Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Miten vakaa ajettava täysin kunnossa oleva Sierra on suurilla nopeuksilla, esimerkiksi nopeudella 140 kilometriä tunnissa? Eilen polkaisin kutostien suoralla pätkällä vähän, ihan tsekatakseni miten jaksaa kiihtyä yli satasen nopeuksissa :wink: . Näitä nopeuksia ja kiihtyvyyttä tarvitaan vaikkapa ohitettaessa rekkaa.

No, tiedä sitten oliko tuo normiripeä vai ei :lol: .

Sen vain havaitsin 140 lasissa että ajo ei tuntunut kovin vakaalta. Pienikin liike ratissa tuntuu "pelottavana" heilahduksena korissa. Tuntui siltä että tuossa vauhdissa pienikin äkkinäinen ohjausliike voisi viedä auton lapasesta. Onko ilmiö normaali suurella nopeudella etenkin kun sellaiseen vauhtiin ei ole tottunut (eikä pidä kyllä totutellakaan :roll: ) vai onko kyseessä ehkäpä "löystyneet paikat" jossain? Rengaspaineet on oikeat, samaten iskarien kunto hyvä. Raidetangon päät ja pallonivelet (pitäisi myös olla) ok.

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta missä puhuttiin huojahtelusta, että voisiko puslat olla tuossakin parhaat päivänsä nähneet siinä mielessä että ajovakaus ei ole enää hyvä kovalla vauhdilla. Sierrassa pitäisi kuitenkin ajo-ominaisuudet riittää... pääseehän vakiocossullakin jo päälle kahtasataa.
Sierra2.3-16v kirjoitti:Apurungon puslien kunto? Ne aiheuttaa usein tuollaista luikertelua, jos on soseena.
Eli huomasin että auto reagoi pienenpieneen ohjausliikkeeseen ikään kuin "viiveellä" mikä aiheutti sitä epävarmuuden tunnetta ajoon. Norminopeuksissa tätä ei tapahdu.

Missä nuo apurungon puslat on ja mikä yleensäkin on tuo apurunko... onko antaa kaaviokuvaa?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Takana apurunko on se, mihin tukivarret ja perämurikka kiinnittyy, eli se sellainen kaareva pyöreä muotoinen rauta auton poikkisuunnassa. Itsellä on tosiaan joka ikinen pusla vaihdettu uuteen, apurungon on alkuperäiset voortin kumiset uudet, muut uretaania. Ja vois oikeastaan sanoa, että mitä enemmän vauhtia, sitä vakaampi ajaa, parin markan ja vähän ylikin nopeudet testattu myös.
Tosin alusta muutenkin kunnossa, jouset ja iskarit ehjät ja madallettukin jonkin verran..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Onko miten hintava homma jos teetättää?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Jaa niinku kaikki puslat uutta, vaiko vaan ne apurungon puslat? Ne apurungon puslat maksaa orkkiksina n.40 e/kpl, ja siihen työt päälle, niin veikkaan että puhutaan jostain parin sadan kustannuksesta pelkästään niitten osalta. Mää rakentelin sellatteen ulosvetäjä systeemin, millä sain laitettua puslat apurunko paikallaan, puoli kerrallaan. Ei sitten muuten kannata ajatella ostavansa tarvike puslia apurunkoon, siinä ei todellakaan säästä mitään, hermot vaan menee kun ei saa niitä tarvikepuslia paikalleen, plumpsahtaa aina paikaltaan..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
tursas
Viestit: 4113
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja tursas »

Heinämies kirjoitti:Missä nuo apurungon puslat on ja mikä yleensäkin on tuo apurunko... onko antaa kaaviokuvaa ?
Tämmönen kaavio löyty, sivu 11
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/1245-11.pdf

1 Lower arm outer bush = tukivarren pusla
2 Lower arm = tukivarsi
3 Lower arm inner bush
4 Final drive rear mounting
5 Buffer
6 Spring seat
7 Crossmember = apurunko
8 Insulator = apurungon pusla
9 Guide plate

Tuli hiljattain näitä pajalla ihmeteltyä vierestä, soitin hitsurille, että et viittis samalla vaihtaa sitä apurungon puslaa, se sano, että tuu ite vaihtaa (jäi vaihtamatta) :D , näyttäis siellä olevan kuvaa ulosvetäjästä, ......, korjatkaa jos oon väärässä

