Castrol vs Ford Formula
Castrol vs Ford Formula
Iltaa!
Onkos kukaan laittanu 95-00 1.8i zetecci eskoon castrolin Edge 0w-40/ 0w-30? millasia ollu käytössä onko moottorin käynti/ääni muuttunut? käynnistys muuttunut? omassani 98 eskossani käytän fordin formulaa mutta pakkasilla aina käynnistettäessä kone kolisee vähän enemmän kylmänä. onko fordin oma 5w-30 vähän liian paksua kylmänä ja näillä pakkasillla ja miten tosiaan noiden yllämainitsemieni öljyjen käyttö kyseisessä koneessa?. Kaikki kehuneet tuota edge 0w-40 ja hintakin on noin 50e/4l. Jotenka onko kellään kokemusta kyseisistä castrolin öljyistä kyseisessä moottorissa?/ Tietoa sen sopivuudesta?
Omassa eskoni on 98- 1.8i 85kw GT moottori B5/ib5 vaihteistolla. Ja Vielä vaihteistoöljyjen vaihtokin voisi olla ajankohtaista olen koittanut etsiä netistä öljyjä ja olen saanut mahdollisuuksiksi Castrolin TAF-X 75W-90 ja joku mobilin mitä öljyä porukka on omissaan käyttänyt?
Onkos kukaan laittanu 95-00 1.8i zetecci eskoon castrolin Edge 0w-40/ 0w-30? millasia ollu käytössä onko moottorin käynti/ääni muuttunut? käynnistys muuttunut? omassani 98 eskossani käytän fordin formulaa mutta pakkasilla aina käynnistettäessä kone kolisee vähän enemmän kylmänä. onko fordin oma 5w-30 vähän liian paksua kylmänä ja näillä pakkasillla ja miten tosiaan noiden yllämainitsemieni öljyjen käyttö kyseisessä koneessa?. Kaikki kehuneet tuota edge 0w-40 ja hintakin on noin 50e/4l. Jotenka onko kellään kokemusta kyseisistä castrolin öljyistä kyseisessä moottorissa?/ Tietoa sen sopivuudesta?
Omassa eskoni on 98- 1.8i 85kw GT moottori B5/ib5 vaihteistolla. Ja Vielä vaihteistoöljyjen vaihtokin voisi olla ajankohtaista olen koittanut etsiä netistä öljyjä ja olen saanut mahdollisuuksiksi Castrolin TAF-X 75W-90 ja joku mobilin mitä öljyä porukka on omissaan käyttänyt?
Re: Castrol vs Ford Formula
zetec moottoriin ei saa/kannata laittaa muuta kuin 5w-30 öljyä. Tämäkin saisi sitten olla fordin omaa tuotetta. Hae kyseinen tuote motonetistä. Hintaa 27,50 euroa/5 litraa.
Re: Castrol vs Ford Formula
Laita sinne vaihdelaatikkon Mobilude GX 80W-90, sitä menee sinnee 3,1 litraa. Tuotakin saa litran pöniköissä motonetistä, luultavasti aivan ford formulan lähistöltä.
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
Re: Castrol vs Ford Formula
0w- on liian laihaa, valuu samantien pois venttiilin nostajista. Näin ainakin "isot pojat" on mulle kertoneet.
Re: Castrol vs Ford Formula
Sinänsä kuulostaa vähä tyhmältä että valuu pois venttiilinnostajista, joo tosiaan on vähän löysempää öljyä, mutta oli öljy mikä tahansa niin sen öljykalvon se siihen metallin pinnalle jättää, ei se formulakaan varmaan sellasina köntteinä sinne nokkien päälle jää
. Yhtälailla nostajat on muissa automerkeissäkin niin miksei tämä toimisi fordissa? ja jostain toisesta topicista luin että laittavat merkkihuollossakin mobil 0w-30 öljyä?

Re: Castrol vs Ford Formula
Laitetaan nyt kyssäri vaikka tänne.
Kun ajattelen vain parasta, niin mikä öljy paras?
Ford Formula F 5W-30
GULF Formula FE 5W30
Mobil Super FE 5W-30
Castrolin vastaava.
Itse ajattelen vaihtavani legendaariseen Gulfiin jos raati antaa hyväksynnän
Kun ajattelen vain parasta, niin mikä öljy paras?
Ford Formula F 5W-30
GULF Formula FE 5W30
Mobil Super FE 5W-30
Castrolin vastaava.
Itse ajattelen vaihtavani legendaariseen Gulfiin jos raati antaa hyväksynnän

