Focuksen "automaattinen" keskuslukitus

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Lasse112

Focuksen "automaattinen" keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Lasse112 »

Missäköhän on vika, kun 00 Focus lukitsee välillä itse itsensä, tyypillisesti juuri kun ovea paiskahtaa kiinni ja harvemmin täysin itsestään. Melko harmiton vika niin kauan kun muistaa ottaa avaimet mukaan noustessaan autosta:D
Fokke

Re: Focuksen "automaattinen" keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Fokke »

itellä sama, nimim. kerran omaan autooni murtautunut.. Onneks oli käynnissä niin sai risulla helposti painettua sähkölasin alas. :) Eikä oo vara-avainta. :oops:

Ite viasta ei tietoakaan, kiinnostais kyllä tietää. Taas ränknäs ku tuli kostea keli..
Focus Tddi 1.8 -00
sähkäri

Viesti Kirjoittaja sähkäri »

Terve

Itsellä kans oli sama vika, esiintyi heti auton ostamisen jälkeen. (ostin tosin käytettynä...) Soitin Fordille ja ne korjaa "vikaa" putsaamalla lukkopesää...

Vian oikea syy on huonolaatuinen mikrokytkin itse lukkopaketissa. Lukkopaketti sijaitsee aika alhaalla ovessa ja itse lukkopesältä tulee lukkopaketille työntötanko. (Ovesta täytyy siis purkaa sisäpuolen pahvit pois, jotta näkee) Auto on Focus STW vm -99

No joka tapauksessa tuo mikrokytkin "lukee" tuon työntötangon liikettä, jotta kun avaimella lukkopesästä käsin laittaa ovia lukkoon, niin mikrokytkin ohjaa keskuslukolla muutkin ovet lukkoon. Vika johtuu siitä, että mikrokytkin jää sellaiseen puolivälitilaan jolloin se välillä naksuttelee keskuslukkoa auki ja välillä kiinni.

Tämä vika tuntui korostuvan kostealla/kylmällä kelillä!

Itse korjasin vian ottamalla pistokkeen irti ko. kytkimeltä kokonaan. Tästä seuraa vain se, että keskuslukko ei toimi avaimella. Kauko-ohjaimella toimii normaalisti.

Epäileville kerrottakoon, että korjauksen tein 4 vuotta ja 210 000km sitten...
Tonza1984

Viesti Kirjoittaja Tonza1984 »

Jatkanpa tähän ketjuun, ettei tule miljoonaa "Fordin keskuslukitus temppuilee" -ketjua...Ja jottei ihan asian vierestä mene, niin minun autossa tekee myös tuota, että lukitsee ja availee ovia ajon aikana miten sattuu.

Mutta asiaan, omassa Focuksessani kauko-ohjattu keskuslukitus toimii kyllä oikein silloin, kun se toimii. Ongelma on vain siinä, että varsinkin näin pakkasilla saa painaa avaimen avausnappia jopa yli 10 kertaa, jotta mitään tapahtuu. Mutta koska ovet aina käskyn saadessaan avautuvat aina oikein, niin mietin, että olisiko ongelma jossain muualla kuin keskuslukituksessa. Tarkoitan nyt sitä, että jospa signaali ei vain lähde avaimesta vastaanottimelle tai sitten vastaanotin on jotenkin sökö eikä onnistu saamaan signaalia?

Pitäisikö muuten kaikkien ovien avautua, kun avaa avaimella jomman kumman etuoven? Minulla avautuu vain se ovi, jota avataan. Sama homma suljettaessa. En tiedä johtuuko tämäkin pakkasesta, sillä kyllä se vielä viime kesänä toimi (ainakin joskus) niin, että avasi ja sulki kaikki ovet.

Kolmas kysymys kuuluu: "Missä Focuksessa on tämä keskuslukituksen ohjausboksi?"

Kiitän jo etukäteen vastaamaan vaivautuneita. Omistamani Focus on ensimmäinen Fordini ja samalla myös ensimmäinen oma autoni, mutta vuoden pituisen tuttavuuden jälkeen on sanottava, että olen hieman pettynyt ja ihmeissäni siitä, että liki kaikki ongelmat autossa liittyvät sähkövikoihin. Kummaa...
Ford Focus 1.6 Ghia Wagon
KARVANAAMA

Viesti Kirjoittaja KARVANAAMA »

Mulla on 98 Mondeossa samaa vikaa... voisko se kytkin olla samassa paikaas kun Focuksessa...?
Tällä hetkellä ollut 9 Fordia...
MONTAKO TAIVASPAIKKAA MULLA ON ?
tekuli

Viesti Kirjoittaja tekuli »

vastausta tontzalle:

jos kaukosäädin ei aina ota joka painalluksella niin avain auki ja paristo vaihtoon.

jos tuo ei auta niin avain auki, piirilevy varovasti irti (tulee kyllä kun vähän niitä muovitappeja & klipsejä vääntää. tappeja voi joutua jopa katkomaan)

Siellä näppäinten alla on pienet kytkimet, itsellä oli 2kpl kolmesta näppäimen kytkimestä rapsahtanut irti. -> kolvaamalla kuntoon.

Jos nuo on kunnossa niin sitten etsimään sitä vastaanotinta autosta.
Tonza1984

Kiitos tekulille ohjeista, mutta eipä ole mitään kytkimiä irti avaimen sisällä. Paristokin on vaihdettu vasta, joten kyllä vika on varmaan jossain muualla. Ja jos vika olisi ollut esim. ovien aukaisun hoitavassa kytkimessä, niin kyllähän peräluukun kytkimen kuitenkin kuuluisi toimia normaalisti. Helpottaisi huomattavasti, jos jollain pystyisi testaamaan, lähteekö avaimesta signaali joka painalluksella. Tällöin tietäisi heti onko vika toimimattomassa avaimessa.

Ehkäpä siellä kytkinboksissa/vastaanottimessa on jotain vikaa sitten. Kun vielä tietäisi, että missä moinen Focuksessa sijaitsee?
Tonza1984

Oli pakko tulla tänne hehkuttamaan, kun sain viimein (toivottavasti lopullisesti) kaukosäätöisen keskuslukituksen korjattua!! :D

Kerroin tossa aikaisemmin, että avaimen sisällä ei ollut mitään rikki tms, mutta kun avaimen availun jälkeen menin seuraavan kerran autolle ja valmistauduin taas rämpyttämään avaus-nappia 10 kertaa, niin ovethan avautuivatkin kerrasta?! Tästä päättelin, että jospa avaimessa sittenkin olisi jokin kosketushäiriö. Noh, ei muuta kuin avain uudestaan auki. Huomasin, että piirilevyn päällispuolella olevat liuskat, johon paristopesässä olevat vastakappaleet ottavat kiinni, olivat melko kuluneet ja tummuneet. Otin sitten pienen hiomapaperin palan ja pyyhkäisin liuiskat puhtaiksi. Avain kasaan ja äkkiä autolle testaamaan > ja kauko-ohjaus toimii kuin ajatus!

Vika oli siis jälleen niinkin yksinkertainen kuin kosketushäiriö. Avain ei vain saanut paristolta virtaa kuin katkonaisesti. Avaimeni on muutenkin kyllä todella kulunut, joten saa nähdä miten kauan tuo vielä kestää, mutta nyt ainakin tiedän missä vika oli/on. Ja voihan sitä tarpeen tullen tilata uuden avaimen. Se tuskin maksaa mansikoita, tietääkö joku?

Mutta pääasia, että keskuslukitus toimii ja suu on messingillä loppuviikon :)
Vastaa Viestiin