Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Qeewstle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Elo 2008 10:44
Paikkakunta: Tornio

Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

Eli katsastuksessa käytin ja lambda arvot oli hieman koholla sallitusta. Muissa arvoissa ei mitään vikaa.

Lambda Sallittu 1.03
Oma lukema oli 1.06

En ole kerenny vielä lambdaa mittailemaan, että minkälaisia arvoja näkyy. Kun tuo lukema ei ihan hirveitä heitä sallitusta, niin en ensimmäisenä meinnannut lambdaa vaihtaa, kun kallis on.
Tuli sellainen kysymys mieleen, että mahtaakohan kelin kosteus vaikuttaa tuohon, koska käytin katsastuksessa tosi märällä kelillä?

Viime kerralla ei ollut päästöjen kanssa ongelmia.
Viimeksi muokannut Qeewstle, 18 Marras 2009 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Mondeo -94 2.0 Päästöt muuten ok, mutta lambda hieman yli?

Viesti Kirjoittaja samiharju »

vuotaako pakoputki?
Qeewstle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Elo 2008 10:44
Paikkakunta: Tornio

Re: Mondeo -94 2.0 Päästöt muuten ok, mutta lambda hieman yli?

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

samiharju kirjoitti:vuotaako pakoputki?
Ei se vuoda. Meinaatko että voisi myös olla osa aiheuttajana? Pitää vielä tarkistaa tuokin huomenna.
Qeewstle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Elo 2008 10:44
Paikkakunta: Tornio

Re: Mondeo -94 2.0 Päästöt muuten ok, mutta lambda hieman yli?

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

No tarkemmin katottuna ja tutkittuna pihisee se hieman liitoksista. Nyt on liitokset käytetty auki, putsattu ja pakoputkelle tarkoitettua massaa laitettu reilusti liitoksiin. Jälkitarkastukseen en vielä mennyt, jos vaikka huomenna.

Uusi vika vaan ilmeni, kun autoa tuossa rassasin ja ajelin kaverin tallista kotia. Tullessa huomasin, että tyhjäkäynti huutaa 1500-2100 rpm. Olisko kaasuvaijeri juminu? Polkimessa kyllä tuntui hieman "löysää" olevan. Muilla tehnyt saman?

Huomenna pitää tutkia tuota tarkemmin.
Qeewstle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Elo 2008 10:44
Paikkakunta: Tornio

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

Eli ongelmana nuo kierrokset, jotka pyörii 1500-2100 rpm.

Kun tuota putkistoa tiivistelin, niin laitoin sitä putken tiivistystahnaa. Eli olisiko voinut käydä niin, että sitä on ollut liikaa ja mennyt itse putkeen ja tätä kautta putki hieman tukossa.

Mutta aiheuttaisiko tuollainen sen, että kierrokset käy korkealla?

Vaijeri oli ok ja toimi niin kuin pitääkin.
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Vaikuttaisi siltä että imupuolella on jossakin ilmavuoto. Suihki starttipilottia tms. imusarjan läheisyyteen auton käydessä ja kuuntele muuttuuko käynti. Tarkasta myös alipaineletkut silmämääräisesti... erityisesti y-haara puolan alta. Aika usein vuotaa sieltä. Myös tyhjäkäynti venttiilin toiminta kannattaa testata.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja samiharju »

teoriaa pakokaasumittauksesta ensin. Mittaus suoritetaan pakoputken päästä. Lambda-arvo on seossuhdearvo joka mittaa polttoaineen ja ilman suhdetta toisiinsa, ihannearvon ollessa 1,0 ja oltava 0,97-1,03 välillä. Alle yhden "käy rikkaalla" eli saa liikaan bensaa, ja päinvastoin. Tottakai, jos pakoputkessa on vuoto, näkyy se putken päästä mitattuna ja näyttää liian laihaa lambda-arvoa vaikkei muualla vikaa olisikaan. mutta se siitä ja asiaan, unohdetaan äskeinen tämän vian etsinnän suhteen koska putki on nyt tiivis.

