Sierra GHIA

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Pek$i
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Touko 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja Pek$i »

Oon ajatellut kyseistä autoa hommailla ensimmäiseksi autoksi, niin mietiskelen että onko noissa kaikissa ABS jarrut, ohjaustehostin, sähköikkunat, kattoluukku, penkinlämmittimet, keskuslukitus jne. Vai onko se autokohtaista esimerkiksi että joissain on Abs jarrut, mutta ei ohjaustehostinta? :oops:

Kiitos jo etukäteen.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tuohon aikaan noi oli vielä tehtaan tekemiä Ghioja, jolloin kattoluukku, sähkölasit, plyyshiverhoilut, ekstrat sisävalot ym. kuului asiaan. Ohjaustehostin on kaikissa, abseista en ole ihan varma, mutta tosi monessa ne on. Sumarit löytyy ja penkinlämmittimet kaikista, jos on alunperin suomeen tuotu auto. Ilmastointiakin on ollut aika monessa vastaan tulleessa ghiassa, yleisimmin kuitenkin v-moottorisissa. vee-koneisissa on ollut myös lukkoperää.. Kaikenkaikkiaan kiva auto ekaksi autoksi, ainoa huono puoli mitä keksin, on se, että sitten sitä odottaa seuraavaltakin autolta samoja ominaisuuksia :lol:

Ja sitten se vanha totuus, osta niin hyvä auto kuin rahoillas pystyt ostamaan, uusimmatkin on jo 16 vuotta vanhoja.. Eli mitä paremmin hoidettu ja räpelletty auto, sitä parempi yleensä kuntokin.

Palaan vielä tuohon ekaan lauseeseen, eli tuohon aikaan kaikki ghiat oli vielä tehtaalla tehtyjä, joskus 90-luvun puolivälin kohdalla sana Ghia koki inflaation, kun maahantuoja alkoi varustelemaan ihan tavallisia GLX mondeoita ja escorteja sun muita ghioiksi kromimaskeilla, jalopuu listoilla ja ghian merkeillä.. Onneksi 2000-luku taas korjasi asian, ja noi tuoreemmat on taas vähän mukavammin varusteltuja kuin perusmallit.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Pek$i
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Touko 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja Pek$i »

Aloin tässä miettimään että saako GHIA sierraa OHC koneella, koska olen kuullut että DOCH ei olisi niin kestävä. Opettajat ja tyttöystävän isä ainakin haukkuvat ja manaavat.. :D
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

On niitä ohc-koneellakin, vuosimalliraja menee 90:ssä, vanhemmat pääsääntöisesti ohc-koneella, 90 ja uudemmat dokkeja. Kyllä se dokkikin kestää, kaiken saa rikki.. Dokkien ongelmat johtuu pääsääntöisesti siitä, että niiden flektien anturit on liian korkealla lämpöarvolla kytkeviä, toisinsanoen flektit ei joudu ikinä toimimaan. No, sitten sen yhden kerran kun tulee vuosisadan kuumin hellepäivä ja joudut ruuhkassa liikennevaloihin, niin silloinhan se keittää kun flektit on jumissa, ja kansiongelmat alkaa samana päivänä. Tottahan ohc on kestävä kone ja hyvin huollettuna käytännössä ikuinen, sitä ei voi kieltää.

EDIT: ohc koneiset mk2 ghiat ainakin ruiskuja.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Pek$i
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Touko 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja Pek$i »

Ok, kiitos taas :)

Haluisin tollasen OHC koneen koska olis kiva yrittää vähän viritellä autoa, sillä olen ensimmäisen vuoden TODELLA innokas autoasentaja opiskelija. :lol:

Suurin osa ajasta tuntuu menevän korjaus ja viritysoppaita lukien. :oops:
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja Tekno »

dokkilaiseen kannattaa laittaa td escortin flektianturi, niin eivät jumiudu käyttämättömyyttään ne flektin moottorit.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
mamu
Viestit: 70
Liittynyt: 04 Maalis 2007 13:23
Paikkakunta: Nastola

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja mamu »

Tekno kirjoitti:dokkilaiseen kannattaa laittaa td escortin flektianturi, niin eivät jumiudu käyttämättömyyttään ne flektin moottorit.
myykö motonet? onko hintavakin?
Ford Escort -73
Neljä kirjainta, jotka määräävät vauhtisi: F O R D.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja Tekno »

mamu kirjoitti: myykö motonet? onko hintavakin?

http://www.motonet.fi/motonet/varaosat/ ... RION_91-92


Jäähd puhallinant Ford-1,8D/TD 13-3796 93-> jos 2-nopeus PUNAINEN 100-95°+95-90° D/TD [1993 - 2000] 14,90 €

DOHC:n alkuperäinen anturi käynnistää ensimmäisen flektin 100c:ssä ja toisen 110c:ssä (muistaakseni). Tuolla escortin anturilla 90c:ssä ja 100c:ssä.
Viimeksi muokannut Tekno, 18 Touko 2009 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
mamu
Viestit: 70
Liittynyt: 04 Maalis 2007 13:23
Paikkakunta: Nastola

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja mamu »

kiitos, pitääpä katsoa, jos mokoman käy hommaamassa
Ford Escort -73
Neljä kirjainta, jotka määräävät vauhtisi: F O R D.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja emax »

Mulla oli mk1 -85 2,0 ghia. Ohc ja kaasari. Ohjaustehostinta ja abs:siä ei ollu eikä ilmastointia, mutta muuten kattoluukku ja sähköherkut oli kuten cossus ja plyyshi verhoilu.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Boss429
Viestit: 28
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:18
Paikkakunta: Ulvila

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja Boss429 »

Ohjaustehostin ei ole vakiona Ghiassa, v6-koneisissa saattaa olla, myös ABS-lisävaruste.
Oliskohan 90 tullut ohjaustehostin vakioksi kaikkiin DOHC-sierroihin?
DOHC-kone tuli loppuvuodesta 89.
DOHC-koneiseen kannattaa värkätä flektianturin ohitus että saa tuulettimet katkasijasta pyörimään niissä ruuhkatilanteissa, vähentää stressiä :lol:

Ghia-sierrasta löytyy vakiona ainakin:
Kattoluukku veivillä (loppupään sierroissa sähkökäyttö lisävaruste)
Sähkölasit edessä, takasähkölasit lisävaruste
Keskuslukitus
Sumarit, mk1:ssä ajovalot lisäpitkillä
Kartanluku- sun muut valot sisällä vuosimallista riippuen
Ovimonitori joka näyttää avoimet ovet, palaneet lamput yms. Kulutusta mittaava ihka oikea ajotietokone lisävaruste
Mittarivalojen himmennyssäätö, mittaristo kierroslukumittarilla
Tihkukytkin
Plyyshiverhoilu, ristiselänsäätö etupenkeissä, pitkä keskikonsoli lokerolla yms
Parempi äänieristys
mk1 etu- ja takapuskuri eri kuin karvalakeissa, mk2 taitaa olla samat kaikissa
Kromilistaa siellä täällä :lol:
´86 Sierra 2.0 Ghia 16V Cosworth
´82 Sierra 2.0 Ghia Automatic
´85 Sierra 2.0 Ghia
´90 Sierra 2.0 GL
Avatar
mamu
Viestit: 70
Liittynyt: 04 Maalis 2007 13:23
Paikkakunta: Nastola

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja mamu »

jeps, taas sierra tuli hommattua. GHIA.

bossin mainitsemia löytyy, paitsi ei keskikulutusmittaria. muuten on kaikki herkut.

auto jo suht kuppanen, talvilinttakäyttis. konehan siinä on rautaa..! :mrgreen:
Ford Escort -73
Neljä kirjainta, jotka määräävät vauhtisi: F O R D.
Avatar
mamu
Viestit: 70
Liittynyt: 04 Maalis 2007 13:23
Paikkakunta: Nastola

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja mamu »

ja pikku kyssäri 4rd-guruille:

mitä meinaa perän malli D?
Ford Escort -73
Neljä kirjainta, jotka määräävät vauhtisi: F O R D.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja Tekno »

perän malli? tarkoitat mitä ?

mulle tosta tulee vaan mieleen että mallimerkinnän d = door = suomeksi ovi

3d = 3 ovea
4d = 4 ovea
5d = 5 ovea

3d = hatchbacki, coupe jne
4d = porrasperäinen eli sedan. Takaluukkua ei lasketa oveksi koska siinä ei aukea takalasi mukana.
5d = hatchback, liftback, tai coupe useammalla ovella yms
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Rookkus
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Syys 2008 22:39

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja Rookkus »

Se on tosi juttu että dohc sierran ja vm 90 alun scorpion moottorin flektien käynnistyslämpötila on liian korkea. Tuli aikoinaan testailtua kuumailmapuhaltimella...sormethan siin hommas meinas palaa kun luulin et anturis ois vikaa..Tietäisköhän kukaan et miks insinöörit on näin suunnitellu ?
Ford focus st 2.5 vm2008
Avatar
mamu
Viestit: 70
Liittynyt: 04 Maalis 2007 13:23
Paikkakunta: Nastola

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja mamu »

Tekno kirjoitti:perän malli? tarkoitat mitä ?
lukkopellin tyyppikilvessä on ne värikoodit yms, moottorin mallit, eli siis VIN Platessa..

niin axle kohdassa on kirjain D. haluaisin tietää, minkälainen välitys perässä on.. jne..
Ford Escort -73
Neljä kirjainta, jotka määräävät vauhtisi: F O R D.
duckworth
Viestit: 3719
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja duckworth »

D= 7" perä, välitys 3,92:1

Löytyi googlesta ensimmäisenä vaihtoehtona:

http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... 61&start=0
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierra GHIA

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Rookkus kirjoitti:Se on tosi juttu että dohc sierran ja vm 90 alun scorpion moottorin flektien käynnistyslämpötila on liian korkea. Tuli aikoinaan testailtua kuumailmapuhaltimella...sormethan siin hommas meinas palaa kun luulin et anturis ois vikaa..Tietäisköhän kukaan et miks insinöörit on näin suunnitellu ?
Joo samaa mieltä. Sillä orkkisanturilla flektit lähtee hädin tuskin koskaan pyörimään. Ja sitten kun kerran 5 vuodessa tarttisi toimia niin ainakin toinen ellei molemmat ovatkin ruostunut kiinni ja ihan jumissa..
Itse huomattuani tuon, ostin motonetistä TD Escortin flektianturin, joka on muuten sama mutta alkaa pyörittää vähän pienemmissä (lue: järkevämmissä) lämpötiloissa niitä tuulettimia.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Vastaa Viestiin