Uusi Focus 2008

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
haymaker
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Loka 2009 12:35

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja haymaker »

Näinköhän tuo riittää ja toimii? Luulisi että se vaatii sen sähkövastuksen.
pegee
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Heinä 2009 11:54

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja pegee »

Niin noiden riittävyydestä en osaa sanoa mutta ompahan ainakin jotain yritetty... Joku sähkövastus olis kyllä tuohon paikkaan ihan fiksu vekotin. Tulins nyt vaan oikeen kunnon talvi niin nähtäis et onko noista virityksistä mihinkään. Marraskuun loppuun mennessä piti tulla maahantuojalta viralliset korjaus ohjeet mutta eipä näkyny. Mutta veikkasivat paikallissessa liikkeessä että kun tämä ko. 1.8TDCi on nyt poistunut kokonaan tuotannosta niin tuskin tekevät asialle enää mitään paitsi tietysti korvaavat takuuseen kaikki moottorit jotka asianjohdosta joudutaan mahdollisesti uusimaan.


Ja sen verran vielä että kun autooni asennettiin tuo uusi moottorin ohjaus ohjelmisto niin johan muuttui alakierroksilla meno ihan toisenlaiseksi....
ville1511
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Loka 2009 18:34

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja ville1511 »

ensi perjantaina asennetaan maahantuojan korjaus "sarja". Eristys ilman vastusta kuulemma. Saas nähdä auttaako...

Beedro
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

ville1511 kirjoitti:ensi perjantaina asennetaan maahantuojan korjaus "sarja". Eristys ilman vastusta kuulemma. Saas nähdä auttaako...

Beedro
Onko tullut jo kutsu korjaukseen? Meneekö Fordin piikkiin? Oliko nimenomaan maahantuojan sanelema korjauspaketti, vai joku korjaamon räpellys? :?:
Luigi
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Elo 2006 21:23
Paikkakunta: Askola

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Oma Focus menee ensiviikon tiistaina vuosihuoltoon ja lisäksi asennetaan tuo korjaussarja ja päivitetään ohjelmisto. Ymmärtääkseni tuo korjausarjan asennus on maahantuojan virallinen takuunalainen työ.
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja telekkä »

eipä ole mitään hyötyä huohotin patentista, eli solumuovi-eristeestä putkien ympärillä.. jäätä edelleen putkissa, varsinkin putken liitoskohdassa/päässä joka liittyy säiliöön ja öljytikussa hilettä. Ois syytä että tuo maahantuojan"virallinen" korjaus olisi kunnollinen! Älkää ihmeessä tyytykö tähän solumuovi patenttiin, on tultava kunnollinen eristys! ilmoitelkaa millainen tuo maahantuojan korjaus sitten oli.. (jollakin taisi jo tälläviikolla olla aika varattuna huohotin korjaukseen..) olen omatoimisesti käyttänyt tuota säiliötä irti noin kerran kk. ja vedensekaistä öljy- mössöä aina täynnä. eli lämpimänä sulaa ja valuu putkiapitkin öljypohjaan. pakasella taas jäätyy jne..
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

Joo ihan samanlaiset kokemukset edellisestä eristys patentista = ei mitään hyötyä tähän asti, vaikka maskikin on ummessa fordin ohjeen mukaa.

Kertokaa heti näistä uusista eristyksistä kuin ovat tehneet ,jos vaikka kuvia mahdollisesti sais selventämään asiaa. Nauretaan taas tarvittaessa yhdessä :lol: . Pitäähän se toki omaankin hakea tämä viimeisin versio tuosta virityksestä jossain välissä.
Ford #11
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja taky »

kselify kirjoitti:Omaani 2008 1.8 TdCi Focukseen tehtiin moottorinohjauspäivitys Tampereen RS-Huollossa ja auto muutti luonnettaan aivan totaalisesti alaväännön suhteen ja liikkeellelähtö sujuu ongelmitta.
Miten tilanne jossa liikkeelle lähtö esim risteyksestä kevyesti kiihdyttäen ja sitten joutuu nostamaan kaasupoljinta pintakaasulle - nykiikö?