Mutta itse asiaan, toi mun Sierra menee ku kiskoilla 160 (huippu), onkos ratissa pientä löysää, sitten se vois olla etupään raidetangon päissä vähän välystä...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja emax »

Apurungonpuslat vaihdoin minäkin, aluksi yritin tarvikkeita kiinni autoon päin, sitten otin koko perän alas, riisuin siitä ylimääräiset ja yritin prässillä ja jos milläkin niitä kiinni, lopuksi (monen tunnin päästä) sain toisen puslan kiinni, mutta kun päästin prässin löysäksi niin se otti ja muljahti itsestään pois tilastansa. Kyllä pisti vihaksi, oli lähellä etten nakannu sillä jotaki. Sitten hain alkuperäiset fordilta, ja niiden kans ei ollu mitää ongelmaa, ne lähes imaisi ittensä paikalleen.

http://s161.photobucket.com/albums/t216 ... uva065.jpg tuos kuvas vasemmalla tarvike ja oikealla alkuperäinen. Tarvikees tuo väli on matalampi.

Kyllähän nuotten vaihto vähän auttoi, mutta eniten vaikutti matalammat renkaat. Nyt on 185/60 R14 ja tuntuu heti napakammalta kun vanhat 175/70 R13
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

En mene vannomaan vaikka ratissa olisikin pientä löysää. Miten se muuten sit kiristetään?

Noista leveämmistä renkaista en oikein tiedä, kun on tehostamaton ohjaus. Nyt on 175/70 R13 ja tuntuu hieman jämeähköltä tuo ohjaus. Edellinen auto oli tehostamaton Volvo 240 ja sitä sai veivata ihan tosissaan.

Vai onko olemassa leveämpää rengasmerkkiä joka ei kävisi niin kovasti tehostamattoman ohjauksen päälle?
tursas
Viestit: 4113
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja tursas »

Heinämies kirjoitti:En mene vannomaan vaikka ratissa olisikin pientä löysää. Miten se muuten sit kiristetään?
Jaa, löysä voi tulla siitä, että raidetangon pään nivel ois väljä, ei voi kiristää, pitäis tutkia, tosin katsurit kattoo nää aina. Tuolla manuaalissa, :roll: se kohta 13 Track rod end - removal and
refitting.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2548
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Entäs mulkkari cossu? Saman tapainen kiinitys varmaan??
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Saako tuollaiseen tehostamattomaan kärryyn asennettua ohjaustehostimen?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Heinämies kirjoitti:Saako tuollaiseen tehostamattomaan kärryyn asennettua ohjaustehostimen?
Huhuu...?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No totta kai saa asennettua, tarvit vaan kaiki tehostetun ohjauksen osat, eli hammastangon, rattiakselin, pumpun, letkut, säiliön ja remmin.. Taas kerran nää sais kaikki näppärimmin kokonaisesta autosta, niinkuin sen ruiskukoneenkin, mitä jossain toisessa topikissa etsiskelit..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Haaveet ruiskukoneesta on jo haudattu :lol: . Tuon hitsauspaikan korjaamopäällikkökin suositteli ennemmin sen uuden tarvikekaasarin hankintaa.

Selvisi muuten syy tuohon epävakaaseen tuntumaan kovassa nopeudessa. Kuskinpuoleinen pyöränlaakeri (taka) sanoi tänään yksipuolisesti palvelusopimuksen irti. Oletettavasti samainen laakeri on ollut se joka ujeltaa 70+ vauhdissa eikä perä.

Appiukon kanssa purettiin tänäiltana tuo, ja huomenna Motonetista uusi laakerisarja. Samalla muuten huomasin, että kuskinpuoleinen iskarin kiinnityskuppi on pintaruosteessa myös sisältäpäin. Tuolla toisaalla onkin siitä kuva takakontin puolelta kuvattuna. Uusiksi menee sekin jossain vaiheessa, ja samaan syssyyn lie syytä uusia toinenkin puoli jos näyttää tarpeelliselta. Motonetin korjauspelleistä ei noita kuppeja löytynyt. Saako niitä vielä jostain?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

vaihdoin tänään myös apparin puolen takapyörän laakerin. Kyllä sekin oli jo aika valmiin näköinen...

