Minulla on sellainen ongelma autossani -01 2,0Tddi Mondeo(aj.350tkm), että konehuoneesta on alkanut alkutalven aikana kuulua sellaista jännää remmin luistamisäänen kaltaista ulinaa. Ulina erottuu hyvin ohjaamoon(huonommin erottaa konepellin ollessa auki) ja joka kerta alkaa siinä vaiheessa, kun kylmällä autolla on ajettu muutamia kilometrejä. Ulina lähtee yleensä pois, kun auto lämpenee. Kuitenkin ainakin pakkaskeleillä ulina tulee herkästi lämpimälläkin koneella silloin, kun hiljentää risteykseen. Ulina muuttuu kierrosten mukaan ja lähtee ainakin lämpimällä koneella pois, kun kiihdyttää vähän reippaammin.
Olen vaihtanut autoon laturin remmin, sen kiristinpyörän ja ohjurit. Luulin ensin, että kiristinpyörä/ ohjurit aiheuttavat ulinan, koska ääni tulee jostakin niiltä seuduilta, mutta vaihdosta ei ollut apua. Irrotin laturin samalla kertaa ja tuntui pyörivän kevyesti. En havainnut laturissa myöskään mitään välyksiä. Autossa on myös ilmastointi, minkä kompuraa sama laturinremmi pyörittää.
Yritin paikallistaa ulinaa puukepin avulla onnistumatta kuitenkaan siinä.
Mistä ääni voisi tulla?
Ohjaamoon kuuluu ulinaa! Mondeo III
Re: Ohjaamoon kuuluu ulinaa! Mondeo III
Kuulostaako sellaselle että voisi tulla turbon suunnalta. Joku pieni halkeama jossain, mikä lämmön vaikutuksesta jossain vaiheessa voisi olla sopivan kokoinen aiheuttaakseen ulinan. Tai sitten laakerit...
Autot tykkää, kun niillä ajetaan.
----------------------------------------
Mondeo 2.0 TDCi 130 STW -02
Mondeo 1.8 STW -98
Polaris XC 700 -98
Arctic Cat ZR 600 EFI APV -01
----------------------------------------
Mondeo 2.0 TDCi 130 STW -02
Mondeo 1.8 STW -98
Polaris XC 700 -98
Arctic Cat ZR 600 EFI APV -01
Onko sähkön kulutuksella (lasienlämmittimet ja penkinlämmittimet) mitään vaikutusta asiaan? Mulla ainakin laturi vinkui ennenkuin hajosi lopullisesti
Olen pitänyt turboa myös yhtenä vaihtoehtona, mutta ulisisiko tuo silloin tyhjäkäynnilläkin? Siinä vaiheessa, kun auto on ulissut vähän aikaa ja kone lämmennyt samalla, ulina lähtee pois, kun kiihdyttää reippaammin esim 3:lla. Pelkä kaasun painaminen ilman vedätystä ei poista ulinaa. Voisiko tämä pois-sulkea laturin??? Mielestäni ääni on sentyyppinen, että tulee jostakin pyörivästä osasta, eli ei ole sellaista viheltävää ääntä.mostro kirjoitti:Kuulostaako sellaselle että voisi tulla turbon suunnalta. Joku pieni halkeama jossain, mikä lämmön vaikutuksesta jossain vaiheessa voisi olla sopivan kokoinen aiheuttaakseen ulinan. Tai sitten laakerit...
Yhden ainoan kerran sattui niin, että ulinaa oli kuulunut kyläajossa jo jonkin aikaa. Ajoin auton parkkiin ja painoin muistaakseni penkinlämmittimen päälle ja ulina loppui siihen. Olen useasti yrittänyt samaa uudelleen ja kytkenyt kaikki virtasyöpöt kerralla päälle, mutta eipä ole vaikuttanut.ceebbari kirjoitti:Onko sähkön kulutuksella (lasienlämmittimet ja penkinlämmittimet) mitään vaikutusta asiaan? Mulla ainakin laturi vinkui ennenkuin hajosi lopullisesti
Onko kenelläkään kokemusta, onnistuuko stetoskopin kanssa selvittää tällaista vikaa?
Kiitoksia vastanneille

Ehdottaisin vinkunan paikaksi esim. Eberin kiertovesipumppua, jos sellainen on asennettu. Se saattaa pitää todella mielenkiintoisia ääniä. Sijainti noin suurinpiirtein apumiehen varpaiden kohdalla konehuoneen puolella. Toinen syyllinen saattaisi olla lämppärin moottorin laakeroinnin tuskanhuuto voitelun puutteesta.
-Jari
-Jari
-
Oletko tarkistanut ettei ääni tule ohjaustehostimen/vesipumpun hihnasta/kiristimestä? Tuohan kyllä sijaitsee moottorin toisella puolella, eli sikäli ei kyllä täsmää.
Kokeilitko muuten pyöritellä noita uusia ohjureita ennen asennusta(?), ettei niissä olisi ollut jossain vikaa? Monesti noissa on sisällä rasvaa vain nimeksi ja jos pyörii kuivana, niin...
Kokeilitko muuten pyöritellä noita uusia ohjureita ennen asennusta(?), ettei niissä olisi ollut jossain vikaa? Monesti noissa on sisällä rasvaa vain nimeksi ja jos pyörii kuivana, niin...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //