2,5 V6 ihme tsuputus
2,5 V6 ihme tsuputus
Tyhjäkäynnillä kuuluu mystinen tsuputtava ääni, joka tihenee kierroksien mukaan ja melko alhasilla kierroksilla katoaa kokonaan kuuluvista. Muistuttaa paljolti junaa, eli ilmaa tod. näk. liikkuu edestakasin mutta mistä ja miksi? Tuntuu kuuluvan vesipumpun päädystä, ehkä koneen ja tulipellin välistä ja kuuluu selviten kun konepelli on kiinni ja kuuntelee kuskinpuolen eturenkaan luota, alhaalta. On kuulunut jo kauan vähän, mutta nyt kuuluu paljon. EGR-venttiili on tukittu.
Kone toimii moitteettomasti, joten olisko se taaimmainen pakosarja halki tms? Onko tiedossa, että näistä noita halkeilee tai onko jonkun mondeo kuulostanut junalta, mikä oli syy?
Kun ilmat paranee niin koitan tutkia, siihen asti mietitään täälä tiedon valtakunnassa.
Auto on Mondeo -97
Kone toimii moitteettomasti, joten olisko se taaimmainen pakosarja halki tms? Onko tiedossa, että näistä noita halkeilee tai onko jonkun mondeo kuulostanut junalta, mikä oli syy?
Kun ilmat paranee niin koitan tutkia, siihen asti mietitään täälä tiedon valtakunnassa.
Auto on Mondeo -97
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Pakoputki vuotaa jostain liitoksen juuresta, arvaus....
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Putki tosiaan voi olla. Pakosarjat eivät näistä taida pahemmin hajoilla, tiiviste tosin voi alkaa vuotaa. Joskus olen kuullut (eri autossa tosin), että rikkinäinen kiristin ja hihna saavat aikaan tällaisen mitä eriskummallisimman äänen. Pahimpana vaihtoehtona on tietty sitten kansipahvi.
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Vesipumpun hihnankiristin on pientä vikinää pitänyt ainakin pakkasilla, mutta ei kait siitä tommosta ääntä voi lähteä.. Ja on jotenkin niin hankala paikantaa tuon suhinan lähdettä että jossain piilossa sen on oltava. Pitää ottaa pohjapanssari irti ja koittaa sitä kautta kurkistella, hemmetti kun on vaan niin ahdasta.
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Takimmainen pakosarjantiiviste näyttää vuotavan, semmosta öljyhyhmäpaskaa aika paljo lohkon kyljessä.. Alfamerin opas kehotti irrottamaan laturin ja toisen etupyörän, pääseekö noiden irrotuksella kohtuu kokosilla rähmäkäpälillä ruuvaamaan pakosarjan irti vai löytyykö joltakin fiksumpia ideoita? Kannattaisko laturiin vaihtaa hiilet tai tehdä muuta huoltoa samalla jos sen kerran joutuu ottamaan irti?
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
ainakin rakenteita purkamatta joskus asiaa nosturilla ollessa tutkiessani tulin siihen tulokseen että se en aio olla minä joka moisen vaihtaa... on helkkarin ahtaalla... mutta teehän raportti kun saat vaihdettua
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 03 Elo 2009 22:31
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
kannentiiviste... aikoinaan etsinyt samanlaista vikaa. syynä oli vesipumpun siipien tuhoutuminen ja palanut kannentiiviste. korjaus kustannus on varmaan tänäpäivänä jo yli auton arvon...
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Vika on edelleen ns. päällä kun ei riitä motivaatio mihinkää, mutta kyllä tuo tuntuis pakosarjantiiviste tai sitten itse pakosarja vuotavan, äänestä päätellen sieltä takimmaisen koneenpuoliskon vasemmanpuoleisen pakoaukon tienoilta, onko se nyt sitten 1. vai 2. sylinteri.. Vettä ei mee yhtään eikä kerää painetta säiliöön.
Nyt vaan kaikki vinkit niiltä jotka on tuon pakosarjan joskus irrotellu, mitä kaikkee on pakko purkaa edestä pois ja minkälaiset kalut on hyvä varata vierelle? Pinnapultit menny poikki vai ei?
Nyt vaan kaikki vinkit niiltä jotka on tuon pakosarjan joskus irrotellu, mitä kaikkee on pakko purkaa edestä pois ja minkälaiset kalut on hyvä varata vierelle? Pinnapultit menny poikki vai ei?
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Kyllä venttiilivikakin voi olla.
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Tuskin, leimalla jouduttiin hetki temppuilla että saatiin kelvolliset päästöarvot tauluun jälkihapen takia, viitannee putkiston vuotoon. Lohkon kyljessä pakosarjan alapuolella mustaa p a s k a a muualta puhdas. Ilmeisesti alkanut vuotaa nyt enemmän, nyt kuulostaa jo siltä että putki vuotaa. Venttiilivika varmaan vaikuttaa huomattavasti suorituskykyyn eikä venttiilivikasta vähäpäästöstä autoa saa katsastettua, luulen ma.
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Mun 2.9 scorpio "tsupsuttaa/nakuttaa" myös.. Toivon että olis se pakoputki, mutta pelkään että on venttiileissä tai kannentiiviste..
Pakkokai se on myöntää että vika alkoi kun olin juuri ostanut auton, ajoin moottoritiellä aika kovaa ja yhtäkkiä vaihdelaatikko vaihto kolmoselle, ja tää oli ensimmäinen automaattivaihteinen auto ja luulin tyhmänä että kickdown meni päälle, kone oli siinä 5000 kierroksilla jotain 20sekunttia kunnes tajusin ettei kaikki oo miten pitää koska kaasu oli pohjassa ja kierrokset ei noussu, eikä kone vaihtanu neloselle Hiljensin äkkiä vauhtia ja kun seuraavan kerran pysähdyin liikennevaloihin ja kaasutin niin kuului semmone pfpfpfpfpf.
Luulin heti että venttiilit siellä nakuttaa ja oon menny rikkomaan moottorin, mutta sitten huomasin että pakoputki vuotaa ainakin yhdestä kohtaa, koska uusi öljynsuodatin mikä on valkoinen oli mennyt ihan mustaksi siitä päältä koska pakoputki on vuotanut siihen liitoskohdasta..
Ja kun kaasuttelen niin kyllä sieltä myös kuuluu selvä pörinä jos tunkee pään auton alle samalla..
Voikohan toi pörinä kuulua tupsutuksena/nakutuksena kun ollaan auton sisällä ajossa, vai onko niin että pörinää ei kuulu yhtään ja venttiilien tai muu nakutus vaan kuuluu?
Voiko pakoputken tiivisteet alkaa vuotamaan siitä kun rääkätään moottoria kovilla kierroksilla vai onko tää ihan selvä juttu että venttiilit/kannentiiviste tai joku muu siellä on paskana?
Ei mun oo tarkotus olla näin avuton, mutta en haluis "turhaan" avata konetta jos vika onkin pakoputkessa, tai ehkä salaa yritän vältellä sitä koneen avaamista keksimällä muita vikoja..
Moottoripesut on tehty ja 5w-40 öljyä on koneessa, saattaahan tuo fordin oma öljy hiljentää tota ääntä mutta tuskin. Ja katalysaattori on vaihdettu juuri ennenkun ostin auton, ehkä moottori ei ollut tottunu semmosiin vastuksiin pakoputkessa ja sentakia alko putki vuotamaan kun huudatin sitä??
Taitaa olla niin että pakoputki vuotaa + venttiilit nakuttaa..
Pakkokai se on myöntää että vika alkoi kun olin juuri ostanut auton, ajoin moottoritiellä aika kovaa ja yhtäkkiä vaihdelaatikko vaihto kolmoselle, ja tää oli ensimmäinen automaattivaihteinen auto ja luulin tyhmänä että kickdown meni päälle, kone oli siinä 5000 kierroksilla jotain 20sekunttia kunnes tajusin ettei kaikki oo miten pitää koska kaasu oli pohjassa ja kierrokset ei noussu, eikä kone vaihtanu neloselle Hiljensin äkkiä vauhtia ja kun seuraavan kerran pysähdyin liikennevaloihin ja kaasutin niin kuului semmone pfpfpfpfpf.
Luulin heti että venttiilit siellä nakuttaa ja oon menny rikkomaan moottorin, mutta sitten huomasin että pakoputki vuotaa ainakin yhdestä kohtaa, koska uusi öljynsuodatin mikä on valkoinen oli mennyt ihan mustaksi siitä päältä koska pakoputki on vuotanut siihen liitoskohdasta..
Ja kun kaasuttelen niin kyllä sieltä myös kuuluu selvä pörinä jos tunkee pään auton alle samalla..
Voikohan toi pörinä kuulua tupsutuksena/nakutuksena kun ollaan auton sisällä ajossa, vai onko niin että pörinää ei kuulu yhtään ja venttiilien tai muu nakutus vaan kuuluu?
Voiko pakoputken tiivisteet alkaa vuotamaan siitä kun rääkätään moottoria kovilla kierroksilla vai onko tää ihan selvä juttu että venttiilit/kannentiiviste tai joku muu siellä on paskana?
Ei mun oo tarkotus olla näin avuton, mutta en haluis "turhaan" avata konetta jos vika onkin pakoputkessa, tai ehkä salaa yritän vältellä sitä koneen avaamista keksimällä muita vikoja..
Moottoripesut on tehty ja 5w-40 öljyä on koneessa, saattaahan tuo fordin oma öljy hiljentää tota ääntä mutta tuskin. Ja katalysaattori on vaihdettu juuri ennenkun ostin auton, ehkä moottori ei ollut tottunu semmosiin vastuksiin pakoputkessa ja sentakia alko putki vuotamaan kun huudatin sitä??
Taitaa olla niin että pakoputki vuotaa + venttiilit nakuttaa..
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Ota liitos auki, putsaa hyvin ja kato että laipat on suorat, uus tiiviste väliin niin eiköhän se oo siinä, tuskin on koneessa mitään vikaa..
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Ajoit siis 159km/h.. okei..Chloride kirjoitti:vaihdelaatikko vaihto kolmoselle, ja tää oli ensimmäinen automaattivaihteinen auto ja luulin tyhmänä että kickdown meni päälle, kone oli siinä 5000 kierroksilla jotain 20sekunttia
Tukkeutuneet nostajat kyllä voi kuulua "tsupsutuksena" ajossa.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Ei suomessa saa ajaa yli 120km/h, en voinut ajaa 160km/hTekno kirjoitti: Ajoit siis 159km/h.. okei..
Tukkeutuneet nostajat kyllä voi kuulua "tsupsutuksena" ajossa.
Jooh no käyn ton pakoputken läpi ens, senjälkeen alan kattoo konetta.. Hyi ku tiivisteet oli kalliita fordilla 15e kappale..
- BlackEscort
- Viestit: 192
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Imusarja vuotokin mahdollinen, ei nyt tule mieleen mikä osa tai tiiviste kohta siellä sitä vuotaessa tekee. Yhdessä montussa oli samainen ääni ja oli jotain niitä pakokaasun vai huohottimen liitoksia imusarjaan mistä vika löytyi.
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Kävin eilen pakoputken läpi eikä vuoda sitten mistään. Muutenkin tosi hyvännäköinen putki. Kyllä ne venttiilit tai joku muu siellä ääntelee, ei auta muu kun mennä availemaan konetta... perkula..
Mun Fiat bravo raksutti hieman samalla tavalla joskus, sillon oli hydraalinen venttiilinnostin rikki. Sen tunnisti siitä kun paineli sitä niin se liikku ylösalas toisin kun muut, ja sen sai vaihdettua ihan ilman että otti nokkakselin irti, paino vaan venttiilin alas ja siirsi keinuvipua ja nostin sieltä alta pois
Mitenköhän etsin vikaa tästä koneesta, vai voiko olla että perusteellinen putsaus riittää? Pitääkö se jakoketju+nokka-akseli jne pitää irrottaa jokatapauksessa, toisin kun fiatissa?
