Koneen vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Jos tässä "tuunaillessa" tulee inspis korvata tuo kaasarimylly ruiskulla, niin kantsiiko lähteä etsimään sopivaa vaikkapa varaosa.fi-sivustolta? Millaiseen (km, hinta) kantsii investoida? Entä käykö Sierraan muiden fordien, ehkä uudempienkin, kone?

Tarvitseeko koko konetta vaihtaa vai riittääkö jos hankkii nuo ruiskujen tarvittavat osat (mitähän niitä onkaan...)?

Lootaa ei ole tarkoitus vaihtaa, toisaalta jos Sierraan sopii jonkun 2000-luvun Mondeon tekniikka ja tonnilla saa koneen ja laatikon niin mikä ettei :lol:
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

No...?

En kai tehnyt liian visaista kysymystä :roll: ?
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja jsel »

Heinämies kirjoitti: Lootaa ei ole tarkoitus vaihtaa, toisaalta jos Sierraan sopii jonkun 2000-luvun Mondeon tekniikka ja tonnilla saa koneen ja laatikon niin mikä ettei :lol:
Mondeot on etuvetoisia ja Sierra takavetoinen, joten ei ainakaan helposti onnistu.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Ai niinpäs perhana ovatkin :oops: !

Lähinnä nyt kiinnostaa tässä vaiheessa se että meneekö koko kone vaihtoon vai onko mahdollista siirtää ruiskun kansi + muu tilpehööri tuohon vanhaan mutta muuten täysin hyväkuntoiseen myllyyn?
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja jsel »

Mitään mistään tarkemmin tietämättä uskallan väittää, että lohko ja kansi on samat, eli kaasari ja vanha imusarja mäkeen, ruiskukamat tilalle johtosarjoineen, ecuineen yms hilppeineen. Tankin voi joutua vaihtamaan, eikös ruiskun tankissa ole jotain levyjä välissä ettei nesteet heilu reunalta reunalle mutkissa?

Edit: Tässä ketjussa on aiheesta enemmän.
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Ruisku dohcin kansi on erilainen kuin kaasari dohcin joten kansikin menee vaihtoon. Zeteccikin laittokaan ei ole mahdoton ja onhan niitä laitettukkin takavetoisiin. Dohc sierran laatikko passaa suoraan zetecciin. Tuosta zetecin laitosta kertokoot joku kuka on kyseisen muutoksen suorittanut
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Tarvitaan siis ruiskun kansi ja imusarja. Mitä kaikkea muuta? Itsellä ei ole mitään ruiskupeliä koskaan ollut niin en sikäli tiedä noista juurikaan.

Kaipailen siis "ostoslistaa" osista joita tarvitaan.
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja jsel »

Tuossa toisessa ketjussa johon laitoin linkin oli jonkin asteinen "ostoslista".
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Tuolta löytyi siis...
-itse ruisku
-ilmanmäärämittari
-ruiskupumppu
-ruiskun ohjausboksi (sähkö kaasarin boksi ilmeisesti nakataan mäkee?)
-ruisku kansi.
-ruisku imusarjan tiiviste
-ruisku sierrasta koko tankin / välisäiliö
Entä tämä?
Se kaasarin laatikko ohjaa myös sytytystä jos laitat ruiskun sytkän niin tarttet myös ruiskun jakajan... kai, ainakin se on aiva eri näköinen.
Onko tässä kaikki vai vieläkö jotain muuta? Nuo nyt poimin tuolta ketjusta.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

ruiskudokissahan se virranjakaja toimii nimensä mukaan vaan virranjakajana, kun kannen ottaa auki, siellä on vaan ja ainoastaan pyörijä, joka jakaa kipinää eri sytytysjohtimiin.. Kaasaridokista mulla ei oo mitään kokemuksia, niin en oikein tiedä sen sielun elämästä. Tässäkin tapauksessa jos tää projekti oikeesti toteutuu, niin kannattais ostaa vaikka kokonainen varaosa-auto, mistä ottaa tarvittavat osat johtosarjoja myöten... Tai sitten vaihtaa autoa jo valmiiksi ruiskudokkiin. Paitsi jos sattuu oikeesti olemaan joku ihan huippu koppa tossa nykyisessä autossa. Moottorinkin johtosarjan vaihto on helppoa, akun takana on kolme pistoketta, niistä johdot irti, ja kone huone tyhjäksi, uus kone pellin alle ja johtosarja kiinni pistokkeisiin niin pitäs toimia, kunhan on kaikki tarvittava purettu tekniikanluovuttajasta mukaan.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Kori on erinomaisessa kunnossa, ruostesuojaus on pitänyt hyvin. Kolme paikkaa löytyy. Maalipinta on nyt ehostettu ja ruosteettomien ovien maalaus oikeaan sävyyn tässä "ilmojen lämmettyä". Kukkaset lähtee samalla helmoista ja sieltä mistä niitä nyt sattuu löytymään.

