Uusi Focus 2008

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

ainakin näillä pakkasilla saman suuntaisesti mullakin lämpeää, nää nyky pihistelijät on tälläsii, eberi on käyttöä varten antaa sen vaan puhista aina kun on vähänkin tarvis.

ja kutsuja ei oo kuulunut, kusettavat vain foordilla että muka juuri lähttämässä olisivat olleet niitä
Ford #11
Luigi
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Elo 2006 21:23
Paikkakunta: Askola

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Auto seissut viime torstaipäivästä parkkipaikalla. Menin laittamaan lämmittimelle ajastusta aamuksi, niin oli sellainen valodisco autossa vastassa kun virrat laitoin päälle. Akku ihan tyhjä. Tuli heti mieleen aika, kun oli vielä uudenkarhea Mondeo ja siinä sama juttu. Mondeo silloin hinattiin Fordille ja todettiin akku sökösi.

Focuksessa on start/stop- kytkin ja oli siinä vähän hukassa oleva olo, kun yritin stop napilla sammuttaa virtoja autosta ja valodisco jatkui vain ja joku rele napsui niin helkutisti akun vieressä olevassa boksissa. Ei auttanut muu kuin akkukengän irroitus.

Pari tuntia tuli ladattua akkua, virrat päälle ja käynnistys ja kaikki toimi normaalisti. Sitten perään pitkä ajolenkki.

Mietittyttää vain, että voiko uudenkarhea akku hyytyä näinkin nopeasti (3 päivää) näillä pakkasilla. Täytyy toivoa, että ei ole rikki, jotta matka jatkuisi muinakin päivinä. Jääköhän akkukengän irroituksesta jokin vikakoodi päälle.

Onko muilla samoja kokemuksia?
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

Nyt minun laitteeseeni laitettiin tuo surullisenkuuluisa huohotinkorjaus...

Käytännössä sitä suojusta tuli vain niihin kahteen letkuun, jotka ovat sen huohotinletkun keräyskammion yläpuolla.

Se alin letku joka lähtee siitä keräyskammiosta sinne öljypohjaa kohden jäi kokonaan eristämättä. Juurikin se, mihin ajoviima pahiten vaikuttaa. Myös se ylin ja oikeanpuoleisin jäi eristämättä... Joten hyöty ehkä nolla?
jansan
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Tammi 2007 19:09
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja jansan »

Miten sen eberin saa päälle heti ja omassa ei ole koskaan toiminut ajonaikana aina lukee vain näytössä off
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

Huohotinpäivitys

Tuossa kuva huohotinpäivityksestä.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

:shock: :shock: :shock: :shock: ...siis toiko on siis se Fordin tuotekehyksen viimeisintä huutoa oleva korjaus :?: :shock: :?: :shock: :?:
...ei juma ihan pöljiähän ne taitaa oikeesti olla siellä tehtaalla, vai liekkö jossain Kalkutassa nykyisin Fordin tuotekehitys :shock: :shock: :shock: :shock:

sorrry hymiöt mutta oon ihan sanaton ja mykistynyt tuosta virityksestä
Ford #11
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja telekkä »

onko kaikille joille virallinen korjaus tehty , niin laitettu vaan kuvassanäkyvään (ristoveen linkki) putkeen eristys? tärkeimmät/pahimmat putket ilman eristystä.. Täytyy kai tuosta maahantuojalle kommentoida että nyt menee jo liianpitkälle! Eikä sitä viimasuojaakaan taida virallisessa korjauksessa olla..(pleksilevy). Kyllä kaikki putket olisi pitänyt eristää, jotta edes jotakin vaikutusta olisi voinut EHKÄ ollakkin..
kuikka79
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Maalis 2008 22:27

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kuikka79 »

Mulla ainakin Eberin saa päälle, kun menee ajotietokoneessa Menu -> Setup -> Aux heater on/off, siitä "ON". Näin ulkomuistista.
Ajastus sitten menusta, mutta "Park heater" -kohdasta.

