KajS kirjoitti:Vieläkö 1.6 Ti-VCT nykii ja imee bensaa kuin isompi?
Kyllä. Tosin, manuaalin mukaan tuon pitäs kaupunkiajossa viedäkin n. 8,5l/100km ja jos siihen haluaa hieman totuutta lisäten sen litran niin aika tarkalla ollaan.
Eli tuohon jos tuijottaa niin kulutus on ok. Itelle on tullu jostain sellanen mielikuva että 2000-luvun 1,6-litranen kone ei vie kaupungissakaan kuin 6-7l/100km, mutta tuo kai pätee vain dieseleihin. Tänään tankkasin suht sekalaisen (70% kaupunki 30% maantie) ajon jälkeen niin kulutus 8,3l/100km.
KajS kirjoitti:
Onko happianturit ehjiä entä ne nokka-akselin asentotunnistimet? Happianturin rikkoutuminen nostaa välittömästi kulutuksen, mutta ei välttämättä sytytä enginevaloa. Entisellä työkaverilla oli tuollainen 1.6 Ti-VCT, se ei nykinyt ja kulki seka-ajossakin pari litraa pienemmälllä kuin aiheen aloittajan yksilö.
Jaa-a.. milläs sitä lähdet tutkimaan kun en tiedä edes missä tuo sijaitseee.. Ja kyllä ainakin Opeleissa mitä itellä on ollu niin nokka-akselin asentotunnistimen rikkoutuminen lopettaa kyllä matkanteonkin.
KajS kirjoitti:
Sen olen näiden nykyautojen kanssa huomannut, että näitä saa kiihdyttää reippaasti (pedal-to-the-metal) ja sitten ajaa isoilla vaihteilla. Kaikki kaasutinaikakaudella opitut tavat saa unohtaa. Eli jos yrittää ajaa ns kevyellä kaasulla ja kiihdytellä kevyesti, ei bensansäästöä saa aikaan. Ei tämä mikään ajo-oppitunti ole, mutta näissä vehkeissä kannattaa hyödyntää se fuel cut-off eli kun nostat jalan kaasulta ja kierrosia on enmmän kuin 1500, bensansyöttö katkeaa.
Juu, moottorijarrutus on tuttu juttu ja sitä tuleekin käytettyä paljonkin.
Mutta tuo parempi puolisko ei kyllä sitten osaa ennakoivaa ja taloudellista ajoa lainkaan joten se hieman sekottaa pakkaa. Ei taloudellisuusajo oikein onnistu tässä taloudessa, kerran kun emäntä käy kaupassa niin litralla on noussu keskikulutus..
Odotin itseasiassa aika paljon tuolta Ti-VCT-tekniikalta, jos olen oikein ymmärtäny sen tekniikan niin senhän nimenomaan pitäis jakaa paras vääntö koko kierrosalueelle ja siten kulutuksenkin pitäs pysyä kurissa kun kaasua ei tarvii painaa niin paljon jatkuvan hyvän väännön takia.
Ja onhan siinä se 15 lisäheppaa.. 8)