-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Re: Castrol vs Ford Formula
Kalvon varmasti jättää kyllä,mutta jos/kun onMakeesi kirjoitti:Sinänsä kuulostaa vähä tyhmältä että valuu pois venttiilinnostajista, joo tosiaan on vähän löysempää öljyä, mutta oli öljy mikä tahansa niin sen öljykalvon se siihen metallin pinnalle jättää, ei se formulakaan varmaan sellasina köntteinä sinne nokkien päälle jää. Yhtälailla nostajat on muissa automerkeissäkin niin miksei tämä toimisi fordissa? ja jostain toisesta topicista luin että laittavat merkkihuollossakin mobil 0w-30 öljyä?
kyse esim.zetecistä,missä on hydrauliset nostajat,
niin öljyn täytyy olla juuri sitä mitä suositellaan.
Hydr.nostaja on ikäänkuin pieni "sylinteri/mäntä"pari.
Ja jos siellä ei oikeat paineet,niin välykset voi muuttua
epäkelpoisiksi,tai venat jäädä aukeamatta ollenkaan,kun
nostaja ei pidä painetta.
Monet zetecit ovat startatessa pyörineet kun
"tulpattomat mopot",juurikin pitkään käytetyn
väärän öljylaadun vuoksi.
Ja,enkä jaksa uskoa missään muussakaan
automerkissä olevan öljysuosituksena "mitä vaan".

Re: Castrol vs Ford Formula
SAE-viskositeettista:
XW-luokka ilmoittaa öljyn viskositeetin pakkasessa ja pienempi numero (0 pienin) sitä jouksevampaa.
Jälkimmäinen numero ilmoittaa viskositeetin +100C lämpötilassa ja mitä isompi numero niin sitä paksumpaa (20 pienin ja 60 isoin).
Tällä perusteella 0W-30 ja 5W-30 ovat käyntilämpimässä moottorissa yhtä paksuja, toki SAE-luokitus salli jonkin verran vaihteluväliä luokan sisällä, mutta 0W-30 parempi kylmässä.
Lisäksi on HT/HS (High temperature/High shear) viskositeetti, joka määritellään +150C lämpötilassa.
Fordin M2C-913-A ja M2C-913B vaatimukset perustuvat ACEA A1/B1 luokituksiin lisättynä muutamalla Fordin omalla vaatimuksella ja niihin hyväksytään vain SAE 5W-30.
ACEA A1/B1 sisältää polttoaineensäästövaatimuksen (min 2,5% vs 15W-40 öljy) ja HT/HS viskositeetin pitää olla 2,9-3,5 mPa.s.
Aikaisemmassa viestissä mainitut Castrol Edge 0W-40 ja 0W-30 ovat ACEA A3/B3/B4 luokituksien mukaisia eivätkä siten täytä em. vaatimuksia (ei pa säästöä, HT/HS yli 3,5).
Ford Formula F 5W-30 öljy (ja muutkin Ford öljyt) ovat nykyään Castrolin (=BP) tekemiä, mutta ei välttämättä samaa tavaraa kuin Castrolin oma Ford öljy Magnatec A1 5W-30. Aikaisemmin Fordin öljyjä ovat valmistaneet esim. Texaco ja Esso.
XW-luokka ilmoittaa öljyn viskositeetin pakkasessa ja pienempi numero (0 pienin) sitä jouksevampaa.
Jälkimmäinen numero ilmoittaa viskositeetin +100C lämpötilassa ja mitä isompi numero niin sitä paksumpaa (20 pienin ja 60 isoin).
Tällä perusteella 0W-30 ja 5W-30 ovat käyntilämpimässä moottorissa yhtä paksuja, toki SAE-luokitus salli jonkin verran vaihteluväliä luokan sisällä, mutta 0W-30 parempi kylmässä.
Lisäksi on HT/HS (High temperature/High shear) viskositeetti, joka määritellään +150C lämpötilassa.
Fordin M2C-913-A ja M2C-913B vaatimukset perustuvat ACEA A1/B1 luokituksiin lisättynä muutamalla Fordin omalla vaatimuksella ja niihin hyväksytään vain SAE 5W-30.
ACEA A1/B1 sisältää polttoaineensäästövaatimuksen (min 2,5% vs 15W-40 öljy) ja HT/HS viskositeetin pitää olla 2,9-3,5 mPa.s.
Aikaisemmassa viestissä mainitut Castrol Edge 0W-40 ja 0W-30 ovat ACEA A3/B3/B4 luokituksien mukaisia eivätkä siten täytä em. vaatimuksia (ei pa säästöä, HT/HS yli 3,5).
Ford Formula F 5W-30 öljy (ja muutkin Ford öljyt) ovat nykyään Castrolin (=BP) tekemiä, mutta ei välttämättä samaa tavaraa kuin Castrolin oma Ford öljy Magnatec A1 5W-30. Aikaisemmin Fordin öljyjä ovat valmistaneet esim. Texaco ja Esso.
Re: Castrol vs Ford Formula
OLEN JO AIKAISEMMIN SANONUT TÄÄLLÄ FOORUMILLA, ETTÄ ZETEC KONEESEEN PITÄÄ LAITTAA FORDIN OMAA 5W-30 ÖLJYÄ. JOS AUTON VALMISTAJA KÄSKEE LAITTAMAAN JOTAKIN TIETTYÄ ÖLJYÄ, NIIN MINKÄ TAKIA PITÄÄ IHMETELLÄ, ETTÄ MITÄ ÖLJYÄ LAITTAISI? NIIN JA TIEDOKSI VAAN, ETTÄ SEN VERRAN ON KOKEMUSTA FORDIN ZETEC-MOOTTOREISTA, ETTÄ TIEDÄN MISTÄ PUHUN. TYÖSSÄNI ON TULLUT VASTAAN TILANTEITA, JOISSA ON PYSTYTTY TODISTETTAVASTI SANOMAAN, ETTÄ ZETEC-MOOTTORIN VAURIO ON SYNTYNYT VÄÄRÄNLAISEN VISKOSITEETIN JA LAATULUOKITUKSEN OMAAVAN ÖLJYN KÄYTTÄMISESTÄ.
Re: Castrol vs Ford Formula
Uskokaa nyt ford2ford:ia. Mies tietää mistä puhuu. Ja sama koskee sitä ikuisuuskysymystä, mitä ölppää iBvitoseen ja MTX75:seen: ostakaa sieltä marmoritiskiltä 1045737-ölppää ja täyttäkää ne lootat tarkistusreiän alareunaan asti, niin toimii.
Turha ajella öljyistä vajaalla lootalla ja ihmetellä, miksi britti ja/tai saksalaisinsinöörien elämää suurempi luomus (vaihteisto) ei toimi.
Sori OT, tämä oli moottoriöljytopikki. Muttamutta... nykyarkifoordilla pärjää hyvin, kun tekee niinkuin ohjekirja ja Alan Hemmot sanoo. Luovuus on ranskalaisautoja varten

