Sierra "vaeltaa"

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
namochan

Sierra "vaeltaa"

Viesti Kirjoittaja namochan »

Eli, ongelmana on vm.89 Sierran vaeltaminen uraisella tiellä. Vaeltaminen on tosin melko lievästi ilmaistu moottoritien nopeuksissa kun auto saattaa yht'äkkiä hypätä puoli metriä sivulle ennenkuin siihen ehtii reakoida. Melko pelottavan tuntuista ohitustilanteissa.

Kävin vianorilla laittauttamassa kulmat kohdalleen, haritusta oli 3mm ja tämän korjaaminen auttoi todella paljon ajomukavuudessa mutta auton loikkailu urien yli tai niiden päälle ei muuttunut. Tuntuma on melko sama kuin todella puuskaisella ilmalla ajelisi... vaikka olisikin tyyni ilma.

Osaisiko joku enemmän kuin kaksi viikkoa sierralla ajanut auttaa? :)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

ei kai vetari oo irti?
oon nähny sellasenkin..ajelin perässä ja rengas seilas sisään ja pihalle kun mikä.. :lol:
ei sieltä mitään junia t...
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Minkäs kokoiset renkaat sulla siellä on?
Leveillä ja matalaprofiilisilla renkailla vaeltaa aina näissä suomen kyntöpelloilla :lol: vaikka alusta olisikin kunnossa
namochan

Viesti Kirjoittaja namochan »

Minkäs kokoiset renkaat sulla siellä on?
Renkaat ovat ihan normaalin mittaiset, eikä ilmeisesti edes mitenkään kovin laadukkaat. Mietin tuotakin että jos se johtuisi huonoista renkaista mutta on vaikea kuvitella että se vaikuttaisi noin paljon. Ilmanpaineita olen kokeillut melkein kaikkia mahdollisia eikä niillä ole suurta vaikutusta.

Kallistuksenvakaajassa näyttäisi olevan vänkärin puolella hiukan löysää, kun se kiinnityskohta renkaan osiin liikkuu hieman kun rengasta työntää taaksepäin auton ollessa ilmassa. Sain (mielenkiintoisen) neuvon että sinne väliin kannattaa pistää jotain kumia kuraläpistä tai jostain että se kiristyy paremmin.

Mahtaisiko tuo aiheuttaa noin suurta pelivaraa sivuttaissuunnassa? Escortista moinen osa taisi puuttua kokonaan kun siitä ei ole minkäänlaista kokemusta, siitä tulee kuitenkin korjattua tai vaihdettua jokainen osa parin vuoden välein :P
ei kai vetari oo irti?
Heh, tuo kuulostaa jo melko ilkeältä. Kokeilin paikalla ollessa heiluttaa autoa ja rengasta voimakka(hko)sti ja sain aikaiseksi vain pienen narahduksen jostain renkaan takaa. En sitten tiedä miten tuo käyttäytyisi jos kokonaan irti olisi, pitänee pyytää jotakuta ajamaan rinnalla ja katsomaan :lol:
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Luitkos tuon puslia käsittelevän TOPICIN?? Tuosta uusien puslien vaihdosta on usein apua tuohon kuvailemaasi "loikkimis" ongelmaan.. Tuo roiskeläpän pilhominen sinne tukivarren ja kallistuksenvakaajan väliin ajaa tavallaan samaa virkaa puslien kanssa, mut on sen verran rajunluokan patentti että en itse lähtis toteuttamaan.. Lisäksi kun uusia kunnon puslia saa kohtuu edullisesti! :wink: :wink:
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
namochan

Viesti Kirjoittaja namochan »

Silmäilin topiccia aikaisemmin mutta en ajatellut siitä olevan minulle hyötyä kun keskustelu oli lähinnä puslien kovuuden eroista, nyt kuitenkin luin ja uudet puslat on tilattu. Ensi viikolla pitäisi sitten selvitä onko auton iloisen peuramainen loikkiminen noiden syytä, kiitoksia vinkistä!
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Pieni vinkki siihen puslien vaihtoon:
Ite olen aina vaihtanu etupään puslat siten että pudottaa tukivarret ja vakaajatangon "klimppinä" alas (-->tukivarsien kiinnityspultit rungosta auki, alapallonivelet auki, vakaajatangon "länget" auki rungosta).. Eli etu tolpat jäävät jarruineen roikkumaan paikalleen..

Vaihtaa puslat pöydällä ja kasaa tukivarret ja vakaajatangon yhteen.. Seuraavaks nostaa läjän paikalleen siten et saa kiinni alapallonivelet ja vakaajan läget.. Lopuks viel puristaa Esim. kuormaliinalla vakaajaa suppuun siten että saa tukivarsien sisemmät kiinnitys pultit työönnettyä paikalleen :wink: :wink:
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
namochan

Viesti Kirjoittaja namochan »

Kiitoksia vinkistä Kessi!

Suurin ongelma, eli tuo loikkiminen, kuitenkin vihdoin ratkesi kun ostin nokian renkaat alle. Edellisissä renkaissa oli ihan hyvät kuviot ja auton myyjä myi ne "ihan ok" renkaina, totuus oli tosin toinen hiukka lähemmällä tarkastelulla. Jos olisin huomannut kuinka nuo vuonna 90 valmistetut renkaat olivat halkeilleet auton puolelta ja kulunut melko viiston malliseksi aurauksesta, en ehkä olisi uskaltanut tehdä noinkin monia nopeus/tienpinta testejä kuin teinkin :shock: :? Nuohan olisi periaatteessa voinut olla jo autokaupassa alla!

Auto toimii edelliseen verrattuna nyt kuin unelma, mutta ohjaus on välillä edelleen melko äkkipikainen varsinkin vasemmalle käännyttäessä, ja kun oikeanpuoleinen pusla on heikoimmassa hapessa, voisin melkein järkeillä että sen renkaan päälle tuleva paino saattaisi tehdä jotain tuollaista. Paha tässä tietenkin on mennä mitään järkeilemään kun on ajellut pari viikkoa tuollaisilla itsemurha-nakeilla :oops:

Kerron myöhemmin miten noiden vaihtaminen vaikutti. Kiitos edelleen avusta. :D
Vastaa Viestiin