sierran kaasareista...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

tonskulus kirjoitti:Minulta vapautuu tuotapikaa täysin ehjä Weber dgav 32/36 sierran nokalta kun tilalle tulee vähän ronskimpi kaasutin, täytyy kyllä mainostaa että kyllä toi sierra dgav:lla rajummin liikahtaa verrattuna alkuperäiseen DFTH:n tosin tossa on peltisatsia sun muuta lisäksi niin se DFTH varmaankin rajoitti ne tehot sinne vakioon 100-105:een.. Sytkäpuolta hoitelee tosin edelleen se iso boksi elektronisine ennakonsäätöineen. Kokeilin myös mekaanista jakajaa mutta ei toi vetäny sillä niin tasaisesti. Elektronisessa on fiksummat sytkäkartat näemmä.
automaattiryypyllä...löysinkin jo DGR kaasarin 95€:lla jonka pompsautan joten en tarvitse mutta kiitos tarjouksesta
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja fragmented »

mistähän mun kaasarille löytyis tietoa kun se ei ole tämä Kuva siinä ei ole tuota K-kirjaimen osoittamaa kalvoa ollenkaan, eikä siis tietenkään sitä kantta ja jousta, ainoastaan nuo 2 kalvoa kansiensa alla löytyy....? muuten on ihan samanalainen kun tuo noin pikatsekillä.
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Kyllä se sama kaasari sitten on mutta eri variaatio. Elikkä Weber DFTH kaasutin joiden tietyissä versioissa on tuo ylimääräinen alipainekalvo, muistaakseni automaattivaihteisissa autoissa se on käytössä. Estää moottoria sammumasta kun vaihtaa parkilta D:lle tai jotain tollasta.
Elikkä kun imusarjan alipaine tippuu tarpeeksi alas, mekanismi ruuttaa lisää polttoainetta kiihdytyspumpun suuttimien kautta moottoriin.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
tursas
Viestit: 4130
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja tursas »

fragmented kirjoitti:mistähän mun kaasarille löytyis tietoa kun se ei ole tämä Kuva siinä ei ole tuota K-kirjaimen osoittamaa kalvoa ollenkaan, eikä siis tietenkään sitä kantta ja jousta, ainoastaan nuo 2 kalvoa kansiensa alla löytyy....? muuten on ihan samanalainen kun tuo noin pikatsekillä.
Sierrakirjan mukaan toi K (= lisärikastuslaitteen kalvo) löytyy Sierra 2,0 Weber DFTH:sta, eikä sitä ole 1,6:sessa Weberissä. Kaasarit löytyy myös täältä (englanniksi DFTH = 2 V): http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0903-04a.pdf . Mikä mylly sulla on, ettei olis 2,0. Muistaakseni siihen kaasarin päälle on on merkattu ne 30/34 jne., eli mitkä on kurkkujen halkaisijat, oisko milleissä, 28/30 = 1,6 ja 30/34 = 2,0. Oiskohan sulle sitten vaihettu kaasari jossain vaiheessa. 1,6:sen Weberissä on myös tyhjäkäynnin säätöruuvi siinä ryypyn vasemmalla puolella, mitä 2,0:ssa ei ole. Jonkin sortin lisäryypystä siis olis kysymys ja mihin toi alipaineletku sitten menee, se pitäis nähä toisesta Sierrasta.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Edelleenkään lisärikastuskalvoa ei ole 2.0 sierran kaasuttimessa ellei auto ole automaattivaihteinen. Minullahan on noita sierrojen kaasareita ollut jos jonkiinäköisiä eikä yhdessäkään ole ollut tuota systeemiä, pelkkä tyhjä paikka ko. kalvolle kaasarin rungossa. 2L sierroissa on ollut Weber DGAV:ta (vanhat korimallit) sekä uudemmissa on sitten niitä DFTH malleja joissa on mm. tyhjäkäynnin nopeutta säätävä servomoottori.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
tursas
Viestit: 4130
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja tursas »

tonskulus kirjoitti:Edelleenkään lisärikastuskalvoa ei ole 2.0 sierran kaasuttimessa ellei auto ole automaattivaihteinen. Minullahan on noita sierrojen kaasareita ollut jos jonkiinäköisiä eikä yhdessäkään ole ollut tuota systeemiä, pelkkä tyhjä paikka ko. kalvolle kaasarin rungossa. 2L sierroissa on ollut Weber DGAV:ta (vanhat korimallit) sekä uudemmissa on sitten niitä DFTH malleja joissa on mm. tyhjäkäynnin nopeutta säätävä servomoottori.
Jaahas, pitää nyt sitten uskoa toskulusta, mitä ne sitten tommosia kuvia menee korjauskirjoihin laittamaan... 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja emax »

Alkaa kärsivällisyys loppua sierran weber dfth:n kanssa.
Kysyisin nyt kokeneemmilta tässä että kannattaako tuohon vanhaan vielä uhrata huoltosarja 65€ ja tuleeko se sillä sitten varmasti kuntoon vai ostanko suosista uuden weberin dgv 32/36 korvauskaasarin free technicsiltä 320€ ja onko tämä nyt sitten säätöjen jälkeen huolettomampi ja järkevämpi vaihtoehto (ens kesänä pitäis lähteä taas pohjoiseen, ehkäpä hammerfestiin)?
Alunperin oli tarkoitus laittaa ruisku mutta sille löytyikin muuta käyttöä.
Korin puolesta autolla ajelisi vielä pitkään ja moottori on kunnostettu täysin. Auto siis tuo 1,6 0hc vm.-90
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
tursas
Viestit: 4130
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja tursas »

emax kirjoitti:Alkaa kärsivällisyys loppua sierran weber dfth:n kanssa.
Kysyisin nyt kokeneemmilta tässä että kannattaako tuohon vanhaan vielä uhrata huoltosarja 65€ ja tuleeko se sillä sitten varmasti kuntoon vai ostanko suosista uuden weberin dgv 32/36 korvauskaasarin free technicsiltä 320€ ja onko tämä nyt sitten säätöjen jälkeen huolettomampi ja järkevämpi vaihtoehto (ens kesänä pitäis lähteä taas pohjoiseen, ehkäpä hammerfestiin)?
Alunperin oli tarkoitus laittaa ruisku mutta sille löytyikin muuta käyttöä.
Korin puolesta autolla ajelisi vielä pitkään ja moottori on kunnostettu täysin. Auto siis tuo 1,6 0hc vm.-90
Mikä siinä vanhassa kaasarissa sitten mättää ?
Moposportilla http://www.moposport.fi
muuten hinnat on vähän alhaisemmat, tiä sitten onko niillä paketeilla eroa:
30-34 DFTH WEBER HUOLTOSARJA, KAASUTIN 30-34 DFTH WEBER
Tuotekoodi: W220.1 Hinta: 32.00 EUR
Mulla on toiseen kärryyn vaihettu uusi Pierburg-kaasari (200 €) ja uusi on tietenkin aina uusi,
enkä ole joutunut/päässy noiden huoltosarjojen kanssa ropaamaan.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja emax »

tursas kirjoitti: Mikä siinä vanhassa kaasarissa sitten mättää ?
Seokset harhailee laidasta laitaan ja käynti sen mukaista. Ryyppy on katottu, kaasari putsattu ja se pierupurkki ohitettu, ei muutosta. Kylmänä savuttaa mustaa, kuumana pätkii laihalla. Välillä tosin käy ja kulkee erittäin sievästikkin, eräskin luuli autoa ajaessaan sitä 2 litraiseksi 8) Silloin oli hyvä päivä.
1,6:ssa on 28/30 dfth ja Moposportin myymä sarja on 30/34 malliin. Eli ei varmaankaan käy tohon.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
tursas
Viestit: 4130
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja tursas »

