Zetecin anturit

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Motocraft
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2009 19:03

Zetecin anturit

Viesti Kirjoittaja Motocraft »

Minulla on 1.8 litrainen Escort vm.96 Zetec-koneella ja ongelmat samat (?) kuin kaikilla muilla. TYhjäkäynti jää välillä korkealle, ilmeisesti ohivirtausventtiiliongelma. Harmittavampi on auton sammuminen kun ajossa painaa kytkintä esim risteykseen tullessa. Sama tapahtuu jos testaa vauhdissa jarruttamatta. Putsasin MAFin ja mielestäni se toimii, tarksitin ja putsasin myös kaasuläpän asentoanturin. Ohjaustehostimen anturia en löytänyt koneen päällipuolelta, onko se alapuolella? Ajattelin tarkastaa paljon puhutun kumisen t-kappaleen alipaineputkesta virranjakajan alta, mutta mielestäni siellä ei ole sellaista ? Edessä on vesiputkia ja muuta sälää. Onko Eskossa ko. liitintä ollenkaan ja mitä vielä kannattaa tarkastaa? Tulpat + johtimet on vaihdettu.
Avatar
Sodfor
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Helmi 2005 14:24
Paikkakunta: Vantaa, Kannisto-City

Re: Zetecin anturit

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Mulla oli saman tapaista vikaa Escossa -98, 1.8 koneella kans
Tyhjäkäynti solenoidi(vai mikänyt onkaan sit oikee nimi) basana, se vaihtoon ni loppu sammuilu jne.
Kans Maffit kattelin ja kaasuläpät, ja johdot vaihtelin, mut tuolt löytyi vika.
Toinen mikä kans mul aiheutti ongelmia, oli tukkeentunut katti.... oli muuttunut helistimeksi..... :D
Taunus 2.0 L -75-
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06

- kukaan ei ole täydellinen -
K.Jooseppi
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Helmi 2009 19:21

Re: Zetecin anturit

Viesti Kirjoittaja K.Jooseppi »

Mulla kans tyhjäkäynnin kanssa ongelmia. Osaisko joku nyt kertoa ihan rautalangasta vääntämällä et missä se ohivirtausventtiili/tyhjäkäyntiventtiili/tyhjäkäyntimoottori 1.8 Zetec moottorissa sijaitsee :wink:
Motocraft
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2009 19:03

Re: Zetecin anturit

Viesti Kirjoittaja Motocraft »

Ohivirtausventtiili eli "tyhjäkäyntiventtiili" löytyy imusarjan alta escortin 1.8 Zetecissä, sitä ei näe, ainoastaan sen pään johon tulee sähköliitin näkee. Venttiili on kiinni käsittääkseni 2:lla ruuvilla joista ylemmän näkee imusarjan välistä ylhäältä kun poistaa imuilman letkun, toiseen pulttiin taitaa päästä käsiksi altapäin
K.Jooseppi
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Helmi 2009 19:21

Re: Zetecin anturit

Viesti Kirjoittaja K.Jooseppi »

Kiitos tiedosta. Oletan että se sijaitsee focuksessa samassa paikassa.
Motocraft
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2009 19:03

Re: Zetecin anturit

Viesti Kirjoittaja Motocraft »

onko kukaan onnistunut irroittamaan Escortin ohivirtausventtiiliä? Omat kädet on niin isot että alaruuvia ei mahdu päältä irroittamaan, mahtaiskohan sinne päästä alta päin?
Raahis
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Kesä 2005 22:47

Re: Zetecin anturit

Viesti Kirjoittaja Raahis »

Suosittelen irrottamaan imusarjan. Sen jälkeen pääsee helposti käsiksi tyhjäkäyntiventtiiliin. Kannattaa kuitenkin ensin hakea kaikki uudet tiivisteet eli imusarjan tiiviste, suuttimien tiivisteet, läppärungon tiiviste ym. ym. eli kaikki minkä joutuu irrottamaan. Tietenkään ei ole pakko niitä vaihtaa, jos ne on ehjiä, mutta imusarjan tiiviste luultavasti ei ainakaan yhtenä palasena lähde eli se kannattaa ainakin uusia.
-95 Mondeo 1.8 CLX STW
-98 Mondeo 2.0 GT STW
-05 Focus 2.0 Titanium STW
Motocraft
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2009 19:03

Re: Zetecin anturit

Viesti Kirjoittaja Motocraft »

Mitenkähän korjaamon pojat vaihtaa ohivirtausventtiilin? Tuskin kuitenkaan irroittavat imusarjaa?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Zetecin anturit

Viesti Kirjoittaja emax »

Altapäin. Ahdas se on mutta kyllä sen irti saa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Motocraft
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Helmi 2009 19:03

Re: Zetecin anturit

Viesti Kirjoittaja Motocraft »

Do diin, sen tosiaan saa alta irti ja oli yksi v....mista irroituksista kun on aika isot kädet. Nahka lähti rystysistä. uittelin sitä bräkleanissa, putsailin pensselillä. Kuuluuko venttiilin olla normaalisti auki, ilmeisesti jousi painaa sen auki kun virta ei ole kytketty. Auto lopetti äkillisen sammuilun tyhjäkäynnillä, mutta vastapainoksi kierrokset jää pariin tuhanteen vähäksi aikaa ennen laskemista n 1000. Ei se enää ajamista haittaa mutta liikennevaloissa kanssa-ajajat ihmettelee...
Vastaa Viestiin