Apparin puolellakin oli aika paljonkin pintaruostetta iskarin kupissa sisäpuolella. Raaputtelin meisselillä mitä sain ja suihkaisin Dinitrolia päälle.

Jos nuo iskarin kupit jää myöhempään laittoajankohtaan niin pitänee lokasuojan puolelle suihkaista vähän kiveniskumassaa ihan vaan "viranomaisen erehdyttämiseksi" :wink: .
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Taitaa tuo "heilahtelu" suurilla nopeuksilla johtuakin vain renkaista. 165/70 R13 on kuitenkin aika "kapea ja korkea" ja varmaan "antaa periksi" kovassa vauhdissa niin että edellämainittuja heilahduksia "viiveellä" tuntuu ajossa. Ratkaisu olisi tietysti leveät ja matalat renkaat. Kuten jo mainitsinkin ei kovin leveitä viitsi laittaa tehostamattomaan autoon koska kaupunkisompailu muuttuu traktorikyydiksi.

Onko olemassa rengasmerkkiä joka ei olisi kovin leveä, mutta käyttäytyisi reippaammassa vauhdissa vähemmän luttakumimaisesti? Siis sellainen joka ei olisi "hankala" tehostamattomassa autossa kaupunkiajossakaan.
tursas
Viestit: 4113
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja tursas »

Heinämies kirjoitti:Taitaa tuo "heilahtelu" suurilla nopeuksilla johtuakin vain renkaista. 165/70 R13 on kuitenkin aika "kapea ja korkea" ja varmaan "antaa periksi" kovassa vauhdissa niin että edellämainittuja heilahduksia "viiveellä" tuntuu ajossa. Ratkaisu olisi tietysti leveät ja matalat renkaat. Kuten jo mainitsinkin ei kovin leveitä viitsi laittaa tehostamattomaan autoon koska kaupunkisompailu muuttuu traktorikyydiksi.

Onko olemassa rengasmerkkiä joka ei olisi kovin leveä, mutta käyttäytyisi reippaammassa vauhdissa vähemmän luttakumimaisesti? Siis sellainen joka ei olisi "hankala" tehostamattomassa autossa kaupunkiajossakaan.
Minkälaisia rengaspaineita oot sinne laittanu, mä oon pistäny 2,2 ja välillä 2,5, niin se keventää ohjausta hieman..., en nyt muista mikä leveys noissa vanhoissa RS-alupalloissa on...R 13 muistaakseni koko
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Ihan normipaineet, eli max. 2.

Pitääkin kokeilla hieman reilumpia paineita. Vakauttaako se tuota "vauhtiajoa" myös?
tursas
Viestit: 4113
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja tursas »

Paha sanoa, oisko se nyt vaan siitä kiinni, mutta taajamassa on kivempi käännellä vähän isommilla paineilla ja renkaat on muuttunu siinä 20 veessä milloin se käsikirja kirjoitettiin..., voihan sitä testata...ja tietenkin se, että jos siinä on painemittarissa on kaksi asteikkoa, että katsoo sitä oikeeta, eli KG/ kuutiosentti 2,2, eikä PSI... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Nyt on 2,2 ja keveni ohjaus hieman. Maantiellä pikkasen ravistaa juuri satasen vauhdissa... himpun alle ei vielä. Peltipoliisit vahtii ettei himpan päälle 110 voi ajaa... körötellään reilua ysikymppiä :(

Renkaiden nopeusluokka on Q eli 160. Meinaako se että noilla nakeilla pitäisi pystyä ajamaan turvallisesti maksimissaan tuota nopeutta?
tursas
Viestit: 4113
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mulla 185/70 R13 ,mta oon huomannu, että se vika voi olla myös iskareissa etu päässä..., kun ajaa kahella samanlaisella kärryllä sen eron huomaa heti..., että jos toisen iskarit on pskat...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Halvimmat 14 tuumaset alut tuohon saisi Vianorilta 55 euron hintaan per kipale. Siihen 175/65 tarjousrengas niin kokonaispaketti olisi vähän reilut 400 euroa.
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Osta nettiautosta. Kyllä sieltä tolla rahalla irtoo jo 17 tuumasiakin. Tosin, renkaat on mitä on.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Enpä taida ostaa mitään, kun hiekkapuhalluksen ja hilemetallimaalin lopputulos on tämä :wink:

Kuva
Vastaa Viestiin