Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
Jos autolle tehdään kylmäkäynnistys, ja annetaan sen käydä vain hetken, esim. 2-5 min ja sammutetaan, on seuraava käynnistyminen vaikeaa.
Tuntuu kuin olisi kovin laihalla, eli tarvitsee seuraavan käynnistyksen yhteydessä kaasupolkimen lipsuttelua, jotta jäisi käymään. Silloinkin käy ikäänkuin kolmella, ja joutuu kaasulla leikkimään, jotta pysyy käynnissä.
Erikoista on mielestäni se, että on samantekevää kuinka pitkän ajan päästä lähdetään seuraavan kerran ajamaan, niin tuo huono käyntisyys tapahtuu.
Jos esim. tänä iltana siirrän vain autoa parkkipaikalla, enkä aja enempää, on huominen käynnistyminen huono, tai jos siirrän autoa ja lähden tunnin päästä kauppaan, on käynti huono.
Jos autolla on ajettu vähänkin pidempään, esim. 10-20 km, on seuraava käynnistyminen OK täysin ilman kaasua niinkuin pitäisikin.
Olen miettinyt voisiko polttonestehöyryjen talteenottojärjestelmän regenerointiventtiili jostain syystä jäädä auki, ja aiheuttaa sitten imuvuotoa seuraavaan käynnistymiseen. Toisaalta ei kai sen pitäisi alkaa edes avautumaan pian startin jälkeen, vaan vasta kun moottori on vähän lämmennyt?
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa?
Auto on n. 240 000 ajettu ja katalysaattori/happitunnistin ovat myös vähän kysymysmerkkejä. Kahtena edellisenä katsastuskertana on pakokaasupassin aikaansaamiseksi jouduttu käyttämään kone tosi kuumaksi.
Tuntuu kuin olisi kovin laihalla, eli tarvitsee seuraavan käynnistyksen yhteydessä kaasupolkimen lipsuttelua, jotta jäisi käymään. Silloinkin käy ikäänkuin kolmella, ja joutuu kaasulla leikkimään, jotta pysyy käynnissä.
Erikoista on mielestäni se, että on samantekevää kuinka pitkän ajan päästä lähdetään seuraavan kerran ajamaan, niin tuo huono käyntisyys tapahtuu.
Jos esim. tänä iltana siirrän vain autoa parkkipaikalla, enkä aja enempää, on huominen käynnistyminen huono, tai jos siirrän autoa ja lähden tunnin päästä kauppaan, on käynti huono.
Jos autolla on ajettu vähänkin pidempään, esim. 10-20 km, on seuraava käynnistyminen OK täysin ilman kaasua niinkuin pitäisikin.
Olen miettinyt voisiko polttonestehöyryjen talteenottojärjestelmän regenerointiventtiili jostain syystä jäädä auki, ja aiheuttaa sitten imuvuotoa seuraavaan käynnistymiseen. Toisaalta ei kai sen pitäisi alkaa edes avautumaan pian startin jälkeen, vaan vasta kun moottori on vähän lämmennyt?
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa?
Auto on n. 240 000 ajettu ja katalysaattori/happitunnistin ovat myös vähän kysymysmerkkejä. Kahtena edellisenä katsastuskertana on pakokaasupassin aikaansaamiseksi jouduttu käyttämään kone tosi kuumaksi.
Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
joo o sama vika täälläkin
ootkos millos vaihellu öljyt?nostimet meinaa tahmii ainaskin miulla 


Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
Normaalivaiva,jos ei ole koneessa aina
käytetty Ford 5/30 öljyjä.
Eli hydr.nostajat jumii.
käytetty Ford 5/30 öljyjä.
Eli hydr.nostajat jumii.
Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
OK, jos tällaista esiintyy muillakin.
En tietenkään osaa sanoa mitä öljyjä aiemmin on käytetty, mutta itse olemme käyttäneet nimenomaan Ford -öljyjä, joita mm. Motonetista on eri vuosina ollut tarjolla (tällä hetkellä Valvoline 5W30, jossa juuri Ford -tunnukset).
Auto on ollut pojallani nyt n. puolitoista vuotta, ja öljyt on vaihdettu kaksi kertaa, eli silloin kun se meille hankittiin, ja sitten kun kymppitonni oli ajettu. Molemmilla kerroilla tehtiin homma vielä siten, että vanhan öljyn joukkoon laitettiin moottorinpuhdistus -lisäaine, josta erittäin hyviä kokemuksia (Forte Motor Flush), ja käytettiin konetta kohotetulla tyhjäkäyntikierrosluvulla n. 30 min, ja sitten uudet öljyt + suodatin.
Auto ei kuluta öljyä juuri lainkaan, eli tuon kymmenentuhatta pääsee lisäämättä.
Tuolla lisäaineella on todellisten kokemusteni mukaan saatu useita naputtavia venttiilinostimia taas toimimaan (monen merkkisistä autoista) jne., joten luulisi, että tämäkin vaiva olisi poistunut.
Perinteiset tulppa-, sytytysjohdin-, sytytysyksikkö -ongelmat ovat kyllä poissuljettuja, koska kaikki on uutta, mutta nyt viikonlopulla kävi niin, että irrotin sytytysyksikön etupuolelle tulevan pistokkeen ja puhdistelin ja suojasin sitä kontaktisuihkeella, eikä nyt sitten kuulemma pojan juttujen mukaan ongelmaa ainakaan vielä ole esiintynyt?
Laitan viestiä kunhan tuo juttu varmistuu.
En tietenkään osaa sanoa mitä öljyjä aiemmin on käytetty, mutta itse olemme käyttäneet nimenomaan Ford -öljyjä, joita mm. Motonetista on eri vuosina ollut tarjolla (tällä hetkellä Valvoline 5W30, jossa juuri Ford -tunnukset).
Auto on ollut pojallani nyt n. puolitoista vuotta, ja öljyt on vaihdettu kaksi kertaa, eli silloin kun se meille hankittiin, ja sitten kun kymppitonni oli ajettu. Molemmilla kerroilla tehtiin homma vielä siten, että vanhan öljyn joukkoon laitettiin moottorinpuhdistus -lisäaine, josta erittäin hyviä kokemuksia (Forte Motor Flush), ja käytettiin konetta kohotetulla tyhjäkäyntikierrosluvulla n. 30 min, ja sitten uudet öljyt + suodatin.
Auto ei kuluta öljyä juuri lainkaan, eli tuon kymmenentuhatta pääsee lisäämättä.
Tuolla lisäaineella on todellisten kokemusteni mukaan saatu useita naputtavia venttiilinostimia taas toimimaan (monen merkkisistä autoista) jne., joten luulisi, että tämäkin vaiva olisi poistunut.
Perinteiset tulppa-, sytytysjohdin-, sytytysyksikkö -ongelmat ovat kyllä poissuljettuja, koska kaikki on uutta, mutta nyt viikonlopulla kävi niin, että irrotin sytytysyksikön etupuolelle tulevan pistokkeen ja puhdistelin ja suojasin sitä kontaktisuihkeella, eikä nyt sitten kuulemma pojan juttujen mukaan ongelmaa ainakaan vielä ole esiintynyt?
Laitan viestiä kunhan tuo juttu varmistuu.
Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
nyt ois moottori pesty sisältä ja lähtee parermmin käyntiin mut minuuttiin ei saa painaa kaasua olleskaan muuten poksauttaa putkessa ja räpeltää miten sattuu ja sen jälkeen toimii ku kello
tulpat ja johot suht uuvet 8) mistähän moinen vois johtuu






-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
Vaikuttaa tosiaan että venat jää kantaan. Päätytulpan poisto ja kanavien putsaus voisi auttaa? 

-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
Eikä mitään, kun ensin käyttää lämpöiseksi ja sitten runtua ja kunnolla. Esim. kolmosella sataa 5-10 minuuttia niin alkaa toimimaan.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
Voi kylläkin auttaa mutta jää kolmosella karvan alle satasesta tasamaastossa? 

-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
Kyllä mun escorrti ainakin kulkee kolmosella yli sataa, reilustikkin.. 