Aika onnettomilta nuo putkieristykset omassakin foordissa näyttävät, mutta nyt pitemmän ajan
-15...-23 asteen pakkasissa öljyt ovat pysyneet sisällä eikä limaa tai hileitä näy tikussa. Mulla tosin on se sähkölämmitetty letku laitettu, liekö sen ansiota sitten.

Enemmänkin ongelmia saada pakkasten jatkuessa akku kestämään, kun lämmitys on pelkän eberin varassa.
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja telekkä »

paljonko veloitus lämpövastusputkesta?
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

Turhaan te niitä maksullisia putkia sinne väännätte... Itse ainakin meinaan laittaa kovan kovaa vastaan jos moottorivaurio koittaa. En maksa kyllä itse penniäkään heidän tekemästä virheestä. :idea:
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja telekkä »

se on kyl totta. ekat 2vuotta varmasti näin. mut entäs ku tarkotus pitää kauemmin niin milläs todistat jos kone leviää (kosteuden) syystä.. tuskin korvaavat sit kun takuu ummessa..
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

telekkä kirjoitti:se on kyl totta. ekat 2vuotta varmasti näin. mut entäs ku tarkotus pitää kauemmin niin milläs todistat jos kone leviää (kosteuden) syystä.. tuskin korvaavat sit kun takuu ummessa..
No se on sitten juurikin sitä kova, kovaa vastaan laittamista... :wink: Eli pitää takuun jälkeenkin huollattaa asiallisesti liikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti. Kuten aiemmin keskustelussa kävi ilmi, niin takuu aika ei kuitenkaan korvaa tuotevastuuta.

Tuotevastuu taas pitää sisällään, että tuotteen pitää toimia myös täällä pohjoisessa kaikkina vuodenaikoina jne. Kuluttajavirasto myös on yhtä mieltä asiasta, että 2-vuotta ei ole auton toimintaiäksi riittävän pitkä, että voisi tulla ns. luontaisia hajoamisia...

Sitten kun käyt vielä kaikki keskustelut kirjallisena huoltoliikkeiden/Fordin kanssa, niin jää sinullekkin jotain kirjallista asiasta. Sähköposti toimii todistusaineistona. Luulisi, että näillä kaikilla esimerkkitapauksilla ja tulleilla moottoririkoilla pärjäisi jo oikeudessakin. Tietenkin voisi vielä auttaa jos kävisi aina ennen öljynvaihtoa ottamassa öljystä laatunäytteen! (tosin tätä en tiedä paljonko moinen maksaa.)

Painia joutuu varmasti siitä ei ole epäilystä. On toi Fordin politiikka jo huomattu. Ensimmäinen ja viimeinen Fordi tässä talossa... Eipä ne paljoa ajattele! :idea:
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja taky »

kuikka79 kirjoitti:Mulla ainakin Eberin saa päälle, kun menee ajotietokoneessa Menu -> Setup -> Aux heater on/off, siitä "ON". Näin ulkomuistista.
Ajastus sitten menusta, mutta "Park heater" -kohdasta.
Niin ajastetuna, mutta jos moottorin lämmöt on riittävän korkealla niin Active now-valinta jolla lämppärin saa heti päälle ei ole käytettävissä = koppia ei saa pidettyä suoraan ajosta lämpimänä esim kaupassa käynnin ajan.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

toi voi ollakkin että ei onnistu , ei ainakaan auton käydessä, entä jos auton sammuttaa ja laittaa virrat takas päälle niin ilmestyykö sitten valikkoon takas se active now? jolloin sen vois jättää päälle. Vai lukeeko teko äly jostain silloinkin koneen lämmöt että ei tarttekkaan lämmittä heti.


Sitten:
purin tuossa kaikki huohotin putket tallin pöydälle ja säiliön myös, olivat yllätävänkin puhtaat muutamaan aiempaan kertaan nähden, toki siellä alimmassa oli sitä röppöä muttei nyt kuten joskus aiemmin, sekä vettä lensi säiliöstä kun ravisteli sitä.
Tuli mieleen että voiskohan ton säiliön heittää kuuseen ja vetää huohotin putket vain auton alle kuten ne vanhoissa autoissa oli itselläkin aikoinaan, ei valuisi noi huohotin moskat ja vedet ainakaan takas öljypohjaan vaan hieman epä luontoystävällisesti pihalle?
Ford #11
shakali
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Elo 2008 15:24

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja shakali »

Ensimmäiset pari tuhatta ajettu 40 tkm huollon jälkeen, jossa laittoivat nuo tehtaan viralliset ja tosi professionaaliset huohotineristeet. :lol: :lol: :lol:

Alaletkussa on siis transitin vastus ja nyt sen lisäksi eristeet yhteensä neljässä putkessa alaputki mukaan luettuna. Viimeiset pari viikkoa ollut kohtuulliset pakkaset täällä Oulun seudulla ja alaputki on juuresta umpijäässä, tai ainakaan meikäläisen voimilla ei jaksa puristaa läjään kuten ennen. Vastuksen kohdalta ja yläputket on kaikki sulia ja tikkukaan ei enää jäädy kiinni. Kai tuosta jotain apua oli, mutta ei tuo vielä kunnossa ole.

-Sami
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

Missäs kohin siellä systeemissä noi vastukset on?
Se alin putkihan tässä on ohgelman ydin, eli sen aivan alaosaan misstä öljy tikkukin lähtee pitäis saada sitä lämpöä, mistä lämpö nyt nousee lounnollisesti ylöspäin putkia pitkin.
Ford #11
Jusu
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Tammi 2009 19:49

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Mun mielestä Ristovee on ihan oikeassa siinä, että turha on murehtia ennalta tulevia, koska kyse on kuitenkin selvästä asiasta, josta on tietoa ja ennakkotapauksia. Ja virhevastuu ei pääty vaikka takuuaika menee umpeen. Näin sanoo kuluttajasuojalaki.
Pahinvirhe on itse muuttaa tai purkaa nykyistä konstruktiota ominpäin. Miksi sitä tekisi ympäristöpäästöjä letkuja poistamalla? Ongelmatilanteessa toki kannattaa ottaa lausunto merkkihuollosta, digikuvia, näytteet ja konsultoida tavarantarkastajien HTT- autoinsinöörien kanssa. Ovat hyvinkin tietoisia näistä ongelmista. Siinä olen samaa mieltä, että alin huohotinputki pitäisi myös eristää ja varustaa lämmitysvastuksella. Ko. putki on kaikista otollisimmalla paikalla jo ajoviimankin suhteen, kotelosta puhumattakaan. Oleellisinta on seurata ja noudattaa käyttöohjekirjan neuvoja mm. huoltojen osalta.

Ja Fordistit pitävät tunnetusti yhtä mikä on hyvin tullut esille tälläkin foorumilla.
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

Jusu kirjoitti:Mun mielestä Ristovee on ihan oikeassa siinä, että turha on murehtia ennalta tulevia, koska kyse on kuitenkin selvästä asiasta, josta on tietoa ja ennakkotapauksia. Ja virhevastuu ei pääty vaikka takuuaika menee umpeen. Näin sanoo kuluttajasuojalaki.
Pahinvirhe on itse muuttaa tai purkaa nykyistä konstruktiota ominpäin. Miksi sitä tekisi ympäristöpäästöjä letkuja poistamalla? Ongelmatilanteessa toki kannattaa ottaa lausunto merkkihuollosta, digikuvia, näytteet ja konsultoida tavarantarkastajien HTT- autoinsinöörien kanssa. Ovat hyvinkin tietoisia näistä ongelmista. Siinä olen samaa mieltä, että alin huohotinputki pitäisi myös eristää ja varustaa lämmitysvastuksella. Ko. putki on kaikista otollisimmalla paikalla jo ajoviimankin suhteen, kotelosta puhumattakaan. Oleellisinta on seurata ja noudattaa käyttöohjekirjan neuvoja mm. huoltojen osalta.

Ja Fordistit pitävät tunnetusti yhtä mikä on hyvin tullut esille tälläkin foorumilla.
Niin ja vaikka ominpäin voisi tehdä vaikka 1000krt paremman systeemin, mutta sillä saat vaan evättyä takuun, joten sekään ei kannata. Joten ei auta kun olla veneen kyydissä ja tehdä juuri se, mitä takuun ylläpitäminen vaatii. Muuten äkkiä joutuu itse maksumieheksi.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

niinpä, mutta kohta tuo takuu loppuu ja jos ei jaksa tapella sen jälkeen tapahtuvista vauriosta tuotevastuuseen vedoten vaan haluaa toimivan auton ilman pelkoa että milloin kilahtaa, kun kerran vois ite tehä sen niin että se myös toimii ilman jatkuvaa pelkoa milloin jäätyy.

Nythän se huohottaa venakopan kannesta 2-putkella ja alakerrasta yhellä, + se toinen putki alakerrasta joka valuttaa kaiken kerääjä säiliöstä takas öljypohjaan öljytikun vierestä. Ja taitais muuten riittä se jos vetää ton säiliön pohjasta lähtevän putken sinne auton alle ja tulpaa sen letkun alapään paikan siitä öljytikun vierestä, menee ainakin ne jää hileet, vedet, moskat, ym auton alle eikä öljypohjaan kuten nytten. Helvetin fiksua, miettikää ite.
Viikon lopulla tehdään lisä tutkimuksia.

Edit: tai yksi konsti jota käytetään paljon on laittaa kiinteä säiliö jossa suodatin päästelee höyryjä taivaalle ja moska tyhjennetään säiliöstä tarvittaessa pois. VAG- konsernin peleissä ovat tehneet aika paljon noin.
Ford #11
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja telekkä »

itse mietin samaa, eli alinletku vapaasti roikkumaan ja näin kosteus ym. moska valuisi maahan. tulppaamalla sit se reikä umpeen. Tuskin muuta ongelmaa kuin päästöjen kasvu joka taas ongelma katsastaessa.. (päästöarvot) maalaisjärjellä en kyl mitää vaurioriskiä näkisi jos tulppaisi. Vai mitä muut mieltä?
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

toi ei näkyis etes päästö testissä joka mitataan pakoputkesta, mutta konttorin setä ei ehkä muuten tykkäis tuosta "ilmaan" höyryjen laskusta joka näkyy jossain kammiossa mitattaessa mitä se auto päästää kokonaisuudessaan.

pitää perehtyä tohon Egr ventiiliin missä se on ja miten se on tehty jos sen tulppais kans se kun rupeaa 100% varmasti tempuuman ennemmin tai myöhemmin ja tukkii ja sotkee koko imupuolen ja coolerit myös, ja vaikuttaa kuulemma myös siten mokoma kikkare että hidastaa talvikelissä moottorin lämpiämistä. Kierrättä noita samoja höyryjä jonnekkin imupuolelle enne turboa.
Ford #11
groundog
Viestit: 63
Liittynyt: 08 Helmi 2008 21:38

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja groundog »

Mulla loppuu tammikuun lopussa takuu niin ratkaisin ongelman ostamalla Ford Protect lisätakuun, menee sitten virhevastuuseen tahi ei, se kattaa muutakin. Kuitenkin tuo on hyvä olla, kun katsoo mikä merkki siinä keulalla majailee :evil:
Focus 2008 1.8TDCi
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

tota oon itekkin miettinyt yhtenä vaihtoehtona :roll:
Ford #11
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja taky »

svart kirjoitti: Vai lukeeko teko äly jostain silloinkin koneen lämmöt että ei tarttekkaan lämmittä heti.

Nimenomaan, systeemi haistelee moottorin veden lämpötilaa ja jos se on riittävän korkea ei Active Now valintaa löydy valikosta.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Luigi
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Elo 2006 21:23
Paikkakunta: Askola

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Taas oli akun varaustila mennyt niin alas, että ei jaksanut pyörittää konettaa vaan solenoidi (vai mikä lie) naksui ainoastaan. Auto ollut ajossa viime torstaina viimeksi, eikä lämmitintä oltu käytetty tässä välissä laisinkaan.
Vastaa Viestiin