Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
-Akki-
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Marras 2006 21:42
Paikkakunta: Kajaani

Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja -Akki- »

Eli moottorina on 2.9 veltto6 12venttiilisena ja perässä tuo onneton keksintö A4LD josta on nelonen hukassa. Ollut kaksi laatikkoa paikoillaan joissa molemmissa sama vika, epäilisin muuten vss-anturia. Onkos olemassa joku sähköboxi joka antaa tietoa vss-anturille, että nyt saa vaihtaa vaihteen?
KAikki alle 2.9litran koneet on startti moottoreita
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja samiharju »

ei kun päin vastoin; VSS (vehicle speed sensor) antaa pyörimisnopeustiedon moottorin/vaihteiston ohjaimelle. en osaa sanoa missä vaihteiston ohjain on vai onko sellaista.

Kaverini sanoja lainatakseni: "A4LD tyyppisiä laatikoita on kahta tyyppiä; rikkinäisiä tai niitä, jotka menevät pian rikki..."
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Sensori vaihtoon vaan,itselläkin sama juttu.
Ford works in mysterious ways.. =)
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Sensori on ehjä jos auton nopeusmittari toimii.
Multa saattaisi löytyä ehkä VSS -anturi. -91 Scorpion lootasta nypätty. Uutena nuo ovat muistaakseni n. 120e hintaisia.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
-Akki-
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Marras 2006 21:42
Paikkakunta: Kajaani

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja -Akki- »

Nopeusmittari kyllä toimii ja mulla on ollut paikoillaan kaks laatikkoa jossa kummassakin oli sama vika, että nelosta ei löytynyt. Eli luulisin, että vika on jossain muualla kuin vss anturissa, kun vaan tietäisi missä??? :?
KAikki alle 2.9litran koneet on startti moottoreita
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Vai olikos tuossa kutoskoneisessa kuitenkin mittari vaijerilla ?
Itellähän tosiaan oli 2l Dohc koneinen
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
-Akki-
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Marras 2006 21:42
Paikkakunta: Kajaani

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja -Akki- »

Ei ole vaijerilla mittari. Alkaa jo käymään kukkaron päälle ajella kolmivaihteisella, ois kiva jo paikallistaa vika :cry:
KAikki alle 2.9litran koneet on startti moottoreita
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Se nelonen niistä perinteisesti juuri katoaa, eli epäilen sen olevan rikki. Toi A4LD vitsi on muuten varmaan yhtä vanha kuin kyseinen laatikkokin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
mynok
Viestit: 259
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja mynok »

Tekno kirjoitti:Sensori on ehjä jos auton nopeusmittari toimii.
.
Ei pidä paikkansa. Vss-anturin rikkoutuminen oireilee nimenomaan od:n häipymisenä ja mittari toimii yhä. Saattaa myös mennä niin, että kylmänä pelaa mutta lämmetessään vaihde katoaa.

Muutama vuosi sitten fordilla hinta taisi olla reilut 80€
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Tekno »

mynok kirjoitti: Ei pidä paikkansa. Vss-anturin rikkoutuminen oireilee nimenomaan od:n häipymisenä ja mittari toimii yhä. Saattaa myös mennä niin, että kylmänä pelaa mutta lämmetessään vaihde katoaa.

Muutama vuosi sitten fordilla hinta taisi olla reilut 80€
Nopeusmittarihan käyttää sitä VSS -tietoa mikä anturista tulee, eikä muualta nopeustietoa tule. VSS irti eli ei VSS:ää (tai VSS täysin rikki?) = nopeusmittari ei toimi. 110% varma juttu.

Voihan se tietty olla kun siinäkin anturissa on kolme nastaa, niin nopeusmittarille tulevat tiedot on ok, mutta vaihteistoa ohjaavalle systeemille ei. Eipä tullut heti mieleen että noinkin voisi olla.

Multa tosiaan löytyisi ehjä VSS -anturi, jos nimimerkkiä -Akki- kiinnostaa..
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Mites kun mulla on vss-anturi/sensori/mikä hitto ikinä lootan kyljessä
mutta nopeusmittari on ihan vaijerikäyttönen?
En oo kattonut vielä mutta Fordilla asentaja ilmotti näin.
Sierra -91 kyseessä.
Uudemmissa kuulemma sitten mittarikin sähköllä.
Ford works in mysterious ways.. =)
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Taunus/Sierra kirjoitti:Mites kun mulla on vss-anturi/sensori/mikä hitto ikinä lootan kyljessä
mutta nopeusmittari on ihan vaijerikäyttönen?
En oo kattonut vielä mutta Fordilla asentaja ilmotti näin.
Sierra -91 kyseessä.
Uudemmissa kuulemma sitten mittarikin sähköllä.
Sierrastahan tosiaankin löytyy tuo kyseinen anturi, mutta se ei lähetä nopeusmittarille tietoa vaan ecu:lle. Kyseisenen anturi kertoo ecu:lle ajonopeuden jonka mukaan se säätää bensan syöttöä.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Sierroissa on kyllä ihan loppuun asti mittari vaijerilla. Tuo VSS anturi kertoo Eculle auton nopeutta, että osaa esim. moottorijarrutuksessa taas laittaa bensansyötön päälle ennen auton pysähtymistä, ettei sammu. ym..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Ok hyvä kun mullekin selvis,kumminkin sama oire että
nelonen ei mene päälle,tuota anturia on tarjottu viaksi mutta
näköjään se on sitten jotain ihan muuta kuin tuo vss..etustefa tuossa kai vuotaa laatikosta
tai ainakin noin purkki viikossa menee punasta öljyä käyttöön.
Fordilta tuota stefaa ei enää edes saa ja kuulemma sekin olis ollu
että ehkä toimii ehkä ei,no.
Manuaali(mt75) on jo hommattu eli veivataan käsin kohta noi vaihteet kun ei jaksa ihmetellä.
Ford works in mysterious ways.. =)
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Jaa niin ja sellainenkin juttu tuli mieleen, että itse asiassa automaattivaihteiset scorpiotkin on vaijerimittarilla, tai ainakin se 1992 vuosimallinen facelift oli, minkä keväällä purin 428 tkm ajettuna.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Jaa niin ja sellainenkin juttu tuli mieleen, että itse asiassa automaattivaihteiset scorpiotkin on vaijerimittarilla, tai ainakin se 1992 vuosimallinen facelift oli, minkä keväällä purin 428 tkm ajettuna.
Mutta eipä ollut -91 Scorpio vaijerimittarilla.
eli 85-92 vuosimalleissa on sähköinen nopeusmittari.
Faceliftissä sit on vaijerilla...? kuten Sierra2.3-16v sanoi.

Tuossa facelift versiossahan on vähän eri lootakin, nimittäin A4LDe.
Viimeksi muokannut Tekno, 08 Loka 2009 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
taunus.ht
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Heinä 2009 22:35

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja taunus.ht »

Sotkenpa minäkin soppaa hieman. Vanhemman mallin skorpionin A4LDe laatikko toimii kuten perinteinen automaatti kolmen ensimmäisen vaihteen osalta.Kolmonen on suora ja nelonen ylivaihde(i=0,75). Nelonen ja turbiinilukko kytketään sähkösolenoideilla, joita ohjaa sama EEC4 boxi joka ohjaa moottoria. Tälle eculle tulee nopeustieto VSS- anturilta( sama kelta-ruskea piuha antaa tiedon myös nopeusmittarille ja mahdolliselle ajotietokoneelle) Muistaakseni sieltä tulee 5000 pulssia/kilometri. Jos VSS-anturilta ei tule tasaisesti pulssia, se voi aiheuttaa sen että ecu ei kytke nelosta päälle. Tällainen pulssin heikkeneminen ei välttämättä pimennä nopeusmittaria kokonaan, jos pulssia tulee jonkin verran. Mittari voi näyttää hieman todellista alempaa lukemaa, kun pulsseja jää välistä. Syy tähän anturin heikkoon pulssiin ja pimenemiseen on ainakin avaamissani antureissa ollut se että laatikosta on päässyt öljyä akselin kaulan huonon tiivisteen kautta anturin sisälle. Anturia ei tosin ole suunniteltu avattavaksi/huollettavaksi vaan ehjä anturi kehiin. Toinen vaihtoehto saada vaihteet peliin on ohjata nelosta ja lukkoturbiinia itse katkaisijalla. Omassa vehkeessä vaihdoin EECIV:n megasquirttiin ja matka-ajossa kytken nelosen ja lukon painonapilla ja jarruvalon katkaisijalta tuleva piuha kytkee ne pois kun jarruttaa.
Kytkentä on helppo: laatikolle menevän ison pistokkeen vieresä on pienempi pistoke jossa on kaksi johtoa: ruskea-sininen ja ruskea punainen. Kun kolmosvaihde on päällä ja kytkee ruskea-sinisen maahan menee nelonen päälle. Ruskea-punaisen maadoittamalla saa turbiinilukon päälle, se toimii kolmosella ja nelosella.Pitää vaan muistaa ottaa ne pois päältä kun hiljentää .
Tämä ohje ei koske uudempaa skorpionia jonka laatikko on A4LDE ja se on kokonaan elektronisesti ohjattu pykälää viisaammalla ecu:lla eli EEC5lla.
A4LDe- laatikosta en ole kuullut kenenkään mitään hyvää sanovan, itse olen nyt ajellut sellaisella kolme kesää ja toiminta on ollut moitteetonta. Tosin alkaa varmaan olemaan limiitissä n.350 hp/500Nm joten ens kesälle jotain vahvistusta pitää keksiä.
mynok
Viestit: 259
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja mynok »

itsellä toimi näin:

kylmänä loota pelasi mainiosti, lämmetessään alkoi viskoa nelosta pois päältä. kunnes lopetti kokonaan. myös kierrokset tippui saman tien nollaan kovassakin vauhdissa kun kaasun löysäsi. taas kaasua painettaessa nappasi veto taas kiinni kun nosti kierroksia tarpeeksi.

vss-anturin vaihtamalla vika korjaantui kokonaan. lootalla oli kilometrejä taka reilut 10t. toki jos kys. skorpparissa ei nopeusmittari toimi vaijerilla ja mittari toimii, saattaa olla vika muuallakin. tarkoitin vain, että asia ei yksiselitteisesti ole niin, että jos nopeusmittari toimii -> VSS on ehjä.
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
mynok
Viestit: 259
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja mynok »

http://www.netikka.net/samih/mond_proj.html

sama ongelma mk1 mondeossa. vss vaihdolla kuntoon.
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Tekno »

-Akki- :
Mä voisin muuten ostaa siitä sun rikkinäisestä VSS:stä 21-hampaisen rattaan. Tai koko möllikän jos lähtee samaan hintaan.
Voin lähettää sulle vastakauppana takuuehjän VSS:n (poistettu täydellisesti toimivasta A4LD:stä) + 20-hampaisen rattaan
YV:tä jos kiinnostaa :mrgreen:
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Jaappana
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Helmi 2006 12:57
Paikkakunta: Vantaa

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Jaappana »

Johtosarja on kans hyvä tsekata onko ehjä?
Melkein 20v vanhassa autossa voi johdotkin olla huonossa hapessa.

Omassa oli aika huonossa kunnossa kans.
Ford Scorpio V6 -93, Ex.Ford Sierra 2.0 -92
-Akki-
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Marras 2006 21:42
Paikkakunta: Kajaani

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja -Akki- »

Kiitoksia lisätiedoista, täytyy koittaa vaihtaa vss anturi. Sellainen pitäisi löytyä kun on kolme automaattia navetan nurkassa, kunnostahan ei toki voi mennä takuuseen. Ja jos ei muu auta, niin rakentaa se nappivaihteiseksi. En vielä rupea ostele/vaihtele antureita, mutta pidän mielessä, että täältä niitä löytyy:)
Minähän siis vaihdoin moottorin ja laatikon autoon, mutta laatikossa ei pelannut nelonen ja pakki katosi kun loota lämpeni. Joten vaihdoin entisen laatikon takaisin ja nelonen oli siinä rytäkässä kadonnut :shock:
Mutta jospa se vielä löytyisi näillä ohjeilla. :)
KAikki alle 2.9litran koneet on startti moottoreita
Sumu
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Helmi 2006 10:44

Re: Scorpio vm90 automaatti A4LD lootan ongelma

Viesti Kirjoittaja Sumu »

taunus.ht kirjoitti: 08 Loka 2009 23:07 Sotkenpa minäkin soppaa hieman. Vanhemman mallin skorpionin A4LDe laatikko toimii kuten perinteinen automaatti kolmen ensimmäisen vaihteen osalta.Kolmonen on suora ja nelonen ylivaihde(i=0,75). Nelonen ja turbiinilukko kytketään sähkösolenoideilla, joita ohjaa sama EEC4 boxi joka ohjaa moottoria. Tälle eculle tulee nopeustieto VSS- anturilta( sama kelta-ruskea piuha antaa tiedon myös nopeusmittarille ja mahdolliselle ajotietokoneelle) Muistaakseni sieltä tulee 5000 pulssia/kilometri. Jos VSS-anturilta ei tule tasaisesti pulssia, se voi aiheuttaa sen että ecu ei kytke nelosta päälle. Tällainen pulssin heikkeneminen ei välttämättä pimennä nopeusmittaria kokonaan, jos pulssia tulee jonkin verran. Mittari voi näyttää hieman todellista alempaa lukemaa, kun pulsseja jää välistä. Syy tähän anturin heikkoon pulssiin ja pimenemiseen on ainakin avaamissani antureissa ollut se että laatikosta on päässyt öljyä akselin kaulan huonon tiivisteen kautta anturin sisälle. Anturia ei tosin ole suunniteltu avattavaksi/huollettavaksi vaan ehjä anturi kehiin. Toinen vaihtoehto saada vaihteet peliin on ohjata nelosta ja lukkoturbiinia itse katkaisijalla. Omassa vehkeessä vaihdoin EECIV:n megasquirttiin ja matka-ajossa kytken nelosen ja lukon painonapilla ja jarruvalon katkaisijalta tuleva piuha kytkee ne pois kun jarruttaa.
Kytkentä on helppo: laatikolle menevän ison pistokkeen vieresä on pienempi pistoke jossa on kaksi johtoa: ruskea-sininen ja ruskea punainen. Kun kolmosvaihde on päällä ja kytkee ruskea-sinisen maahan menee nelonen päälle. Ruskea-punaisen maadoittamalla saa turbiinilukon päälle, se toimii kolmosella ja nelosella.Pitää vaan muistaa ottaa ne pois päältä kun hiljentää .
Tämä ohje ei koske uudempaa skorpionia jonka laatikko on A4LDE ja se on kokonaan elektronisesti ohjattu pykälää viisaammalla ecu:lla eli EEC5lla.
A4LDe- laatikosta en ole kuullut kenenkään mitään hyvää sanovan, itse olen nyt ajellut sellaisella kolme kesää ja toiminta on ollut moitteetonta. Tosin alkaa varmaan olemaan limiitissä n.350 hp/500Nm joten ens kesälle jotain vahvistusta pitää keksiä.

Tämä konsti, painonapilla ylivaihde. Ajattelin tuollaista laatikkoa kaasarikoneeseen ja jostain pitäisi tuo ylivaihteen kytkeytymissignaali ottaa.
Onko muita mahdollisuuskia tehdä tämä yksinkertaisesti?
Ja mitenkä tuo lukkoturbiini käytännössä toimii, näkeekö irrallisesta turbiinista itsestään onko se lukittuvaa mallia? Ja miten se lukittuminen tapahtuu teknisesti?
Vastaa Viestiin