Omassa moinen oire on ilmaantunut päivityksen jälkeen joka ei ole lainkaan mielyttävä - nykii vaan auto kuin kenguru pahimmillaan.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja taky »

Ristovee kirjoitti: Ei toimi näin. Ei myöskään suostuneet laittaa kysymällä, että "viitsittekö samalla päivittää ohjelman", vaan sanoivat, että "pitää valittaa asiasta" niin sitten laittavat...
Outoa, Automaassa Konalassa tekivät päivityksen normaalin huollon yhteydessä, mistään päivityksestä huoltoon viedessä en edes ollut tietoinen.

Kannnattaa vaihtaa huoltopaikkaa jo ko kohtelua saa.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja taky »

Nyt kuin pakakset jälleen saapuneet tänne eteläänkin kummastuttaa lisälämppärin toiminta.

Lämppäri ei lisää lämmitysaikaa vaikka kuin pakkasta olisi lisää, vaan samat 1/2 tuntia ulkolämpötilasta (+4 - -20C:)riippumatta ajastettuun lähtöaikaan verrattuna.

Nyt ei muista kuin oli aiemmin ennen softapäivityksiä viime talvena.
Miten muilla joustaako lämmitysaika kelien mukaan?

Viikko V50 Volvolla ajelua ja siinä ulkolämpötila vaikutti lämmitysaikaan.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

Mites vaihteisto pelittää teillä heti kylmänä aamulla lähdettäessä? Itsellä oli tuo kytkinremontti juuri ja tuntuu kyllä krunksahtavan vaivalla varsinkin ykkösvaihde. Lämpenemisen jälkeen ei juuri ongelmia. Pientä takkuamista vaihteissa siis kylmällä...

Laittokohan ne mulle vaseliinit öljyiksi? :wink:
telekkä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Joulu 2008 10:32

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja telekkä »

kyllä mullakin pakkasella, varsinkin 1-vaihde jäykkä.. uskoisin saman olevan muillakin merkeillä, kovilla pakkasilla.
onko kukaan perehtynyt vaihteisto-öljyn vaihtoon, onko huolto-ohjelmassa ja mitähän öljyä käyttävät? olisi varmaan hyväksi vaihtaa öljyt jossakin vaiheessa.
Mice
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Joulu 2009 08:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Mice »

No niin.

Tänä aamuna se tapahtui, öljynpaineen merkkivalo ei hävinnytkään ja konepellin avaamisen jälkeen öljytikku käteen ja tulos, vesisekaista hyyhmää tikussa.
Soitto Paikalliselle jälleenmyyjälle huoltoon ja ilmoitus, eristetään huohotinputki. Ei tyydyttänyt, soitto maahantuojalle, takaisiveto kampanja käynnistynyt joku aika sitten ja viime perjantaina kuulemma lähtenyt kirje postiin ja on lähipäivinä postilaatikossa. Haiskahtaa siltä että kirje lähetetään asiakkaan yhteyden oton jälkeen. Hidasta on ollut toiminta jos ollut noinkin pitkään tiedossa. Täytyy vain ihmetellä fordin toimintaa asian tiimoilta.

Huollossa eivät tienneet takaisinvedosta mitään (niinpä) mutta kun kerroin niin sitten netistä löysivätkin korjauksen ja lupasivat toimia sen mukaan, kuulemma pelkkä öljyn vaihto riittää vaikka öljytikussa oli selvästi vedensekaista hyyhmää, eli sitä on moottorissa muuallakin ja pelko ettei kaikki tule normaalin öljynvaihdon toimesta ulos on suuri. Sehän tietää sitä että uusiin öljyihin sekoittuu jäljelle jäänyt vesi ja uuden öljyn voitelevat ominaisuudet eivät 20tkm ajoa moottoria vaurioittamatta kestä.