emax kirjoitti: Seokset harhailee laidasta laitaan ja käynti sen mukaista. Ryyppy on katottu, kaasari putsattu ja se pierupurkki ohitettu, ei muutosta. Kylmänä savuttaa mustaa, kuumana pätkii laihalla. Välillä tosin käy ja kulkee erittäin sievästikkin, eräskin luuli autoa ajaessaan sitä 2 litraiseksi 8) Silloin oli hyvä päivä.
Mitä siihen upouuteen korvauskaasariin tulee, niin siinä on se riski, että se vika ei oo kaasarissa.
Mä ostasin jostain toimivan purkukaasarin, esim. täältä:
http://www.varaosahaku.fi/
tinkisin sen 40 €:een 8) , pistäsin sen huollettuna paikoilleen, palauttaisin höyrystinpurkin varmistaisin, että bensapumppu toimii ja kattoisin, että onko siinä se sama vika edelleen ja alkasin ettiä vikaa muualta eli toisin sanoen sytkäpuolelta. Yks. käyntivikahan löyty täällä hiljattain sieltä Hall-anturista virranjakasta.
emax kirjoitti: 1,6:ssa on 28/30 dfth ja Moposportin myymä sarja on 30/34 malliin. Eli ei varmaankaan käy tohon.
Toi kaasutineksperttien sarja käy molempiin, niin miksei toi Moposportinkin.
WE-8084-X kaasuttimen huoltosarja
Sopivuus: Ford Sierra - Weber 28/30 - 30/34 DFTH
65.00 €
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Joo niissä 1.6 ja 2.0 sierrojen DFTH kaasareissa on tosiaan kurkuissa eroja mutta muuten korjaussetin osat kyllä sopivat molempiin. Ainaki tärkeimmät elikkä pääsuutin sekä akseleiden teflontiivisteet ja sen sellaiset.
Se että se syytää mustaa sauhua kylmänä niin voi tarkoittaa sitä että neulaventtiili vuotaa->kohokammiossa liikaa bensiiniä tai sitte ryyppymekanismi ei pelaa oikein.
Ryyppymekanismissa on se pieni alipainekalvo joka heti auton käynnistyttyä avaa ryyppyläppää muutaman millin muutoin käy liian rikkaalla jos läppä on kiinni vaik auto käy. Tämä kyseinen kalvo näistä tuppaa ajan saatossa kovettumaan ja puhkeamaan eikä täten enää toimi.
Ryyppysysteemin tulee muutenkin toimia jouhevasti eikä osien saa takerrella.

Aikoinaan kun itse noiden kanssa tussasin niin tuli erittäin tutuksi noi systeemit. Pari dfth:ta mulla oli ja sitte ostin DGAV:n joka pelasi kyllä hienosti. Joten jos päädyt freetechnicsiltä sellaisen ostamaan niin muistathan sitten pyytää 1.6:lle sopivat suuttimet siihen. Oletuksena noi menee yleensä 2 litraisiin.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja emax »

Kaippa sitä huoltosettiä vois kokeilla ensin. Tuleekos siinä mukana noi kalvot ja neulaventtiili ja entäs läppäakselin holkit?
Virranjakajassa on uutta kansi ja pyörijä, tulpat on motonetistä tilatut motograftit. 1,6 on induktiivinen anturi, se käsittääkseni hajoaa vain niin että auto ei enää käy. Toista virranjakajaakin olen kyllä kokeillut ja sytkän säätäny ja tarkistanu myös kierroksilla, kaikki on ok.

