Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hommasin siis tuohon mk. 1 mittariston tilalle kiepparillisen.
Mistä johtuu nopeusmittarin neulan "hyppiminen" alle 60 nopeuksissa? Tämä on lähes jatkuvaa, joskus harvoin toimii normaalisti. Viisari rauhoittuu yleensä kun tuo kuusikymppiä ylittyy, ja alkaa jälleen nopeuden laskiessa sen alle.
Voiko sille tehdä mitä? Alkaa pikkuhiljaa v1tuttaan tuo ...
Jos vika ilmaantui mittarin vaihdon jälkeen, on se todennäköisesti mittarissa itsessään. Hyrrä, vastajousi tai niiden yhteys viisariin tai sitten on sähkömurhe. Eikös pelkkä nopeusmittarikin ole vaihdettavissa mittaristoon, ainakin mk4 eskossa muistaakseni on. Eli vanha toimiva tilalle?
Escort -87 Poskilaakerit menneet?-keskustelussa suosittelin digitaalimittarin asentamista. Silloin vika oli vaikeammassa päässä, eli vaihdelaatikossa, mutta suosittelen aihetta edelleen. Silloin tuli vähän erikoisia kommentteja , joten korostan että kaikki ehdotukset voi jättää käyttämättä.
Ei muistaakseni ollut ihan alusta lähtien, mutta alkoi piakkoin mittariston vaihdon jälkeen.
Mihin tuo nopeusmittari on yhdistetty, eli mistä se ottaa nopeuden? Kun lähtee aivan hiljaa liikkeelle, viisari ponnahtelee hiljaa aivan kuin se ottaisi säännöllisesti johonkin "kiinni kun rengas pyörähtää" mutta nopeuden noustessa ponnahtelu jää siihen levottomaan edestakaisin heilumiseen. Joskus se lakkaa yhtäkkiä ja alkaa hetken päästä uudestaan. Vaiva oli poissa about päivän verran kun vaihdoin kesärenkaat alle. Olisiko nopeusmittarin kytkös akseliin ollut vaikuttavana tekijänä? Eturenkaat olivat keskiöstään hieman jumissa ja jouduin riuhtomaan niitä kunnolla jotta sain ne irti.
Heinämies kirjoitti:Ei muistaakseni ollut ihan alusta lähtien, mutta alkoi piakkoin mittariston vaihdon jälkeen.
Mihin tuo nopeusmittari on yhdistetty, eli mistä se ottaa nopeuden? Kun lähtee aivan hiljaa liikkeelle, viisari ponnahtelee hiljaa aivan kuin se ottaisi säännöllisesti johonkin "kiinni kun rengas pyörähtää" mutta nopeuden noustessa ponnahtelu jää siihen levottomaan edestakaisin heilumiseen. Joskus se lakkaa yhtäkkiä ja alkaa hetken päästä uudestaan. Vaiva oli poissa about päivän verran kun vaihdoin kesärenkaat alle. Olisiko nopeusmittarin kytkös akseliin ollut vaikuttavana tekijänä? Eturenkaat olivat keskiöstään hieman jumissa ja jouduin riuhtomaan niitä kunnolla jotta sain ne irti.
Eikös toi nyt ole pelkkä vaijerin vaihto, jostain kiinni sieltä vaihteiston kyljestä alapäässä...mutua.. http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0903-13.pdf
Speedometercable jotain ja gearbox on vaihteisto..
Käsitin ensin että vika ilmaantui heti mittariston vaihdon jälkeen. En ole sierraan vielä joutunut mittarivaijerin pyörittäjää vaihtamaan, mutta luulenpa että vaijerin päästä löytyy samantapainen osa kuin escortistakin. Eskossa vaijeria pyörittää muovisen kierän välityksellä lautaspyörä vaihdelaatikon sisällä. Siinä kierä on tosi helppo vaihtaa ihan muutamalla työkalulla ylhäältä päin. Mutta kierän kuluminen pilalle kertoo laakerien heitosta jotka johtavat lautaspyörän vemputukseen. Vika pitäisi korjata jos tahtoo auton omaa nopeusmittaria jatkossakin käyttää. Tämän ongelman korjasin digitaalimittarilla. Ja vaihteisto toimii vieläkin täysin parin vuodenkin jälkeen. Sierrassa vaijeri menee vaihdelaatikon takaosaan, sinne paikkeille missä kardaaniakseli alkaa. Harmi kun korjausoppaassa ei ole kuvaa vaihdelaatikon sisuskaluista, eikä siinä neuvota mitään näistä hommista. Kannattaa ottaa vaijeri irti ja tutkia mitä sieltä päästä löytyy. Usein auttaa myös soittaminen fordin varaosamyyntiin ja kysyminen ammattitaitoiselta ja kokeneelta myyjältä mikä on mennyt ja mitä pitäisi ostaa.
Otin mittariston irti, myös nopeusmittarin vaijerin mittariston takaa. Vemputtaa neulaa edelleen mutta hieman eri tavalla vaan. Liike on vähän pienempää... ehkä. Vika siis olisi jossain muualla kuin mittaristossa itsessään? Kantsisko kokeilla tuota vanhaa mittaristoa niin että kytkee vain nopeusmittarin vaijerin ja käväisee koeajolla...? Katsoisi sitten käyttäytyykö vanhan mittariston neula samoin tavoin.
Kannattaahan se kokeilla, voi tulla halvemmaks kuin osien ostelu. Jos vispaa kumminkin, niin vika löytyy varmaankin vaijjerin toisesta päästä. Voi se toki matkaltakin löytyä, mutta meneekö nopeusmittarin vaijerit yleensäkään pilalle?
Ei heilunut vanhan mittarin nopeusneula vaan näytti tasaisesti, tosin siinäkin tarkasti katsottuna näytti kuin "haluaisi hieman heilua". Laitoin tämän jälkeen vaijerin mittariston päähän muutaman tipan yleisöljyä ja kävin ajamassa korttelin ympäri ilman mittaristoa. Ympäriajon jälkeen se pyörinyt kaapeli oli imaissut kaiken öljyn sisään holkista.
Nyt mittaristo pelittää paremmin. Heilahtelu on muutaman millin suuruista, kun se aiemmin heilui noin 50 vauhdissa 40 ja 60 välillä. Lisäksi heilahtelu loppuu noin 30 kohdalla ja sen jälkeen neula on tasainen. Parin päivän aikana näkee lakkaako heiluminen kokonaan kun öljy etenee pidemmälle vaijerissa.