nyt kun kerroit oireeksi myös liian korkean tyhjäkäynnin, on ilmeistä että ilmaa vuotaa jostain sekaan ENNEN moottoria; tämä nostaa tyhjäkäynnin ja laihentaa seosta jolloin ehjälläkin putkella lambda-arvo näyttää liian laihaa, koska tällöinhän se kone oikeasti myös käy liian laihalla. kannattaa tarkistella kaikki alipaineletkut, EGR-venttiilin toiminta, imusarjantiiviste, tyhjäkäyntimoottori, jarrutehostimen toiminta.. laiha seos kuumentaa moottoria tarpeettomasti ja mahdollisia tulevia vikapaikkoja on mm. pakoventtiilit ja katalysaattori jos ei vikaa korjata ajoissa.

bensansuodatin kannattaa myös tarkistaa, jos se on tukossa menee seos laihalle. jos et tiedä koska uusittu suodatin, vaihda suosiolla.
Qeewstle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Elo 2008 10:44
Paikkakunta: Tornio

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

Tuossa tuli muutama tunti tuota autoa kateltua, mutta eipä saanu ongelmaa pois.

Imupuolen ilmavuotoja en havainnut missään.
Putken käytin irti ja varmistin, ettei vika ole siinä pakoputken kiinnitys tahnassa, että olisi putken tukkinu.
Kaikkea kokeilin putsailla ja liittimiä irroitella, mutta ei. Imusarjan vuotoakin koitin katella, koska kosteana kone sieltä takaa on. Mutta ei sinne oikein tahtonut mistään nähdä. Jostakin se tosiaan vähän vuotaa, kun se kone on kostea imusarjan puolelta.

Pitää koittaa seuraavalla kerralla purkaa vielä reilummin tuota.
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Kokeilitko suihkia jotain syttyvää sumutetta esim. startti pilottia auton käydessä sinne imusarjan tietämille missä epäilet vuodon olevan? Alipaine imee sumutteen vuotokohdasta imuilman mukaan ja kun se pääsee moottoriin niin käynti muuttuu. Helpottaa vuodon paikallistamista. Irroita tyhjäkäynti venttiilin johto auton käydessä tyhjää. Jos auto ei sammu näin tehtäessä on jossain ilmavuoto tai venttiili on jumiutunut auki asentoon.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja samiharju »

niin imuvuodossahan pitää etsiä kohtaa josta ylimääräistä ilmaa pääsee moottorille, ei mitään ulospäin vuotavaa..
Qeewstle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Elo 2008 10:44
Paikkakunta: Tornio

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

Lisää tutkimustyötä tehty, ilman ongelman korjausta.

Imuvuotoja ei ole. Tyhjäkäyntisäätimen johdon irroitus ei vaikuttanut mitenkään koneen tyhjäkäyntiin. Maffin irroitus aiheutti huonon käynnin, joten toimii? Lämpötila-anturi ei vaikuttanut käyntiin, mutta laittoi tuulettimen pyöriin. Lambda-anturin irroitus ei vaikuttanut mitenkään.

Mikäs se anturi on siinä maffin jälkeen? sekään ei vaikuttanut mitenkään.

Koneen tyhjäkäynti laski lähelle normaalia, kun irroitti kaasuläppäkotelon päältä sen muovikotelon. Ilmanputsari on ok ja kokeilin ilmankin -> ei vaikutusta.

Harmi, kun unohdin kokeilla sen tyhjäkäyntisäätimen toiminna kun irti oli. Ilmeisesti tapahtuu yhdistämällä akkuun kun tuota haynesia tuossa lukasin. Naksahdus pitäisi kuulua kun yhdistää.

Ihmettelen vaan, että miten se ihan yhtäkkiä voi mennä? Ei minkäänlaisia oireita ole aikaisemmin aiheuttanut.
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Imusarja ja tyhjäkäyntiventtiili karstoittuvat runsaasti varsinkin jos EGR käytössä. Kertynyt lika jumittaa venttiilin. Tämän saa korjattua venttiilin puhdistuksella. Uita jonkin aikaa bensassa, puhdista mahd. hyvin ja huuhtele. Jos venttiili kuitenkin toimii ja vika jatkuu on vuodon oltava suht iso jos johdon irrotus ei aiheuttanut mitään muutoksia käynnissä. Jossain tapauksissa on saattanut egr venttiilin kalvo haljeta jolloin saa ilmaa tätä kautta suoraan imusarjaan.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Qeewstle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Elo 2008 10:44
Paikkakunta: Tornio

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

Nyt taas hieman selvittelin asiaa lisää. Tyhjäkäyntisäädin toimii. Testasin sen ja se toimi eli vika ei voi olla siinä. Tietenkin johtovikakin voi olla mahdollinen. Huomenna olis tarkoitus jatkaa metsästystä. Lambda-anturi on tällä hetkellä oma epäilys ja sen mittaan huomenna sekä jos tuota egr:n kalvoa tutkisi. Voiko se kalvo päästää ilmaa läpi vaikka se egr on tukittu?

Nyt pitää alkaa selvitteleen minkälaisia arvoja sen lambdan pitäisi näyttää.
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Jos egr:n ja imusarjan välinen osa tukittu niin egr vian voi jättää laskuista. Jos kaikki ok lambdan antamien arvojen pitäisi heilua jossain 0,1- 0,7V:n välillä. Jos vaihtelut rajoittuvat alueelle 0,6-1,0V viittaa se rikkaaseen seokseen ja väli 0- 0,3V merkitsee laihaa seosta. Eikös tuossa mondeossa ole vielä egr:n lisäksi myös air pulse system tyyppinen ratkaisu (putket+ musta boxi pakosarjan oikealla puolella edestä katsottuna) joka rikkoutuessaan aiheuttaa mm. tyhjäkäynti ongelmia ym. mukavaa? Tätä ohjaa ecun kautta toinen (muistaakseni se pienempi) solenoidi egr solenoidin vieressä.
Viimeksi muokannut teme69, 15 Joulu 2009 09:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Qeewstle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Elo 2008 10:44
Paikkakunta: Tornio

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

Lambda mitattu. Tyhjäkäynnillä 0.05 ja kaasutellessa kävi parhaimmillaan n. 0.9 voltissa. Eli toimii vai?

Tuohan siis tarkoittaa, että käy laihalla, niin mikäköhän siinä voisi olla?
Imuvuotoja en usko olevan, koska purkki starttipilottia konehuoneeseen ja etenkin imursarjaan eikä käynnissä tapahtunut muutosta. Mutta oireet kyllä viittaa imuvuotoon, mutta mutta..

Sijaitseeko egr:n kalvo siinä "töötin" näköisessä tötterössä?
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Unohdin mainita että mitataan lämpimästä koneesta ja pidetään kierrokset tasaisina noin 2000 rpm niin saa paremmin selvyyden seoksista. Kyllä se "töötin" näköinen kapistus on egr vena.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja jsel »

Qeewstle kirjoitti:Tyhjäkäyntisäätimen johdon irroitus ei vaikuttanut mitenkään koneen tyhjäkäyntiin.
Kun tuon säätimen irroittaa, pitäisi koneesta kadota tyhjäkäynti kokonaan.
tlundkvi
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Maalis 2009 18:31

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja tlundkvi »

Qeewstle kirjoitti:Kun tuo lukema ei ihan hirveitä heitä sallitusta, niin en ensimmäisenä meinnannut lambdaa vaihtaa, kun kallis on.
Kallis on suhteellinen käsite, mutta kokeile http://www.ebay.co.uk ja laita hakusanoiksi "Ford mondeo lambda" tai 230309469648 niin saa merkkikohtaisella liittimellä varustettuja 4-johto lamda-antureita muutamalla kympillä. Irtojohdoilla vieläkin halvempia.
Qeewstle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Elo 2008 10:44
Paikkakunta: Tornio

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

teme69 kirjoitti:Unohdin mainita että mitataan lämpimästä koneesta ja pidetään kierrokset tasaisina noin 2000 rpm niin saa paremmin selvyyden seoksista. Kyllä se "töötin" näköinen kapistus on egr vena.
Mutta tuossa se tyhjäkäynti onkin sen 1750, joten ei se kauaksi siitä heitä :D Ja kone oli kuuma kun mittasin.
Mutta siis tarkoittaako nuo mittaamani lukemat, että lambda pelaa vaiko eikö? Vai sitten vaan sen, että jostakin syystä kone käy laihalla?
Qeewstle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Elo 2008 10:44
Paikkakunta: Tornio

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

jsel kirjoitti: Kun tuon säätimen irroittaa, pitäisi koneesta kadota tyhjäkäynti kokonaan.
Säätimen vaiko säätimen johdon? Johdon irroitus ei aiheuttanut muutosta tyhjäkäyntiin. Alkaa tutkailemaan sitä johtoa kanssa, josko kosketushäiriö tai jopa poikki jostain.
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Qeewstle kirjoitti: Mutta tuossa se tyhjäkäynti onkin sen 1750, joten ei se kauaksi siitä heitä :D Ja kone oli kuuma kun mittasin.
Mutta siis tarkoittaako nuo mittaamani lukemat, että lambda pelaa vaiko eikö? Vai sitten vaan sen, että jostakin syystä kone käy laihalla?
Niinpä tosiaan! =) Kyllä se lambda vaikuttaisi toimivalta tuon testin pohjalta. Jostain sitä ylimääräistä ilmaa sinne koneeseen pääsee jos ei kerran sammu kun irroittaa tyhjäkäynti venttiilin johdon. Tyhjäkäynnillä koneen ei pitäisi saada ilmaa kuin juuri kyseisen venttiilin kautta. Venttiilin pitäisi sulkeutua kun liittimen irroittaa ja auton samalla sammua.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Mondeo mk1 2.0 4d -96
Qeewstle
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Elo 2008 10:44
Paikkakunta: Tornio

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

rangleri kirjoitti:http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... 0T%20Piece

Voisiko tuolta ottaa ilmaa?
Nuo kyllä katsottiin ensimmäisenä läpi, mutta parempi, kun ei sano mitään vaan tarkastaa vaikka uudelleen. Tänään tosiaan meni ilmainen uusintatarkastuskäynti aika umpeen, joten aikaa on tuohon tammikuun puoleen väliin, jolloin ajoaika virallisesti loppuu. :(
Avatar
teme69
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2009 02:51

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja teme69 »

Käy läpi kaikki imusarjalle ja kaasuläppäkotelolle menevät alipaineletkut niin että irroitat yhden kerrallaan ja tukit sen paikan esim. jollain kumitutilla, kun löytyy letku jonka irroitus/tukkiminen vaikuttaa käyntiin, seuraile sitä ja katso mitä laitteita siihen liittyy. Näin on sitten helpompi lähteä paikallistamaan vikaa.
------------------------------------------------------------------------------------------
Escort RS2000 F1 edition -96
Fokke
Viestit: 42
Liittynyt: 02 Joulu 2009 18:07

Re: Mondeo -94 2.0 katsastuksen jälkeen tulleet ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Fokke »

Tämän takia käynkin itse aina muualla ottamassa pakokaasutestin. Ei tartte sitte konttorille maksella ylimääräsiä. Tarvittaessa voi jopa vähän huijatakki tuota mittausta... :oops:
Focus Tddi 1.8 -00
Vastaa Viestiin