Pahasti vaikuttaa nyt siltä että tämä homma on päässyt kuin varkain lipsahtamaan projektiksi :wink: Tarkoitus ei ole tehdä tuosta mitään "tuning-autoa" vaan palauttaa menneiden vuosien loisto takaisin. Ruisku ei ole välttämätön todellakaan mutta lähinnä ajattelin noita kaasarikoneen talvimurheita. Koska kone on muuten tip top, niin ei viitsisi vaihtaakaan. Toisaalta jos löydän asiallisen ruiskukoneen kaikilla tarvittavilla osilla niin voisihan tuon kaasarikoneen pistää vaikka myyntiin.

Ei siis viitsisi ostaa ruiskudokkisierraa nyt kun hommaa on kuitenkin tullut jo tehtyä tuohonkin. Katselin myös tuota foorumin projektiosiota ja inspis omaan tekemiseen vain kasvaa 8)
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja emax »

Virranjakaja on ruiskudohcis samanlainen kuin kaasari versioskin.
Helpoimmalla varmaan pääsis kun ostais jonku kolaroidun tai ruosteisen ruiskudokkisierran varaosa autoksi ja vaihtelis siitä sitte tarvittavat osat ja myis loput eteenpäin tai sitte paaliin. Varsinkin jos ei ole ennemmin ko tekniikan kans ollu tekemisis.. Kokemuksesta voin sanoa että hankala on kasata jos ostelee osia mistä sattuu ja jotain jää aina puuttumaan esim. letkuja, kiinnikkeitä, läpivientejä, yms pientä tai suurta. Ja kun on itte purkanu niin osaa paremmin kasatakkin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Yksi tuttu joka on jo eläkkeellä autokorjaamoalalta sanoi, että vaikka nuo ruiskun kaikki tarvittavat komponentit saadaan paikoilleen, niin on mahdollista että siirretyt ruiskun osat ja vanha kone eivät "keskustele" kunnolla. Auto siis saattaa toimia hyvinkin, tai sitten ei ja jälkimmäisessä tilanteessa ei mitään vikaa välttämättä ole löydettävissä. Osien "kommunikaatio" ei vain pelaa. Sellainen kaasarimyllyn ja ruiskuosien "kulttuuriero". Sanoi minulle että tuossa on iso riski tehdä turha työ ja hukkainvestointi ja suosittelikin talvisten kaasariongelmien ratkaisuun uuden/huolletun kaasarin hankkimista. Itse hän ei viitsisi vanhaan Sierraan ja sen laitteluun investoida sen enempää aikaa kuin rahaakaan :roll: .

Mitä olette mieltä näistä kommenteista lähinnä omien tietojenne ja kokemustenne pohjalta?

Onko uusia tai tehdaskunnostettuja kaasareita vielä saatavilla ja jos on niin millä hinnalla suunnilleen ja mistä? Purkaamokaasarilla ei pakkaskelien pätkimisongelmat välttämättä korjaannu.
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Jos mielenkiintoa ja halua laittaa sierraa löytyy niin osta huonokorinen ruisku dohci ja vaihda siitä koko koneen ja ecun yms mikä eroaa kaasarista myös tankki niin rupee kyllä toimii kun kaikki vaihdettu.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja emax »

Heinämies kirjoitti:Itse hän ei viitsisi vanhaan Sierraan ja sen laitteluun investoida sen enempää aikaa kuin rahaakaan :roll:
Toinen viitsii ja toinen ei. Jos pitää autostaan ja se on vieläpä suht hyväs kunnos niin miksei siihen viitsisi investoida.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ilman muuta kannattaa investoida jos autostaan tykkää. Itse laitoin pari vuotta sitten tehdasuuden 2.3-16v koneen sierraan, rahaa paloi noin 2,5 k€ kaikkinee tarvikkeineen ja muutoskatsastuksineen. En oo kertaakaan vielä katunut.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Näinhän se on, ja kun homman tekee pikkuhiljaa ei akkakaan huomaa paljonko rahaa "siihen rotteloon" on mennyt :lol: .

2,5k€:n investointi moottoriin ei taitaisi mennä läpi, kun ei mene 250 euron investointi halvimpiin aluvanteisiinkaan :roll:

No, pitää ostaa sille 35-vuotispäiväksi purkkisarja erilaisia lahosuojia ja todeta että näillä kestää pinta uudenveroisena vaikka vuosimalli näkyykin muodoista 8)
Vastaa Viestiin