimia jotenkin.
Vaihtaa vaan tosi hitaasti ja tahmeasti nuo isommat vaihteet. "Houkuttelu" tuntuu auttavan hieman -> kiihdyttää ja höllää niin vaihtaa.
Mitään kummempia en ole tehnyt, lähinnä tutkinut ja ihmetellyt. Pitää tässä viikonlopun aikana ropata lisää...
Vaihtaa vaan tosi hitaasti ja tahmeasti nuo isommat vaihteet. "Houkuttelu" tuntuu auttavan hieman -> kiihdyttää ja höllää niin vaihtaa.
Mitään kummempia en ole tehnyt, lähinnä tutkinut ja ihmetellyt. Pitää tässä viikonlopun aikana ropata lisää...
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Nyt toistapäivää toimii laatikko normaalisti, vaihtaa siis mukisematta ja jouhevasti.
Onko ideoita mikä voisi olla tuommoinen itsestään "korjautuva" vika? Eiköhän tuo kuitenkin tässä joku päivä vielä rupea uudestaan kettuilemaan...
Lisähuomiona tuohon aikaisempaan vikalistaan. Nyt kun laittaa R:n tai D:n päälle niin auto vaan nytkähtää vähän, kun vika oli päällä niin vaihteet oikein jysähtivät kytkeytyessä.
Ps. Oisko jollain heittää jotain kuvaa noista automaatin pantojen säädöstä?
Onko ideoita mikä voisi olla tuommoinen itsestään "korjautuva" vika? Eiköhän tuo kuitenkin tässä joku päivä vielä rupea uudestaan kettuilemaan...
Lisähuomiona tuohon aikaisempaan vikalistaan. Nyt kun laittaa R:n tai D:n päälle niin auto vaan nytkähtää vähän, kun vika oli päällä niin vaihteet oikein jysähtivät kytkeytyessä.
Ps. Oisko jollain heittää jotain kuvaa noista automaatin pantojen säädöstä?
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa
Luinpas pari iltaa tässä Fordin omaa huoltomanuaalia A4LD lootasta.
Muutamia huomioita, koskien aikaisempia kommentteja:
-Laatikkoa ei ECU ohjaa mitenkään -> VSS anturia ei ole ja MAP ei suoranaisesti vaikuta laatikkoon (muuta kuin koneen seoksiin/kierroksiin ja tätä kautta voi häiritä laatikon toimista yhteen koneen kanssa, esim. liian korkea tyhjäkäynti)
-laatikkoa ohjaa alipaine ja keskipakovoima, servojen ja keskipakosäätimen avulla (hydraulisesti)
Omassa noitten vikaetsintä taulukoiden perusteella syyllinen luultavasti jumittava venttiilikoneisto tai keskipakosäädin, oisko ollut jäätä tjsp. koska nyt toimii taas hyvin.
Alipainesäätimen(kalvo) toiminta ja alipainejärjestelmä kokonaisuudessaan ensimmäisiä katsottavia jos ei vaihda vaihteita. Ja tietty ettei kickdownin solenoidin vaijeri ole tiukalla...
O/D ja 2.vaihteen jarruvanteissa on säätö, joka kuuluu perushuolto toimenpiteisiin. Laatikon kuskinpuolella lukitusmutterit ja säätö"pultit". Oikea tiukkuus 10Nm ja kaksi kierrosta auki. R/1. vaihteen jarruvannetta ei voi säätää...
Sähköisiä osia laatikossa ei siis oikeastaan ole muita kuin käynnistyksen estokytkin ja kickdown solenoidi (jotka nekin ovat laatikon kuskinpuolen kyljessä).
Muutamia huomioita, koskien aikaisempia kommentteja:
-Laatikkoa ei ECU ohjaa mitenkään -> VSS anturia ei ole ja MAP ei suoranaisesti vaikuta laatikkoon (muuta kuin koneen seoksiin/kierroksiin ja tätä kautta voi häiritä laatikon toimista yhteen koneen kanssa, esim. liian korkea tyhjäkäynti)
-laatikkoa ohjaa alipaine ja keskipakovoima, servojen ja keskipakosäätimen avulla (hydraulisesti)
Omassa noitten vikaetsintä taulukoiden perusteella syyllinen luultavasti jumittava venttiilikoneisto tai keskipakosäädin, oisko ollut jäätä tjsp. koska nyt toimii taas hyvin.
Alipainesäätimen(kalvo) toiminta ja alipainejärjestelmä kokonaisuudessaan ensimmäisiä katsottavia jos ei vaihda vaihteita. Ja tietty ettei kickdownin solenoidin vaijeri ole tiukalla...
O/D ja 2.vaihteen jarruvanteissa on säätö, joka kuuluu perushuolto toimenpiteisiin. Laatikon kuskinpuolella lukitusmutterit ja säätö"pultit". Oikea tiukkuus 10Nm ja kaksi kierrosta auki. R/1. vaihteen jarruvannetta ei voi säätää...
Sähköisiä osia laatikossa ei siis oikeastaan ole muita kuin käynnistyksen estokytkin ja kickdown solenoidi (jotka nekin ovat laatikon kuskinpuolen kyljessä).
Re: DOCH Sierra automaatti vikaa ja infoa
-91 Scorpion A4LD:ssä ainakin oli VSS-anturi. Ilman sitä od/nelonen ei toiminut.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta