Sierra "öykkii" korkeilla kierroksilla
Sierra "öykkii" korkeilla kierroksilla
Sierra 2,0 DOHC -90 kaasarikoneella.
Auto siis "öykkii". Aikaisemmin automaattiryyppy ei toiminut vaan oli päällä koko ajan. Nyt sitä ropeloimalla olen saanut ryypyn pelaamaan mutta tilalle tuli tämä ongelma. Öykähtely siis suunnilleen samanlaista kuin olisi bensa loppumassa. Saatuani siis tuon automaattiryypyn toimimaan öykki jatkuvasti kun painoi kaasua reilummin.
Irroitin tuon kolmella ruuvilla kiinni olevan ryypyn vastuksen uudelleen ja kurkkasin ryyppymekanismin suojana olevan muovilevyn taakse. Huomasin että "ulkoapäin" ryypyn mekanismeihin ulottuva tulitikun mittainen "sauva" otti hieman kiinni ja tavallaan lukitsi nyt taas toimivan kaasariläpän kovalla kaasulla auki-asentoon jolloin auto siis pätki koko ajan. Tuossa sauvassa siis on kierteet ja päässä tasaura, ja sitä ulospäin kiertämällä sain siis ongelman lievenemään niin että enää öykkii vain vedättämällä ylämäessä. Enää sen ei pitäisi ottaa mihinkään kiinni koska olen ruuvannut tuota sauvaa jo reiluhkosti ulospäin.
Mitä tuolle vielä voisi tehdä? Periaatteessa ongelmia ei ole enää "normaaliajossa" mutta öykkiminen kovassa vedossa ylämäessä kielii kuitenkin siitä että jokin siellä on vielä pielessä....
Auto siis "öykkii". Aikaisemmin automaattiryyppy ei toiminut vaan oli päällä koko ajan. Nyt sitä ropeloimalla olen saanut ryypyn pelaamaan mutta tilalle tuli tämä ongelma. Öykähtely siis suunnilleen samanlaista kuin olisi bensa loppumassa. Saatuani siis tuon automaattiryypyn toimimaan öykki jatkuvasti kun painoi kaasua reilummin.
Irroitin tuon kolmella ruuvilla kiinni olevan ryypyn vastuksen uudelleen ja kurkkasin ryyppymekanismin suojana olevan muovilevyn taakse. Huomasin että "ulkoapäin" ryypyn mekanismeihin ulottuva tulitikun mittainen "sauva" otti hieman kiinni ja tavallaan lukitsi nyt taas toimivan kaasariläpän kovalla kaasulla auki-asentoon jolloin auto siis pätki koko ajan. Tuossa sauvassa siis on kierteet ja päässä tasaura, ja sitä ulospäin kiertämällä sain siis ongelman lievenemään niin että enää öykkii vain vedättämällä ylämäessä. Enää sen ei pitäisi ottaa mihinkään kiinni koska olen ruuvannut tuota sauvaa jo reiluhkosti ulospäin.
Mitä tuolle vielä voisi tehdä? Periaatteessa ongelmia ei ole enää "normaaliajossa" mutta öykkiminen kovassa vedossa ylämäessä kielii kuitenkin siitä että jokin siellä on vielä pielessä....
Re: Sierra "öykkii" korkeilla kierroksilla
Onkohan siinä kaasarin seokset säädetty milloin ja mitä näyttää pakokaasutesti, kun ryyppy on pois päältä. Ettei toisin sanoen kävis liian laihalla, jos silloin aikaisemmin seokset olis säädetty, kun ryyppy oli jatkuvasti päällä.
Mä oon säätäny sen ryypyn sillai, että se on pikkusen jatkuvasti päällä, kun eukko valitti, ettei käynnisty ja pysy kylmänä käynnissä. Rikkaallahan se nyt vähän käy, tyhjäkäynti korkee ja löpöä kuluu, mutta so not kunhan Sierra kulkee
Sitten käännän ryypykellon auki, kun vien pakokaasutestiin ja katsastukseen.
Mä oon säätäny sen ryypyn sillai, että se on pikkusen jatkuvasti päällä, kun eukko valitti, ettei käynnisty ja pysy kylmänä käynnissä. Rikkaallahan se nyt vähän käy, tyhjäkäynti korkee ja löpöä kuluu, mutta so not kunhan Sierra kulkee

Sitten käännän ryypykellon auki, kun vien pakokaasutestiin ja katsastukseen.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra "öykkii" korkeilla kierroksilla
Tarkista nyt ainaki että kaikki alipainekalvot ovat ehjiä. Ja mahdolliset imuvuodot kantsii tarkistella. Mikäs kaasutin tollasessa muuten mahtaa olla?
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Veekuutonen
Re: Sierra "öykkii" korkeilla kierroksilla
Weberin kaasari.
Vika on ratkennut. Syynä oli bensapumpun tehottomuus.
Siinä rytäkässä tuli vaihdettua johtosarja, samoin virranjakajan kansi ja pyörijä mutta vika ei ollutkaan sytkäpuolella kuten paikallisella korjaamolla ensin luultiin. Nuo oli kuitenkin sen verran kuluneessa kunnossa että sikäli ei voine pitää hukkainvestointina.
Noiden sytkäosien vaihdon jälkeen kävin siis koeajolla ja sen jälkeen paluu sorvin ääreen. Tuo bensapumppuvika selvisi siis ihan kokeilemalla miten käyttäytyy uuden pumpun kanssa. Käyttäytyi hyvin. Eli siis vanha ei antanut riittävästi gasoa korkeilla kierroksilla ja kaasarin kammio tyhjeni, jolloin alkoi öykkiminen.
Sain hieman alennusta, joten "turhan työn" osuudesta ei tullut takkiin niin että olisi jäänyt harmittamaan.
Vika on ratkennut. Syynä oli bensapumpun tehottomuus.
Siinä rytäkässä tuli vaihdettua johtosarja, samoin virranjakajan kansi ja pyörijä mutta vika ei ollutkaan sytkäpuolella kuten paikallisella korjaamolla ensin luultiin. Nuo oli kuitenkin sen verran kuluneessa kunnossa että sikäli ei voine pitää hukkainvestointina.
Noiden sytkäosien vaihdon jälkeen kävin siis koeajolla ja sen jälkeen paluu sorvin ääreen. Tuo bensapumppuvika selvisi siis ihan kokeilemalla miten käyttäytyy uuden pumpun kanssa. Käyttäytyi hyvin. Eli siis vanha ei antanut riittävästi gasoa korkeilla kierroksilla ja kaasarin kammio tyhjeni, jolloin alkoi öykkiminen.
Sain hieman alennusta, joten "turhan työn" osuudesta ei tullut takkiin niin että olisi jäänyt harmittamaan.
Re: Sierra "öykkii" korkeilla kierroksilla
Kaasari tuossa säädettiin samalla. Pakokaasuarvot oli viitearvojen rajoissa, mutta yläkanttiin. Seosta laitettiin laihemmalle.tursas kirjoitti:Onkohan siinä kaasarin seokset säädetty milloin ja mitä näyttää pakokaasutesti, kun ryyppy on pois päältä. Ettei toisin sanoen kävis liian laihalla...
Liikkeelle lähdettäessä nykäisee kerran tai pari, mutta tokenee kun antaa kaasua. Tuo ei sikäli haittaa, mutta lienee seurausta laihemmasta seoksesta?
Re: Sierra "öykkii" korkeilla kierroksilla
Vaikea sanoa, liikkeelle lähdettäessähän ryypyn pitäisi olla päällä ja seoksen rikkaalla. Pitää kans muistaa ne kylmäkäynnistyksen käyttiksen ohjeet, että kaasua pitää käyttää pari kertaa rauhallisesti pohjassa ennen starttausta, että se ryyppy yleensä ottaen menee päälle ja sitten kun oikein polkee ajaessa se lähtee veke päältä.Heinämies kirjoitti:Liikkeelle lähdettäessä nykäisee kerran tai pari, mutta tokenee kun antaa kaasua. Tuo ei sikäli haittaa, mutta lienee seurausta laihemmasta seoksesta?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra "öykkii" korkeilla kierroksilla
Tarkoitin siis liikkeellelähdöllä esimerkiksi valoista lähtemistä. Huomasin että tuota pientä nykimistä esiintyy vain lämpimänä, kylmällä koneella ei ollenkaan.
Re: Sierra "öykkii" korkeilla kierroksilla
Täällä oli sama hommeli tuon liikkeellelähdön kanssa. Ja sama homma, että säädettäessä saatiin juuri ja juuri arvojen sisään.Heinämies kirjoitti:Tarkoitin siis liikkeellelähdöllä esimerkiksi valoista lähtemistä. Huomasin että tuota pientä nykimistä esiintyy vain lämpimänä, kylmällä koneella ei ollenkaan.
Tarkemmin kun rupesin katsomaan vivustoja, niin huomasin, että tuo aikaisemmin kuvailemasi "sauva" otti tosiaan ryypyn mekanismeihin kiinni, eikä päässyt laskeutumaan sitä tyhjäkäynnin säätöruuvia vasten. Syynä tuohon siis ilmeisesti jokin väsähtänyt jousi, mikä ei enää jaksanut vetää ryypyn vivustoja pois tieltä (jäi siis puolesta millistä aina kiinni).
Pyöristin siitä vivuston päästä hieman pois, jolloin lämpimänä se "sauva" pääsi lipsahtamaan siitä yli. Tämän jälkeen kaasari saatiin säätöihin, ja katsurikin kehui päästöjä erinomaisiksi.
Hieman hankala selittää ilman kuvaa.
Re: Sierra "öykkii" korkeilla kierroksilla
Tuo pieni nykiminen esim. valoista lähdettäessä pieneni huomattavasti kun tankkasin 98 bensaa. Lienee syytä pysytellä vastaisuudessa ysikasissa.