Gona kirjoitti:Terve
Tuli tuossa hommattua toinen fiesta 1.4 kaasarilla ja samanlaisia ongelmia on mulla nyt kesällä, kun sierrakaverilla talvella.
Eli käy ryyppypäällä hienosti idlailee aina 2500-1000rpm hienosti riipuen siis ryypyn asennosta. No kun otan ryypyn pois ja moottori on lämmennyt niin kierrokset laskee 500 tietämille ja sammuu jos ei pumppaa kaasua. Antaa enemmän kenkää ja huudattelee konetta niin tuntuu toimivan OK, mutta tyhjäkäynti siis uupuu täysin. Ilmanputsari on puhdistettu ja tulpatkaan ei vielä pahoilta näyttäneet.
Missä on vika? ja mitä suosittelette tarkistamaan ennen kuin lähtee koko kaasaria purkamaan autosta irti.
Tarkista aluksi ettei ole ilmavuotoja. Sitten voit säätää kaasuttimen uudelleen:
-Käytä moottori lämpimäksi.
-Kierrä kaasuttimen tyhjäkäynnin seosruuvi kiinni (siten että se juuri ja juuri menee pohjaan, älä käytä voimaa!). Avaa noin 1-1.5 kierrosta.
-Säädä tyhjäkäynnin nopeusruuvia (säätää kaasuläppää). Kierrä auki siihen asti ettei se kosketa kaasuläpän mekanismia eli välys tasan nolla. Kierrä kiinni 1 kierros jolloin kaasuläppä avautuu hieman.
-Käynnistä moottori. jos ei käy tyhjäkäyntiä, kierrä nopeusruuvia kiinni kunnes tyhjäkäynti on 800-900rpm
-Säädä seosruuvia auki. Tällä haetaan mahdollisimman tasainen tyhjäkäynti. Jos kierrosluku nousee liikaa, korjaa nopeusruuvilla ja säädä seosruuvia taas siten että kone käy mahdollisimman tasaisesti mahdollisimman laihalla seoksella. Eli kun sitä seosruuvia säätelet niin siitä löytyy noin 1 kierroksen kokoinen alue jossa käy nätisti, niin säädä se mieluummin sinne laihemmalle puolelle eli kiinnipäin.
Sellaset perusohjeet. Tällä menetelmällä säätämällä on menny jokainen autoni päästöistä läpi heittämäl
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)