Itse löysin aika hyvät ohjeet Opel Clubin sivuilta http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 5&t=163133, ilmeisesti Vectrassa on hyvin samanlainen lämmitin. Tässä kuitenkin Focukseen täsmällisemmin soveltuva ohje (saa täydentää).
Ohje sopinee ainakin vm. 2004 asti dieselfocuksiin, joiden Eber on mallia D5WZ. Hehku on mallia Beru GH 001, tarkempi malli 0100.226.340. Kannattanee käydä ostamassa etukäteen, paitsi jos haluaa ensin varmistua että omasta on nimenomaan hehku sökönä. Maksaa vähän yli 40€.
Työkaluja tarvitaan ainakin pikku räikkä, 7mm ja 13mm hylsyt sekä torx-kärki, muistaakseni kokoa T15. Myös räikän nivel, jatkovarsi ja peili on hyvä olla.
Kuten tiedettyä, eber sijaitsee tosi hankalassa paikassa. Itse vaihdoin hehkun imu- ja pakosarjan ollessa pois paikaltaan, mutta ilmankin se on mahdollista. Vehje on siis pultattuna kolmella pultilla rintapellissä aika keskellä, imu- ja pakosarjan takana. Käsiksi pääsemiseksi täytynee irrottaa ainakin polttoainesuodatin, egr-jäähdyttimenkin irroituksesta olisi varmasti hyötyä. Jäähdytin on tosin melko tiukasti kiinni pakosarjassa, koska mutterit tuppaavat ruostumaan.
edit: eihän siitä tarvitsekaan sitä egr-jäähdytintä ottaa pois, se pakokaasuputki riittää. Ja turbon putki välijäähdyttimen ja imusarjan väliltä. Polttoainesuodattimestakin riittänee kun nostaa sitä ylöspäin.
Kun tarvittava tila on saatu, täytyy käydä käsikopelolla hommiin, koska kovin hyvin sinne ei näe. Eberiä ei mielestäni kannata lähteä irrottelemaan, siitä tuskin on merkittävää hyötyä. Hehku sijaitsee siis edestäpäin katsottuna vasemmalla puolella, ja käsiksi siihen pääsee irrottamalla laitteen päätykappale. Täältä http://www.preheat.eu/index.php?page=d3w-z-opel-vw löytyy ainakin aika lähelle oikean näköinen räjäytyskuva, tosin kuvan laite on toisin päin.
Avaa eberin vasemmanpuoleisesta (siis edestä päin katsottuna, eli repsikan puoleisesta
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Kun kansi on irti, irrotetaan sähköliitin. Itse kampesin ruuvimeisselillä kantaosan lukitushälpäreestä ja rikkihän se meni, mutta eipä haitanne. Ei se liitin taida siellä edes mahtua aukenemaan kun kansi on takaisin kiinni.
Kun liitin on irti, saadaan tilaa ja päästään hehkuun käsiksi. Se on eberin päädystä päin katsoen oikeassa reunassa, pystysuunnassa aika keskellä. Tässä vaiheessa siitä peilistä on hyötyä, muuten sinne ei näe. Ensin otetaan hehkun sähköliitin irti, joka on kiinni 7mm mutterilla. Jos ei halua hukata mutua ja prikkaa, kannattaa nappasta ne ulos magneetilla. Tämän jälkeen liitin lähtee pikku sormin tai pihdein tieltä pois.
Itse hehku lähtee 13mm hylsyllä pois, pitkä hylsy on parempi mutta onnistuu lyhyelläkin kun ei paina räikän/jatkon kantaa ihan pohjaan saakka. Sit vaan uusi hehku kiinni, kasatessa ei muuta ihmeellistä kuin että pitää muistaa laittaa se päätykappale niiden kannen uria myöten kiinni. Ja jos se sähköliittimen lukitus on hajoitettu niin tietysti varmistaa sit kun on saanut urilleen sen että se on vielä pohjassa. Ja ei kun koittamaan että joko pöhisee.