Turha ajella öljyistä vajaalla lootalla ja ihmetellä, miksi britti ja/tai saksalaisinsinöörien elämää suurempi luomus (vaihteisto) ei toimi.
Sori OT, tämä oli moottoriöljytopikki. Muttamutta... nykyarkifoordilla pärjää hyvin, kun tekee niinkuin ohjekirja ja Alan Hemmot sanoo. Luovuus on ranskalaisautoja varten


"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Castrol vs Ford Formula
Minäkään en keksi järkevää syytä lähteä kokeilemaan Zetecissä muuta kuin "virallista" Ford Formula E -öljyä kun sitä Motonetistä edullisesti saa ja varmasti sopii Zetecciin. Jos sitä saisi vain marmoritiskiltä erittäin suolaiseen merkkiliike-hintaan niin luulen, että sitten tältäkin palstalta saisi paljon vinkkejä Zeteciin sopivista "ei-merkki-öljyistä".
Jos välttämättä haluaa jotain muuta öljyä kokeilla niin kannattaa valita sellainen öljy, jota sen valmistaja suosittelee juuri Zetec-moottorille. Kuulostaisihan sekin todella ihmeelliseltä, jos jonkun öljynvalmistajan Zeteciin suosittelema öljy ei siihen sopisi tai jopa rikkoisi sen.
Jos välttämättä haluaa jotain muuta öljyä kokeilla niin kannattaa valita sellainen öljy, jota sen valmistaja suosittelee juuri Zetec-moottorille. Kuulostaisihan sekin todella ihmeelliseltä, jos jonkun öljynvalmistajan Zeteciin suosittelema öljy ei siihen sopisi tai jopa rikkoisi sen.
Re: Castrol vs Ford Formula
Kysyjälle:
Kun olet Nokialta jossa pakkaset ei varmaankaan käy -30'C kylmempänä ja kylmäkäynnistys aiheuttaa kalinaa niin pitää vähän muualta etsiä vikaa kuin öljyjen valmistajasta tai 0W vs. 5W viskositeetista.
0W ja 5W öljyjen ero on kylmän pään juoksevuudessa mutta öljyjen juoksevuuden raja on jossain -39'C ja -35'C kohdilla, en muista ulkoa.
Tuon perusteella castrol tai fordin oma öljy on normaalina -20'C tai -10'C pakkasaamuna ihan varmasti sopivan juoksevaa eikä erot ainakaan kylmän pään viskositeetista johdu.
Kun olet Nokialta jossa pakkaset ei varmaankaan käy -30'C kylmempänä ja kylmäkäynnistys aiheuttaa kalinaa niin pitää vähän muualta etsiä vikaa kuin öljyjen valmistajasta tai 0W vs. 5W viskositeetista.
0W ja 5W öljyjen ero on kylmän pään juoksevuudessa mutta öljyjen juoksevuuden raja on jossain -39'C ja -35'C kohdilla, en muista ulkoa.
Tuon perusteella castrol tai fordin oma öljy on normaalina -20'C tai -10'C pakkasaamuna ihan varmasti sopivan juoksevaa eikä erot ainakaan kylmän pään viskositeetista johdu.