Kirjoittelin jo vuodenvaihteessa Escon tyhjäkäynnistä ja ns. tyhjäkäyntimoottorista eli tyhjäkäynnin säätimestä, joka tuntuu jumittuvan joskus 2k-3k kierroksille. Tyhjäkäynti korjaantuu, kun säädinputkiloa naputtelee vasaralla, mutta kaupunkiliikenteessähän vasarointi on pikkasen hankalaa.
Putkilo on avattu, ja sinne on ruiskuteltu crc:tä, mikä vähän auttoikin. Mutta nyt olisi mukava tietää, mitä ko. säädin oikein tekee eli mikä on sen toimintaperiaate. Sinne menee pieni ilmaletku luultavasti imupuolelta ja sitten siihen menee vielä muutama sähköpiuha.
es-kortti
Escort -91 cvh tyhjäkäynti ja säädin
Re: Escort -91 cvh tyhjäkäynti ja säädin
Eiköhän se annostele ilmaa, imusarjaan se on kuitenkin kytketty.
Tässä linkissä kuva (Auxiliary idling air valve):
http://www.injectortune.co.uk/images/injector01.jpg
Tässä linkissä kuva (Auxiliary idling air valve):
http://www.injectortune.co.uk/images/injector01.jpg
Re: Escort -91 cvh tyhjäkäynti ja säädin
Kiitos periaatekuvasta!
Härveli siis säätelee tyhjäkäyntiä lämpötilatietojen perusteella sähköisesti, kun moottori käynnistyy kylmänä. Voisi siis olla mahdollista poistaa putkiloon menevät piuhat, jos se alkaa juuttuilla liian usein koville kierroksille. Sitten vain pitäisi painella kaasua tarpeeksi, että kierrokset eivät laskisi liikaa, kun moottori käynnistyy kylmänä? (Auto tuntuu nytkin sammuvan, kun joudun tavallisesti heti käynnistyksen jälkeen peruuttamaan alamäkeen, ja painan toisella jalalla kytkintä ja toisella jarrua, mikä hieman laskee kierroksia, kun tehostaja luultavasti ottaa pienen osan tehosta)
Jos putkilo säätää vain ilmamäärää, sen voisi kai periaatteesa korvata vanhanajan käsiryypyllä?! Eli vähän lisää vain kierroksia.
es-kortti
Härveli siis säätelee tyhjäkäyntiä lämpötilatietojen perusteella sähköisesti, kun moottori käynnistyy kylmänä. Voisi siis olla mahdollista poistaa putkiloon menevät piuhat, jos se alkaa juuttuilla liian usein koville kierroksille. Sitten vain pitäisi painella kaasua tarpeeksi, että kierrokset eivät laskisi liikaa, kun moottori käynnistyy kylmänä? (Auto tuntuu nytkin sammuvan, kun joudun tavallisesti heti käynnistyksen jälkeen peruuttamaan alamäkeen, ja painan toisella jalalla kytkintä ja toisella jarrua, mikä hieman laskee kierroksia, kun tehostaja luultavasti ottaa pienen osan tehosta)
Jos putkilo säätää vain ilmamäärää, sen voisi kai periaatteesa korvata vanhanajan käsiryypyllä?! Eli vähän lisää vain kierroksia.
es-kortti
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Escort -91 cvh tyhjäkäynti ja säädin
Tiedä tuosta, mutta ainakin uudemmissa ohivirtausvena säätelee tyhjäkäyntiä myös lämpimänä, samoin moottorijarrutuksessa, kierroksia tasakaasulla ajossa etc. 8)
Re: Escort -91 cvh tyhjäkäynti ja säädin
Jos tuon poistaa käytöstä, ei autossa ole enää tyhjäkäyntiä ollenkaan.
Re: Escort -91 cvh tyhjäkäynti ja säädin
itselläni oli ihan samaa vikaa tosin eri mallin eskossa mutta kaikki korjaantui sillä kun suihkutin crc:tä niihin johtojen liitoksiin.. liittimessä oli heikko kosketus ja näin tunnistin ei toiminut kunnolla ja siksi teki tuota.