Mun Fiat bravo raksutti hieman samalla tavalla joskus, sillon oli hydraalinen venttiilinnostin rikki. Sen tunnisti siitä kun paineli sitä niin se liikku ylösalas toisin kun muut, ja sen sai vaihdettua ihan ilman että otti nokkakselin irti, paino vaan venttiilin alas ja siirsi keinuvipua ja nostin sieltä alta pois
Mitenköhän etsin vikaa tästä koneesta, vai voiko olla että perusteellinen putsaus riittää? Pitääkö se jakoketju+nokka-akseli jne pitää irrottaa jokatapauksessa, toisin kun fiatissa?
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Tossa vielä videoo asiasta vaikkei teitä varmaan niinpaljoa kiinnosta
http://www.youtube.com/watch?v=IcWej-wEfrE
http://www.youtube.com/watch?v=IcWej-wEfrE
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
GeeTee- kirjoitti:Tuskin, leimalla jouduttiin hetki temppuilla että saatiin kelvolliset päästöarvot tauluun jälkihapen takia, viitannee putkiston vuotoon. Lohkon kyljessä pakosarjan alapuolella mustaa p a s k a a muualta puhdas. Ilmeisesti alkanut vuotaa nyt enemmän, nyt kuulostaa jo siltä että putki vuotaa. Venttiilivika varmaan vaikuttaa huomattavasti suorituskykyyn eikä venttiilivikasta vähäpäästöstä autoa saa katsastettua, luulen ma.
Täällä samanlaisia ongelmia, varmistuiko sulla tähän pakosarjan halkema syyksi? Saatiin päivän taistelun jälkeen taaimmainen pakosarja irti ja näyttäisi, että keskimmäisen pakoaukon kohdalta hitsauksen vierestä on haljennut. Ehjä osa tulossa, niin saa nähdä korjaantuuko kun saa sen paikalleen.
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Kyllä se pakosarja oli halki, ja oli niitä kuulemma ollut monessa muussakin samanmoisessa halki. Mutta niin oli kannentiivistekkin palanut, yhdessä tuon halkinaisen pakosarjan kanssa pisti esim. valoissa seistessä kabiiniin semmoset käryt, että meinas taju lähtee. Pistin auton pilkkahintaan kiertoon osaavammalle kaverille, pajalla arvio oli jotain 2,5 kiloeuron luokkaa kun osat nyt ei kumminkaan paljon mitään maksanu..
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Minä taas hommasin tuollaisen "pikkuvikaisen" kun ajattelin, että tuskin se iso homma on No löyty purkuosana ehjä pakosarja ja tiiviste ei ollut kovin arvokas.
Samanlain tuokin puski pakokaasun sisään kun paikallaan seisoi, joten eiköhän se korjaannu pakosarja ja tiivisteen vaihdolla.
Samanlain tuokin puski pakokaasun sisään kun paikallaan seisoi, joten eiköhän se korjaannu pakosarja ja tiivisteen vaihdolla.
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Pakosarjan kanssa olisin itekin pärjännyt, mutta kannentiiviste oli mulle liian iso proggis taivasalla tehtäväksi..
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Toivottavasti tässä tapauksessa riittää pakosarjan vaihto..
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Kannentiivistehän se tässäkin vuotaa, vaihdettiin pakosarja ja tiiviste, niin tsuputus jatkuu, nyt huomasin, että kylmänä tulee nestettä y-haaranliitoksesta, niin eiköhän siellä ole kannentiiviste mennyt. Onneksi aikaa on ja projektiksi tuo tulikin hommattua
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
Re: 2,5 V6 ihme tsuputus
Vinkkinä seuraavalle mahdolliselle, joka vaihtaa kannentiivisteen tähän koneeseen, niin jostain syystä oikea ja vasen puoli katotaa tässä tapauksessa jostain muualta kuin jakopäästä. Eli jakopäästä katottuna vasempaan kanteen löytyy tarvikeluetteloista oikean puoleinen tiiviste ja toisinpäin.
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998