1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
taas vähän lainataan muitten Topiccia, mut oisko kenelläkkään heittää arviota siitä, että miksi Zetec alko viemään öljyä n. 240tkm kohalla.. nyt joutuu pariin kertaan lisäämään vaihtovälillä ja muutos on tapahtunut aika nopeesti kun ei tuohon ennen tarvinnut lisäillä. Venttiilinvarrenkumit?!
Toinen asia, mistä ootte hommannu noita Forten litkuja? Ovat enemmän vissiin korjaamotuotteita?!
Ja kolmas asia, onko 1.8 Zetecissä moottorinlämpömittarin anturi termarikopan alapuolella vai missä? Mittari ei nouse kuin valkosen alarajaan ja termarissa ei vikaa.
Toinen asia, mistä ootte hommannu noita Forten litkuja? Ovat enemmän vissiin korjaamotuotteita?!
Ja kolmas asia, onko 1.8 Zetecissä moottorinlämpömittarin anturi termarikopan alapuolella vai missä? Mittari ei nouse kuin valkosen alarajaan ja termarissa ei vikaa.
Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
Fortet ovat korjaamotuotteita.Obsession kirjoitti: Toinen asia, mistä ootte hommannu noita Forten litkuja? Ovat enemmän vissiin korjaamotuotteita?!
Ja kolmas asia, onko 1.8 Zetecissä moottorinlämpömittarin anturi termarikopan alapuolella vai missä? Mittari ei nouse kuin valkosen alarajaan ja termarissa ei vikaa.
Anturi löytyy sieltä termarikopan alapuolelta, hieman ahdas paikka. Anturi maksoi muistaakseni 19€ marmoritiskillä.
Kuga PHEV ST-line X -20
Ex: Mondeo HEV ST-line -20, Focus 1.5 182hv ST-line -20, Focus ST TDCI -15 ja -16, Mondeo ST220 -03, Focus RS-09, Fiesta ST-14, Focus ST-07, Focus ST170 x 2, Mondeo 2.0 mk3- 01, Focus 1.6 -05, Escort 1.8 -93, Escort 1.3 -82 ja -83
Ex: Mondeo HEV ST-line -20, Focus 1.5 182hv ST-line -20, Focus ST TDCI -15 ja -16, Mondeo ST220 -03, Focus RS-09, Fiesta ST-14, Focus ST-07, Focus ST170 x 2, Mondeo 2.0 mk3- 01, Focus 1.6 -05, Escort 1.8 -93, Escort 1.3 -82 ja -83
Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä
Tähän aikoinaan paikallinen ford korjaaja kertoi omana näkemyksenään, että ecu:sta jää kylmärikastus päälle, kun autoa käytetään vain lyhyt aika ja sitten seuraavan kerran käynnistettäessä tulpat ovat "märät". Omassa oli aikanaan samaa ominaisuutta, mutta eipä se liiemmin haitannut, kun ennakoi.lasseo16 kirjoitti:Jos autolle tehdään kylmäkäynnistys, ja annetaan sen käydä vain hetken, esim. 2-5 min ja sammutetaan, on seuraava käynnistyminen vaikeaa.
Tuntuu kuin olisi kovin laihalla, eli tarvitsee seuraavan käynnistyksen yhteydessä kaasupolkimen lipsuttelua, jotta jäisi käymään. Silloinkin käy ikäänkuin kolmella, ja joutuu kaasulla leikkimään, jotta pysyy käynnissä.
Erikoista on mielestäni se, että on samantekevää kuinka pitkän ajan päästä lähdetään seuraavan kerran ajamaan, niin tuo huono käyntisyys tapahtuu.
Jos esim. tänä iltana siirrän vain autoa parkkipaikalla, enkä aja enempää, on huominen käynnistyminen huono, tai jos siirrän autoa ja lähden tunnin päästä kauppaan, on käynti huono.
Jos autolla on ajettu vähänkin pidempään, esim. 10-20 km, on seuraava käynnistyminen OK täysin ilman kaasua niinkuin pitäisikin.
Olen miettinyt voisiko polttonestehöyryjen talteenottojärjestelmän regenerointiventtiili jostain syystä jäädä auki, ja aiheuttaa sitten imuvuotoa seuraavaan käynnistymiseen. Toisaalta ei kai sen pitäisi alkaa edes avautumaan pian startin jälkeen, vaan vasta kun moottori on vähän lämmennyt?
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa?
Auto on n. 240 000 ajettu ja katalysaattori/happitunnistin ovat myös vähän kysymysmerkkejä. Kahtena edellisenä katsastuskertana on pakokaasupassin aikaansaamiseksi jouduttu käyttämään kone tosi kuumaksi.
Kuga PHEV ST-line X -20
Ex: Mondeo HEV ST-line -20, Focus 1.5 182hv ST-line -20, Focus ST TDCI -15 ja -16, Mondeo ST220 -03, Focus RS-09, Fiesta ST-14, Focus ST-07, Focus ST170 x 2, Mondeo 2.0 mk3- 01, Focus 1.6 -05, Escort 1.8 -93, Escort 1.3 -82 ja -83
Ex: Mondeo HEV ST-line -20, Focus 1.5 182hv ST-line -20, Focus ST TDCI -15 ja -16, Mondeo ST220 -03, Focus RS-09, Fiesta ST-14, Focus ST-07, Focus ST170 x 2, Mondeo 2.0 mk3- 01, Focus 1.6 -05, Escort 1.8 -93, Escort 1.3 -82 ja -83