Kysyisinkin muilta onko korjausten yhteydessä suoritettu erillista moottorin sisäpesua (forté tai vast)?
Ford Focus -09 Ghia 1.8TdCI
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

...eli mullekkin pitäis tulla sitten postia lähipäivinä jos kerran lähettävät kaikille ilman omaa yhteyden ottoa ,saas nähä kuin käy. (=katotaan puhuko paskaa)
Mulle vaihtoivat koneen turboineen viime talvena samasta syystä. Jännää nähä tuleeko tänäkin talvena uus, jos ja kun jäätyy.
Ford #11
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

Takaisinveto kamppanja?

Voitko selventää? ;)

Ei hyvää päivää jos joka vuosi moottorinvaihto!!!! :lol:
Jusu
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Tammi 2009 19:49

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Öljyn vesipitoisuuden noustessa > 0,20% on öljyt vaihdettava heti. Vesipitoinen öljy aiheuttaa ns. rajavoitelutilanteita ja laakereiden ennenaikaista kulumista ja lopulta kone leikkaa kiinni. Öljyyn sitoitunut vesi muodostaa jäätyessään hileitä, jotka tukkivat öljysuodatinta ja heikentävät myös siten moottorin voitelua. Kuumuewssaan vesi höyrystyy, jolloin liukuvat pinnat kohtaavat ja syntyy leikkautumista. laakerit siis keinovanhenevat. Vesipitoisesta öljystä kannattaa tehdä öljyanalyysi. Tämä kertoo kulumametallipitoisuudet ja sen vesipitoisuuden. Jos moottori on ennättänyt pyöriä vesiöljyllä on suuri vaara, että pelkkä öljynvaihto ei enää riitä, vaan pitäisi vaihtaa laakerit. Moni onkin itse puhdistanut letkuja ja huohotinkoteloita mutta aika hankalaa pakkasessa jos ei ole lämmintä tallia. Siksi olisikin hyvä jos liike tekisi tämän niin kauan kun ongelma on korjattu. Mikä sitten on toimiva korjaus? Vaatiiko lämmitysvastuksen, joita asensivat pösöön ja citikkaan jo 2000 luvun alussa. Ongelma ei siten ole uusi. Tärkeintä lienee se, että korjaukset tehdään nopeasti ja sen jälkeen seurataan öljynvesipitoisuutta pitkin talvea. Se että onko ongelma vain huohotinjärjestelmässä? Mikäli moottorin käyntilämpötila ei nouse riittävän ylös ei kampikammioon syntyvä vesihöyry poistu moottorista riittävän tehokkaasti ja siten vesi voi rikastua moottoriin.

Onneksi virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa ja kuluttajasuojalain 5 LUVUN 20§ MUKAAN OSTAJALLA ON OIKEUS KORVAUKSEEN VAHINGOSTA, JONKA HÄN KÄRSII TAVARAN VIRHEEN VUOKSI. Kuluttajasuojalain 5 luvun 12 § 5 kohdan mukaisesti henkilöauton tulee kestokulutushyödykkeenä kestävyydeltään vastata yleistä odotusta useiden vuosien sekä muutaman sadantuhannen kilometrin kestosta.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

Ristovee kirjoitti:Ei hyvää päivää jos joka vuosi moottorinvaihto!!!! :lol:
....nää onkin foorteja :lol: :lol: taivas paikkaa varmistellaan :lol: :lol:

:cry: ja emäntä vielä halus kaikesta huolimatta uuden fiesta diiselin, saa nähä kuin sen kanssa selvitään :roll:
Ford #11
Mice
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Joulu 2009 08:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Mice »

Takaisinveto = ilmoitetaan viallisten tuotteiden omistajille että tuotteessa on vika x ja tullaan korjaamaan kaikki myydyt tuotteet kampanjaan kuuluvalla tavalla maahantuojan toimesta ilman kuluja, jos tuote olisi arvoltaa vähäinen esim. kahvinkeitin niin tod näk. se vaihdettaisiin uuteen jo tehtaalla korjattuun versioon, autoissa yleensä vaihtuu vaan vialliset/vaaralliset osat.

Ei ne moottoreita rupea vaihtamaan jos ei ole rikki mennyt.

Itsellä ko. operaatio siis käynnissä ja seuraan mielenkiinnolla mitä tuleman pitää, kaikki korjaukset ja maininnan maahantuojan kampanjasta haluan kirjallisena myös paperille.
Yleensä nuo takuukorjaukset haluttaisiin jättää pois huoltokirjasta, autoliikkeen toimesta.
En tiedä muualla päin suomea mutta täällä tuntuu olevan käytäntö.
Ei ollut osia hyllyssä vaikka maahantuoja sanoi että kaikille korjaamoille on lähetetty tiedote mitä osia pitää tilata jo kauan sitten. Nyt ajellaan sijaisautolla siihen asti kun oma taunus on kunnossa.
Ja ilmoitin jo soittaessani eilen aamulla huoltoon että kahtokaakin että TOIMIVA auto on pihalla kun tulen hinausauton kyydissä ja laskua on turha yrittää kirjoittaa.
Toimivahan tuo ei oo, tänä aamuna eberi jätti ajastuksen huomaamatta, no manuaalisesti sitten toimi, (kyllä oli löpöä ja akkua), jarrupoljin ei toiminu (tehostin) ensimmäisen 2km matkalla mutta sitten rupes lämpenemään nesteet, liekkö vettä jarrunesteen seassa tai jotain sellaista.
Kivutontahan Fordin omistaminen ei ole ja jokainen suonsa itse valitsee, mutta ei sitä kehtaa ehkä loputtomiin polkea kun lopputulema on tiedossa.

Eli se juttu josta ovat nyt ruvenneet kirjeitä postittelemaan josta on aikaisemmin jo juttua.
Ford Focus -09 Ghia 1.8TdCI
Anddi
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Marras 2006 09:02
Paikkakunta: Liminka

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Anddi »

Listan jatkoksi yksi Focus.

Niin tässä autossa ei edes syttynyt öljynpaineen merkkivalo ja kaikki tapahtui 4 päivää määräaikaishuollon jälkeen.

Edit. Ilmeisesti ei olekaan moottori leikannut kiinni vaan turbo menee vaihtoon.
Viimeksi muokannut Anddi, 17 Joulu 2009 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005

ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
kuikka79
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Maalis 2008 22:27

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kuikka79 »

No ni, olin Fordiin yhteydessä ja takaisinkutsukirjeet on tosiaan kuulemma lähdössä tai lähteneet tähän huohotinongelmaan liittyen.
Katsoin AKE:n sivuja, joihin takaisinkutsut kirjataan, vielä ei tästä ollut merkintää.

Tehtaan ratkaisu asiaan on pari-kolme aika ohuesti eristettyä uutta huohotinputkea. Lämmitystä niihin ei tule, eikä maskin peittäminen ilmeisesti kuulu korjaussarjaan.

Vähän epäilyttää, ratkaiseeko pelkkä eristys asian. Tuskin.
Mice
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Joulu 2009 08:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Mice »

Ei ole Aken sivuilla tosiaan mitään , vaikka maahantuoja sanoi kampanjan alkaneen, niin sanoi kirjeenkin lähteneen postiin viime pe. Ei ole kirjettä näkynyt. Oma kaara vielä pajalla eikä tietoa milloin saavat noita uusia huohotinputkia. Kai ne nyt jotain on testanneet, jos tulee ihan tehtaan korjaussarja tai sitten ei. Haistan ulostetta.
Ford Focus -09 Ghia 1.8TdCI
Jusu
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Tammi 2009 19:49

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kyllä yleensä posti kulkee parissa päivässä Suomen päästä päähän. Oisko nyt jouluruuhkaa?? :cry:

Pääasia, että virheet korjataan ja korjauksesta tulee merkintä huoltokirjaan. Se vaan mietityttää, että riittääkö tuo huohotinletkujen päälle tuleva eristys?

Ei muuta kuin kärsivällisyyttä ja tsemppiä sekä hyvää joulua.
Mice
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Joulu 2009 08:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Mice »

Nyt olis oma kärry taas alla. Ei tullut merkintää huoltokirjaan, mutta sain erillisen lapun jossa päiväys, kilometrit ja allekirjoitus tapahtuneesta, kovin oli vastahakoista senkin saaminen. Kuulemma ei yleensä merkitä takuuhuoltoja huoltokirjaan. TÄH ,hÖH, eikös se oo sitä varten että siitä näkee mitä autolle on tehty. Anteeksi maalaisuuteni.

No nyt huohotinputkissa on sellainen solumuovinen eriste, tehdastekoinen setti kuulemma, öljyt ja suodatin vaihdettu. ti aamusta pe iltapäivään kesti korjaaminen. Kysyin että tuoko sitten auttaa niin ei uskaltanu silmiin huoltosetä katsoa. kuulemma viimasuoja auttas lisää mutta ei ole tehdastekoisena vielä saatavilla, itse ovat plexistä leikelleet ja 50e pyytivät jos sellaisen maskin taakse haluaa.

Saa nähdä mitä tuo eristys auttaa, mutta mahdollisesta seuraavasta kerrasta pistän kyllä lisää panoksia pöytään. sillävälin kun oma oli laitettavana niin oli tullut kaksi saman ikäistä focusta koneremonttiin. Hyvin ne vetää.
Nyt ei kyllä huollossa enää yritetty vedättää vaan myönnettiin että virhehän siinä on. Hyvä jos tuolla korjaantuu, mutta öljyn laatua joutuu seuraamaan silmäkovana.
Ford Focus -09 Ghia 1.8TdCI
kuikka79
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Maalis 2008 22:27

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kuikka79 »

Mulla on nyt kans tuo uus putkisetti asennettu, ja öljyt vaihdettu. Vein illalla ja sain seuraavana päivänä takasin.
Oulussa merkkihuollolle pitää antaa kehut, sillä tehtaan korjaussarjan lisäksi mukaan ympättiin huollon itse kehittämä patentti eli lämmitetty huohotinputki, joka kuuluu kuulemma alunperin Ford Transitiin. Sille vedettiin sähköt sulakeboksin kautta.

Voisivat ottaa tuosta oppia muissakin huolloissa, ratkaissee ongelmat paremmin kuin nuo pelkät eristeet. Tietysti pistää kysymään, olisko ollut kummoinen kustannus ton lämmitetyn putken ymppäys tehtaan tuottamaan Focuksen korjaussettiin.

Unohdin muuten katsoa merkkasivatko yhtään mitään huoltokirjaan. Pitää tutkia. Ja toivoa että öljyt alkaa pysyä moottorin sisäpuolella.
Jusu
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Tammi 2009 19:49

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Ensimmäiset moottorivauriot HTT:n mukaan jo vuoden 2007 puolella (TDCi) moottorissa ja lisää moottorivaihtoja 2008 talvella. Kyllä ois ollut aikaa korjaussarjan valmistukseen mikäli asiaan olisi suhtauduttu vakavasti jo heti alussa. Tällöin jälleenmyyjät, maahantuoja ja tehdas olisivat kaikki säästäneet paljon rahaa kun korjaussarja olisi asennettu autoihin jo kesän 2008 aikana.
Tällöin virhe kiistettiin "jyrkästi" ja ongelma salattiin. Nyt kun tapauksia on tullut esille ympäri suomea ja kohtalontoverit ovat vaihtaneet kuulumisia ja tietoja on mahdotonta enää kiistää autossa olevaa virhettä. Onhan tällä moottorimallilla varustettuja autoja myyty tuhansia suomessa, jolloin kyseessä on iso haaste pitää autot kunnossa, ilman että kuluttajat tästä virheestä joutuvat kärsimään. Toivottavasti tosiaan tästä riskistä tulee kaikille omistajille tietoa.

Ps. Jos lämmitysvastuksella varustettu huohotinputki toimii muissa automerkeissä niin miksi sellaista ei voida laittaa Fordiin? Onko tavoitteena korjauskustannusten minimointi ja pääsy taas talven yli? No moottorinvaihto tulee varmasti kalliimmaksi kuin tuo lämmitetty huohotinputki. Että se joka satasia säästää niin todellisuudessa tonneja tuhlaa.
Vastaa Viestiin