Imusarjan alla olevat letkut ihmetyttää myös, etenkin se joka lähtee siitä lämpöventtiilistä ja menee virranjakajaan kun moottori on kylmä. Siinä on t-haara ennen sitä venttiilin näköistä mokkulaa ja siinä pätkä letkua mikä ei mene mihinkään. Kokeilin tukkia sen mutta ei tapahtunut mitään muutosta ainakaan parempaan, ja kun huomasin varaosa sierrassani saman letkun olevan irti niin jätin sen sitten auki. Mihinkähän se kuuluus?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Duzter
Viestit: 132
Liittynyt: 11 Kesä 2005 21:05

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja Duzter »

---
Viimeksi muokannut Duzter, 22 Touko 2009 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja emax »

tonskulus kirjoitti:Edelleenkään lisärikastuskalvoa ei ole 2.0 sierran kaasuttimessa ellei auto ole automaattivaihteinen. Minullahan on noita sierrojen kaasareita ollut jos jonkiinäköisiä eikä yhdessäkään ole ollut tuota systeemiä, pelkkä tyhjä paikka ko. kalvolle kaasarin rungossa. 2L sierroissa on ollut Weber DGAV:ta (vanhat korimallit) sekä uudemmissa on sitten niitä DFTH malleja joissa on mm. tyhjäkäynnin nopeutta säätävä servomoottori.
Mullapa on toi kalvo molemmis 1,6 ohc:is (-90 ja -88) ja molemmis weber 28/30 dfth ilman automaattia tai ilmastointia.. :P vanhemman kaasaris on jälkikäynti solenoidikin.

Kaasarini käytin ultraäänipesus ja toi moposportin 30/32 dfth:n huoltosarja sopi muuten paitsi puuttuu just toi kalvo ja ryypynkalvo ja läppäakselin holkit/tiivisteet, ja suuttimet oli erikokoiset.
Ryypynkalvon jo tilasin Moposportista mutta tuota K:ta eli lisärikastuskalvoa ei löytyny niin laitanpa sitte vanhan.
Siitä menee letku imusarjan alle toiseen lämpöventtiiliin ja tulee siitä takaisin kaasarin juureen, elikkä jotain tekemistä sillä on kylmän ja kuuman moottorin kanssa.

Voiskohan sen poistaa ja tulpata pois käytöstä jos sitä ei kerran 2.0:skaan ole?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Hmm, joskus kun motonetistä tilasin sen huoltosatsin niin siinä tuli sellaset valkoiset teflontiivisteet läppäakseleille.. No jos sulla se kalvo siinä on niin anna olla käytössä. Ei sen tarvii sieltä imusarjan alla olevasta venttiilistä kulkea vaan voit ohittaa sen. Mulla oli joskus eskortissa myös se venttiili ja siinä kaasarissa oli vaa lyhyt letku kalvon ja kaasuttimen laipasta lähtevän liittimen välissä.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja emax »

Alkaa pikkuhiljaa aukeemaan tään 1,6 kaasarin sielun elämä. Tarkemmin ton K-kalvon. Englannin nimisenä se on "Low vacuum enrichment diaphragm" koko sen piirin nimi osuvasti lyhennettynä on "LOVE device" :roll: taikka "anti-stall device"
Sen tarkoituksena on antaa lisää ruokaa jos moottori meinaa sammua (imusarjas alipaine pienenee). Tästä ominaisuudesta taas saattaa aiheutua se että jos moottoris on pieni imuvuoto niin se alkaa käymään päinvastaisesti rikkaalla, koska jos imusarjas vaihtelee alipaine niin tuo kalvo pumppaa sinne kokoajan lisää bensaa. Sama tapahtuu myös jyrkällä virinokalla ja imuventtiili vuodolla. Ja jos tuo kalvo hajoaa niin moottori alkaa imemään sen letkujen kautta lisää bensaa.

Tästä viisastuneena pitää sitten alkaa ettimään imuvuotoja...

edit: Vähä päivitystä.
Tuo kalvo on toiminnas sierras vain kun moottori on kylmä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Notkee Rotta
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Maalis 2009 12:44

Re: sierran kaasareista...

Viesti Kirjoittaja Notkee Rotta »

Mikäs mahtaa kaasarissa olla vikana kun toiselle kurkulle ei tule syöttöä ollenkaan? kyseessä 1.6 89vm sierra.
Vastaa Viestiin