Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Joo elikkäs auto on Ford Sierra -85 2.0 ohc weberin kaasarilla. Onko kaasuttimessa ollenkaan tyhjäkäynti ruuvia ? Mikä kullanvärinen säätöruuvi mahtaa olla kannenpuolella kaasuttimen kyljessä? Onko tyhjäkäynti vai kokokierros alueen seoksen säätö ruuvi ? Auto siis kävi hiukan epätasaisesti ja tuota kyseistä ruuvia kääntämällä päätin käynnin tasata, no nyt sitten auto tuntuu kuluttavan reilusti enemmän? Olikohan toi sitten joku seos ruuvi eikä tyhjäkäynti ruuvi ? Fiksummat kertokaa! Montako kierrosta tuon ruuvin pitäisi perus tuntumalla olla auki ?
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Muistaakseni 2,0:ssa Weberissä ei ole tyhjäkäynnin nopeusruuvia, 1,6:ssa on. Seosruuvi on Sierrakirjan mukaan kaasarin oikeella puolella keskellä alhaalla molemmissa edestä päin katottuna (G), en ole koskenu. Koita ettiä jostain räjäytyskuva tai Sierrakirja..., katotaan jos löytyis...googlella..., tuolla venäjäksi sivu 4, siis G..
http://www.scribd.com/doc/2360813/Weber-DFTH-2830-3034
http://www.scribd.com/doc/2360813/Weber-DFTH-2830-3034
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Joo juuri tuota ruuvia säädin niin vähä käynti tasaantu mutta kulutust tuntui nousevan ja aavistus saattoi antaaa liikaa kakkua pinta kaasulla niin kykäs sillei ikävästi. Mutta mulla toi kaasari kyllä on niin että keulasta päin katsottuna tuo ruuvi on kaasarin vasemmalla puolella eli venttiilikopan puolella. Eli tuo siis on varmasti seos ruuvi eikä tyhjäkäynti ruuvi ? ja tyhjäkäyntiä ei voi mitenkään säätää kuin vaijerista ?
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Joo venttiilikopan puolella oleva ruuvi on seosruuvi joka on siinä ihan kaasuttimen alaosassa
Eri Weber mallien seosruuveissa eroja mutta tuossa kohti se on.

Tässä kuvassa näet tyhjäkäynnin säätö ruuvia joka on siis yhteydessä kaasuvivustoon mihin vaijeri tulee kiinni. (Osittain piilossa tuon etu alalla näkyvän osan takana)
Tätä kaasutinta on käytetty sierran alkuperäisenä alkupään vuosimalleissa.
Eli sulla voi olla erilainen kaasutin ku noissa kuvissa ja kaikista kaasuttimista sitä tyhjäkäyntiä ei voi säätää kuin suuttimilla.
Eli seosruuvin näet tuosta 1. kuvasta ja tyhjäkäynti ruuvin (jos on) täytyy vastata kaasuvivustoon.

Eri Weber mallien seosruuveissa eroja mutta tuossa kohti se on.

Tässä kuvassa näet tyhjäkäynnin säätö ruuvia joka on siis yhteydessä kaasuvivustoon mihin vaijeri tulee kiinni. (Osittain piilossa tuon etu alalla näkyvän osan takana)
Tätä kaasutinta on käytetty sierran alkuperäisenä alkupään vuosimalleissa.
Eli sulla voi olla erilainen kaasutin ku noissa kuvissa ja kaikista kaasuttimista sitä tyhjäkäyntiä ei voi säätää kuin suuttimilla.
Eli seosruuvin näet tuosta 1. kuvasta ja tyhjäkäynti ruuvin (jos on) täytyy vastata kaasuvivustoon.
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Kiitos vinkistä. Eli kulutuksen nousu varmastikkin johtuu siitä että säädin sitä alhalla olevaa seos ruuvia
Oma kaasarini ei kyllä ole tuollainen kuin kuvassa. Yritän saada kuvan siitä tänne niin sitten voidaan taas sumplia 


Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Tälläinen kaasari itsellä on mutta erillainen tuo ryypyn säätely mekanismi. Tuo kuvassa vasemmalla alhaalla kaasarissa noin keskellä oleva tasapäinen ruuvi on siis kyseessä, tuota ruuvia säädin. Onko siis seos ruuvi ?


Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Kyllä se on just se, mutta se on siellä lokkarin puolella, eikä kannen puolella, eikö ?.., vai pitääkös tästä lähtee tonne lumihankeen tarkistaa... 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
2 litraisen dfth kaasarissa seosruuvi on venttiilikoppaan päin eli oikealla kun kuskin pallilla istuu, 1,6:ssa kaasari on toisinpäin eli ruuvi on vasemmalla. 2 litraisessa ei ole varsinaista tyhjäkäynninsäätö ruuvia, sen sähköhärvelin siinä kaasarin kyljessä pitäisi säätää tyhjäkäyntiä jotenkin automaattisesti.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Oisko mitään perus säätöä että monta kierosta tuo ruuvi pitäisi olla auki kun on aluksi kiertänyt ihan kiinni ? Huomasin että jos liian kiini laittaa niin auto alkaa hieman rötköttämään tyhjäkäynnillä. Mistähän voisi johtua ?
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Kiinnipäin menee laihalle ja aukipäin rikkaalle.
Joku 4½ kierrosta auki ja siitä sitte perstuntumalla vartti kerrallaan säädellä. Toinen vanha konsti on ruuvata niin paljon kiinni että kone alkaa hyytyä ja siitä sitten niin paljon auki ettei kierrokset enää nouse.
Voit kuitenkin joutua säädättää sen korjaamolla katsastusta varten, että menee päästöistä läpi.
Joku 4½ kierrosta auki ja siitä sitte perstuntumalla vartti kerrallaan säädellä. Toinen vanha konsti on ruuvata niin paljon kiinni että kone alkaa hyytyä ja siitä sitten niin paljon auki ettei kierrokset enää nouse.
Voit kuitenkin joutua säädättää sen korjaamolla katsastusta varten, että menee päästöistä läpi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
^ , noin juuri ja jos käyttää pakokaasutestissä ja säädössä korjaamolla, niin saa lapun katsastukseen, joka on kolme kuukautta voimassa, makso pari kymppiä täälläpäin, onkos milloin katsastus tulossa ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Jos ei paljoa auto hommista kokemusta niin ehdottomasti viet sen jonnekin huoltsikalle tai korjaamoon niin säätävät seokset kohilleen, n.10 € on maksanu täälläpäin.
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
tursas kirjoitti:^ , noin juuri ja jos käyttää pakokaasutestissä ja säädössä korjaamolla, niin saa lapun katsastukseen, joka on kolme kuukautta voimassa, makso pari kymppiä täälläpäin, onkos milloin katsastus tulossa ?
Muistin syövereitä kaivellen...muistaisin että joskus mittasivat piruuttaan, vaikka lappu olikin, eivät tosin laskuttaneet... vai pätkiikö muistini?
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Siis Jos ruuvaan aukipäin ruuvia niin auto alkaa vain huutamaan, en nyt oikeen tajunnut tota sun ohjettas. Jos laitan ruuvin ihan kiini niin auto alkaa käymään matalaa käyntiä ja epätasaisesti ja jos taas avaan sitä reilusti niin auto alkaa huutamaan, Eli vähän paha mennä tolla periaatteel säätää että niin kauan kun ei enää kierrokset nouseemax kirjoitti:Kiinnipäin menee laihalle ja aukipäin rikkaalle.
Joku 4½ kierrosta auki ja siitä sitte perstuntumalla vartti kerrallaan säädellä. Toinen vanha konsti on ruuvata niin paljon kiinni että kone alkaa hyytyä ja siitä sitten niin paljon auki ettei kierrokset enää nouse.
Voit kuitenkin joutua säädättää sen korjaamolla katsastusta varten, että menee päästöistä läpi.

Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Onhan se ryyppyläppä kokonaan auki/pystyssä ja lämpimänä säätelet, sekin sotkee niitä kiekkoja ja lisää kivasti kulutusta, jos on automaattiryyppy päällä jatkuvasti.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Jos noi tursaan mainitsemat asiat on ok niin sitten kannattaa putsata suuttimet ja jos ei auta niin seuraavaksi pitää ettiä ilmavuotoja.Jape65 kirjoitti: Siis Jos ruuvaan aukipäin ruuvia niin auto alkaa vain huutamaan
Onhan kaasari kunnolla kiinni imusarjassa, niillä muttereilla on joskus tapana löystya. Kovin kireälle ei kuitenkaan sovi vääntää ettei mene se laippa kieroon. ja katso samalla se letku joka menee imusarjasta boxiin, ettei se ole tukossa/täynnä bensaa.
Jarrutehostimenletkun, huohottimenletkun, ja sen pienen letkun, joka menee ilmanputsariin pitää myös olla ehjiä ja kunnolla kiinni.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Otin ryypyn laipan kokonaan pois.tursas kirjoitti:Onhan se ryyppyläppä kokonaan auki/pystyssä ja lämpimänä säätelet, sekin sotkee niitä kiekkoja ja lisää kivasti kulutusta, jos on automaattiryyppy päällä jatkuvasti.
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Suuttimet juuri putsasin, Pitää kattoo tuo kaasarin laippa ja nuo letkut, Siis kerratkaa se vanha hyvä säätömenetelmä, eka ruuvi ihan kiinni ja siitä sitten niin kauan auki päin kun kierrokset ei enää nouse ja sit vähä takaspäin ?emax kirjoitti: Jos noi tursaan mainitsemat asiat on ok niin sitten kannattaa putsata suuttimet ja jos ei auta niin seuraavaksi pitää ettiä ilmavuotoja.
Onhan kaasari kunnolla kiinni imusarjassa, niillä muttereilla on joskus tapana löystya. Kovin kireälle ei kuitenkaan sovi vääntää ettei mene se laippa kieroon. ja katso samalla se letku joka menee imusarjasta boxiin, ettei se ole tukossa/täynnä bensaa.
Jarrutehostimenletkun, huohottimenletkun, ja sen pienen letkun, joka menee ilmanputsariin pitää myös olla ehjiä ja kunnolla kiinni.
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Kävin tarkistaa kaikki letkut oli kiinni ja ehjiä, kaasarin kiristin ku oli ehkä hiuka löysällä ne mutterit. Sitten laitoin ihan kiinni seos ruuvin ja joku 4½ kierrosta auki, nyt käy aika nätisti ja tuntuu toimivan. kulutuksesta en osaa viel sanoo, pitää käydä mittaamassa seokset korjaamolla.
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Ei siitä ruuvista oikeen huomaa onko se liika rikkaalla.
Kävin viimeviikolla katsastamas ja kirjan mukaan katsurin olisi pitänyt laittaa koko auto ajokieltoon kun co huiteli tyhjäkäynnillä melkein 10% (ajokiellon raja on kuulemma 6%, hylky 3,5%). Hieman reilu vartti seosruuvia kiinni niin laski jo 2,7%:in. Mitään eroa kiihtyvyydes en huomaa.
Että ei se pahaksi oo käydä näyttämäs sitä korjaamolla. Pintakaasulla kuitenkin enimmäksi ajetaan niin siinä se seosruuvi vielä vaikuttaa.
Kävin viimeviikolla katsastamas ja kirjan mukaan katsurin olisi pitänyt laittaa koko auto ajokieltoon kun co huiteli tyhjäkäynnillä melkein 10% (ajokiellon raja on kuulemma 6%, hylky 3,5%). Hieman reilu vartti seosruuvia kiinni niin laski jo 2,7%:in. Mitään eroa kiihtyvyydes en huomaa.
Että ei se pahaksi oo käydä näyttämäs sitä korjaamolla. Pintakaasulla kuitenkin enimmäksi ajetaan niin siinä se seosruuvi vielä vaikuttaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Joo huomannut et ku oli säädöt vähä liian rikkaalla niin nyppäs aina pintakaasulta täys kaasulle painettaessa. Nyt kyl auto pelaa ihan hyvin mitä ny eilen oli joku musta läiskä pyörijän palanu ja kosteutta päässy jakajaan heitin sitte crc:t sinne ja putsasin nii taas toimii. Nyt mittasin kulutuksen sillei nopeesti et ajoin tankin tyhjäksi ja kaadoin takkiin vitosella bensaa (3.7l)niillä pääs noin 30 kilsaa, onko tuo normaali kulutus? Tuli kyllä vähän suditeltuu ja jäin kerran hetkeksi jumiinkin joka ny saattaa nosaa tuota kulutusta hiukan.
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Sanoks joku vielä täällä, että toi seosruuvi säätää nimenomaan ja vain sitä tyhjäkäynnin seosta ja itse varsinainen seos ajaessa säätyy suuttimien mukaan tjsp. vai muistanko väärin...
Toi kulutushan menee sinne n. 10 l / 100 km..., ei kai se paljoa ole näillä keleillä...

Toi kulutushan menee sinne n. 10 l / 100 km..., ei kai se paljoa ole näillä keleillä...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Joo siitä ruuvista säädetään vain ja ainoastaan tyhjäkäyntiseos. Isommilla kierroksilla säädetään suuttimilla.tursas kirjoitti:Sanoks joku vielä täällä, että toi seosruuvi säätää nimenomaan ja vain sitä tyhjäkäynnin seosta ja itse varsinainen seos ajaessa säätyy suuttimien mukaan tjsp. vai muistanko väärin...![]()
Toi kulutushan menee sinne n. 10 l / 100 km..., ei kai se paljoa ole näillä keleillä...
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Siis ai tuo seos ruuvi ei vaikuta mitenkään kulutukseen ? Kyllä mä ainakin huomasin että ennen noita parempia säätöjä 20e ku tankkas pääs 70 kilsaa
nyt ku säätelin niin 10e pääsee sen 60-70

nyt ku säätelin niin 10e pääsee sen 60-70
Re: Sierra 2.0 ohc, kaasarin säätö(seos)
Riippuu kaasuläpän asennosta. Pienellä pintakaasulla seosruuvi vielä vaikuttaa, sitten tulee siirtymävaiheessa tyhjäkäyntisuuttimen kautta, ja sen jälkeen pääsuuttimen kautta. Se että voiko sierralla ajaa niin pienellä pintakaasulla on taas eriasia 

Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala