Uusi Focus 2008

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Rakennusmetsuri
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Oletteko te uuden fiikuksen "onnelliset" omistajat törmänneet samanlaisiin eberin ohjelmointiongelmiin / ajotietokoneongelmiin viimeaikojen pakkasilla kuin minä? :?:
Aiheesta lisää sähköosastolla : viewtopic.php?f=6&t=25788

Muutama muukin seikka on tässä 2009 mallissa alkanut nyppiä:
- Eberiä ei saa päälle pakkasilla (ajotietokone ei pelaa pakkaskohmeessa) :twisted:
- Tuulilasin- ja takalasinlämmittimet menevät startissa automaattisesti päälle jo pluskeleillä. :!:
- Kojelaudan sisällä "sirisee" tai "rapisee" maantienopeuksissa pottumaisesti. Kyseessä on jonkinlainen rapinan ja sirinän välimuoto. Sangen häiritsevää. :|
- Ajotietokoneen kautta tehtäviä säätöjä (esim kellon asetus, eberin ohjelmointi jne) ei voi tehdä moottorin käydessä. Valikosta löytyy ainoastaan esp on/off.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Focus Wagon 1.6 TDCi 109 hp
pegee
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Heinä 2009 11:54

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja pegee »

Rakennusmetsuri kirjoitti: Muutama muukin seikka on tässä 2009 mallissa alkanut nyppiä:
- Eberiä ei saa päälle pakkasilla (ajotietokone ei pelaa pakkaskohmeessa) :twisted:
- Tuulilasin- ja takalasinlämmittimet menevät startissa automaattisesti päälle jo pluskeleillä. :!:
- Kojelaudan sisällä "sirisee" tai "rapisee" maantienopeuksissa pottumaisesti. Kyseessä on jonkinlainen rapinan ja sirinän välimuoto. Sangen häiritsevää. :|
- Ajotietokoneen kautta tehtäviä säätöjä (esim kellon asetus, eberin ohjelmointi jne) ei voi tehdä moottorin käydessä. Valikosta löytyy ainoastaan esp on/off.

Kyllä minun focuksessa ajotietokone pelasi torstaiaamullakin kun menin laittamaan eberiä päälle vaikka pakkasta oli -24 astetta.

Tuulilasin ja takalasinlämmityksen automaatti käynnistyksen saa huollossa ohjelmoitua pois.

Kyllä mun yksilössä voi ainakin tehdä ajotietokoneen säätöjä moottorin käydessä... mutta ei kylläkään auton liikkuessa.
Rakennusmetsuri
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

pegee kirjoitti:
Kyllä minun focuksessa ajotietokone pelasi torstaiaamullakin kun menin laittamaan eberiä päälle vaikka pakkasta oli -24 astetta.
Ok, eli yksilövika on kyseessä.
Kyllä mun yksilössä voi ainakin tehdä ajotietokoneen säätöjä moottorin käydessä... mutta ei kylläkään auton liikkuessa.
Thanks, eli tämäkin ominaisuus on ilmeisesti ohjelmallisesti muutettavissa huollon yhteydessä. Minulla ei todella säätöjä tai vaikkapa setup-valikkoon tutustumista voi tehdä kuin "virrat päällä" (jolloin mm ajovalot ja ilmanvaihto yms. sähköinen sälä kuluttavat akkua), ei kuitenkaan moottorin käydessä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Focus Wagon 1.6 TDCi 109 hp
kuikka79
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Maalis 2008 22:27

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kuikka79 »

Ajotietokoneessa taitaa olla nestekidenäyttö, joka on tunnetusti e r i t t ä i n hidas vaihtamaan näkymiä kohmeessa. Ite oon kyllä saanut lämmittimen päälle tiukimmissakin pakkasissa.

Mulla kans voi vaihtaa moottorin käydessä (muttei auton liikkuessa) mitä vaan valikoita, onkohan tuota nyt muutettu?
Rakennusmetsuri
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

kuikka79 kirjoitti:Ajotietokoneessa taitaa olla nestekidenäyttö, joka on tunnetusti e r i t t ä i n hidas vaihtamaan näkymiä kohmeessa. Ite oon kyllä saanut lämmittimen päälle tiukimmissakin pakkasissa.
Mulla tuo ongelma on sen tyyppinen, ettei ajotietokone suostu menemään lainkaan setup-valikkoon kohmeessa, lainaus foorumin sähköosastolta:
Rakennusmetsuri kirjoitti: Minulla ongelma on hieman erityyppinen:
Pakkasella ajotietokoneen perustila tulee kyllä (hitaasti ja himmeänä) ruudulle, mutta kun yritän päästä ajotietokoneen ohjausviiksen napilla asetusvalikkoon (setup) tietokone ei suostu menemään lainkaan sinne - vaan siirtyy perusnäyttötilaan (jossa siis näkyy ajokilometrit yms kulutustiedot). En siis pääse laittamaan sitä lämppärin ruksia, koska laite ei suostu menemään setup-valikkoon lainkaan.
Kabiinin (ja moottorin) kunnolla lämmettyä toimii taas aivan mallikkaasti.

Keksintöön ei saa edes kaukosäädintä. Keleen kele. :evil:
Mulla kans voi vaihtaa moottorin käydessä (muttei auton liikkuessa) mitä vaan valikoita, onkohan tuota nyt muutettu?
On näemmä muutettu.
Mulla toimii asetusvalikot vain "virrat päällä" asennossa (jolloin mm. ajovalot ja ilmanvaihto alkaa toimia), mutta ei muissa asennoissa (kuten moottorin käydessä).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Focus Wagon 1.6 TDCi 109 hp
ville1511
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Loka 2009 18:34

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja ville1511 »

Moron!

Autooni asenneltiin perjantaina maahantuojan muovipusseista solukumilla eristetyt huohotinputket. Ei tosiaan tullut mitään vastuksia, pelkät putket vain.

Perus putken päälle oli asennettu noin kahden millin ( 2 mm) ohuiset eristeet, mitkä oli kiinnitetty nippusiteillä. Siinä siis Fordin parin vuoden tuotekehityksen tulos!

Lauantaina katsoin öljyt ja samaa limaa tikku täynnä, aivan kuten jo huoltohallissa mielessäni ajattelin. Toisin sanoen huoltokampanja on täysin turha ja harhaanjohtava.

Jos auto makaa tässä huollossa yli kaksi tuntia on kuluttajaa viilattu linssiin suht lujaa. Oma c-max oli "huollossa" kaksi tuntia. Toivottavasti olet ymmärtänyt pyytää tilalle toisen auton veloituksetta huollon ajaksi. Siihen kuluttajalla on lakiin perustuva oikeus tuotteen virheestä johtuen. Jos autoa ei liikkeestä saa on myyjäliike velvollinen toissijaisesti velvollinen maksamaan vuokra-auton kustannukset takaisin kuluttajalle.

Älkää suotta antako pompottaa itseänne niin, että soittelette enää maahantuojan ja myyjäliikkeen välillä. Tällaisessa tapauksessa kuluttajalla on mahdollisuus asioida valintansa mukaan valmistajan, maahantuojan tai myyjäliikkeen kanssa.
Luigi
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Elo 2006 21:23
Paikkakunta: Askola

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Auto kävi tänään vuosihuollossa ja samalla päivitettiin tuo ohjelmisto. Huohotinputket piti vaihtaa eristettyihin, mutta tilatut tavarat ei ollut saapunut huollolle, joten siirtynee tuonnemmaksi..

Samalla selvisi, että minulla on samanlainen vastus-systeemi kuin kuikka79:lla, eli alunperin Transitille suunniteltu lämmitetty huohotinputki. Oulusta on minunkin auto hankittu, joten hatunnostoa sinnepäin.

Huollosta kertoivat, että huohotinputket oli olleet siistit kun avasivat ja mitään öljynsekaista mössöä ei ollut havaittavissa, joten vastus tuntuu toimivalta ratkasulta.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

Onko tietoa miten ovat ottaneet virrat noille lämmityksille? Onko aina päällä myös kesällä vai jotenkin lämpötila riippuvainen?
Ford #11
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja telekkä »

onkohan tuota transitin lämpövastusputkea kaikilla fordin merkkihuolloissa ja saakohan kaikki asiakkaat uuteen1,8tdci koneisiin jos haluaa? maksuavastaan varmaankin, mut oikeistaan tästä ei tarviis maksaa, koska takuuta on ja tuntuisi olevan se ainut ja oikea korjausmuoto joka toimii! mitkä liikkeet näitä asentaneet,jos kävisi itsekin laitattamassa..
focst
Viestit: 2435
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja focst »

ei toimi lämmitinkään.. ainakaan lyhyttä matkaa ajettaessa jäätyy heti lämmitys elementin alapuolelta umpeen vaikutti että jäätyminen jopa pahenee..otettiin isän autosta huohotin lämmitin pois kun laitettiin muutettu huohotin putki.. seurataan mitä nyt muutetulla putkella tapahtuu tuskin auttaa mitään.. liian ohut eristys... :?
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

Mä päätin ottaa asiasta kaiken ilon irti... Siinähän vaihtavat uuden moottorin joka vuosi seuraavan kahdenkymmenen ajovuoden aikana! Uhallakin ajan auton paalaamokuntoon... Tästä alkaa olemaan jo senverran todistusaineistoa koossa, että ei takuu raukea kyllä 2v jälkeen ainakaan näillä korjauksilla, mitä ovat räpeltäneet...

Uhallanikaan en tee ylimääräisiä öljynvaihtoja ja muutenkaan pistä tikkua ristiin asian setvimiseksi. Kylmästi soitto hinurille moottoritien varrelta kun kosahtaa ja laina-auto tilalle. Siinähän ruuvailevat. :wink:
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja telekkä »

kyllähän tässä hermoja koitellaan.. tämä virallinen maahantuojan korjaus(viritelmä) on vaan sitävarten että fordi voi vetää vastuun pois konerikoista, vedoten että ongelma on korjattu eikä mahdolliset vauriot johdu enää huohottimesta. Näinhän se fordilla vaan menee, valitettavasti!
Kaikesta huolimatta HYVÄÄ JOULUA clubin jäsenille!
Kalvi
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Joulu 2009 16:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Kalvi »

Harkinnassa on 2008 vuosimallin ford focuksen (farmari) hankinta. Oisko jollain tiedossa kyseisen auton takakontin mittoja? Litra tilavuus on tiedossa, mutta kaipaisin syvyys, korkeus ja leveys-mittoja.

Kiitos!
ahmatti4
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Loka 2008 21:32
Paikkakunta: Kokkola

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja ahmatti4 »

Nyt on putket eristetty. Ei oikeen herättänyt luottamusta se viritys. :cry:
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja telekkä »

tuliko postissa kutsu huoltoon ja vaihtoivatko öljyt ja suodattimen veloituksetta?
ahmatti4
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Loka 2008 21:32
Paikkakunta: Kokkola

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja ahmatti4 »

Ei tullut kutsua, vaan itse soitin huoltoon kun huomasin, että öljytikku on jäähileen ym. ihme töhnän peitossa. Tästä huolimatta sanoivat, että auton voi huoletta ajaa autoliikkeeseen. Matkalla focus sammui kahdesti hiljaisessa nopeudessa, mutta lähti kuitenkin käyntiin uudestaan. Huollossa sitten ilmoittivat, että öljyä on tullut ulos öljytikun reiän kautta ja että suodatin+öljyt vaihdetaan ja huohotinputket eristetään. Matkalla olin kahdesti vilkaissut konepellin alle ja siinä vaiheessa ainakin öljytikku oli vielä tukevasti paikallaan.

Yllättäen huollossa vaikuttivat olevan tietämättömiä kyseisen ongelman yleisyydestä ja sanoivat vian koskevan vain tietyn valmistuserän moottoreita. Palvelu kyllä muuten toimi hyvin ja auton sai huoltoon lyhyellä varoitusajalla. Itse huolto kesti noin 3h. Niin ja takuuseen meni koko homma, eli kuluja ei kertynyt. Tällaista siis kokkolan viescarilla.
Jusu
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Tammi 2009 19:49

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Onko osa Focuksen 2007 - 2009 dieseleistä tehty eri huohotinsysteemillä? Voiko tosiaan olla eroja ja mitä tuo tietty sarja tarkalleen tarkoittaa? Milloin kutsut on sitten postitettu jos niitä ei kuulu? Ainakin uudemmassa mallissa on isompi ja näyttävämpi ilma-aukko keulassa joka taas jäähdyttää tehokkaammin huohotinputkia ja moottoria kylmäajossa. Tietääkö kukaan mitä eroa on sitten tuossa 1,6 TDCi moottorissa? Ainakaan itse ei omaehtoisesti ei kannata tehdä mitään viritelmiä, vaan kyllä autotehtaan luulisi miettivän kuumeisesti korjaukset joilla virhe saadaan kuntoon lopullisesti.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

Eipä ole kuulunu postia noista putkista
Jollekkinhan olivat hätä päisään Fordilla näköjään VALEHELLEET että juuri ovat postittamassa kutsuja huohotin putkien vaihtoon, mahtaa olla kuukausi jo tuosta jutusta ja siinä ajssa kyllä postikin jo kulkee kaikista joulu ruuhkista huolimatta.

Eli Jauhavat fordilla paskaa noista kutsuista ja valehtelevat asiakkaille päin naamaa.

No, ite en tule ostamaan Ikinä enää mitään Fordiin viittaavaakaan. Noh, 9 näitä kerkeskin olemaan ennen kuin mitta tuli täyteen.

Edit; Jusu:lle: Tiettäksen se tietty sarja on kaikki ne missä on 1,8Tdci, ilmesesti focus vain, ei mondeot sun muut.
Ford #11
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

svart kirjoitti:Eipä ole kuulunu postia noista putkista
Jollekkinhan olivat hätä päisään Fordilla näköjään VALEHELLEET että juuri ovat postittamassa kutsuja huohotin putkien vaihtoon, mahtaa olla kuukausi jo tuosta jutusta ja siinä ajssa kyllä postikin jo kulkee kaikista joulu ruuhkista huolimatta.

Eli Jauhavat fordilla ulostetta noista kutsuista ja valehtelevat asiakkaille päin naamaa.

No, ite en tule ostamaan Ikinä enää mitään Fordiin viittaavaakaan. Noh, 9 näitä kerkeskin olemaan ennen kuin mitta tuli täyteen.

Edit; Jusu:lle: Tiettäksen se tietty sarja on kaikki ne missä on 1,8Tdci, ilmesesti focus vain, ei mondeot sun muut.

On niitä ainakin 2.0 ollut myös... Kannattanee varmaan tarkastaa moottoritilasta, että missäs ne huohotinputket kiemurtelevat.

Ei ole itsellenikään sitä kirjettä kuulunut... Voi myös olla, että ovat itse huomanneet, että korjaus on persiillään ja täten ei olisi lopullisia kutsuja lähettänyt? Mietin kyllä soittaa kuluttaja-asiamieheltä hieman neuvoja kuluttajasuojaan kyseisessä asiassa... Lähinnä sen 2v-jälkeen. En halua ottaa omanne kukkarolle moista vastuuta kuitenkaan.
timok
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Tammi 2009 12:46

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja timok »

fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja fordever »

Olen seurannut lähinnä kauhistuneena huohottimen jäätymisongelman etenemistä. Vaikka minulla ei ole antaa mitään uutta tähän keskusteluun, minua kuitenkin Fordin omistajana kiinnostaa maahantuojan ja valmistajan suhtautuminen tähän erittäin vakavaan ongelmaan. Toimenpiteet ovat olleet aika surkuhupaisia valitettavasti.

Täytyy ihmetellä miksi Ford ei voi selvästi ilmoittaa niitä moottorityyppejä joissa huohottimen jäätymisvaaraa on. Aivan varmasti heillä on ammattitaito ja mahdollisuus se tehdä.

Liittyykö huohotinongelma ns. ecomalleihin pelkästään eli siihen että moottorin rakennetta on päästöjen ja kulutuksen pienentämiseksi muutettu vai onko kyse moottorin muusta kehityksestä?

Olisiko jostain netissä löydettävissä Fordin moottoreiden rakennekuvia, joista voisi amatöörikin päätellä jotain?

Tällä hetkellä käytävässä keskustelussa täälläkin on se ongelma että se aiheuttaa huolta paljon suuremmissa piireissä kuin itse asiassa olisi tarpeen. Siksi tarkan ja asiallisen tiedon jakaminen olisi ensisijaisen tärkeää. Ja siinä vastuu on tietysti maahantuojan ja valmistajan. HERÄTYS!
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

tääkin oli mielenkiintoinen kun sattui samalla silmään:http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ford ... suositusta
Ford #11
Jusu
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Tammi 2009 19:49

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Niimpä. Olipa mielenkiintoinen juttu Tuulilasissa.

Entäpä ne omistajat, jotka eivät seuraa tai lue tätäkään palstaa. Heillä ei taida olla mitään tietoa tästä huohotinjärjestelmän virheestä, joka sitten voi yllättää milloin tahansa. Jopa kesällä kun moottorin liukupintojen kuluminen menee liian pitkälle. Eikös olisi reilua jos autohin vaihdettaisiin moottorit joissa koko huohotinsysteemi on rakennettu toimivalla tavalla. Moni saattasi tyytyä jopa 1,6 TDCi moottorikokoon jos se varmasti olisi toimiva.
ville1511
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Loka 2009 18:34

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja ville1511 »

Hei!

Olen seurannut päivittäin öljyn laatua huohotinputkien eristyksen, öljyn ja suodattimen vaihdon jälkeen.

Öljy on ollut puhdasta mutta en ole varma johtuuko se putkien eristyksestä vai siitä, että olen käyttänyt eberiä ahkerasti. Parin ensimmäisen päivän jälkeen öljyssä oli limaa mutta nyt ei sitä ole enää näkynyt. Seuraan kuitenkin tilannetta päivittäin.

Nyt en käytä eberiä ja silloin voin todeta eristyksen joko toimivan tai sitten eber poistaa ongelman. Ainakin minulla eber kuluttaa tosi paljon polttoainetta joten ei sitä mielellään käyttäisi.

Toivottavasti ongelma poistuisi sillä olen pulkkaan muuten tosi tyytyväinen.

Kirjoitan kokemuksistani palstalle kun uutta ilmenee.

Hyvää uutta vuotta kaikille!
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja telekkä »

nostaako teillä 1,8tdci lämmöt miten nopeasti normaaliin ja pysyykö esim taajama-ajossa pakkasella norm. vai lähteekö eberi lämmittämään ajon aikana? Mietin et oisko mun focuksessa termarissa vikaa kun kaupunki pyörityksessä ei jaksa lämpöjä pitää ja kestää ajaa ainakin 10km matka-ajossa ennenkuin normilämmöt saavutettu vaikka 30min eberi lämmittänyt ennen ajoon lähtöä ja eberi siis päällä ajaessa (noin 10 km ajon jälkeen vasta sammuu).

Onkos kellekkään tullut postissa niitä kuuluisia kutsuja kampanja huoltoon?
Vastaa Viestiin